Hij is... Rijp voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

Re: Hij is... Rijp voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:56

Wat geweldig dat hij weer opknapt! Ik hoop dat je nog lang een gezond en blij paardje hebt!

En ik zie trouwens net dat je in nieuwerkerk woont, wat toevallig, daar woon ik ook :o

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:02

Wat een geweldig verhaal!! ik hoop echt voor je dat hij helemaal geneest :)

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:47

Wauw, wat een mooi verhaal, ik dacht eerst dat het een stuk uit een boek was.. :o

Heel goed bezig meid!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:59

Update:
Op mijn dooie akkertje stond ik vandaag enthousiast te filmen voor 'Lagune's Dagboek'. Al eerder vertelde ik jullie bokkers over de kale plekken van Lagune. Ik besloot het nog een paar dagen aan te kijken aangezien de plekken niet direct alarmerend leken. Vandaag stond Lagune's blik echter op oneindig, en besloot ik dat het tijd was voor een videoverslag. Ookal klink ik tijdens het videoverslag nog grappend optimistisch, na het afzetten van de camera ben ik op nader onderzoek uitgegaan tussen zijn voorbenen, het enige wat ik kan zeggen is... "Oh nee..." Mijn voorgevoel is weinig belovend, en ik heb het idee dat we aan een nieuw gevecht, nieuw hoofdstuk van ons verhaal zijn beland....

Enkele weken geleden heb ik zelf een halve dag aan de hartbewaking gelegen ivm de vermoedens van een longemboley/ontsteking van het hartzakje, viel gelukkig alles mee en ik mocht gelukkig geprezen naar huis met een virale infectie op de borststreek. Rust was de enige remedie omdat het anders alsnog over kon slaan op het hartzakje (blablabla...) Met een fulltime baan, een kindje, een huishouden, een hond, midden in een verhuizing en 2 paarden (waarvan 1 groot zorgenkind) en mijn veels te grote "Hieper-de-piep-karakter" := zullen jullie waarschijnlijk al begrijpen dat het 'rust houden' niet echt in mijn woordenboekje voorkomt. Gevolg is dus dat ik inmiddels alweer 4 dagen stikbenauwd op bed lig, want ja... Als je geen rust neemt betaal je de prijs dubbel en dwars terug.
Paarden stonden toch heerlijk op de wei, dus ik hobbelde elke dag alleen maar naar stal om Lagune's benen te controleren, uit te mesten en medicijnen toe te dienen maar de super uitgebreide borstelbeurten/wandelingen/ritjes e.d. moesten door mijn ziekte helaas even wachten. Plekken op zijn hoofd leken ook niet heel veel erger te zijn geworden, dus och 'valt allemaal wel mee' dacht ik |o

Maar het valt dus niet mee... Lagune blijkt tussen zijn voorbenen gigantische kale plekken te hebben. Door de jeuk is hij zijn tanden gaan gebruiken --> Wondjes ---> Vliegjes ---> Bacterieën --> Ontstekingen. Snotverd*rrie!!!!!!!!!!!!! Alles grondig gereinigd, ontsmet, zijn hele lijf ingesmeerd met jeukstillende creme en besloten morgenochtend direct de dierenarts te bellen. Niets geen glimmend gezond vachtje meer, niets geen vrolijke ogen, en ookal waren we een paar dagen geleden begonnen met extra vitamine-supplementen ter aanvulling op zijn rantsoen (wat mogelijk een verklaring kon zijn op zijn eerdere kale plekjes....) het heeft overduidelijk niet mogen baten. En ik voel me nu vreselijk schuldig... Ik controleer ze p*tverdorrie élke dag, élke dag heb ik zelf alle dieren in handen, nímmer besteed ik ze uit... en zelfs als ik ze uitbesteed, ga ik ze tóch zelf nog een keertje controleren. En nu lig ik voor het eerst sinds jáááááren een paar dagen ziek in bed, en heb ik ze alleen s'avonds even haastig verzorgd en heb ik dit volledig over het hoofd gezien *zucht* Maargoed... Dit weekend komt de dierenarts, en de creme bracht hem overduidelijk al directe verlichting <3 hopelijk is hij snel weer de oude.

Sorry lieve oude sok van mij... ;(

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:10

wauw, wat een verhaal :(:)

Heel goed dat je dit hebt gedaan. Je geloofd in hem, en dat blijkt uit alles in je hele verhaal :j
Ik heb echt respect voor de manier hoe je hier mee om bent gegaan.Maar wat vervelend dat er steeds weer iets is.
Jullie gaan er komen, daar geloof ik in :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:36

Wauw, geweldig zo onvoorwaardelijk jij voor je paard gaat!!

Heel veel beterschap voor beide :j . Komt vast goed met deze inzet :) !!

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:44

Wat een verhaal, respect voor je doorzettingsvermogen!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:57

Ik heb heel veel respect voor mensen zoals jij !
Waren er maar mensen zo !
Heel veel geluk met je paard /3

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:07

Mooi verhaal. Ik volg dit mee, leuk om te lezen dat er iemand zoveel om haar paard geeft!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:17

Prachtig verhaal, kzit op me werk en e tranen sprongen in me ogen,

Hopen dat die pijnlijke plekken snel zullen opknappen....

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:34

wat een mooi verhaal, kippevel hier.
het lijkt net een droom van een klein pennymeisje; mijn paard moest naar de slacht toen redde ik hem kon ik later weer rijden en leefden we nog lang en gelukkig (:
heel veel plezier en mooie tijden met je paardje toegewenst!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 00:17

Wat lief weer al jullie reacties <3 <3 Doet ons altijd zoooooo goed...

UPDATE:
Vanmorgen vroeg op stal stond Lagune onrustig in een hoekje van zijn stal. Ik had gisteravond zijn deken afgehouden, zodat zijn vacht weer wat kon ademen, maar dat heeft helaas als nare bijwerking dat meneer OVERAL bij kan en dus complete stukken uit zijn vacht geplukt heeft. Op sommige plaatsen tot bloedens toe.... Dierenarts was gelukkig binnen 30 minuten ter plaatse en dan kan ik toch wel merken dat ik met mijn vaste dierenartsen érg verwend ben....

Een man in een paars polo'tje stapte op zijn manãna manãna-manier uit de auto, zo dus u bent....:') terwijl zijn blik even vluchtig over mijn met grootste zorg gekozen outfit dwaalde (not!) ; Stond ik daar in mijn bruine bomberjack maat XL, mijn zwarte joggingsbroek over mijn spijkerbroek heen gehezen, losgeknoopte slonzige gympen en eigenlijk veels te kleine t-shirtje. Ik kon mezelf niet bedwingen door snel Lagune voor zijn neus te duwen "Zooooooo dus voor dit paard belde ik dus..." Om maar weer een beetje terug te komen in mijn comfort-zone :'). Dierenarts stak eerst op zijn dooie gemak een sigaret op, wreef wat over de plekken hier en daar... "Al sla je me dood, beessies, schimmeltje, huidinfectie kan van alles zijn he" terwijl hij een monstertje van Lagune's vacht af schraapte.
Injectiespuiten werden door de auto geslingerd en ik kreeg een wat verbaasde blik toen ik hem snel in de rede viel met; "I don't think so". Gezien Lagune's voorgeschiedenis met insuline resistentie + het feit dat nog niet eens precies bekend is wat het arme dier mankeert, sta ik het tegenwoordig zelden toe dat er allerlei goedjes in mijn dier worden geinjecteert alsof het een plaatselijk gevonden proefkonijn betreft. Gelukkig stemde de dierenarts direct in, en was een eeuwig durende discussie overbodig.

Ik heb wat jeukstillende en desinfecterende zalfjes en shampoo mee gekregen om de plekken in ieder geval dit weekend tot bedaren te brengen, en Lagune's levensvreugde weer wat kleur te geven, totdat de uitslag van de schraapsels bekend zijn.

Meneer stond er vanmiddag direct al een stuk rustiger bij, maar wat een karwei....... Voor de zekerheid ook direct al zijn dekens en spullen afgedropt bij de stomerij, dan zijn die ook weer fris en fruitig zometeen :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:05

Sterkte, voor jullie allebei!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:28

Joh wat een weg zeg die jullie aan het afleggen zijn..
Ik volg zeker om te kijken hoe het gaat!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:19

die jeuk zou het mijt kunnen zijn? of miss dat het eruit komt omdat zn weerstand niet helemaal top is geweest.
Heerlijk om te lezen dat je je oude vriend zo warm ontvangen hebt!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:06

Poeh poeh, het blijft een gedoe heh....neem je jezelf niet teveel kwalijk? Je doet je best en soms glippen dingen er net even tussendoor...daar kan je ook niet alles aan doen, je moet jezelf ook nog heel houden heh, anders kan je zo moeilijk voor je paarden zorgen! Fijn wel dat de da wel snapte dat je er niet meteen een spuit in wilde. Kan zoveel energie kosten, zo'n discussie...houd je ons weer op de hoogte? Ik reageer niet zo vaak, maar ben 1 van die mensen die wel komen bijlezen ;)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:24

Precies,
Je moet jezelf niet te veel kwalijk nemen hoor. Ik denk dat je ongeveer al jouw tijd en aandacht in de paarden steekt en meer kun je niet doen. Je helpt hem nu alweer met genezen en dan komt het vast goed.
Je kunt er niet ALTIJD 24/7 bij zijn... Er kan altijd iets gebeuren of iets tussendoor komen wat je niet weet, niet ziet of niet door hebt. Als je er maar wat mee doet wanneer je het WEL ontdekt... Ik hoop voor hem dat het snel weer wat beter wordt, en jij moet je voor je eigen gezondheid ook maar een beetje rustig houden zeg! Pas je ook nog op jezelf?
Hij glanst dan wel niet optimaal en is niet in topconditie, maar meneer ziet er toch al weer veel beter uit dan hij deed voor hij bij jou terug kwam!! Wees ook een beetje trots wil je? ;-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:50

@Laura1982: Small chance, dacht er eerst zelf wel aan, maar volgens de dierenarts wijst niets hierop gezien het type plekken. Luis werd ook direct uitgesloten. Het kan eventueel een allergische reactie op iets zijn, of een bacterie. Kweekje wordt vandaag onderzocht, dus hoop daarna meer te weten.

@Elpharo en My_Chimanga: Ik probeer het mezelf ook niet teveel kwalijk te nemen, en denk ook niet dat ik het had kunnen vermijden. Toch voelt het een beetje als falen :') ; Ik heb al zo'n 17 jaar eigen paarden en heb nimmer een paard in handen gehad dat door mijn onkunde of toedoen ziek is geworden. Van alles is in mijn paardenleven de revue gepasseerd van bronchitis, spierbevangenheid, longontstekingen, peesblessures op de meest bizarre plaatsen, grote snijwonden waardoor een dier op IC belandde, hoefbal ontsteking, hoefzweer, brandwonden, koliek, schimmels, droes, oedeem, kneuzingen etc. etc. En helaas (afkloppen) áltijd ontstaan tijdens mijn afwezigheid door bijvoorbeeld ziekte of vakantie.
Ik kon er mijn klok op gelijk zetten tijdens mijn afwezigheid dat mijn telefoon weer zou rinkelen met een nieuw medisch drama. Voornaamste reden dat ik er destijds bewust voor heb gekozen altijd zelf voor mijn paarden te zorgen; We gaan nu dus niet meer op vakantie sinds 3 jaar, hooguit weekendjes weg en de dagen dat ik mijn paarden niet zelf in handen heb zijn het laatste jaar op 1 hand te tellen. Dan voelt het toch wel erg knuddig dat ik juist dit niet eerder in de kiem wist te smorren... Ja goed, ik heb hem 2 weken geleden toen de jeuk begon al direct gewassen met betadine en jeukstillend middel, maar wie verwacht nou dat zijn paard binnen een paar dagen ineens nagenoeg kaal is?
Op de video lijkt het allemaal nog wel mee te vallen met dat haarverlies, maar Lagune's vacht is inmiddels voor 2/3 uitgedund tot wat dunnig babyhaar. En dan een dierenarts die niet gelijk een antwoord heeft, dat frustreert me mateloos.
Evenals de gemakzucht van zo'n arts; Nee hoor kan gewoon op de wei, bij de kudde... Mennnn we weten nog niet eens wat het is, straks is het besmettelijk. Noem mij dan een aansteller, maar no way dat ik zo'n paard gezellig tussen zijn kudde zet met het risico dat hij wellicht andere dieren besmet met joost mag weten wat. Eerst zekerheid, en daarna zien we wel verder tot die tijd blijf ik hem gewoon insmeren. :j Kan me er eeuwig druk over maken, maar dat is verspilde energie. First things first, en dat is het paard beter krijgen. Misschien zet ik hem morgen wel op de trailer naar mijn eigen dierenarts in Bodegraven, die weet er zonder twijfel wél raad mee.

UPDATE
Nadat we de kudde binnen hadden gehaald gisteren heb ik Lagune nog even in zijn eentje buiten gezet. Hele dagen op stal is niets voor hem, en zo in het weideseizoen is hij echt op zijn allergelukkigst. Helaas waren de weersvoorspellingen niet al te gunstig en ben ik s'avonds toch nog terug gereden naar stal om meneer binnen te halen. Zijn vacht is in een soort ultieme rui beland en lijkt uit te vallen tot op zijn blote huid.... vandaag dus maar factor 30 zonnebrandcreme ingeslagen om deze blote plekken wat bescherming te bieden tegen eventueel zonlicht. Dekens mogen nu immers even niet... Hoop dat het vanavond even droog blijft zodat hij nog wat uurtjes frisse buitenlucht mee kan pikken.

Bedankt voor jullie lieve reacties (ook per pb!) weer! :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:34

ah gos arm paard!
Praat jezelf idd niet teveel een schuldgevoel aan, waarschijnlijk was het als je t wel gezien had alsnog wel groter geworden,
gelukkig is het niet koud en kan hij lekker zonder dekentje staan, maar idd wel uitkijken met de zon!
heel verstandig dat je m niet bij de anderen zet, wie weet wat het is!

Hopelijk gaat t snel weer wat beter met m! en heb je snel uitslag en de juiste behandeling te pakken
succes!

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:55

Man wat fijn dat er paarden eigenaren zijn zoals jij:) Wat top dat je hem zo'n kans geeft en dat je er zo geweldig op past:)

Zonde dat ie dit nu heeft, hopen dat het snel beter gaat

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:56

Ik zou hem inderdaad ook eventjes weg houden bij de rest! Maar lastig is dat wel ja, zeker met dit weer!
Kun je niet een stukje land afzetten waar hij toch kan staan? (is ook lastig denk ik...?)
Hier is het de hele avond mooi geweest, is hij nog lekker eventjes buiten geweest?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:07

Arm paard en arme jij. Ik herinner me het vorige topic nog dat Lagune thuis kwam. Respect hoor jij doet echt alles voor je paard. je hoeft jezelf dit niet te verwijten. Je mag ook wel een keertje ziek zijn. Maar denk je ook aan jezelf in dit hele verhaal? Ik snap heel goed dat je de verzorging liever niet uit handen geeft, maar als je totaal instort hebben de paarden niemand meer. Sterkte en beterschap, met jezelf en met lagune.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 00:00

Lagune blijft vannacht buiten staan... Zet mijn wekker om de 2 uur om het weer te checken, en dan zien we het wel. Al hoop ik natuurlijk dat het gewoon droog blijft <3 En anders ga ik vannacht naar hem toe om hem binnen te zetten en weer droog te wrijven. Vind het toch wel een fijn idee als hij op deze manier seperaat van de kudde nog wat uren buiten kan spenderen. :)

Vandaag waren zijn plekken overduidelijk een stuk rustiger, wondjes netjes dicht en kriebel een stuk minder. De haren op zijn hoofd zijn zelfs aan het terug groeien, dus dat zou geweldig zijn.... Gek peerd! Op zijn rechterbil is hij nu bijna volledig kaal en probeert hij steeds schoon te likken, hij kan er echter nét niet bij... Nou wil je Lagune kwaad zien.... :')
Overigens op zijn borst een hele nare vochtbult ontdekt van +- 7 x 10 cm; Voelde warm aan en was verplaatsbaar. Even in de gaten houden, wellicht gestoken door een insect en een allergische reactie gekregen maargoed, kan natuurlijk ook iets anders zijn....

Overigens nog steeds niets van de dierenarts gehoord...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:41

Leuk dat hij, ondanks de plekken, toch nog op de weide kan, al is het tijdelijk zonder de kudde.

Ik vind het heel erg goed wat je voor hem doet. Hopelijk heb je snel iets van de dierenarts gehoord zodat je de oorzaak kan aanpakken. Doe zo verder, en veel succes!

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:52

Jeetje wat een verhaal ben er gewoon stil van.
Wat een sterk paard heb jij. Hij weet door zijn ziektes / blessures steeds weer de kracht te vinden om beter te worden.
Heel veel sterkte en succes met je paardje en dat hij nog een mooie oude dag mag beleven bij jou.