Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: pensioen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:30

En toch snap ik iets niet, je wíst toch al dat hij onzeker was of in ieder geval erg eenkennig?
Wat is nu de grote omslag geweest dat je hem nu ineens weg doet ipv naar de slacht brengt?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:31

Laten we zeggen dat de medebokker me heeft doen inzien dat ik hem aan iemand anders moet gunnen.
Snap je?

edit: foute zin verbeterd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:32

En nu is dat dus ook niet meer gevaarlijk?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:33

Bumblehorse schreef:
Citaat:
Wat heb je voor stappen ondernomen om te bekijken waar de oorzaak ligt?

Ik ben begonnen met NH, heb hem niet laten controleren door een arts.
Heb geprobeerd zijn verleden te achterhalen, niet evident aangezien stal doorstap de enige vorige eigenaar is die ik ken...
Maar ik weet wel dat hij daar een keer verkocht is en teruggebracht.
stal doorstap vermelde trouwens dat hij wild was, en ik wou in eerste instantie ook enkel NH met hem doen, dus dit gebrek was niet echt een questie.

Is boyo zijn echte naam? En is het soms een Wallestein?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:34

wel, maar het bleek dat ik misschien een beetje heb overdreven.
aan iemand die meer geduld en tijd kan opbrengen dan ik.

Wallestein?
Boyo staat zo op zijn paspoort. echte papieren zijn waarschijnlijk verdwenen. Waarom?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:38

Omdat hier ook een Haflinger heeft gestaan van die geweldige handels stal die precies dezelfde problemen gaf!
Deze Haf zou inmiddels ook een jaar of 8 zijn schat ik.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:01

Nou opzich wel knap dat je durft toe te geven in dit topic, dat je zijn gedrag hebt overdreven. Nog steeds niet voor te stellen dat je slacht hebt overwogen, maargoed.

Fijn dat je nu een ander plekje voor hem zoekt. Maar laat dit hopelijk ook een hele goede leer voor je zijn, dat je ALTIJD jezelf een spiegel voor moet houden en niet je paard van alles de schuld moet geven. Succes!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:25

Ik heb het topic doorgelezen. In eerste instantie verwonderd en verbaasd... Waarom een 8 jarige die "gevaarlijk" is en "verschiet" na een jaar NH gericht aanpakken naar de slacht willen brengen? Er zijn nog zoveel meer oplossingen alvorens dat dit de definitieve keuze zou moeten zijn.

Persoonlijk snap ik trouwens ook werkelijk niet dat er dan bokkers zijn die meteen zeggen "Gevaarlijk? Dan slachten of inslapen". Ja, dat klopt, maar wat is gevaarlijk. Dat kun je niet zomaar even zeggen. Lijkt me nou niet een conclusie die je na een paar posts kan trekken. Jammer vind ik dat altijd. :n Een samenwerking tussen paard en ruiter hangt af van de klik, de ervaring en idd ook van de achtergrond en eventuele medische problemen. "Gevaarlijke paarden" worden meestal niet goed begrepen of er is lichamelijk iets mis. Nadat je hem een jaar hebt en niet hebt laten nakijken door artsen e.d. kun je beide conclusies nog niet definitief trekken lijkt mij.

Uitgesloten door paarden uit de kudde. Alleen het jaar dat jij hem hebt? Paarden die wellicht geen kudde gewend zijn hebben echt wel tjid nodig in een groep op "paards" te leren. Mijn Cos begint zich nu pas echt thuis te voelen in de groep en ik heb hem nu 11 maanden erbij staan. Hij zonderde zich ook af, heeft gewoon langer tijd nodig om met verandering om te gaan.

Achteraan het topic zie ik dat je zelf aangeeft dat je wellicht te snel bent geweest en misschien te overdreven met conclusies. Echt goed dat je , ook hier online, openstaat voor andere inzichten en meningen en daar ook je eigen mening op aan durft te passen! :j

Ik hoop dat je eruit komt met iemand die er op een andere manier naar kijkt / mee omgaat en dat dit voor jezelf ook meer rust geeft in je beslissing. Veel sterkte met de hele situatie!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:31

Angela_28 schreef:
Ik heb het topic doorgelezen. In eerste instantie verwonderd en verbaasd... Waarom een 8 jarige die "gevaarlijk" is en "verschiet" na een jaar NH gericht aanpakken naar de slacht willen brengen? Er zijn nog zoveel meer oplossingen alvorens dat dit de definitieve keuze zou moeten zijn.

Persoonlijk snap ik trouwens ook werkelijk niet dat er dan bokkers zijn die meteen zeggen "Gevaarlijk? Dan slachten of inslapen". Ja, dat klopt, maar wat is gevaarlijk. Dat kun je niet zomaar even zeggen. Lijkt me nou niet een conclusie die je na een paar posts kan trekken. Jammer vind ik dat altijd. :n Een samenwerking tussen paard en ruiter hangt af van de klik, de ervaring en idd ook van de achtergrond en eventuele medische problemen. "Gevaarlijke paarden" worden meestal niet goed begrepen of er is lichamelijk iets mis. Nadat je hem een jaar hebt en niet hebt laten nakijken door artsen e.d. kun je beide conclusies nog niet definitief trekken lijkt mij.

Uitgesloten door paarden uit de kudde. Alleen het jaar dat jij hem hebt? Paarden die wellicht geen kudde gewend zijn hebben echt wel tjid nodig in een groep op "paards" te leren. Mijn Cos begint zich nu pas echt thuis te voelen in de groep en ik heb hem nu 11 maanden erbij staan. Hij zonderde zich ook af, heeft gewoon langer tijd nodig om met verandering om te gaan.

Achteraan het topic zie ik dat je zelf aangeeft dat je wellicht te snel bent geweest en misschien te overdreven met conclusies. Echt goed dat je , ook hier online, openstaat voor andere inzichten en meningen en daar ook je eigen mening op aan durft te passen! :j

Ik hoop dat je eruit komt met iemand die er op een andere manier naar kijkt / mee omgaat en dat dit voor jezelf ook meer rust geeft in je beslissing. Veel sterkte met de hele situatie!

Ik wilde al een heel verhaal typen, maar dat is overbodig zo te zien.....helemaal eens met Angela_28 :j

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:44

Yelly schreef:
Ik zou nu echt iemand met geduld en ervaring verkiezen boven iemand die er misschien wat meer geld voor wil neertellen :) Gun dat paard nou gewoon een eerlijke kans bij een ervaren persoon, iemand die bij zo'n paard niet binnen drie maanden wonderen verwacht, maar alles stap voor stap met veel geduld en zelfvertrouwen aanpakt. Weet je, bij de slacht had je er ook bijna niets voor gehad ;)

Ik ben de bokker die langs is geweest. diegene die overweegt hem te kopen, is van wat ik gehoord heb en wat het doet overkomen, zeker ervaren genoeg om dit te kunnen.

Het is een heel lief paardje alleen in mijn ogen is hij ook zeer onzeker.
een onzeker paard kan OOK gevaarlijk zijn. mijn mening is dan ook dat gevaarlijke paarden vaak zijn ontstaan uit onzekere paarden, maar nogmaals dat is mijn mening.
Tijdens het werken aan de leadrope vluchtte hij in het begin ook voor mij, later durfde hij stapje voor stapje dichterbij te komen. en aan ts is na te vragen dat ik in het begin niets heb gevraagd of gedaan behalve zijn reactie af te wachten.

Ts is nu tot het besluit gekomen hem waarschijnlijk te verkopen. dit omdat zij zelf aangeeft hier toch misschien niet ervaren en geduldig genoeg voor te zijn. hier heb ik zeer veel respect voor aangezien er ook onder de bokkers niet veel mensen zullen zijn die dit toegeven.

waarom dan eerst overwegen hem naar de slacht te brengen?
wanneer je veel om je paard geeft, gun je het hem dan ook het risico om in het handelcircuit te komen?
wie weet bij wie hij terecht komt en hoe hij verkocht wordt, waardoor hij van huisje naar huisje gaat.

ik zeg niet dat het leuk is om de slacht in dit stadium al te overwegen, maar ts bedoelde het zeker goed met haar overwegingen. ( als iedereen tegen je zegt hij is rijp voor de slacht of breng hem naar de slacht kan het mogelijk zijn dat je als eigenaar dit ook als eventuele enige oplossing gaat zien )

en daarbij moet iemand zijn of haar paard ook maar kunnen verkopen.
ik ken meerdere mensen met paarden die zeggen als ik er niet meer voor kan zorgen wordt ze niet verhandeld , dan nog liever naar de slacht. deels omdat je je paard voor 100% het handelcircuit bespaard ( het hoeft er natuurlijk niet in te belanden ) en deels omdat ze zeggen: om eerlijk te zijn gun ik het een ander niet om mijn paard te hebben.

Ik heb aan het einde een gesprek gehad met ts en gezegt hoe ik haar paard zag.
( lief, leuk maar zeer onzeker ) en heb haar verteld dat hier geduld en begrip voor nodig is. begrip is er zeer zeker van ts anders deed ze deze moeite niet. alleen het geduld geeft ts aan dat ze niet weet of ze dit nog op kan brengen. mede door hoeveel ervaring zij op dit moment heeft.

Ik heb dus ook gezegt dat waarneer zij zeker wist dit geduld niet te hebben/ of de tijd . zij hem met gemak een ander huisje kan geven. hij is immers niet gemeen.

zo dat was een heel verhaal haha hopelijk is het een beetje duidelijk.

edit: aan hoeverre ik het kan beoordelen ( ben geen da etc ) is er medisch gezien niets mis naar mijn idee is het puur de onzekerheid

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:48

__SavannaH__ schreef:
.....
edit: aan hoeverre ik het kan beoordelen ( ben geen da etc ) is er medisch gezien niets mis naar mijn idee is het puur de onzekerheid

En zo lang dit niet is aangetoond kun je het idd niet met zekerheid zeggen. Zou voor mij een reden zijn om hem eerst te laten nakijken voordat ik zou verkopen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:49

idd, heel netjes gezegd Angela_28, daar heb ik niets meer aan toe te voegen ;-)

Savanna, bedankt voor je toelichting, fijn dat je wat voor TS en haar paardje hebt kunnen betekenen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:50

daarom zij ik ook aan hoeverre ik het kan beoordelen. dit is dus inderdaad niet met zekerheid en dat zeg ik ook absoluut niet

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:58

HorseTopShop schreef:
Mocht je je bedenken... Mijn aanbod blijft staan ;)

Ik wou dat ik iemand in mijn omgeving had die me dit zou aanbieden voor mijn merrie.
Zij heeft kissing spines en is een headshaker.
Heb er heel veel in geinvesteerd de afgelopen 11 jaar maar helaas ben ik zelf chronisch ziek geworden en kan niet meer voor haar zorgen, dus morgen ga ik kijken hier in de buurt voor een paarden rusthuis.
Kost ook een aardige duit wat we nu nadat mijn man werkeloos is geworden en zijn nieuwe baan in de huidige tijd van crisis minder verdient dan voorheen eigenlijk nauwelijks kunnen ophoesten, maar dit is wel wat ze verdient.
En zo kan ik haar toch geregeld even opzoeken.
Ik ga tot het uiterste voor mijn dieren.
Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen van mensen waarom ik haar niet in laat slapen wil je niet weten.
Deze kans geef ik haar nog en gaat het dan echt niet meer, dan kan ik altijd overwegen haar te laten gaan.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:05

Ik lees op Bokt veel dingen waar ik het niet mee eens ben of wat ik gewoon echt niet vind kunnen. Ik word er wel altijd heel blij van als ik zie hoe je in deze situaties, met behulp van een forum en hulp van andere bokkers, echt een stuk verder kan komen! :j

En natuurlijk gun je het een dier waar iets mee is het niet om in het handelscircuit van baasje naar baasje te gaan. Dat gun je een gezond dier waar alles goed mee is trouwens ook niet lijkt me. Paarden zijn toch echt wel dieren die last kunnen hebben van veel veranderingen. Het verkopen van een "moeilijk" paard vraagt om een andere verkoop aanpak. Dat vergt van jou als eigenaar/verkoper dan een wat intensievere zoektocht om te zorgen dat een dier met gebruiksaanwijzing bij de juiste "gebruiker" terecht komt. En dat heb je meestal niet binnen een maand voor elkaar. Persoonlijk ervaar ik, dat als mensen een knoop hebben doorgehakt, dat ze het liefst per morgen het dier kwijt zijn. Ik snap dat wel maar dat kan nou eenmaal niet altijd. En in dat stadium over slacht/inslapen praten vind ik te vroeg.

Maar nogmaals, chapeau dat de TS haar mening bijstelt en open staat voor advies! ;)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:22

Onassa, in je profiel zie ik dat het paard heel erg bijzonder voor je is en ook bij je herinneringen hoort (trouwdag). Maar omdat jouw paard ook echt een aandoening heeft, denk ik dat het goed is dat je hem aanmeld voor een rusthuis en dat je daardoor zelf baas blijft over je paard en dat hij niet in handelscircuit terecht komt. Als je een paard herplaatst, kan dat op dat moment goed lijken, maar ook een nieuwe eigenaar kan nooit garanties geven dat hij daar altijd kan blijven (omstandigheden kunnen altijd veranderen). Dat zul je dan ook moeten accepteren en los kunnen laten. Dan is een rusthuis misschien een betere optie. De weg er naar toe lijkt mij moeilijk, maar als je paard het eenmaal ergens goed heeft kun je het loslaten en je energie weer ergens anders in steken. Even offtopic hoor, omdat dit natuurlijk TS haar topic is, maar ik voelde toch wel de behoefte om even naar je te reageren. Sterkte!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:25

Intel, dank je...Onassa betekent idd heel erg veel voor me ook al kan ik de zorg niet meer zelf geven.
Daarom ook de beslissing van een rusthuis waar ze lekker nog met andere paardjes op de wei kan en 's avonds een warm stalletje en lekker te eten.

Daarom kan ik me er ook niets bij voorstellen dat sommige mensen het zo snel dreigen op te geven...je hebt toch een band met je dier??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:38

Onassa schreef:
HorseTopShop schreef:
Mocht je je bedenken... Mijn aanbod blijft staan ;)

Ik wou dat ik iemand in mijn omgeving had die me dit zou aanbieden voor mijn merrie.
Zij heeft kissing spines en is een headshaker.
Heb er heel veel in geinvesteerd de afgelopen 11 jaar maar helaas ben ik zelf chronisch ziek geworden en kan niet meer voor haar zorgen, dus morgen ga ik kijken hier in de buurt voor een paarden rusthuis.
Kost ook een aardige duit wat we nu nadat mijn man werkeloos is geworden en zijn nieuwe baan in de huidige tijd van crisis minder verdient dan voorheen eigenlijk nauwelijks kunnen ophoesten, maar dit is wel wat ze verdient.
En zo kan ik haar toch geregeld even opzoeken.
Ik ga tot het uiterste voor mijn dieren.
Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen van mensen waarom ik haar niet in laat slapen wil je niet weten.
Deze kans geef ik haar nog en gaat het dan echt niet meer, dan kan ik altijd overwegen haar te laten gaan.

_/-\o_ _/-\o_ Kijk... dit is nu hart hebben voor je dieren!
Niets dan lof en diepe buiging van mij!!!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:01

aerdenhout1 schreef:
_/-\o_ _/-\o_ Kijk... dit is nu hart hebben voor je dieren!
Niets dan lof en diepe buiging van mij!!!!

Dank je,maar ik vind waar je aan begint moet je goed verzorgen.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wel heel ver ga hoor.
Zo hebben wij sinds vorig jaar augustus een pup aan geschaft( 3 maanden nadat ik mijn 16 jarige hondje heb moeten laten inslapen,) die een levershunt blijkt te hebben.
Inmiddels heeft ze al 2 operaties ondergaan en heeft het hondje ons alles bij elkaar al 4000 euro gekost en de meesten verklaren ons eigenlijk voor niet helemaal lekker.
Maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat ik ook geen kinderen heb kunnen krijgen, mijn liefde voor mijn dieren zit heel erg diep.
Heeft een dier geen kans meer moet je eerlijk zijn, maar zijn er kansen, dan willen wij die ze graag geven.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:47

Jolliegirl schreef:
Wegdoen..
Slager.. Inslapen, maakt niet uit.

Weg.
Levensgevaarlijk als dit dier ooit in verkeerde handen valt... Dat risico moet je niet willen nemen....

Wij hebben in Nijkerk 1x een pony gehad, was als kinderpony gekocht.
Hartstikke braaf de eerste maand.. opeens uit het niets kon het dier omslaan en er in blinde paniek vandoor gaan, schoppen, bijten enz....
Niets hielp... het dier bleef dit doen. Gevaarlijk was de stempel.
Tijdens de slacht hebben wij een tumor achter het oog ontdekt, deze is later onderzocht en dit bleek het probleem te zijn.

Ik wil dus zeggen : je hoeft niet altijd problemen aan de buitenkant te zien..
Een dier wordt niet zomaar levensgevaarlijk... en elke keer een gevecht (ruiter-paard) moet niet nodig zijn.. het moet plezier zijn van 2 kanten.

Misschien moeten ze dat met gestoorde, gevaarlijke mensen ook maar eens doen, afmaken, naar de slacht, WEG, whatever.. :(
Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien.

Bovendien vind ik slachten überhaupt barbaars.
Als je een paard hebt met een ernstige stoornis en je wil hem of haar daadwerkelijk een gunst verlenen door een eind aan zijn/haar
leven te maken, laat de slacht dan achterwege.
"Gewoon" laten inslapen en vervolgens laten cremeren is ethisch gezien misschien wat fatsoenlijker...

Overigens is één van mijn paarden ook "nutteloos" maar ik heb haar inmiddels al 14 jaar en ondanks alle trubbels houd
ik zielsveel van haar en met de jaren zijn bij haar de scherpe kantjes er ook afgesleten.
Blij dat ik nooit naar zogenaamd goedbedoelde adviezen heb geluisterd - mij werd destijds ook de slacht geadviseerd |(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:22

Slachten gaat sneller als inslapen en heeft het ook nog een doel.
En er bestaat al zoiets als doodstraf bij mensen he. Maar ik vind dat je daar niet mee kan vergelijken.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:39

Wauw ik heb echt het gevorl dat bokt een leven heeft gered _/-\o_

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:40

Schieten is gewelddadig, slachten is ook gewelddadig. Dat moeten we onze dieren niet aan willen doen.
Maar oké, dat is mijn persoonlijke mening...

En als je met het doel van slachten bedoelt dat het nuttig is om vlees te eten, tja...ook daar zijn de meningen
over verdeeld.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:56

Maar Nelflobo, hoe bedoel je dan dan schieten en slachten gewelddadig is? Het paard merkt er niks van, zo snel gaat het. Ze ruiken niks engs, ze zien niks engs en het is gebeurt voor het paard het in dr gaten heeft. Heb je al eens gezien hoe het in zn werk gaat? Ik vind schieten juist een goede manier, mits bij een goede, schone slachterij uitgevoerd.

Ik denk ook dat bokt een leven heeft gered, jeeej! Erg blij met hoe TS het opgepakt heeft :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:24

Ga die discussie grwoon niet aan met iemand die geen bal van slachten weet....geweldadig..laat me niet lachen..=)