Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:07

Ik denk net ik bel zelf even 144 om het nog eens te bespreken en ik vroeg dat kan toch niet zomaar de paarden op stal en er niet meer uit tot dat het weer droger is binnen en het antwoord was daar kan ik je niet verder mee helpen en ik ga nu de lijn weer vrij maken tuut tuut tuut

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:10

naja zeg. konden ze je niet vertellen bij wie je dan wel terecht kon?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:12

Wij hadden de DP ook laatst, had iemand gebeld over zielige dieren.
Paarden staan 24/7 buiten, hebben schuilstal en kunnen droog staan. Hebben helaas klei grond, en liggen dieper dan de rest.
Helaas door de regen val is het nu een drekbende maar achterin staan ze nog mooi droog.
Maar toch heeft iemand gebeld, dus DP langs geweest, maar hun vonden dat ze er prima uitzagen.
Maar nu ik dit zo lees schrik ik toch wel even. :=

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:13

jodi schreef:
Citaat:
De dierenpolitie is door een tip bij mij op stal geweest en zonder dat er iemand was is hij overal wezen kijken.

Het verbaast me dat ze het recht hebben zomaar binnen te lopen zonder dat er iemand bij is.

hebben ze ook bij ons gedaan, was er niet zo blij mee :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:27

lifeofmarit schreef:
Wij hadden de DP ook laatst, had iemand gebeld over zielige dieren.
Paarden staan 24/7 buiten, hebben schuilstal en kunnen droog staan. Hebben helaas klei grond, en liggen dieper dan de rest.
Helaas door de regen val is het nu een drekbende maar achterin staan ze nog mooi droog.
Maar toch heeft iemand gebeld, dus DP langs geweest, maar hun vonden dat ze er prima uitzagen.
Maar nu ik dit zo lees schrik ik toch wel even. :=

ik denk dat als je dieren er goed uitzien je helemaal niet hoeft te schrikken....en je paarden zagen er goed uit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:38

maar TS heb je nog foto's gemaakt?
of heb ik daar over heen gekeken.

marijeD

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:43

Nee heb ik niet gemaak want ik heb alles nog heerlijk op stal met deze regen ik doe ze vanmiddag nog even uit

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:44

Pfoeh, ik zou eerst een bezwaar aantekenen van inbreuk op privacy. Ze mogen bij mij best controleren, maar dan wel als ik thuis ben en ze dat eerst bij mij melden. Daarbij, ik vind je paarden veel zieliger als je moet wachten tot de modder weg is, mijn paard heeft een inloopstal met droge onderbodem, maar als hij mag kiezen staat hij toch echt buiten in de modder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:50

jodi schreef:
Citaat:
De dierenpolitie is door een tip bij mij op stal geweest en zonder dat er iemand was is hij overal wezen kijken.

Het verbaast me dat ze het recht hebben zomaar binnen te lopen zonder dat er iemand bij is.

Artikel 20 Wet Economische Delicten
De opsporingsambtenaren hebben in het belang van de opsporing toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.

;) En er staat nergens geschreven dat men aanwezig moet zijn op het adres van bezoek. Dus ze staan gewoon in hun recht. Ze mogen alle plaatsen betreden (dus ook schuren ed), mits het geen woning is; voor een woning is wel een machtiging nodig.
Als men een woning betreed met machtiging behoeft er ook niemand aanwezig te zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:56

Dit is toch helemaal geen economisch delict...

Edit: onzin dus.

Je zult het in het strafrecht moeten zoeken (hint). ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:03

marijeD schreef:
Ik denk net ik bel zelf even 144 om het nog eens te bespreken en ik vroeg dat kan toch niet zomaar de paarden op stal en er niet meer uit tot dat het weer droger is binnen en het antwoord was daar kan ik je niet verder mee helpen en ik ga nu de lijn weer vrij maken tuut tuut tuut

144 is net zoals 112 een alarm nummer.
Deze telefoon nummers zijn niet voor een praatje, maar om alarm te slaan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:13

Wie heeft er op dit moment een weide die niet modderig is dan?
Mijn minies staan 24/7 op de wei, hebben een deel zandpaddock (ook nat momenteel) een betonplaat en schuilcontainer met onbeperkt hooi en water. Maar als je enkel naar de wei kijkt dan schrik je idd.
Heb nog goede stukken wei die ik spaar voor het voorjaar, anders zou alles er zo uitzien.

Beetje kortzichtig van de politie om zo te reageren. Maar wat me bovenal verbaast is dan het dreigement van inbeslagname. Lees net dat een verwaarloosde pony is overleden waar al een aantal keer politie is bij geweest.
Die wordt dan niet in beslag genomen 8)7 . Schiet mij maar lek, maar soms snap ik het dan niet meer.

Maar denk dat je idd je veaarts een verklaring kan laten schrijven en verder misschien met foto's en goede situatiebeschrijving e.e.a. kan voorkomen. En 24/7 op stal omdat het modderig is vind ik not done.
je hebt gewoon gelijk, paarden moeten dagelijks toch lekker de benen kunnen strekken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:21

Ik heb nog steeds geen modder weides.
Vaak komen die van te veel dieren op een te klein oppervlakte.

Dus telkens de berichten van iedereen staat nu nat is kort door de bocht.

Heb je wel blub dan is het noodzaak een droog stuk betegeld te hebben en een droge schuilstal.

Zoals ik lees is dat bij ts aan de orde dus begrijp ik de klacht ook niet.

Bij alle waar alleen maar 24/7 blub is Is een klacht niets meer dan terecht.
Neem je verantwoordelijkheid.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:25

MarvanTom schreef:

Het moet dus ook gaan om een strafbare zaak.
En ik geloof dat je nu niet echt strafbaar bent als de paarden buiten lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:28

en als je dan een uitzendmiep aan de telefoon krijgt, dan past deze vraag niet in het protocol en weten ze ook niet wat ze er mee moeten.

Denk dat je moet bellen met een nummer dat op het kaartje van de Dieren politie stond en eventueel vragen naar het nummer van het bureau of zijn baas, als dat niet op het kaartje staat. Dan kun je vragen om een gesprek of bezoek voor uitleg en herbeoordeling.

Juist nu zouden foto´s wel fijn zijn...
Gisteren waren bak en paddock hier mooi droog, na de regen van vannacht stonden overal weer plassen hier.
Ben ook niet bang voor een bezoek omdat ze hier ook continue toegang tot de stallen hebben en rondom de stallen bestrating ligt waar ze droog kunnen staan en lopen. Opsluiten zou onzin zijn.

Een aantal jaren geleden reed ik wel langs een `winterweide` waaar de paarden overdag ook in liepen en echt helemaal zwart tot hun voorknieën (Friese paarden) in de modder, dat vond ik ook niet diervriendelijk. Dan liever een witte zandpaddock of bak waar wat water in staat.

Zo'n dikke 20 jaar geleden reed ik bij een vrouwtje die teveel pony's had voor de natte grond en die liet ze ook in de "weide" lopen als het nat was. 's zomers was het een zwarte grond paddock, in de winter werd het knie-diepe modder vermengd met mest. Die pony's stonden er ook alleen overdag een paar uur en de rest op stal, maar ook daar kwam de dierenbescherming al af en toe langs als er klachten waren geweest.
Op een gegeven moment werd er ook gedreigd met inbeslagname als ze de situatie niet zou verbeteren, en toen is er in de zijtuin een boel grond afgegraven, en een zandpaddock gemaakt, en toen werd het al veel beter voor de pony's. Al gebruikte ze dat andere stuk nog steeds wel regelmatig ondanks de drekbende dat het werd... Jaren later kreeg ze er een stuk wei bij in bruikleen en werd de boel verbouwd, pony's terug in aantal, inmiddels is ze overleden en woont haar dochter er nog en nu is het er redelijk netjes.

Ik heb zelf ook vergelijkbare grond (slappe veengrond met zand en/of leem er onder), en ik haal de paarden van de wei zodra ze dieper door de zode weg gaan zakken en ze de boel dreigen te gaan vertrappen. Daarom liggen mijn weides er nog mooi bij nu, wel nat het laagste gedeelte, daar staat het water gewoon op, maar geen modder omdat er niet op gelopen wordt. De zandpaddock droogt, net als de bak, gelukkig wel snel op en ze zakken er niet echt in het zand weg, maar lopen op het zand.

Maar goed, zoveel jaar geleden werd er dus ook wel geklaagd en gehandhaafd, maar als het om overdag buiten in een zandpaddock en bak gaat, met droge verharding, voer en water en 's nachts droog op stal, dan snap ik niet wat ze dan nog meer willen... Hoe zielig ziet het er dan uit? Dat roept om beeldmateriaal...

ewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:34

Vreemde zaak. Zodra het nl om meerdere paarden gaat, wordt de melding doorgegeven aan de L.I.D.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:55

MarvanTom schreef:

Indien men een melding heeft maakt men gebruik van bevoegdheden van de WED. Indien men bij voorbaat al weet dat artikel 37 van kracht is dan gebruikt men de bevoegdheden van Strafvordering. En als men helemaal geen melding heeft en puur ter controle gaat dan maakt men gebruik van de bevoegdheden uit de Algemene Wet Bestuursrecht.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:02

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:06

Ja volslagen logisch toch???? Had je je paddock maar moeten dweilen.
O:)

8)7

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:06

Nou,politie of niet,als ik iemand ongevraagd tussen mijn paarden zie,dan knikker ik hem/haar er wel uit.Als er iemand omver gelopen wordt of een trap krijgt,dan ben IK verantwoordelijk...(en dan krijg je dat er nog bovenop :roll: )

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:22

Gaat het om die Belgen die ik ergens op een recente foto tegenkwam? Die zien er van voren best schraal uit, de shet niet ;-) Maar het kan ook een vertekenend beeld geven van voren natuurlijk. Paardjes in de zomer op andere foto's zien er prima uit.

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:39

Hoi, heel vervelend allemaal en ik geloof je direct dat het pesterijen zijn van iemand maar pas alsjeblieft op want een DIERENPOLITEAGENT is ECHT een POLITIEAGENT en GEEN Buitengewoon opsporingsambtenaar.
De opleiding voor BOA kan je schriftelijk bij de LOI doen en iemand van de Dierenpolitie is iemand die eerst de hele opleiding politie heeft gedaan op de politieacademie in Apeldoorn en dan komt pas die extra opleiding die iemand net al noemde van theorie en praktijk als aanvulling voor dierenpolite.
Hier de link van de Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... renpolitie
Lees dit gewoon even door en dan zie je wat ze kunnen en waar ze ook op af gaan.
Ik dacht dat we allemaal zo blij waren dat er eindelijk dierenpolite kwam dat er dan ingegrepen kon worden bij dierenmishandeling, ik snap het echt wel we kijken er altijd anders tegenaan als ze dan opeens bij ons zelf aan de deur staan.
Ik zou gewoon even of via internet of langs bij een wetswinkel voor informatie, kost niets en daar zitten mensen die weten hoe de wet werkt.
Heel veel succes.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:45

Dat paard op foto bij Kruimel's account, laten ze daar maar eens achter aan gaan!

Gatsie, wat een treurig gedoe, konden ze bij de dierenpolitie niet eens echte paardenkenners selecteren? Kom op zeg, het is Nederland, laaaag land met veel water.... Alle paarden ophokken zeker uit angst dat er zo'n puntje-puntje politie langs wandelt :(

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:48

nou ja zeg at een verhaal!!!! Die dierenpolitie saat echt nergens op!! Als jij paard naar buiten wil doen moet je dat toch zelf weten tenzij ze echt alleen nog maar tot deknieen inde blubber kunnen staan. Nou mag iedereen zijn of haar weiland wel afschermen want dan zullen ze nu wel heel veel klachten binnen krijge!!!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:50

Marijed, je kan toch fotos maken en hier op Bokt zetten... Of je paarden nou binnen staan of niet... Ik wil wel eens zien hoe het eruit ziet bij jou... Nu speculeert iedereen er maar op los! Als je duidelijke fotos maakt en op bokt zet, dan kunnen mensen tenminste echt reageren in dit topic!