En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*nieuwe foto's p30

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*Update pag 7&9*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:35

Dank je Don_Zhivago: Idd is dat een punt wat ik in overweging neem, hij moet zoveel mogelijk zichzelf ook warm kunnen houden waarbij ik hem uiteraard ondersteun dmv een deken.
Denk toch dat ik eerst een stukje naast de manenkan wel kan scheren, zo zal hij al veel luis kwijt zijn, dat is het punt waar de meesten zitten en hij zo'n jeuk heeft.

In mijn topic medisch plaatste een bokker een foto die dat ook heeft gedaan.

Dankje!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:39

Wat naar dat het zo is gelopen maar wat fijn dat jij en je paard weer samen zijn, toch eind goed al goed!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:04

scheren icm wassen en een warme deken met hals EN onbeperkt ruwvoer, dan moet het wel goedkomen met de warmte denk ik, het is nog niet heel erg koud natuurlijk. Wat vreselijk veel zo op de foto te zien trouwens, jeetje!
Fijn dat hij weer op zn oude stekkie terug is, komt vast helemaal goed met deze mooie jongen!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:17

Ik zat ook al aan scheren te denken maar lees hierboven al je reactie en andere reacties, misschien indd rond zijn nek een optie.. maar door jou zorg komt het vast wel goed! Succes! :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:30

Bedankt voor jullie reacties!
Scheren is even een dilemma voor me..

het heeft als voordelen:
* de luizen zijn makkelijker te bestrijden
* de neten/eitjes verdwijnen doordat ze in het lange haar geplakt zitten
* paard droogt sneller na het behandelen/wassen
* zijn vacht is al dramatisch en nu meer kans op herstel van een goede vacht
* kan beter bij de kale plekken, korsten ed om ook te behandelen

nadelen:
* grootste nadeel: zijn slechte conditie
* kan hij zich genoeg warm houden nu
* kans op verkoudheid/ziekte?

Zal vandaag nog even met DA overleggen wat zij het beste vinden.
Het heeft zo zijn voors en tegens..

Het is wel mooi weer vandaag, maar wel koud.
Zal vanmiddag behandelen denk ik dan is de dag het warmst zo rond 1 a 2 uur.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:28

Ik zou ook scheren, maar zou wel eerst even volgende week afwachten
wat het weer doet, ze geven nu weer winters weer op. :brr:

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:41

Geweldig dat hij weer thuis is bij jou! Hoewel hij er natuurlijk nog niet is, kijkt hij al wel heel wat blijer uit zijn oogjes op de foto's :j
Dilemma of je wel of niet moet scheren... Ik denk ook dat scheren het meest effectief is (en misschien ook wel helpt voor andere huidproblemen die hij heeft, kan hij gwn helemaal een nieuwe start/vacht maakt), maar ze verwachten volgende week idd wel vrij koud weer. Lastig..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:57

Ik zou scheren, als het kouder wordt en hij staat zo lang nat na het wassen dat is ook niet echt bevordelijk voor zijn gezondheid en met dekens kun je natuurlijk een heleboel doen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:11

Neskolay schreef:
Zo'n horzeleitjes kammetje/mesje heb ik wel :j
Morgen eerst maar handschoentjes halen, van die schoonmaak/doktersdingen want ieuw ik haat beesjes. :')

Scheren zit ik ook al steeds aan te denken, maar is dat wel een goed idee in zijn toestand?
Heb wel warme dekens met hals maar het is wel winter uhh herfstig winter.

Ik zou eerst scheren en dan wassen met Sebacil. Na 10 tot 14 dagen nog eens wassen met Sebacil. Na het scheren lekker onder warme deken zetten. Let erop dat je na de tweede keer wassen een schone deken neemt!
Geen wonder dat je paard vatbaar is voor luis: mager en ws zeer verminderde weerstand. Daarbij een dikke vacht en klam weer. Ideaal voor luizen ;)

Fijn dat Haiko weer bij jou is. Je kunt niet begrijpen hoe mensen een paard omkomen laten....
Sterkte.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:18

scheren en dan paar goede warme dekens erop; evt dikke wollen dekens die je gewoon bij het goed of zo gaat halen voor een paar euro of misschien gratis ergens?
die zijn erg fijn om te gebruiken op het paard en dan een buiksingel erom

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:22

tijdje terug stonden hier regelmatig topics op bokt van een paar bokkers die samen grote inzamelingen houden v paardenspullen en deze dan schenken aan instellingen, maneges of particulieren die het financieel even moeilijk hebben.
ik weet niet meer hoe de topis heten; volgens mij is er elke 2/3 maanden een nieuw topic maar misschien dat je het ff op kan zoeken en contact met hun op kan nemen.
deze kwestie is v jou financieel ook heel pittig en vooral icm met de verzorging v 3 paarden. misschien dat de inzamelingspartij nog een paar goede dekens of iets heeft liggen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:01

zo dan :7 wat goed dat je hem terug hebt gekocht, ik vind het bizar hoe hij er op de eerste foto's uitziet :n Hoe kan men het zover laten komen?!

Ik zou hem ook scheren voor de luis en sowieso al slechte vacht, grote kans dat hij er van het voorjaar niet doorheen komt,

echt super wat je doet voor dit dier, hoop dat hij weer snel de oude is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:17

Ik zou ook zeker scheren en hem dan ondersteuenen met dekens.. Het is zoveel makkelijk wassen. en de luizen vinden korte haren ook minder aantrekkelijk. Ook die andere plekken kan je veel beter behandelen.
Ik denk dat hij zich eerder verlost voelt van zn slechte kwaliteit haar dan dat hij er last van gaat krijgen Als je hem warm inpakt zal hij ook niet gauw kou pakken en kost het hem strakjes ook niet teveel energie met het verharen. Ik wil je heel veel succes wensen in ieder geval!! Maar met TLC komt Heiko er vast weer helemaal bovenop!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:53

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb Haiko vanmorgen op aanraden van de DA dan ook geschoren.

tamaramt: Dat zou wel een heel goed idee zijn, maar wil niet schooierig overkomen :o al kost het idd klauwen vol geld.... ;(

update:

Vanmorgen langs DA gereden, foto's laten zien en gevraagd wat te doen met die dikke plukkerige vacht en die eitjes.
Hij hoefde er niet over na te denken: Scheren!
De hoeveelheid eitjes alleen bij zijn manenkam was zo ontzettend veel, wie weet wat er nog meer onder die vacht woont.

Ik had zelf nog nooit een paard geschoren maar heb heel dapper een scheerapparaat geleend en dacht als ik nu alleen stukje bij de manenkam doe, dan vind ik vast wel iemand die de rest wilt doen :')

Haiko stond nog in zijn stal en was wat onrustig maar niet bang voor het scheerapparaat.
Ik trimde zijn hoofd voorheen ook altijd met zo'n klein apparaatje.
Ben rustig begonnen met zijn hals strak aan de manenkam en het ging me wel goed af.
Toen besloten de rest ook maar te proberen.

Ben zo een mooie tijd bezig geweest maar heb het best netjes gedaan vond ikzelf, Haiko was echt superbraaf.
Ik ben erg geschrokken hoeveel "nesten" met eitjes ik nog tegengekomen ben, vooral op zijn schouder/schoft en onder zijn kin en bij zijn billen.
Was echt geschrokken :oo
Na het scheren Haiko helemaal ingesponsd met Sebacil gemengd met water uiteraard.

Al het haar goed in een vuilniszak gestopt en weggegooid.
Men o men wat een werk :oo
Alles weer schoongemaakt, zweetdeken + winterdeken met hals opgedaan en eten gegeven.

Ga zo eerst douchen, het kriebelt me overal ieuw.... (ja zit tussen de oren :') )

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:01

Super dat je hem nu al geschoren hebt, nu zal de behandeling sneller aanslaan, omdat je
over al goed bij kan en de luis geen stiekeme verstopplekjes meer heeft!!

Nu maar hopen dat de temperaturen meevallen volgende week!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:04

kunnen ze niet ook in de manen zitten? ben bang dat je die dan ook moet lozen. maar het groeit wel weer aan en mooier ook. lijkt mij dat nu alles in de manenkam gaat zitten.

lekker warm houden nu Ans.. arme jongen. al zijn haar weg. nu zie je helemaal wat een arm paard er onder zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:04

Oh wat zal die zich straks al een stuk beter voelen!! Zo kan zn huid ook beter ademen! Die smerige luizen zorgen echt voor kommer en kwel! Je bent goed bezig meid!! Met jou zorg knapt ie vast en zeker gauw op!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:06

klomp: Ik duim ook dat de temp mee gaat vallen volgende week maar anders smijt ik er nog een deken op :')

Mies: Ja maar dit zijn alleen de eitjes en manen kan ik wel wassen.
Vind het zonde zijn bos manen weg te doen en sokken etc... dus dat was ik wel heeeeeel goed komende tijd :)
Idd zal ik em goed warmhouden :j

share: Dank je wel :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:08

Oef jeetje, zo zonder vacht zie je helemaal hoe hij er aan toe is :oo

Denk dat het inderdaad de meest verstandige beslissing is geweest om hem helemaal te scheren :j . Zo te zien heeft hij een lekkere halsdeken, dus dat houdt hem mooi helemaal warm :-) . Mocht hij het toch koud krijgen kun je altijd nog een onderdeken eronder doen.

(herstel: ik zie dat je al een onderdeken eronder hebt +:)+ )

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:10

och jeetje wat ziet ie er uit zeg...arm dier! Ik denk dat je er idd goed aan gedaan hebt om 'm gewoon helemaal te scheren..Heel veel succes Ga zo door! +:)+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:10

hier zaten de luizen eigenlijk alleen in de manen...
Ik herken de 'bolletjes' niet zo?

Luizen bij mijn paardje:

Afbeelding
Afbeelding

Ook niet echt bepaald dik toen ;)
Afbeelding

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:11

Verstandig dat je hem geschoren hebt. Ziet er ook netjes uit!
Wat zal het een werk geweest zijn.

Heel veel succes met zijn verdere herstel. TOp dat je dit doet! Ik lees mee!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:15

Bedankt voor jullie reacties! +:)+
Ik had echt nog nooit eerder een paard geschoren dus vond het zelf er ook nog niet zo raar uitzien :') :D

Diaz: Nee dat ziet er heel anders uit idd!
Ik denk dat bij Haiko echt de eitjes op zijn lichaam zitten, heb ook geen kruipende beesjes kunnen ontdekken verder :n
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 24-01-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:15

Die luizen (van Diaz) heeft mijn paard ook gehad!
Toen was ik ook besmet hoor, dus misschien zit het niet tussen de oren ;) Maar na een keer douchen was het er weer uit, ze houden niet van mensen (wat jammer :'))
Succes met je paardje! Wat een problemen zeg. Hopen dat ie weer opknapt. Arm beestje, daar reken je ook niet op, dat je hem in zo'n toestand ziet. Echt heel veel succes gewenst.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:16

Netjes gedaan hoor! Daar ben je vast wel een mooi poosje zoet mee geweest.
Ik denk idd dat de behandeling zo wel sneller aan slaat, zowel voor de luis als de andere huidproblemen die hij heeft.
Hem maar lekker warm aankleden de komende dagen.