Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:17

Gewone doekjes voor leer? Want die heb ik nog wel liggen.. Ja ik heb gewoon de rubberen laarzen.

Oké, ik geef trouwens wel ruimte voor, dat deed ik eerst ook niet maar nu al wel, want daar let ik bij elke tempo wisseling op.
Mijn benen liggen naar mijn idee vrij stil, nouja ze wiebelen wel een beetje maar dat gaat veel beter. Ik denk dat ik sowieso met chaps ga rijden, in de tijd dat ik daarmee reed lagen mijn benen veel stiller dan dat ze nu liggen..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:18

Nee echt zadelzeep gebruiken.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:24

Oké ik zal eraan denken, in elk geval bedankt!

Wel jammer dat het zadel nu wel al verpest is.. Nouja, daar verander je niks meer aan. :n

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:25

Je kan het plekje nog laten verven bij de zadelmaker!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:34

Nou dat is iets om te onthouden, eerst kijken of het niet minder word als ik zadelzeep gebruik, mocht dat wel zo zijn dat ga ik er toch maar mee terug naar de zadelmaker denk ik..
En zo niet; hoeveel kost dat ongeveer? :)

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:55

Hallo Liz,

Ik heb net je topic doorgelezen en heb de volgende opmerkingen:
Super goed dat je doorzet. Heel veel respect daarvoor. Bedenk je eerst dat je best een beetje trots mag zijn dat je dit doorzet. Je hebt toch maar een pony gekocht met een paar programmeerfoutjes, en dat op de leeftijd van 13, ondanks dat je nog niet zoveel ervaring hebt. Bedenk je dat je altijd overal van kunt leren en dat je nooit moet denken dat je dingen meteen goed moet doen.
Als rijtip voor jou heb ik dat je niet overal een wedstrijd van moet maken. Wat ik vaak in je topic terug hoor is, 'ze heeft niet gewonnen', 'ze wilde winnen' en 'ik heb gewonnen'. Hierdoor geef je haar menselijk verstand en menselijke verlangens. Winnen zegt jouw paardje niets. Ze is aan het aftasten in hoeverre ze de leidende functie op zich kan nemen, of dat jij dat van plan bent te doen. Het is puur instinct dat ze volgt, en heeft niets met 'willen winnen', 'uitproberen' of 'bitchy/dwars zijn' te maken.
Het heeft daarom ook totaal geen zin om boos of ongeduldig te worden, want dat werkt alleen maar negatief naar alle kleine triomfen die je wèl maakt. Als het ècht niet lukt, stop dan. Begin de volgende dag met een schone lei
En wat je misschien helpt om wat positiever te worden, is niet alle tegenslagen persoonlijk naar je toe trekken. Je bent een reis begonnen met een vriendin die je nog moet leren kennen. Ik heb ook te horen gekregen dat ik te weinig ervaring had voor de pony en het paard waarmee ik begonnen ben, maar dat geeft niets! Dat maakt het juist veel leuker. Laat ze maar kletsen, ga lekker leren en lessen met je meisje en maak vooral (op een verantwoorde manier) veel plezier. Als tip voor je paardje heb ik dat je haar misschien op een dag dat jij je wat onzeker voelt, een martingaal om kunt doen. Deze heeft in principe geen functie, tot ze haar hoofd omhoog wil gooien, zich sterk wil maken, of een spelletje 'welke merrie heeft hier de leiding' wil gaan spelen.

Ik vind het trouwens opmerkelijk hoe je in de loop van het topic steeds makkelijker aanwijzingen aanvaard. Dit getuigt van volwassenheid. Ik weet uit eigen ervaring dat kritiek hard aan kan komen, maar als je eruit pikt waar je wat aan hebt en gewoon lekker je best doet, kan het alleen maar in je voordeel werken.

Alleen een vraagje, ik las net iets over een lesje meelopen. Loopt ze nog steeds mee in manege lessen? En zou je misschien iets kunnen vertellen over de omstandigheden waarin je met je paardje bezig bent? Staat ze in een stal of loopt ze buiten, wat voor faciliteiten heb jij tot je beschikking, wat zijn de uitrijmogelijkheden, met andere woorden, wat is jullie leeromgeving?

Heel veel succes, ik heb het volste vertrouwen dat dit heel goed op z'n pootjes terecht gaat komen, zo lang je maar open staat voor aanwijzingen en nooit de lol en het vertrouwen naar je paardje verliest.

Remember, de aanhouder wint altijd!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 19:44

Dankjewel :)
Ja ik weet het, in het begin is mij vertelt dat een paard probeert te winnen. Daarom dit ook steeds, ik probeer nu wel steeds meer een middenweg te vinden, want niet alles is vechten om proberen haar zin te krijgen en dat snap ik nu ook wel. Maar als ze bijvoorbeeld niet naar achter wil dan moet ik toch wel zorgen dat ik 'win' ?

Over de martingaal, ik rijd nu met geimproviseerde bijzet dingen :') ikzal even uitleggen wat ik hiermee bedoel: het zit vast aan het bit en aan de singel, dus als ze wil gaan trekken, dan trekt ze aan zichzelf, ze heeft er verder geen last van :)

Mijn omgeving is een manege, ze staat van half 10 tot een uurtje of 5 buiten en in de zomer word dat dag en nacht, ze staat in het stallenblok maar ook een deel van de manege pony's staan, ze heeft dus wel een drukte aan haar hoofd, verder ligt het midden in de velden waar je ook doorheen buiten kan gaan rijden. We hebben een springweide, grote binnenbak en een kleine longeersingel.

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:33

Tatort schreef:
Hallo Liz,

Ik heb net je topic doorgelezen en heb de volgende opmerkingen:
Super goed dat je doorzet. Heel veel respect daarvoor. Bedenk je eerst dat je best een beetje trots mag zijn dat je dit doorzet. Je hebt toch maar een pony gekocht met een paar programmeerfoutjes, en dat op de leeftijd van 13, ondanks dat je nog niet zoveel ervaring hebt. Bedenk je dat je altijd overal van kunt leren en dat je nooit moet denken dat je dingen meteen goed moet doen.
Als rijtip voor jou heb ik dat je niet overal een wedstrijd van moet maken. Wat ik vaak in je topic terug hoor is, 'ze heeft niet gewonnen', 'ze wilde winnen' en 'ik heb gewonnen'. Hierdoor geef je haar menselijk verstand en menselijke verlangens. Winnen zegt jouw paardje niets. Ze is aan het aftasten in hoeverre ze de leidende functie op zich kan nemen, of dat jij dat van plan bent te doen. Het is puur instinct dat ze volgt, en heeft niets met 'willen winnen', 'uitproberen' of 'bitchy/dwars zijn' te maken.
Het heeft daarom ook totaal geen zin om boos of ongeduldig te worden, want dat werkt alleen maar negatief naar alle kleine triomfen die je wèl maakt. Als het ècht niet lukt, stop dan. Begin de volgende dag met een schone lei
En wat je misschien helpt om wat positiever te worden, is niet alle tegenslagen persoonlijk naar je toe trekken. Je bent een reis begonnen met een vriendin die je nog moet leren kennen. Ik heb ook te horen gekregen dat ik te weinig ervaring had voor de pony en het paard waarmee ik begonnen ben, maar dat geeft niets! Dat maakt het juist veel leuker. Laat ze maar kletsen, ga lekker leren en lessen met je meisje en maak vooral (op een verantwoorde manier) veel plezier. Als tip voor je paardje heb ik dat je haar misschien op een dag dat jij je wat onzeker voelt, een martingaal om kunt doen. Deze heeft in principe geen functie, tot ze haar hoofd omhoog wil gooien, zich sterk wil maken, of een spelletje 'welke merrie heeft hier de leiding' wil gaan spelen.

Ik vind het trouwens opmerkelijk hoe je in de loop van het topic steeds makkelijker aanwijzingen aanvaard. Dit getuigt van volwassenheid. Ik weet uit eigen ervaring dat kritiek hard aan kan komen, maar als je eruit pikt waar je wat aan hebt en gewoon lekker je best doet, kan het alleen maar in je voordeel werken.

Alleen een vraagje, ik las net iets over een lesje meelopen. Loopt ze nog steeds mee in manege lessen? En zou je misschien iets kunnen vertellen over de omstandigheden waarin je met je paardje bezig bent? Staat ze in een stal of loopt ze buiten, wat voor faciliteiten heb jij tot je beschikking, wat zijn de uitrijmogelijkheden, met andere woorden, wat is jullie leeromgeving?

Heel veel succes, ik heb het volste vertrouwen dat dit heel goed op z'n pootjes terecht gaat komen, zo lang je maar open staat voor aanwijzingen en nooit de lol en het vertrouwen naar je paardje verliest.

Remember, de aanhouder wint altijd!

helemaal mee eens!! en om er even aan toe te voegen wat een leuke pony! ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:07

Haha dankjewel :)
Ze was gister heel onrustig en vandaag weer? Ik denk dat het komt door de carnavalswagens.. Bij de galop had ze me er wel bijna af hoor, ze bokt op de zweep of ze reageert gewoon niet, na een aantal lage bokjes heeft ze een flinke gegeven entoen zat ik bijna in haar nek :=

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:36

Wat van zweep rij je? Komt ze ook elke dag los?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:58

Hoe bedoel je komt ze ook elke dag los?

Gewoon een kort zweepje, (geen spring zweep o.i.d) wie eigenlijk alle manege kinderen wel hebben..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:37

Nou buiten in een paddock oid? Neem eens een dressuur zweep dan kan je zonder dat je een hand hoeft los te laten een tikje achter je kuit geven.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:30

Oké bedankt :)

Ze staat van ong half 10 tot 5 uur buiten op de weide, de rest in de stal.
In de zomer gaat ze 24/7 naar buiten.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:50

Ik vind het knap dat je zo doorzet!! Als ik terug naar wat eerder moelijk is en nu beter gaat, kan ik alleen maar zeggen ga zo door dan kom je ook over het 'voorwaarts aan het been probleem' heen. Ik zie dat er al een aantal tips zijn gegeven voor je om te proberen wat er voor jou en je pony werkt. Blijf er vertrouwen in hebben en geef niet op, je komt er wel!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:15

Veel plezier met haar,en ik weet zeker dat die verbeterpunten je helemaal gaan lukken! :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:07

Dankjullie.

Afbeelding
Foto van vandaag. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:11

Heb je geen rijfoto's/filmpjes? Misschien kunnen we je dan beter tips geven!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:13

Nee,
Alleen nog van een paar maandjes terug ofzo..

Zal kijken of ik binnenkort iemand mee kan smokkelen om foto en film te maken. Maar mam heeft vandaag wat foto's gemaakt, dus die zal ik wel niet snel weer zo ver krijgen :=

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:59

Super leuke foto!
En echt een mooi hoofdje!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:06

Haha dankje :)
Ik had gehoopt dat het weer mooi bleef dat ik naar buiten kon, eindelijk weer rijden na dat gedoe op de buitenrit. Helaas, het waaide knetterhard dus heb ik alleen maar buiten weer gewandeld.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:43

Morgen ga ik 2x rijden, een privé lesje en dan nog een uurtje vrijrijden (tijd daartussen is ca 3 uur op de weide)
Bontfire is de laatste tijd toch wat drukker, dus misschien werkt ze wel te weinig. Weet ik dat meteen ook weer. In totaal anderhalf uur rijden, met wat pauze ertussen, moet kunnen. Sommige pony's lopen 2 uur achter elkaar. :P

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:13

Vandaag een heerlijke les gereden, ze deed vrijwel alles goed alleen de galop ging niet soepel, mijn houding was al een stuk beter (tenminste naar mijn idee.) &&& Ze heeft niet gebokt! Heb met mijn zweepje steeds een tikje achter mijn kuit gegeven hierop reageert ze zoals het hoort ipv bokken of niet reageren.

Helaas had het een bittere na smaak toen ze me probeerde te bijten in stal, ik voelde haar tanden langs mijn hand afstrijken. Heb vrijwel meteen een kneep in haar neus gegeven.
Bijten dat doen we niet! :n
Dus ging ik wel met een rot gevoel van stal af.. Ondanks die fijne les.

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:46

Heey liz!,

Zo te lezen gaat het al stukken beter! Mooizo!
Fijne vakantie gehad en veel gereden?
Ik zie jede laaste tijd haast nooit meer maar heb het heel erg druk dus dat zal daardoor wel komen;)
Zie je snel!

Groetjes saar

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:50

Safaribaarie schreef:
Heey liz!,

Zo te lezen gaat het al stukken beter! Mooizo!
Fijne vakantie gehad en veel gereden?
Ik zie jede laaste tijd haast nooit meer maar heb het heel erg druk dus dat zal daardoor wel komen;)
Zie je snel!

Groetjes saar

Haha nee ik ben er op dinsdag ook niet zo vaak meer omdat ik toch niks te doen heb, :)
Ja ben blij dat het stukken beter gaat.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:54