Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ikzal even uitleggen wat ik hiermee bedoel: het zit vast aan het bit en aan de singel, dus als ze wil gaan trekken, dan trekt ze aan zichzelf, ze heeft er verder geen last van
Tatort schreef:Hallo Liz,
Ik heb net je topic doorgelezen en heb de volgende opmerkingen:
Super goed dat je doorzet. Heel veel respect daarvoor. Bedenk je eerst dat je best een beetje trots mag zijn dat je dit doorzet. Je hebt toch maar een pony gekocht met een paar programmeerfoutjes, en dat op de leeftijd van 13, ondanks dat je nog niet zoveel ervaring hebt. Bedenk je dat je altijd overal van kunt leren en dat je nooit moet denken dat je dingen meteen goed moet doen.
Als rijtip voor jou heb ik dat je niet overal een wedstrijd van moet maken. Wat ik vaak in je topic terug hoor is, 'ze heeft niet gewonnen', 'ze wilde winnen' en 'ik heb gewonnen'. Hierdoor geef je haar menselijk verstand en menselijke verlangens. Winnen zegt jouw paardje niets. Ze is aan het aftasten in hoeverre ze de leidende functie op zich kan nemen, of dat jij dat van plan bent te doen. Het is puur instinct dat ze volgt, en heeft niets met 'willen winnen', 'uitproberen' of 'bitchy/dwars zijn' te maken.
Het heeft daarom ook totaal geen zin om boos of ongeduldig te worden, want dat werkt alleen maar negatief naar alle kleine triomfen die je wèl maakt. Als het ècht niet lukt, stop dan. Begin de volgende dag met een schone lei
En wat je misschien helpt om wat positiever te worden, is niet alle tegenslagen persoonlijk naar je toe trekken. Je bent een reis begonnen met een vriendin die je nog moet leren kennen. Ik heb ook te horen gekregen dat ik te weinig ervaring had voor de pony en het paard waarmee ik begonnen ben, maar dat geeft niets! Dat maakt het juist veel leuker. Laat ze maar kletsen, ga lekker leren en lessen met je meisje en maak vooral (op een verantwoorde manier) veel plezier. Als tip voor je paardje heb ik dat je haar misschien op een dag dat jij je wat onzeker voelt, een martingaal om kunt doen. Deze heeft in principe geen functie, tot ze haar hoofd omhoog wil gooien, zich sterk wil maken, of een spelletje 'welke merrie heeft hier de leiding' wil gaan spelen.
Ik vind het trouwens opmerkelijk hoe je in de loop van het topic steeds makkelijker aanwijzingen aanvaard. Dit getuigt van volwassenheid. Ik weet uit eigen ervaring dat kritiek hard aan kan komen, maar als je eruit pikt waar je wat aan hebt en gewoon lekker je best doet, kan het alleen maar in je voordeel werken.
Alleen een vraagje, ik las net iets over een lesje meelopen. Loopt ze nog steeds mee in manege lessen? En zou je misschien iets kunnen vertellen over de omstandigheden waarin je met je paardje bezig bent? Staat ze in een stal of loopt ze buiten, wat voor faciliteiten heb jij tot je beschikking, wat zijn de uitrijmogelijkheden, met andere woorden, wat is jullie leeromgeving?
Heel veel succes, ik heb het volste vertrouwen dat dit heel goed op z'n pootjes terecht gaat komen, zo lang je maar open staat voor aanwijzingen en nooit de lol en het vertrouwen naar je paardje verliest.
Remember, de aanhouder wint altijd!

Safaribaarie schreef:Heey liz!,
Zo te lezen gaat het al stukken beter! Mooizo!
Fijne vakantie gehad en veel gereden?
Ik zie jede laaste tijd haast nooit meer maar heb het heel erg druk dus dat zal daardoor wel komen;)
Zie je snel!
Groetjes saar