Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tomos schreef:Voordat we dit paardje bij voorbaat al afschrijven ("gesleuteld aan het spronggewricht", "fysiek niet in orde", etc etc) - zullen we het dier eerst een eerlijke kans geven?
Hij heeft effectief maar één koers uitgelopen; de eerste twee koersen waren de voor de sport verplichte kwalificatiekoersen; ééntje in Duitsland en ééntje in Nederland. Beide kwalificaties werden met een V (van Voldoende) beloond. Voor een kwalificatieproef ga je niet op vol vermogen (waarom zou je), zolang je het felbegeerde V'tje maar binnenhaalt.
Bij z'n eerste echte koers werd hij vervolgens uitgeschakeld, en zonder dat je de koers hebt gezien, kan je daar helemaal niets over zeggen. Misschien dat hij in galop aansprong omdat hij door een ander werd gehinderd.
Z'n laatste koers is pas z'n eerste "echte" koers.
Overigens zeggen die prestaties dan nog helemaal niets over het paard zelf.
Veel paarden zijn voor het koersen niet geschikt omdat ze zichzelf sparen (en dus niet voluit gaan), maar dat is een eigenschap die voor een rijpaard juist goed is, en voor een eigenaar ook prettig (paard komt niet teveel bij de dierenarts want hij is voorzichtig op zichzelf).
Dravers en renpaarden zijn atleten pur sang, en er worden heel andere eisen aan ze gesteld dan de gemiddelde vrijetijd ruiter doet. Ik zou het als vrijetijd ruiter juist heel prettig vinden als een vijfjarig paard weinig koersverleden heeft - je hebt wel een sportpaard in handen, maar eentje die niet al teveel gesleten is. "Beter af bij de slager"??? Ga je mond spoelen - ik ken vele paarden die na een al of niet succesvol koersverleden, nog een prachtige en lange tweede carriere hebben mogen opbouwen, in de sportieve en/of rekreatieve sfeer. En dat geldt zelfs voor geblesseerde paarden. Een blessure (zoals een peesblessure) kan ze als "superatleet" voor de renbaan uitschakelen, maar nog jarenlang - en zelfs op sportief niveau - goed laten meekomen. Ik ken renpaarden met peesblessures die in de eventing (!!) nog uitstekend presteren.
Afhankelijk van de prijs die de nieuwe eigenaar gaat betalen en de doelstelling die hij/zij er mee heeft kan een medische keuring eventueel aan te raden zijn maar dat geldt voor ieder paard en niet speciaal voor deze.
Ik vind wel dat deze een goed lief baasje heeft verdiend, en dat baasje hoeft zich niet druk te maken over zijn verleden. Als geldproblemen hieraan ten grondslag lagen, dan zal de oude eigenaar allang blij zijn dat hij zonder verdere kosten er vanaf is gekomen. Ik hoop alleen dat het niet vaker gaat gebeuren want de oude eigenaar is er zo wel heel makkelijk van af gekomen...
zo is t knooopje schreef:amivedi weet precies hoe het zit, en ook de mensen op duindigt ook,ze willen het gewoon niet aan de grote klok hangen,end of story...
swoeky schreef:@bonte: misschien kan jij dan ook je verhaal vertellen of weet je niet of dit 100% waarheid is?
ik kan alleen maar hopen dat dit paardje weer een goed tehuis krijgt