Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Valeska schreef:Waar ligt het verschil dan?
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.
Deze zouden anders blijven liggen en juist een bron zijn voor ziekten.
Valeska schreef:Bij het bekijken van deze foto's kreeg een beetje het zelfde gevoel als toen ik een fotoreportage zag van een vrouw in Pakistan die gestenigd werd.
De wanhoop en angst die je zag op haar gezicht, zie ik ook bij deze vos.
Mensen en dieren koppelen terug naar hun primaire emoties en reacties wanneer ze met de dood bedreigd worden.
Het maakt dan echt niet uit of het nu een mus, een kat, een vos of een mens is.
Ik vind het treurig om te zien en om het dan zo blasé op een forum te zetten waar je met name dierenvrienden verwacht, is vragen om een reactie.
Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.
Waar ligt het verschil dan?
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.
Deze zouden anders blijven liggen en juist een bron zijn voor ziekten.
In een zo'n gecultiveerd landje als Nederland, moeten we dankbaar zijn voor elk inheems wild dier wat hier nog wil gedijen. We zijn al zoveel soorten verloren aan grootschalige land en akkerbouw, stedenvorming en wegen.
Moet het hier een tweede Australie worden, waar 50% van de inheemse diersoorten uitgestorven is door vergiftiging, faunavervalsing, afschieten, ontbossing etc etc?
Kijk, de pony's doen wat ze moeten doen, dat is instinct.
Maar wij mensen hebben iets extra, iets wat ons verheft boven andere zoogdieren, namelijk ratio.
En deze ratio had wel ingegrepen bij die Labrador, dat weet ik zeker.
Ik wil nog even er aan toevoegen dat ik helemaal geen zweverige bomenknuffelaar ben, met een huis vol zwerfkatten en manke straathondjes.
Maar toekijken hoe een weerloos dier doodgetrapt wordt is iets wat ik nooit zou doen.
Valeska schreef:Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.
Citaat:Vossen jagen juist veel op zeldzame beschermde weidevogels en kippen/eenden uit de tuin van de mens.
Valeska schreef:Wat betreft kippen en eenden uit tuinen.
Een vos heeft een jachtteritorium en als nu net jou tuin daar in valt, ja dan zou hij gek zijn om zo'n sappige lompe makkelijk te vangen eend te laten lopen.
Het zelfde geldt voor een leeuw als jij zijn teritorium in zou lopen en het zou claimen als zijnde jou tuin.
Dan ben jij slechts een makkelijke prooi in zijn teritorium.
Citaat:mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd als dit een vos was die aangereden was door een auto?
Citaat:Dan is het ook de natuur dat de pony's deze vos een doodsklap hebben gegeven, of is het dan anders? Aan de eerste foto's te zien was ie al ziek...
Valeska schreef:Citaat:mijn vraag aan jou is:
Je bedoeld dat als ik iemand met opzet op een vos af ziet rijden om hem te doden?
Dan zou mijn eerste gedachte in ieder geval niet zijn om mijn camera te pakken, foto's te maken en op Bokt te zetten nee.
Daarbij komt dat dit een rationele handeling zou zijn, wat bij die pony's niet het geval was.
In deze dus een slechte vergelijking.
Maar het maakt dus verschil als je een band hebt met een dier?
Dus die Labrador van de buren, had wanneer mogelijk wel van die paardenhoeven gered geworden?
Of, wanneer het toch fout was gegaan, dan hadden de foto's ook hier op Bokt gestaan?
meneer de Labrador van de buren?
Valeska schreef:Citaat:mijn vraag aan jou is:
Je bedoeld dat als ik iemand met opzet op een vos af ziet rijden om hem te doden?
Dan zou mijn eerste gedachte in ieder geval niet zijn om mijn camera te pakken, foto's te maken en op Bokt te zetten nee.
Daarbij komt dat dit een rationele handeling zou zijn, wat bij die pony's niet het geval was.
In deze dus een slechte vergelijking.
Maar het maakt dus verschil als je een band hebt met een dier?
Dus die Labrador van de buren, had wanneer mogelijk wel van die paardenhoeven gered geworden?
Of, wanneer het toch fout was gegaan, dan hadden de foto's ook hier op Bokt gestaan?
meneer de Labrador van de buren?