Fotoreportage: pony's doden vos !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:15

Iedereen heeft hier weer een mening over, geeft niks. 1 ding kunnen we het over eens zijn; bijzondere reportage!

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:20

Bij het bekijken van deze foto's kreeg een beetje het zelfde gevoel als toen ik een fotoreportage zag van een vrouw in Pakistan die gestenigd werd.

De wanhoop en angst die je zag op haar gezicht, zie ik ook bij deze vos.
Mensen en dieren koppelen terug naar hun primaire emoties en reacties wanneer ze met de dood bedreigd worden.
Het maakt dan echt niet uit of het nu een mus, een kat, een vos of een mens is.
Ik vind het treurig om te zien en om het dan zo blasé op een forum te zetten waar je met name dierenvrienden verwacht, is vragen om een reactie.

Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.

Waar ligt het verschil dan?
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.
Deze zouden anders blijven liggen en juist een bron zijn voor ziekten.

In een zo'n gecultiveerd landje als Nederland, moeten we dankbaar zijn voor elk inheems wild dier wat hier nog wil gedijen. We zijn al zoveel soorten verloren aan grootschalige land en akkerbouw, stedenvorming en wegen.
Moet het hier een tweede Australie worden, waar 50% van de inheemse diersoorten uitgestorven is door vergiftiging, faunavervalsing, afschieten, ontbossing etc etc?

Kijk, de pony's doen wat ze moeten doen, dat is instinct.
Maar wij mensen hebben iets extra, iets wat ons verheft boven andere zoogdieren, namelijk ratio.
En deze ratio had wel ingegrepen bij die Labrador, dat weet ik zeker.

Ik wil nog even er aan toevoegen dat ik helemaal geen zweverige bomenknuffelaar ben, met een huis vol zwerfkatten en manke straathondjes.
Maar toekijken hoe een weerloos dier doodgetrapt wordt is iets wat ik nooit zou doen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:24

Valeska schreef:
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.

Vossen jagen juist veel op zeldzame beschermde weidevogels en kippen/eenden uit de tuin van de mens. Althans, hier in de buurt wel...

Beetje crue reportage, maar als hij in een klap dood was, tja, beter zo dan dat ie moet lijden omdat ie ziek is. Ik hoop alleen dat je pony's niks hebben opgelopen :) .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:36

Valeska schreef:
Bij het bekijken van deze foto's kreeg een beetje het zelfde gevoel als toen ik een fotoreportage zag van een vrouw in Pakistan die gestenigd werd.

De wanhoop en angst die je zag op haar gezicht, zie ik ook bij deze vos.
Mensen en dieren koppelen terug naar hun primaire emoties en reacties wanneer ze met de dood bedreigd worden.
Het maakt dan echt niet uit of het nu een mus, een kat, een vos of een mens is.
Ik vind het treurig om te zien en om het dan zo blasé op een forum te zetten waar je met name dierenvrienden verwacht, is vragen om een reactie.

Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.

In een zo'n gecultiveerd landje als Nederland, moeten we dankbaar zijn voor elk inheems wild dier wat hier nog wil gedijen. We zijn al zoveel soorten verloren aan grootschalige land en akkerbouw, stedenvorming en wegen.
Moet het hier een tweede Australie worden, waar 50% van de inheemse diersoorten uitgestorven is door vergiftiging, faunavervalsing, afschieten, ontbossing etc etc?

Kijk, de pony's doen wat ze moeten doen, dat is instinct.
Maar wij mensen hebben iets extra, iets wat ons verheft boven andere zoogdieren, namelijk ratio.
En deze ratio had wel ingegrepen bij die Labrador, dat weet ik zeker.

Ik wil nog even er aan toevoegen dat ik helemaal geen zweverige bomenknuffelaar ben, met een huis vol zwerfkatten en manke straathondjes.
Maar toekijken hoe een weerloos dier doodgetrapt wordt is iets wat ik nooit zou doen.

Dat ts foto's heeft gemaakt maakt haar nog niet minder dierenvriend.
Ik denk als het de labrador van de buren was geweest, ts ook te laat was geweest en geen foto's had gemaakt omdat ze die hond dan vaker zou zien.
Maar een vos zo goed in beeld krijgen is vaak moeilijk en speciaal.
Ts wilde niet dat de vos dood ging, maar een paar plaatjes schieten.
Ik ben een dierenvriend en ik vind het zielig voor de vos, maar vind de plaatjes erg mooi.
Het dier was zwaar ziek, dat zie je ook aan zijn hele gedrag op de foto's.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:39

Valeska schreef:
Mijn vraag aan jou is:
Waarschijnlijk niet.

Er zit een enorm verschil in! 'de buren' hebben een band met hun labrador. Het is een huisdier.
Een vos is natuur..
Je kunt het eerder vergelijken met een animal planet docu dan met iemands huisdier.

mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd als dit een vos was die aangereden was door een auto?

Ik vind dit van de vos echt 100x minder erg dan de beesjes waar ik vlees van eet. Dit is een gevalletje pech hebben voor een vos die normaal heeft geleefd.

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:42

Citaat:
Vossen jagen juist veel op zeldzame beschermde weidevogels en kippen/eenden uit de tuin van de mens.

Vossen zijn roofdieren die jagen op zieke en zwakke dieren.
Je kan het een vos niet kwalijk nemen dat hij zich al duizenden jaren lang voedt met broedende weide vogels.
Dat was, dat is en dat blijft.
Als weidevogels broeden, zijn ze een makkelijke en voedzame prooi voor een vos, die waarschijnlijk ook op dat moment een nest pups heeft zitten...
Dat weidevogels nu zeldzaam zijn, komt niet door de vos, maar door het grootschalig gebruik van landbouwgif, ontginning van land tot akkers, tractoren en combines die de nesten platrijden en vernielen.

Wat betreft kippen en eenden uit tuinen.
Een vos heeft een jachtteritorium en als nu net jou tuin daar in valt, ja dan zou hij gek zijn om zo'n sappige lompe makkelijk te vangen eend te laten lopen.
Het zelfde geldt voor een leeuw als jij zijn teritorium in zou lopen en het zou claimen als zijnde jou tuin.
Dan ben jij slechts een makkelijke prooi in zijn teritorium.
Dieren jagen uit instinct en er is geen opzet in het spel.
Dus dat hij die kippen en eenden pakt is alleen maar omdat ze als een gedekte tafel aangeboden worden door ons de mens.
Alleen wij mensen zijn zo arrogant om te denken dat alles wat in ons bezit is, daar als van zelfsprekend van afgebleven wordt.

Ier

Re: Fotoreportage: pony's doden vos !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:45

Ik dacht eigenlijk dat dit weer gewoon een 'puber' was, die weer iets geks had verzonnen.. Vind het schokkend om dit te zien.. := Ik had ook echt niet blijven toekijken hoe die mogelijk mijn paard te pakken had genomen.. :?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:46

Ik vind dit niks mee te maken met wel of niet een dierenvriend te zijn.

TS Geeft aan dat er meerdere mensen bij de weide stonden, en dat zij de foto's kon maken.
Misschien was dit ook wel gebeurd op het moment dat er niemand bij was?! Ja en dan, vind je een dode vos in de tuin, en dan heb je misschien de schrik meer te pakken dan nu.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:47

Je gaat toch geen foto's maken van een vos die gedood word, ik vind dit echt harteloos !

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:47

Eerst en vooral heb ik niet het hele topic gelezen.

Mijn eerste gedachte bij de foto's? Die vos moet al redelijk ziek zijn, omdat:
- hij er zo uitziet
- niet gaat lopen
- enzovoort

Vossen waren vroeger een bedreigde diersoort, maar nu is sommige gebieden meer een plaag, maar ja...
Als je in zo een buurt woont en een paar keer per jaar al je kippen kwijt bent, dan denk je er misschien anders over.
Er mag dus effectief op bepaalde momenten op vossen worden gejaagd.

Van de ponies is het een gewone reactie. Sommige ponies lijken drachtig. Een vos kan een risico vormen voor jonge veulens dus is het logisch dat ze hem aanvallen.

TS kon niet voorzien dat er iets met de vos zou gebeuren. Als ik dat mocht zien, zou ik er ook van uitgaan dat hij zou gaan lopen vandaar.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:48

Valeska schreef:
Wat betreft kippen en eenden uit tuinen.
Een vos heeft een jachtteritorium en als nu net jou tuin daar in valt, ja dan zou hij gek zijn om zo'n sappige lompe makkelijk te vangen eend te laten lopen.
Het zelfde geldt voor een leeuw als jij zijn teritorium in zou lopen en het zou claimen als zijnde jou tuin.
Dan ben jij slechts een makkelijke prooi in zijn teritorium.

Dan is het ook de natuur dat de pony's deze vos een doodsklap hebben gegeven, of is het dan anders? Aan de eerste foto's te zien was ie al ziek...
Laatst bijgewerkt door Rinske op 31-03-11 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:48

mooie foto,s hoor...wel bijzonder om te zien.

jammer voor de vos maar als hij al niet gezond was dan is hij nu tenminste in 1 keer uit zijn lijden verlost...
anders had hij waarschijnlijk nog een paar dagen in de bosjes gelegen met veel pijn om uiteindelijk toch dood te gaan.

en ja,ik heb ook een pony staan die konijntjes en dergelijken gedood heeft,en ik ga daar niet eens wat aan doen..
heb het haar vaak genoeg zien doen en het gedode diertje beland vervolgens wel ergens in de bosjes aan de andere kant van de weide.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:49

Vind vreselijk topic en ik kan me niet voorstellen dat je rustig gaat fotograveren als er zoiets in de weide gebeurd en dat je dat toestaat.

Je mag trots zijn op jezelf en een echte dierenvriend noemen..bah

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:49

In het begin staat toch ook dat het dier al vergiftigd was. Dus het was al ziek. De natuur heeft het goed opgelost. Hele bijzonder reportage TS. Dat maak je zeker niet dagelijks mee om te aanschouwen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:50

Nou ja zeg! Wat word de TS weer lekker afgebrand door de echte moraalridders!!!

Als ik een vos in mijn wei zou zien dan was ook het eerste waar ik aan dacht: op de foto met dat beest!
Tsja dat die vos dan de paarden gaat lopen uitdagen en daarbij een fatale klap krijgt kan ts ook niks aan doen.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:50

Ach.. wat een meningen weer allemaal, pech voor de vos hoor, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, hij valt aan en krijgt een klap ...dus? Wat had TS moeten doen, er tussen springen?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:51

@tanteSabien, we posten tegelijkertijd ha ha

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:51

Citaat:
mijn vraag aan jou is:

Je bedoeld dat als ik iemand met opzet op een vos af ziet rijden om hem te doden?
Dan zou mijn eerste gedachte in ieder geval niet zijn om mijn camera te pakken, foto's te maken en op Bokt te zetten nee.
Daarbij komt dat dit een rationele handeling zou zijn, wat bij die pony's niet het geval was.
In deze dus een slechte vergelijking.

Maar het maakt dus verschil als je een band hebt met een dier?
Dus die Labrador van de buren, had wanneer mogelijk wel van die paardenhoeven gered geworden?
Of, wanneer het toch fout was gegaan, dan hadden de foto's ook hier op Bokt gestaan?
:wave: meneer de Labrador van de buren?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:53

Haha ik zie het :P
Wat een moraalridders hier weer zeg.
En diezelfde moraalridders geven hun geliefde poon natuurlijk nóóit een beste schop onder de kont....maar goed, daar is al een ander topic over geloof ik :P
sambagirl schreef:
@tanteSabien, we posten tegelijkertijd ha ha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:54

Moderatoropmerking:
Zojuist een respectloze reactie verwijderd met ook de reacties daarop. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, wanneer je zoiets tegenkomt, plaats een tem maar ga er niet op in. Dit is de laatste kans, de moderatoropmerking waarmee het topic open ging was duidelijk genoeg.

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:55

Citaat:
Dan is het ook de natuur dat de pony's deze vos een doodsklap hebben gegeven, of is het dan anders? Aan de eerste foto's te zien was ie al ziek...

Ik heb geen problemen met het feit dat die paarden die vos uitschakelen, nogmaals dat gebeurt vanuit het instinct.
Ik heb moeite met het niet ingrijpen van de toeschouwers en de foto's die nu worden geplaatst alsof die vos het "verdiend" heeft om doodgeschopt te worden.
Want hij was al ziek en hij vrat de kippen op en er zijn er genoeg argumenten.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:55

Valeska schreef:
Citaat:
mijn vraag aan jou is:

Je bedoeld dat als ik iemand met opzet op een vos af ziet rijden om hem te doden?
Dan zou mijn eerste gedachte in ieder geval niet zijn om mijn camera te pakken, foto's te maken en op Bokt te zetten nee.
Daarbij komt dat dit een rationele handeling zou zijn, wat bij die pony's niet het geval was.

Dus die Labrador van de buren, had wanneer mogelijk wel van die paardenhoeven gered geworden?
Of, wanneer het toch fout was gegaan, dan hadden de foto's ook hier op Bokt gestaan?

Nee die labrador van de buren ken je en dus weet je dat hij je niks zal doen.
Bij een wild dier weet je het maar nooit he ;)
Als hij al zo agressief reageert richting een paard, hoe zal hij dan doen tegen een mens???

Denk daar maar eens over na

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:56

Neonlight : even wat anders... tegenwoordig is de regel op bokt (vooral bij [LN] : Geen dierenleed.

Valt dit er niet onder volgens jullie?? :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:57

Valeska schreef:
Citaat:
mijn vraag aan jou is:

Je beweerd dus nu dat ts de vos met opzet heeft vermoord.
En die labrador had het ook niet gered want zo snel zou ts niet eens beneden komen.
En de labrador van de buren kun je roepen, dat doe je met een vos niet zo 1-2-3
Van een labrador van de buren maakt bijna niemand foto's omdat het geen dier is wat we maar zelden zien.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:57

Jolliegirl schreef:
Neonlight : even wat anders... tegenwoordig is de regel op bokt (vooral bij [LN] : Geen dierenleed.

Valt dit er niet onder volgens jullie?? :)

Nee, dit valt onder "natuurlijke selectie" en domme pech voor het vosje