[WN] Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:35

ff nog voor de duidelijkheid : hoefzwart is alleen voor de halterclass ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:44

niet bij de appies, mag niet, zie je de strepen niet

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:45

ik doe geen appy's ;)
dat was ook de vraag niet, de vraag was : wel of geen hoevenzwart bij pleasure ?

the_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:48

Als alround ruiter vind ik het ook erg lastig om goed voor de dag te komen. De chaps, daar ben ik uitgegroeid, terwijl ze vreselijk duur waren :o Tussen de onderdelen door heb ik geen tijd om me te verkleden. De peesbeschermers vergeet ik meestal, mocht ik nog wel tijd hebben :+ en lees nu voor het eerst dat je de manen moet stieken.. :roll: zijn dat knopen in de manen leggen := Verder heb ik geen groom die me bij kan springen waar nodig.
Ik ben allang blij dat ik de proefjes kan onthouden.. :D Maar voor het eerst had ik geen wedstrijdstress met de wedstrijd in Den Ham, dus we vorderen! :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:53

voor reining hoef je niet te stieken ;)
voor de pleasure en horsemanship wordt het wel gewaardeerd, of hengstenvlecht als je paard lange manen heeft

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:11

the_dreamer schreef:
Tussen de onderdelen door heb ik geen tijd om me te verkleden. De peesbeschermers vergeet ik meestal, mocht ik nog wel tijd hebben

Minder onderdelen starten = meer tijd

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:28

spicegirl schreef:
ik doe geen appy's ;)
dat was ook de vraag niet, de vraag was : wel of geen hoevenzwart bij pleasure ?

ik doe hetw el
hoevenzwart ff laten drogen dan laagje haarlak erover, gaan ze iets meer glimmen beschadigd de lak minder snel en met een zacht doekje veeg je snel het zand er nog ff af

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:34

spicegirl schreef:
ik doe geen appy's ;)

Wel.. Meestal als je halter of showmanship gestart hebt dan heb je het sowieso al op de hoeven zitten en heb je stom weg geen tijd om het eraf te halen voor de pleasure dus werk je het bij.. maar hoevenzwart is sowieso mooi in alle langzame onderdelen incl hunter..

the_dreamer schreef:
De peesbeschermers vergeet ik meestal, mocht ik nog wel tijd hebben

Peesbeschermers vergeten? Hoe de F. kan je de bescherming van je paard vergeten. Dat is echt wel heel dom. Zelfs met heel veel tijdgebrek vergeet je niet je paard te beschermen in de reining.

manen stieken is niet knopen in de manen leggen, maar stiekjes om plukjes manen doen..

Zo hoort dat eruit te zien, maar dan nog iets netter. Deze elastiekjes waren van slechte kwaliteit waardoor ze knapten tijdens de show.
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:40

nou nou, beetje minder kan ook
ligt er maar net aan hoe je paard beweegt en hoe fanatiek je je proef rijdt

zoals ik al schreef had mijn paard er een bloedhekel aan en aangezien hij zich nooit verwonde , ben ik er mee opgehouden bij hem
eerlijk gezegd had hij ze harder nodig in de trail en daar mocht het nu weer net niet

maar ik zou ze normaal gezien echt gebruiken dus als je niemand bij je hebt om te helpen, kijk dan of er iemand op de show is die best even wil bijstaan

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:41

spatter schreef:
nou nou, beetje minder kan ook
ligt er maar net aan hoe je paard beweegt en hoe fanatiek je je proef rijdt

zoals ik al schreef had mijn paard er een bloedhekel aan en aangezien hij zich nooit verwonde , ben ik er mee opgehouden bij hem
eerlijk gezegd had hij ze harder nodig in de trail en daar mocht het nu weer net niet

maar ik zou ze normaal gezien echt gebruiken dus als je niemand bij je hebt om te helpen, kijk dan of er iemand op de show is die best even wil bijstaan

Dat van jou is een bewuste keuze om ze niet om te doen. Zij vergeet haar paard te beschermen. IMO een wereld van verschil..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:44

daar moet ik je dan gelijk in geven, zomaar weglaten is niet verstandig

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:11

je ziet steeds meer reiners, vooral in de opwarming, die geen beenbeschermers gebruiken vooraan gebruiken, behalve bell boots (jaja, inclusief Kronsteiner, Ludwig,..... dus niet alleen de losers). in de show zelf zie je dat ze ze meestal wel gebruiken om een beweging te accentueren of camoufleren

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:24

het is voor bescherming goed maar veel minder voor de pezen, die worden te warm en dat kan weer peesontstekingen veroorzaken

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:41

broodje aap verhaal. dat zou alleen het geval zijn bij zeer langdurig gebruik van peesbeschermers tijdens werk.maar het halve uurtje tijdens een show kan een pees wel hebben.zeker als je erna koelt met water..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:02

ik zal het mijn DA vertellen dat jij het een broodje aap verhaal vind
vind je het erg dat ik hem eerder geloof als jou?

tuurlijk zal de tijd meespelen maar over het algemeen zitten de meeste beschermers van omdoen tot afdoen langer als een half uur

crow

Re: Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:10

Ik vind het ook een noodzakelijk kwaad die peesbeschermers, maar zal ze toch altijd omdoen met trainen en reinen. In de wei gaat Crow gewoon zonder. Ben er ook van overtuigd dat het minder goed is voor de pezen maar de schade van aantikken zie ik ook als risico.
De skidboots alleen bij fencen en de proef zelf. Ook dat maakt soms kleine wondjes en heeft al eens geleid tot een einschuss been bij Crow.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:37

crow schreef:
Ik vind het ook een noodzakelijk kwaad die peesbeschermers, maar zal ze toch altijd omdoen met trainen en reinen. In de wei gaat Crow gewoon zonder. Ben er ook van overtuigd dat het minder goed is voor de pezen maar de schade van aantikken zie ik ook als risico.
De skidboots alleen bij fencen en de proef zelf. Ook dat maakt soms kleine wondjes en heeft al eens geleid tot een einschuss been bij Crow.

bij aantikken nemen die bell boots waar ik het over had ook behoorlijk wat "sting" weg in de spins zodat de kans op blessures vrij laag is. toen ik vroeg wat de reden was dat ze geen beenbescherming droegen was het antwoord : it gives them more incentive to place their feet right

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:39

hobbelheks schreef:
ik doe hetw el
hoevenzwart ff laten drogen dan laagje haarlak erover, gaan ze iets meer glimmen beschadigd de lak minder snel en met een zacht doekje veeg je snel het zand er nog ff af

Goeie tip!

Wij gebruiken het eigenlijk bij alle onderdelen.
Maar na het inrijden zie je toch wel wat slijtage plekjes.
Aanvullende tip: paar lagen erop smeren, steeds met tussenpozen zodat het goed droog (het is net verven :D ).
Blijft het ook een stuk beter van zitten. Maar die van de haarlak ga ik zeker proberen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:07

dofuzz schreef:
crow schreef:

bij aantikken nemen die bell boots waar ik het over had ook behoorlijk wat "sting" weg in de spins zodat de kans op blessures vrij laag is. toen ik vroeg wat de reden was dat ze geen beenbescherming droegen was het antwoord : it gives them more incentive to place their feet right

Haha, dat vroeg je zeker aan Kronsteiner of niet.. :))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:11

@ spatter- er KAN peesschade ontstaan door hitte bij LANGDURIG gebruik. een half uurtje, of een uurtje is niet langdurig.en er komt alleen hitte vrij bij werk, dus de klok begint niet te tikken zodra ze om zijn.de kans op blessures is groter als de kans op schade door oververhitting.
hetzelfde geld trouwens voor hitte-opbouw onder je pad.en die doe je ook nog gewoon om....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:15

spicegirl schreef:
@ spatter- er KAN peesschade ontstaan door hitte bij LANGDURIG gebruik. een half uurtje, of een uurtje is niet langdurig.en er komt alleen hitte vrij bij werk, dus de klok begint niet te tikken zodra ze om zijn.de kans op blessures is groter als de kans op schade door oververhitting.
hetzelfde geld trouwens voor hitte-opbouw onder je pad.en die doe je ook nog gewoon om....

Ik denk eerlijk gezegt dat peesbescherming het schadelijkst is voor paarden die 24/7 binnen staan. Die pezen raken zijn minder goed doorbloed. Als je dan elke training een uur lang peesbeschermers om doet dan zal je idd een grotere kans op peesblessures krijgen. Echter bij paarden die elke dag buiten komen zonder peesbeschermers lijkt me dit uurtje trainen redelijk te verwaardelozen. Daarbij ben ik een voorstander van het afwisselen van de bescherming. Bandages bij intensieve reining oefeningen, Davis boots bij een dagje gewoon rondsturen, pc boots als je matig tot intensief gaat rijden.

Ach ja het antwoord op de lang lopende vraag over de peesbeschermers is ongeveer nog net zo ver zoek als het antwoord op inrijden met twee jarige leefdtijd.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:53

Ik doe ook meerdere lagen hoevenlak bij Rose en dan de haarlak erover heen.
Nu had ik laatst in Marieenheem dat de hoeven een beetje "groen" werden?
Hebben jullie dat ook wel eens gehad?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:57

Nee, ken ik niet... Welk spul gebruik je?
Of misschien omdat het toch wat afslijt en dat je dan de onderlaag er doorheen ziet schemeren?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:59

Nou gewoon zo'n officieel potje zwart, geen idee hoe het heet, 't is net nagellak :D als je het op je handen krijgt moet je echt boenen om 't eraf te krijgen!
En extra strong Wella hairspray... misschien té strong }> ?

hobbelheks

Re: Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:19

teveel haarspray gebruikt