[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:02

Mooi sjaaltje met rhinestones ?
of
Bling bling ketting ?????????

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:45

Ligt een beetje aan de rest van de outfit. Als je bv een slinky aanhebt met een redelijk drukke/gekleurde print word het vaak wat druk met een sjaaltje met rhinestones. Ik vind dan persoonlijk een bling ketting wat mooier. Is de outfit wat rustiger dan zou ik een bling sjaaltje doen.

Even als voorbeeld wat ik bedoelde met die haardonut, dan krijg je dus zo'n knot onder je hoed.
(ff snel gedaan dus niet perfect en mn hoed zit scheef *D :+ )
Afbeelding

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:46

bu: afhankelijk van je outfit vind ik. Kan beide maar wel echt gekeken naar je outfit.

Ben benieuwd hoe tops van 50 euro uitzien. Kan me niet voorstellen dat die dan met mooie hoge kraag en manchetten zijn en geblingt?

Anoniem

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:17

Gezien de prijs denk ik dat het om een slinky gaat en niet om een showtop? Valt dan nog mee trouwens, mijn slinkys waren een stuk duurder. Of ben ik zo'n sukkel dat ik gewoon verkeerd inkoop?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:21

@Mloez
Dat ziet er netjes uit!
Dat word meer gewaardeerd dan een nette vlecht?

@Sonja
Ik zie dus ook heel veel verschillende prijzen etc etc.
Vandaar dan ook mijn vraag, ik zoek echt iets voor de show!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:25

kwaliteit kost geld. en kwaliteit zie je. das simpel.
kijk maar eens naar de lifestream van de Q10 wat daar voor pakjes voorbij komen. dan red je het niet met twee nullen hoor (ofwel: gaan in de duizenden). en dat zie je ook.
toch haal je die goedkope(re) dingen er altijd uit,
dus ook hier geld, pas aan aan waar je showt.
ga je naar een Q10 kun je echt niet aankomen met je slinky van 50 euro in een hms/trail/pleasure ofzo.
ga je naar een wranwedstrijd zul je daarmee niet zo (negatief) uit de toon vallen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:33

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:38

huh? hoe moet ik die opmrking snappen?

in dit is een algemeen topic over show do's en don'ts dus het is niet persoonlijk op jouw gericht (mijn antwoord)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:39

zack ga volgende week eens kijken op het fnw nk, vorig jaar stond daar een standje die dat soort dingen verkocht, was een duitse met mooie spullen en niet duur (en echt meer dan goed genoeg voor een wran of andere nl show)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:40

@ HH
Ik wou idd al een dagje langs met mijn vriendin :j

@QH
Ik vatte hem ook niet persoonlijk op hoor ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:50

QH, ik ben het in dit geval niet helemaal met je eens dat kwaliteit altijd duur moet zijn. Als je bijvoorbeeld zelf erg goed kunt naaien, of iemand kent die dat kan en daar geen, of niet teveel geld voor rekent (neem een moeder oid) en je koopt zeer fatsoenlijke stof en materialen voor het patroon wat je wilt, dan kun je wel degelijk met iets heel aparts en kwalitatief goeds komen voor niet teveel geld. Er staat dan wellicht geen dure merknaam in, maar je hebt zeker wel wat aparts! ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:52

dan snap ik die opmerking over balkjes niet als we het over showkleding hebben?

SusanW; dat klopt.
het probleem is alleen dat showkleding een 'soort' apart is. dus je moet dan wel een naaister hebben die echt de ins en outs kent van showkleding en niet gewoon een mooi jasje maakt.
dus een goede naaister die je een aantal echt goede pakjes laat zien (niet op foto maar echt hoe het in elkaar zit).
dan kan dat inderdaad.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:53

quarterH schreef:
dan snap ik die opmerking over balkjes niet als we het over showkleding hebben?

Dat ik voorlopig (of miss wel nooit je weet het niet.. ) zo hoog ga rijden.. ;)

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:47

Is inderdaad erg mooi die knot. Ga zoeken waar ik zo'n donut kan kopen. :D
En ja als iemand goed kan naaien kan die ook een show outfit maken. Op internet kun je zelfs patronen bestellen.
En Zack mijn showblouse heb ik ook tweedehands gekocht. Even wassen en als nieuw. Vind die je liet zien trouwens ook erg mooi! :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:51

Ja ik vind m ook erg mooi..
Maar toch teveel zwart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

Zack schreef:
Ik wil gewoon een mooie slinky.. een nette met een beetje show.
http://www.hobbyhorseinc.com/10_shoppin ... 0x1500.jpg
Zoiets..
Maar dan eigenlijk nog minder zwart..

Algemene opmerking, niet specifiek voor Zack:

Let er wel op dat je met showkleding dingen kunt benadrukken EN verdoezelen.
Bij bovenstaande showtop zul je verrekte netjes recht op/boven je paard moeten zitten. Als jij bv in de horsemanship soms de neiging hebt om iets scheef te zakken in cirkeltjes, turns of pivots (en dat gebeurt vaker dan je denkt, kijk maar eens hoeveel ruiters even een 'hupje' met hun zadel maken als ze stilstaan), dan wijst die 'pijl' de jury nog eens extra op dit mankementje.
Zit je echter altijd keurig in balans, heb je standaard je schouders perfect op 1 hoogte en knik je niet in in 1 heup (komt vaak voor), dan is dit een perfecte showblouse omdat je dan de blik van de jury naar een goed punt in je rijden toe trekt.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:39

Goed punt Sonja! +:)+

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:01

Dank je Sonja,
Zo ver had ik nog niet gedacht. :+
Ga voortaan beter nadenken over een showblouse. Heb nu een zwarte met goudglitters, vrij neutraal zonder pijlen of lijnen, dus dat gaat wel goed.

Vind het zwarte deel onderaan wel erg mooi, verbergt mijn slechte deel namelijk :o , maar dan beter iets ronds of zo aan de bovenkant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:10

Ligt eraan wat je wilt benadrukken of verdoezelen.
Als jij bv een paard hebt wat toch nog best wat opgooit in jog en wat jij niet heel stil uit kunt zitten, dan is het als vrouw zijnde niet handig om accenten op borsthoogte te hebben. Dan benadruk je de beweging in je eigen lichaam. Dan wil je dus geen showblouse met het lichte deel op de schouder- en borstpartij en daaronder zwart, en al helemaal niet iets wat je in je broek stopt. Dan kies je eerder voor een bepaalde kleur of dessin, en iets wat over je broekband/riem hangt.
Heb je je gangen echter al mooi vlak en "schud" je niet teveel, leg dan gerust het accent wat hoger.

Je moet echt even kijken waar je sterktes en zwaktes liggen.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:30

Dank je Sonja, hier kunnen we echt wat mee. :D
Eerst lijstje met sterke en zwakke punten en daarna showblouse! 8-)

Kijk weer veel te veel naar wat ik mooi vind, maar hier geld ook, eerst denken dan kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:46

Heel goed!
Stel dat jouw sterke punt is dat je hele stille handen hebt. Neem dan gerust een showblouse met kleurverkoop in de mouwen, lichter richting hand. Laat maar zien hoe keurig stil je zit, hoe weinig jij je paard hoeft te corrigeren.
Moet je echter je paard nog regelmatig corrigeren, neem dan een donkere mouw (met donkere handschoenen, anders valt je hand alsnog op ;) ) zodat het minder opvalt als je je hand optilt. BEHALVE natuurlijk als je een lichtgekleurd paard showt in een ring met licht beschot ;) dan kies je liever voor bv een beige- of grijstint op de armen.
VIND IK he... :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:59

Ik begrijp van veel mensen dat ze het moeilijk vinden om in een betaalbare outfit goed voor de dag te komen.
Sterker nog veel mensen gebruiken dit als excuus waaorm ze 'onverzorgt' in de ring verschijnen.

Dit hoeft allemaal niet zo duur, het kan wel. Zeker tot L2 niveau kan je prima uit de voeten met goedkopere showblousen.
Dat je met je 75 euro shirtje negatief gaat opvallen op een Q10 of een pleasure celebration weet iedereen. Echter, tegen de tijd dat je de Q10 serieus gaat starten heb je toch al besloten dat je serieus mee wil draaien in de westernsport en ben je bereid daar meer geld aan te spenderen, want anders zou je al niet eens het inschrijfgeld willen betalen haha.

Hier komen dus wat dingen waarmee je goed voor de dag kan komen en die helemaal niet zo duur zijn (De kleding is natuurlijk smaakgevoelig dus ik kies gewoon wat items als voorbeelden).

Beginnen bij de basis, met de verzorging van je paard:
Elastiekjes : €3,50 bij euro horse en waarschijnlijk nog goedkoper bij de lokale ruitersportzaak
Blanke hoeflak: Nú €5,50 bij just western
Zwarte hoeflak: €16,95 van Supershine (top merk!) bij westernspul of 9,25 (minder prettige) bij just western.
Make-up: roze €8,99 van World Champion, €10,50 blank of zwart van ultra highlighter bij Arthurs westernstore,
Witte spray:Showtuch up €19,95 Arthurs westernstore
Glansspray: €19,95 Pepi Champ (Superspul!) of ultra shine Arthurs westernstore, een goedkopere alternatief is equishine voor nog geen €9,95 voor een enorme fles.

Je basis is: elastiekjes, hoeflak, make-up en glansspray.
Voor nog geen €50 heb je de basis aan groomingspullen binnen. Met deze spullen doe je als je ze goed gebruikt zeker 1 showseizoen en misschien zelfs 2 (uitgaande van 1 paard).

Kleding:
Nette spijkerbroek om mee te rijden: vanaf €50 (kijk tijdens een NK naar koopjes) denk eraan géén spijkerstof kleur tenzij je reining rijdt mét chaps.
Chaps: €85 heb je bij Just Western al chaps te pakken. Deze zijn niet van waanzinnige kwaliteit, maar als startende westernruiter best goed te doen. Ben je van plan jarenlang wedstrijden te gaan rijden is de investering in goede chaps (vanaf €180) echt de moeite waard. Ik ken een showruiter met hobby horse chaps die intensief wedstrijden rijdt die al minimaal 10 jaar met haar chaps doet.
Laarzen: €100 Continental, kijk is bij de Arthur Christmas Sale!
Showblouse: vanaf €59 bij de dutchtradingpost of €85 bij oneofakindshowwear
Hoed: €78 rodeo king 3x wol of voor €98 een 3x beaver (goede mooie hoeden die lang mee gaan) bij just western
Of koop een simpele zelfde model hoed voor €25,- bij Arthur als je niet zo vaak gaat starten.

Totaal kleding zonder chaps en laarzen (want die heb je vaak al wel), met broek zonder uitgaande van koopjes:
215 euro en dan ga ik uit van een goede 3x hoed. De kleding gaat zeker langer mee dan 2 showseizoenen. De chaps soms meer dan 10 jaar zonder dat ze lelijk worden. Hetzelfde geldt voor de hoed.

Blanket: voor nog geen €50 heb je bij just western hele leuke!

Tips voor goedkopere showkleding
1. Kies kleding die van goede kwaliteit zijn en daardoor heel lang mee gaan. Bezuinig dus niet te veel op chaps en hoeden.
2. Ga naar de Arthurs Christmas Sale.
3. Ga naar het FNW NK en ga daar is shoppen en vergeet vooral niet te onderhandelen over de prijs!
4. Shop is over de grens.
5. Wees niet huiverig voor tweede hands. Kijk is wat er staat op Ebay!
6. Kies goede basics waar je meer op kan combineren.
* Zwarte hoed en zwarte chaps, evt een zwarte blanket en je kan met je shirtje alle kanten op.. evt een zelfde kleur blanket erbij kopen.
7. Kies NIET op koopjes, maar op wat staat bij jouw paard, jouw style en al je overige materialen. Ton-sur-ton is het code woord en dan niet a la peterka

Afbeelding
Hoed Just Western
Afbeelding
Blouse Oneofakindshowwear.nl
Afbeelding
Blouse Dutchtradingpost.com
Afbeelding
Blanket Just western

Investeer in je kleding. Het betaalt zich dubbel en dwars terug!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

amen _/-\o_
hetzelfde geld voor tack. buy cheap, get cheap.terwijl je voor redelijk betaalbaar een leuke 2ehands kan aanschaffen. wederom check ebay,bokt of MP.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:49

Noem mij dan maar 'op de centen'..
Maar ik vind sommige dingen echt nog niet nodig, helemaal niet in de beginnersklassen.....

Wanneer iemand in de L5 begint en zich niet helemaal in een showoutfit gehezen heeft geef ik diegene groot gelijk.
Persoonlijk zie ik dat ook als iets om naartoe te werken.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:57

Paintlinger schreef:
Noem mij dan maar 'op de centen'..
Maar ik vind sommige dingen echt nog niet nodig, helemaal niet in de beginnersklassen.....

Wanneer iemand in de L5 begint en zich niet helemaal in een showoutfit gehezen heeft geef ik diegene groot gelijk.
Persoonlijk zie ik dat ook als iets om naartoe te werken.

en wat vind jij dan wel de basis voor een showoutfit?
en op welke ervaringen basseer jij dat ze niet nodig zijn?