Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TLNLSDB

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:12

Heey maar koudbloedkim: heb je een hond of in je kennissenkring?
want anders heb je zo'n honden ketting die kan je dan op de zelfde manier bevestigen..ik wil hemje desnoods vandaag nog gratis verzendenals je hem niet hebt!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:18

Ik denk dat er hier al heel wat goede tips gegeven zijn. En idd hengstenketting zou je wel al eens kunnen helpen, voor je eigen veiligheid. Je kan ook gewoon je halstertouw door het halster halen en zo over haar neus leggen. Dan heb je een minder harde hengstenketting maar heb je je paard meer bij je. Ik doe het ook vaak bij mijn paard, als hij ergens wat te heftig loopt :D

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:23

Ketting keer door de mond halen, als ze je dan nog een keer meesleurt een paar flinke rukken geven, want zulk gedrag kun je echt niet toelaten. Zeker niet bij zo'n groot en zwaar paard, dat kun je je echt bezeren. En dan nog een stuk gaan lopen, telkens als jij stilstaat moet zij ook stilstaan, anders weer een ruk geven en een paar passen naar achter laten doen. Even hard, maar met zo;n machtig paard echt wel nodig.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:27

HorseTopShop: Is goed! :)

Tesz_2208: Lief van je. :j
Is een hondenketting niet te breekbaar voor een paard?

Epona_: Ik heb gisteren geprobeerd met het touw om Kim's neus, maar daar ging ze erg tegen in protest.

CK88: Door de mond? :?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:29

CK88 schreef:
Ketting keer door de mond halen, als ze je dan nog een keer meesleurt een paar flinke rukken geven, want zulk gedrag kun je echt niet toelaten. Zeker niet bij zo'n groot en zwaar paard, dat kun je je echt bezeren. En dan nog een stuk gaan lopen, telkens als jij stilstaat moet zij ook stilstaan, anders weer een ruk geven en een paar passen naar achter laten doen. Even hard, maar met zo;n machtig paard echt wel nodig.

Succes!

nou lieve schat ik zal niet een ketting door de mond heenhalen, want dan doet ze straks het bit niet meer in, en met een ketting bloed het binnen de kortste keren :)
je kan wel een touw door de mond heen doen, zodat het ijzer tegen haar tanden aankomt, dat doet geen pijn maar vinden ze gewoon een irritant gevoel :)

wat ik zal doen, maar dat ben ik is gewoon een rijgje onderlangs doen, werkt vaak het beste, en hebben ze geen last van als ze rustig meelopen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:30

KoudbloedKim schreef:

Epona_: Ik heb gisteren geprobeerd met het touw om Kim's neus, maar daar ging ze erg tegen in protest.

een hondenketting is idd breekbaar, of je moet er 1 hebben die te gebruiken is voo rottweilers, doggen etc :)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:31

het is gewoon een metalen slipketting, zelfde als aan een hengstenketting maar die ik heb iets dunner...
maar zelf weten hoor hij past in een envelop dus kweenie als er dan verzend kosten aanzitten denk ik niet toch?>

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:31

Tesz_2208 schreef:
het is gewoon een metalen slipketting, zelfde als aan een hengstenketting maar die ik heb iets dunner...
maar zelf weten hoor hij past in een envelop dus kweenie als er dan verzend kosten aanzitten denk ik niet toch?>

verzendkosten zijn dan 2,50 ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:32

ow..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:33

Vraag me af of een slip sterk genoeg is voor Kim.. mijn lieve lieve 60 kilo wegende Dog heeft m namelijk weleens kapotgetrokken :+
En ja dat was een van de dikste geschikt voor Doggen.. (ze had m trouwens alleen vast aan dr band en andere eind zat weer vast aan andere lijn)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:34

hmm..twas maar een idee..anders heb ik geen andere optie dan een hengsten ketting kopen..maar jammer genoeg heeft ze daar nu het geld niet voor...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:37

misschien heeft iemand nog een reigje over voor Tien die hem voor de verzendkosten op wil sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:39

Gabjj8: Nou inderdaad, dat ben ik ook zeker niet van plan.
Ik vind dat nogal grof! (zacht uitgedrukt)
Wat is een rijgje? :o

Tesz_2208: Wel heel erg bedankt voor het aanbod hoor. :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:40

Bij mijn jong paard die zich af en toe lostrok heeft de ketting ook gewerkt, ik gebruik het niet graag, maar moest voor mijn eigen veiligheid dit doen. Als ik hem van weide naar weide breng moeten we langs een aardeweg, met vaak aan beiden zijn paarden (van alle slag, hengsten, merries met veulens) die nog al eens grillig kunnen doen.

Mijn jong paard vond het toen nodig om in volle rengalop aan te springen en er vandoor te gaan. Ik was ook behoorlijk geschrokken heb hem toen een hengstenketting a la Linda Tellington om gedaan.

Hij heeft het zelfs niet een keer geprobeerd, precies of hij het wist
Toen dit een tijdje goedging, heb ik het niet meer omgedaan. Nu durft hij nog wel eens te schrikken maar loopt niet meer ver. Hij schrikt en stopt. Hoopt dat het bij Kim ook helpt.

Ik denk absoluut niet dat je niet weet waarmee je bezig bent, ik weet wat je doormaakt en dit is hels met zo'n krachtig paard. Ik had toen ook al 10 jaar paarden en ze flikte het me ook. Je kan gewoon niet op alles voorbereid zijn, dat is nu net de uitdaging van paarden houden. Nogmaals blijf je op je grondwerk storten, heel belangrijk is dat ze achterwaarts kan gaan op jouw bevel en dat ze afstand moet houden en je niet voorbij mag.

Dat vraagt toch wel enige strengheid.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:44

Heeft niemand anders op stal een hengstenketting te leen anders?

Erg vervelend, zeker met z'n kolos..
Persoonlijk denk ik dat je even écht op je strepen moet gaan staan, stilstaan is stilstaan, zoniet dan maar even
boos worden, een ruk geven, een klap of schop. Zeker een Kim gaat daar niet dood van, en zodra jij je strepen
weer duidelijk hebt tegenover Kim kan je wat soepeler gaan worden, maar dan moet ze niet weer beginnen.
Hoeveel beweging krijgt ze normaal gesproken?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:45

KoudbloedKim schreef:
Gabjj8: Nou inderdaad, dat ben ik ook zeker niet van plan.
Ik vind dat nogal grof! (zacht uitgedrukt)
Wat is een rijgje? :o

een rijgje is een hengstenketting, haha sorry, zo noem ik het al me hele leven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:53

Manadeluca: Fijn om te lezen dat zo'n ketting wel echt werkt.
Je kunt inderdaad niet op alles voorbereid zijn.

Loiz: Nee, ik geloof dat niemand er één heeft aangezien er eigenlijk geen drukke of wilde paarden op de manege staan.
Normaal gesproken krijgt ze 4 keer in de week beweging in de vorm van rijden/grondwerk/longeren/wandelen o.i.d, en ze staat de hele dag en nacht buiten, en daar is niks in veranderd.

Gabjj8: Ahh oké.. :D Ik was al aan het zoeken bij Google. :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:54

KoudbloedKim schreef:

Ja door de mond, konden de friese hengsten ook bijna niet doorheen trekken.
Dat gaat echt niet bloeden hoor. Welleens op een hengstenhouderij geweest? Over het tandvlees (voor als ze ECHT niet luisteren)gaat het idd bloeden, maargoed wat is erger beetje bloed of 1000(?) kilo op je.

Je moet alleen de sluiting niet in de mond doen. Dus door het ene zijringetje van het halster halen, dan door de mond, dan door het andere zijringetje en dan aan de onderste ring onder de kin. Ik gebruikte dit zelden toen ik nog in de paarden werkte, maar als ik het deed hoefde het maar 1x, dan snappen ze het wel en lopen ze echt niet meer door je heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:56

Tja, dat is dan jouw manier, maar dat zal nooit de mijne worden. :n

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:57

Misschien mag ze meer gaan bewegen? Regelmatig losgooien, energie kwijt laten raken.
Zodra ze moe is zal ze ook minder klieren. Niet dat je zo het probleem kwijt bent waarschijnlijk, mar het probleem zelf is makkelijker
aan te pakken als ze moe is en minder energie heeft om te gaan klieren. Het klieren wat ze dan nog doet hard aanpakken voorlopig.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:59

Je bent de laatste tijd al wat bezig met grondwerk en misschien kun je dit juist zien als een mooie uitdaging om je werk te kunnen bevestigen :)

Iemand heeft het al eerder gezegd (in de eerste paar pagina's, ik heb niet alles gelezen :o ), maar ik denk dat jij, op het moment dat Kim heel bang was, níét de baas was (misschien komt dit niet eens door jou, misschien had je er niet eens iets aan kunnen doen) en dat ze nu de touwtjes in handen wil nemen. Veiligheid en veilig voelen van een paard heeft namelijk alles te maken met rangorde. Op het moment dat jij weer absoluut een leider bent, zal Kim zich weer veilig voelen en rustiger worden.

Ik denk wel dat je dan écht een leider moet worden, dit kun je oefenen door grondwerk. Laten wijken voor druk van de voorhand en de achterhand, haar achteruit laten gaan en haar weg kunnen sturen. Ze mag vooral niet in je ruimte komen.

Dingen als een hengstenketting kunnen heel effectief zijn, maar in mijn ogen los je het diepere probleem dan niet op. Je voorkomt alleen op het moment zelf dat ze wegdendert. Wil je echter dat ze echt respect voor je krijgt, dan zul je dit op een andere manier moeten doen (door grondwerk dus). Vergeef me mijn uitgesproken mening :)

Ik heb zelf btw precies hetzelfde probleem gehad met mijn verzorgpony, toen ze van stal was verhuisd. Op de oude stal, waar het heel rustig was, deden we heel veel grondwerk en ze was de rust zelve, toonde respect, kwam niet in mijn ruimte, enz. Op de nieuwe stal, waar het een stuk drukker is en ook nog eens de radio aanstaat, was ze één brok stress en ze denderde meer dan eens dwars door me heen en ze sleurde me ook gerust mee. Het gaat nu wel weer een stuk beter (mede doordat we weer vanaf het begin zijn begonnen met grondwerkoefeningen), maar ik voel helemaal met je mee. Het is zó frustrerend, zoiets.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:59

CK88 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ja door de mond, konden de friese hengsten ook bijna niet doorheen trekken.
Dat gaat echt niet bloeden hoor. Welleens op een hengstenhouderij geweest? Over het tandvlees (voor als ze ECHT niet luisteren)gaat het idd bloeden, maargoed wat is erger beetje bloed of 1000(?) kilo op je.

Je moet alleen de sluiting niet in de mond doen. Dus door het ene zijringetje van het halster halen, dan door de mond, dan door het andere zijringetje en dan aan de onderste ring onder de kin. Ik gebruikte dit zelden toen ik nog in de paarden werkte, maar als ik het deed hoefde het maar 1x, dan snappen ze het wel en lopen ze echt niet meer door je heen.

dan nog, je gaat je paard toch niet dwingen naar je te luisteren ;)
je paard luistert naar je omdat die respect heeft, niet uit angst dat die pijn gedaan wordt :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:01

het grootste verschil tussen het filmpje in de OP en die op de vorige pagina is dat je bij het eerste filmpje ver weg staat en bij het vorige filmpje sta je er gezellig bij.
Op het eerste filmpje zie ik een wat drammerig/ongeduldig paard. En dit zal voor haar misschien geen normaal gedrag zijn maar echt heel paardafwijkend is het ook niet. Niet iets waar je je direct zorgen over zou moeten maken, maar icm het rij-voorval kan ik me voorstellen dat je wat eerder gealarmeerd raakt. En Kim waarschijnlijk ook.
Blijf structureel en strikt. Neen is nee en nu is nu. Soms mag je daar best bij doorpakken. Neem de leiding, geef je paard weer vertrouwen in jou maar laat geen loopje met je nemen. Tis een slimme tante, die Kim van jou. Als zij een gat opmerkt in jouw vertrouwen, in jouw leiderschap zal zij daar doorheen willen kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:06

Loiz: Het rare is dat ze bij het losgooien, zoals dinsdag na die buitenrit, gewoon stil in de bak staat of een beetje wandelt.
Ze lijkt geen energie teveel te hebben.

VogeltjeM: Het is inderdaad heel erg frustrerend.
Ik zou op het moment dat ze uit mijn handen is gerend het liefst op mijn fiets stappen en terug naar huis gaan, maar dat kan natuurlijk niet.

Qimm: Op het moment van filmen was dat inderdaad het verschil, maar ik ben daar ook gewoon bij haar weg gelopen en ook uit haar zicht verdwenen en ze blijft dan gewoon zo staan.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:06

KoudbloedKim schreef:
SAKKIA: Ik geloof je hoor, dat de hengsten waar je mee hebt gewerkt ook zo stonden, maar ik wil zelf dat risico niet nemen. :)

RM94: Tja, jij bent misschien drukkere paarden gewend?
Maar voor Kim is dit absoluut niet normaal.

Sanne83: Probleem bij Kim is dat ze in de binnenbak heel goed op mijn lichaamstaal reageerd, maar als ik datzelfde buiten probeer te doen, trekt ze zich er niks van aan.
Dingen waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken is; (1) wijken voor de zweep, want daar reageert ze gewoon echt net op.
(2) Tegen houden door middel van de zweep voor haar te houden.
Ik kan er mee doen wat ik wil, maar ze loopt daar gewoon dwars door heen.
(3) Begrenzen; want het gebeurd nog wel eens dat we zeg maar rechtdoor lopen en zij wat sneller gaat lopen.
Ik zet haar dan stil en dat gaat meestal goed hoor, maar af en toe draait ze met haar lichaam 180 graden, waardoor ze dus tegenover me komt te staan.

Angeliekje: Nee, ik heb nog geen ander paard gezien op de manege die dit ook deed.
Ik hoop ook dat het van korte duur is.

Gipsyboy: Er is wel een pony bij haar weg waarmee ze wel maatjes was.
Die pony staat nog in de wei.. dat hoorde ik gisteravond(?).
Ik denk alleen niet dat dit met Kim's gedrag te maken heeft.

Ik wil nog even wat toevoegen aan dit topic.
Sommige reacties komen op mij over alsof ik een klein kind ben dat niet weet hoe met paarden om te gaan en niks weet van lichaamstaal en de signalen die daarbij horen.
"Als ik daar had gestaan, had ik haar wel even aangepakt." of "Dan had ik haar een schop gegeven."
Er worden zomaar conclusies getrokken en bepaalde reacties worden neer gezet alsof het erg makkelijk is om dit even snel op te lossen.
De één zegt "Aanpakken!! Ook al is dat niet jouw methode." (ken je mij persoonlijk dan) en de ander zegt "Niet aanpakken!! Daar maak je haar alleen maar banger mee."

Ik weet lang niet alles van paarden en ik leer elke dag bij.
Maar ik werk nu ruim 12 jaar met paarden, waaronder een aantal die echt dwars door je heen wilden lopen.
Waaronder een grote Friese merrie met een tumor, die daardoor ernstig hengstengedrag begon te vertonen.
Steigeren, poging tot dekken, etc.
Met een paar andere paarden, w.o mijn vorige 2, heb ik d.m.v NH gewerkt, waarvan ik ook ontzettend veel heb geleerd.
Veel boeken verslonden en veel in praktijk kunnen brengen.
Maar wat er gisterochtend met Kim aan de hand was, staat nergens beschreven en ik moest dus in mijn eentje uitzoeken wát er was en hoe ik het op kon lossen.
Omdat mij dat niet lukte heb ik dit topic geopend en ik heb aardig wat bruikbare tips gekregen.
Daar ben ik erg blij mee, dat wil ik voorop stellen.
Ik vind het alleen erg jammer dat er ook veel reacties worden gegeven die geen raakvlak hebben met de werkelijkheid.

!!!!!!! ik vind het vervelend dat je het gevoel krijgt dat mensen denken dat jij niet weet hoe je met je paard om moet gaan (ik zeg het even heel zwart wit nu heh)
Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling je hebt gelijk dat ik hele sensibele drukke paarden gewend ben. Mijn paard heeft daarbij ook nog een trauma hij is mishandeld voor hij bij mij kwam.

Maar ik begin met "Ik ken jouw paard natuurlijk niet" het blijft voor ons aan de andere kant van het schermpje moeilijk om zo'n momentopname te beoordelen. heb vooral vertrouwen in jezelf en zoek iemand in je omgeving met genoeg ervaring en heel belangrijk die jij vertrouwd 4 ogen zien meer dan 2. Ik merk ook dat ik het soms prettig vind als er iemand in de buurt is die ik vertrouw als mijn paard weer eens in paniek is dat geeft me net een beetje meer lef.

In ieder geval wens ik je veel succes en uiteindelijk moet je je niet gek laten maken door ons we bedoelen het goed ;-)