Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CK88 schreef:Ketting keer door de mond halen, als ze je dan nog een keer meesleurt een paar flinke rukken geven, want zulk gedrag kun je echt niet toelaten. Zeker niet bij zo'n groot en zwaar paard, dat kun je je echt bezeren. En dan nog een stuk gaan lopen, telkens als jij stilstaat moet zij ook stilstaan, anders weer een ruk geven en een paar passen naar achter laten doen. Even hard, maar met zo;n machtig paard echt wel nodig.
Succes!
KoudbloedKim schreef:HorseTopShop: Is goed!
Tesz_2208: Lief van je.
Is een hondenketting niet te breekbaar voor een paard?
Epona_: Ik heb gisteren geprobeerd met het touw om Kim's neus, maar daar ging ze erg tegen in protest.
CK88: Door de mond?
KoudbloedKim schreef:HorseTopShop: Is goed!
Epona_: Ik heb gisteren geprobeerd met het touw om Kim's neus, maar daar ging ze erg tegen in protest.
CK88 schreef:KoudbloedKim schreef:HorseTopShop: Is goed!
Ja door de mond, konden de friese hengsten ook bijna niet doorheen trekken.
Dat gaat echt niet bloeden hoor. Welleens op een hengstenhouderij geweest? Over het tandvlees (voor als ze ECHT niet luisteren)gaat het idd bloeden, maargoed wat is erger beetje bloed of 1000(?) kilo op je.
Je moet alleen de sluiting niet in de mond doen. Dus door het ene zijringetje van het halster halen, dan door de mond, dan door het andere zijringetje en dan aan de onderste ring onder de kin. Ik gebruikte dit zelden toen ik nog in de paarden werkte, maar als ik het deed hoefde het maar 1x, dan snappen ze het wel en lopen ze echt niet meer door je heen.
KoudbloedKim schreef:SAKKIA: Ik geloof je hoor, dat de hengsten waar je mee hebt gewerkt ook zo stonden, maar ik wil zelf dat risico niet nemen.
RM94: Tja, jij bent misschien drukkere paarden gewend?
Maar voor Kim is dit absoluut niet normaal.
Sanne83: Probleem bij Kim is dat ze in de binnenbak heel goed op mijn lichaamstaal reageerd, maar als ik datzelfde buiten probeer te doen, trekt ze zich er niks van aan.
Dingen waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken is; (1) wijken voor de zweep, want daar reageert ze gewoon echt net op.
(2) Tegen houden door middel van de zweep voor haar te houden.
Ik kan er mee doen wat ik wil, maar ze loopt daar gewoon dwars door heen.
(3) Begrenzen; want het gebeurd nog wel eens dat we zeg maar rechtdoor lopen en zij wat sneller gaat lopen.
Ik zet haar dan stil en dat gaat meestal goed hoor, maar af en toe draait ze met haar lichaam 180 graden, waardoor ze dus tegenover me komt te staan.
Angeliekje: Nee, ik heb nog geen ander paard gezien op de manege die dit ook deed.
Ik hoop ook dat het van korte duur is.
Gipsyboy: Er is wel een pony bij haar weg waarmee ze wel maatjes was.
Die pony staat nog in de wei.. dat hoorde ik gisteravond(?).
Ik denk alleen niet dat dit met Kim's gedrag te maken heeft.
Ik wil nog even wat toevoegen aan dit topic.
Sommige reacties komen op mij over alsof ik een klein kind ben dat niet weet hoe met paarden om te gaan en niks weet van lichaamstaal en de signalen die daarbij horen.
"Als ik daar had gestaan, had ik haar wel even aangepakt." of "Dan had ik haar een schop gegeven."
Er worden zomaar conclusies getrokken en bepaalde reacties worden neer gezet alsof het erg makkelijk is om dit even snel op te lossen.
De één zegt "Aanpakken!! Ook al is dat niet jouw methode." (ken je mij persoonlijk dan) en de ander zegt "Niet aanpakken!! Daar maak je haar alleen maar banger mee."
Ik weet lang niet alles van paarden en ik leer elke dag bij.
Maar ik werk nu ruim 12 jaar met paarden, waaronder een aantal die echt dwars door je heen wilden lopen.
Waaronder een grote Friese merrie met een tumor, die daardoor ernstig hengstengedrag begon te vertonen.
Steigeren, poging tot dekken, etc.
Met een paar andere paarden, w.o mijn vorige 2, heb ik d.m.v NH gewerkt, waarvan ik ook ontzettend veel heb geleerd.
Veel boeken verslonden en veel in praktijk kunnen brengen.
Maar wat er gisterochtend met Kim aan de hand was, staat nergens beschreven en ik moest dus in mijn eentje uitzoeken wát er was en hoe ik het op kon lossen.
Omdat mij dat niet lukte heb ik dit topic geopend en ik heb aardig wat bruikbare tips gekregen.
Daar ben ik erg blij mee, dat wil ik voorop stellen.
Ik vind het alleen erg jammer dat er ook veel reacties worden gegeven die geen raakvlak hebben met de werkelijkheid.