Dit is dan het einde voor mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:46

Ik heb het dikgedrukte wel gelezen. En ik zou precies dezelfde beslissing nemen als ik jou was geweest. Ik sta achter je!
Dat is het enige wat ik je even wilde zeggen. Laat je niet gek maken.

En veel sterkte

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:03

apple01 schreef:
Ik heb het dikgedrukte wel gelezen. En ik zou precies dezelfde beslissing nemen als ik jou was geweest. Ik sta achter je!
Dat is het enige wat ik je even wilde zeggen. Laat je niet gek maken.

En veel sterkte

helemaal gelijk!!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:13

Ik denk dat je de juiste beslissing maakt, velen durven hem niet op tijd te maken. Ik heb helaas twee weken geleden hetzelfde meegemaakt. Ik vond deze tekst heel mooi, het past misschien ook wel bij jou verhaal.

Als bruine ogen je vragen,
Help me, want ik voel me niet zo fijn.
Mag je dan, omdat je voelt, dit is het einde...
Egoïstisch zijn?
Als de artsen zeggen,
Dit komt nooit meer goed.
En hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan, omdat je hem niet wilt missen...
Egoïstisch zijn?
Knopen doorhakken is moeilijk,
Beslissingen doorvoeren doet pijn,
Maar als bruine ogen je vragen,
Help me, en je weet dit is het einde,
Dan mag je niet egoïstisch zijn!
Als lieve bruine ogen zich sluiten gaan voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet.
Met lege handen en een hart vol pijn.
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Dit was het beste.
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Heel veel sterkte de komende dagen!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:23

Ik vind het dapper van je dat je in staat bent om zo'n besluit te nemen. Je aanvaard de pijn die je straks zult hebben als hij er niet meer is, zodat hij uit zijn lijden verlost kan worden en dat vind ik goed van je. Ik weet zeker dat Bart het super heeft gehad bij jou. Geniet nog even van hem de laatste daagjes. Heel veel sterkte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:38

pentium schreef:
Ik heb even moeten nadenken, omdat dit berichtje van mij een andere kijk geeft dan vele andere berichtjes. Terwijl ik het wel ontzettend moedig vind als je deze keuze, om lijdensweg te besparen, kunt maken.

Maar Roana, ben jij er wel aan toe en is je paard wel zover? is de levenslust eruit? Je maakt jezelf helemaal gek met de gedachte en denkt nu al aan de winter, maar bekijk het eens anders.
Zelfs in de winter kun je nog de beslissing maken, als het echt niet gaat. Dan weet je het tenminste zeker dat je het moet doen. Zie nog niet op tegen de toekomst, je weet nooit hoe de toekomst zal zijn.

Atrose stopt niet, maar het heeft ups en downs. Het kan goede jaren en slechte jaren hebben, ook na slechte jaren kunnen weer wat betere jaren komen (stijfheid hoeft niet altijd pijn te betekenen). Ik spreek uit eigen ervaring. Als je je dier laat inslapen dan weet je wanneer moment daar is. Misschien komt dat nog bij jou dat je er ineens vrede mee krijgt. Dan weet je zeker dat het niet meer langer zo kan en dat je het moet doen. Dat mis ik (nog) in jou berichtjes.
luister naar jezelf..

Vergeet niet dat niets moet, zelfs nu je een afspraak hebt gemaakt, ben je niet verplicht je paard te laten inslapen. Het is jouw paard, jij weet hoe hij zich voelt. We hebben respect voor je keuze, wat dat ook zal zijn. Heel veel sterkte !!! Ik vind het echt heel erg voor je, als je je paard moet laten inslapen, sterft een stukje van je hart...

Nee wachten tot de levenslust er uit is, het paard er afgmat/vermoeid van de pijn bijstaat, als ie nog kan staan...is dat dan 'goed' ?
of zwaar onder de medicijnen en de pijn wgewuiven met ach hij is wat stijf maar dat hoeft geen pijn te betekenen...?
Ik snap dat je het goed bedoeld hoor, maar als je een keuze als dit moet maken zit je niet op goed bedoelde adviezen te wachten...

Als een paard pijn laat zien, heeft hij al maanden onzichtbaar mét pijn rondgelopen en zichzelf groot gehouden!
Paarden zijn kuddedieren en laten pas heel laat pijn zien, want pijn is een teken van zwakte en in een kudde zouden ze dan niet overleven.
Zelfs in een kleine 'kudde' van een paar paarden uiten ze liever geen pijn, want zij zijn dan degene die bv het laatst mogen drinken enz

Ik heb net als TS pb'tjs gehad van mensen, die het vast goed bedoelden, met ongevraagde adviezen maar vergeet niet in dit geval van Bart zit de artrose er en Bart kan niet meer beter worden/ Nooit meer.
Bart kan alleen maar slechter worden en (meer) pijn krijgen

Zo ook mijn eigen paard, en die gaat 12 augustus weg.

Heel hard gezegd, als baasje heb je verdriet, maar voor het paard stopt het op die dag en die krijgt r nits meer van mee
Oijn of nog geen pijn en alleen licht ongemak dat maakt niet uit, ooit gaan ze toch dood en beter voor ze echt pijn hebben dan op het moment dat ze zichtbaar pijn hebben want dan ben je veel te laat, omdat je te egoistisch was om je paard te laten gaan!

En nee ik ben niet hard, ik ben t grooste watje wat er rond loopt die een immens bedrag aan dierenartsen, medicijnen, fysio's, alternatieve therapieën enz enz heeft uitgegeven om het voor de paarden zo goed mogelijk te laten zijn en binnenkort ondanks alle mogelijke dingen toch haar 3e paard moet laten gaan en daar al wekenlang gewoon echt beroerd van is...

En of je paard nou 5, 15 of 25 is, als hij iets mankeerd is laten staan omdat ie er nog goed uit ziet en het misschien wel meevalt of misschien wel weer een betere periode zal krijgen geen optie, écht niet!
Noem de medicijnen op en ze hebben t hier allemaal gehad, maar op een gegeven moment is het gewoon genoeg geweest.

Roane nogmaals heel veel sterkte, en laat je niet gekmaken door de pb's!
Jouw keuze is de juiste, alleen al omdat jij die hebt gmaakt!

En geniet van je bosritje!! Die ga ik morgen toevallig ook maken :)
Gewoon er nog even op gaan zitten, als hij het niet aankan geeft ie dat wel aan

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:40

Dank je Renske :)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:50

ik hoop dat je van je bosritje hebt kunnen genieten en Bart ook, meis volg je hart en laat die betweters links liggen. Jij kent Bart door en door en jij weet ook wat het beste voor hem is. Het is juist prijzenswaardig dat je hem een verder lijden bespaard.

Ik wens je de aankomende moeilijke dagen tot woensdag heel veel sterkte toe en geniet dan ook nog van je mannetje.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:12

Lieve lieve meid,

Heel heel veel sterkte met je ontzettend moeilijke maar o zo wijze beslissing. Wat hebben jullie van elkaar genoten, en wat heeft Bart je waanzinnig veel geleerd.. zoveel meer dan alleen paardrijden ;) Het getuigd van echte liefde dat je nu deze moeilijke beslissing voor hem neemt! Ook al zat het er al zo lang aan te komen. Jij weet als geen ander dat je echt alles!! hebt gedaan en alles met alleen maar oog voor Bart. Hoe je je eigen pleziertjes stop zette als het even niet ging met hem en hoe jullie samen alle mogelijke oplossingen hebben uitgeprobeerd. Gaan we vast straks met heel veel plezier aan het kampvuur verhalen over vertellen/horen, met een traan maar ook met een lach! Zeker weten!!

Ik wilde dat ik op papier een grote buiging voor je kon maken...

Sterkte, meer dan dat! We zullen woensdag in gedachten bij je zijn en zo een klein stukje mee wandelen.

Grote knuffel van ons allemaal.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:12

Het bosritje was gisteren heel erg leuk :j toch iets wat ik eigenlijk niet gemist had willen hebben :D (ondanks Bart's fobie voor bomen. Die is veel te veel opgegroeid en opgevoed in stedelijke omgeving dus die schiet in de stress als hij omsingeld word door natuur)
Gegeven moment legde hij zich er bij neer dat hij omsingeld was, en was hij met losse teugeltjes te rijden.

Omdat mijn hackamore is overleden had ik weer mijn dubbelgebroken bitje gepakt _O- en ik was echt vergeten hoe bot hij in z'n mond is :)) was echt des Gratie Barts dat ik meelift op z'n rug :D hij wilde vooral erg graag bij z'n stalgenootje blijven :)) vooral de eerste twintig minuten, al die bomen, brrr.
Het was ook hét moment natuurlijk om als bergpaard te showen hoe goed je bergen kan beklimmen; als we omhoog moesten (het was vlak bij de utrechtse heuvelrug) meteen gas erop en sjoef in draf de 'berg' op 8-)
Draven is veel makkelijker dan stappen :D

We zijn anderhalf uur in stap onderweg geweest, niet gedraafd (tja dat meneer het zelf nou deed) en na een uur had ik toch momenten dat ik zoiets had van 'hmn, kan ik niet beter afstappen?' en Bart had zoiets na de zoveelste afdaling 'zucht, weer naar beneden, auw...'
Het was niet aan hem te zien maar ik voelde het wel.
Maar toch stoer doorstappen met de oortjes naar voren :) kleine dikke bikkel.

Dus zowel Bart als ik hebben er erg van genoten, dit was nou het 'echte buitenrijden.' :)
Maar het afstappen was wel het zwaarste moment tot nu toe, omdat je gewoon wéét dat het de laatste keer is dat je van zijn rug af stapt. Dat dit de laatste rit was.
Dus dat was even moeilijk.

En tja, dan kom je vandaag op stal, en het was ook meteen even een test. We hebben gisteren alleen gestapt, weliswaar door iets ruwer terrein, maar alsnog in z'n eigen tempo. En ik pakte vandaag de longeerlijn en dan zie je hem weer kreupelen. Dus hoewel de rit misschien te veel voor hem is geweest, is dit voor mij wel de bevestiging.

Dus ik vind het goed. Ik heb er vrede mee. Nu weet ik zeker dat ik de goede keus heb gemaakt. :) Dit was de laatste rit.

En vandaag vond ik de foto's van gisteren al bovenop een zak wortels geplakt, liiieeff... :)

Moravita: *knuft*

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:24

Ik blijf er van op kijken hoe geweldig je er mee opgaat..

Je foto's waren ook echt prachtig..
Ik volg je topic, zo vol waardering voor je, je hebt een goed besluit genomen!

Ik wil je heel veel sterkte wensen woensdag, op het moment dat je hem moet laten gaan..

Maar vergeet niet, hij zal voor altijd verder leven in je hart en in je gedachten..

Want foto's vervagen, herrineringen niet.. :(:)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:25

Fijn dat jullie beiden toch nog zo genoten hebben van jullie buitenrit, dat hebben jullie toch nog even meegenomen.

Een keus is altijd goed als je vanuit je hart weet dat die goed is ondanks dat de gevolgen van de keus op zijn zachts gezegd niet fijn voor jouw gaan zijn. Heb diep respect voor je besluit. Geniet nog meer eventjes van de momenten met jouw kereltje. Sterkte de komende dagen!

Dierlover123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:25

Ahhh zeker erg krijg je een nieuwe (Ik hoop 't voor je |( _)

Grts Myra

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:34

Dat is nou echt een vraag waar ik inmiddels een beetje moe van word. :o of ik wel een nieuwe krijg.

Ik heb negen, bijna tien jaar dag in en dag uit voor Bart gezorgd. Of hij nu wel of niet bereden kon worden (uiteindelijk meer niet dan wel) door moeilijke perioden van mijn leven, en de leuke perioden. Overal waar ik was, was hij, en andersom. Bart is net zo goed een verlengde van mij als mijn karakter, mijn armen en mijn benen.

Ik heb op dit moment geen plek in mijn hart voor een nieuw paard, en geen plek in mijn leven. Voor Bart deed ik alles. Bart heeft vriendjes overleefd. Mijn klasgenoten snapten niet waarom ik dagelijks drie uur heen en weer reisden voor een paard, en waarom ik nog een paard hield als ik ook op kamers kon, terwijl het voor mij zo klaar is als een klontje. Ik deed het voor Bart. Ik doe alles voor Bart.

Een ander paard zou alleen maar gruwelijk in zijn schaduw staan. Voor mij is er voorlopig geen ander paard dan Bart, of hij er nu wel of niet in levende lijve zal zijn.

Yavanna

Re: Dit is dan het einde voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:43

Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje een botte reactie, alsof het een zak wortelen is, die je weggooit en daarna wel weer "even" een nieuwe koopt.
Als je een eigen paard, of een paard ( pony kan ook he ) hebt, waar je veel mee doet, verzorgt etc, en die gaat om welke reden dan ook uit je leven weg, dan hoef je even niet meer. Dat heb ik ook. Ro is verkocht, maar moet er niet aan denken om nu een ander paard te hebben. Hij zit nog te erg in mijn hart, en is er ook voor een ander paard geen plaats. Dus, kan ik me voorstellen dat Roane hier ook niet blij van wordt.
Meisje.... geniet morgen nog enorm van hem...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:46

Myra is nog maar 13 jaar, dus misschien heeft ze daarom niet zo handige reactie gegeven. Ze zal het goed bedoelen, anders zou ze niet gereageerd hebben ;-)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:48

Dan leert ze nu maar dat het geen handige reactie is ;) en daarom geef ik nog even een beschaafde reactie.

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:50

Heel veel sterkte de komende tijd!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:54

Tja het is ook wel vaak zo dat je na een tijd toch een nieuwe neemt. Maar pas als je klaar bent met rouwen om de oude, eerder is het ook niet eerlijk voor de nieuwe want die staat dan inderdaad in de schaduw van geweldig gave Bart.

Dus tja onhandige reactie van Myra. :+ Beetje te snel.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:56

Maar ze is niet de enige hoor, die het vraagt. :) Maar meestal komt deze van niet-paardeneigenaren. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:56

Oh oh... Ik heb ook geen paard. :o

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:57

Okee, niet-paardenmensen dan :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:58

_O- Sorry ik doe echt heel flauw zo. Maar ik vind ook wel dat je leuk reageert, dus dan raak ik aangemoedigd ofzo.

Maar je hebt verder wel gewoon gelijk, je moet geen nieuwe nemen voor je daar trek in hebt. Dat is voor niemand eerlijk. Eerst Bartje.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:19

Een nieuwe... Ik walg van dat woord. Alsof Bart voor Roane vernieuwd kan worden...
Lieve Roane,
Ooit komt er een dag dat je openstaat voor een ANDER paard. Een paard dat net zo´n baasje verdient als Bart. Maar vervangen zal hij / zij Bart nooit! Ik heb bijzonder veel respect voor je weloverwogen beslissing en wens je sterkte toe!
Petra
(die vorig jaar haar hond heeft laten inslapen en veel vragen heeft moeten beantwoorden over een nieuwe hond; er komt geen nieuwe hond maar ooit komt er een andere hond als ik er klaar voor ben...)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:36

Pff wat een heftig verhaal. Ik heb Joris ook in laten slapen terwijl iedereen bijna hem "gewoon gezond" leek te vinden. Dat leek hij ook, vanbinnen zat hij vol abcessen maar dat zag je er niet aan af. Haflingers zijn keihard en doen veel voor hun mens.

Alle sterkte, ik vind je een moedig baasje. Je kan hem er doorheen helpen door er voor hem te zijn, hij zal hetzelfde zoveel mogelijk voor jou willen doen.
Mensen die nog tips hebben, negeer ze maar, ze zijn je energie niet waard.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:36

Goed gezegd Petra. Het is dat ik vaak de woorden na-aap die er al gebruikt zijn... maar je hebt volkomen gelijk.