pentium schreef:Ik heb even moeten nadenken, omdat dit berichtje van mij een andere kijk geeft dan vele andere berichtjes. Terwijl ik het wel ontzettend moedig vind als je deze keuze, om lijdensweg te besparen, kunt maken.
Maar Roana, ben jij er wel aan toe en is je paard wel zover? is de levenslust eruit? Je maakt jezelf helemaal gek met de gedachte en denkt nu al aan de winter, maar bekijk het eens anders.
Zelfs in de winter kun je nog de beslissing maken, als het echt niet gaat. Dan weet je het tenminste zeker dat je het moet doen. Zie nog niet op tegen de toekomst, je weet nooit hoe de toekomst zal zijn.
Atrose stopt niet, maar het heeft ups en downs. Het kan goede jaren en slechte jaren hebben, ook na slechte jaren kunnen weer wat betere jaren komen (stijfheid hoeft niet altijd pijn te betekenen). Ik spreek uit eigen ervaring. Als je je dier laat inslapen dan weet je wanneer moment daar is. Misschien komt dat nog bij jou dat je er ineens vrede mee krijgt. Dan weet je zeker dat het niet meer langer zo kan en dat je het moet doen. Dat mis ik (nog) in jou berichtjes.
luister naar jezelf..
Vergeet niet dat niets moet, zelfs nu je een afspraak hebt gemaakt, ben je niet verplicht je paard te laten inslapen. Het is jouw paard, jij weet hoe hij zich voelt. We hebben respect voor je keuze, wat dat ook zal zijn. Heel veel sterkte !!! Ik vind het echt heel erg voor je, als je je paard moet laten inslapen, sterft een stukje van je hart...
Nee wachten tot de levenslust er uit is, het paard er afgmat/vermoeid van de pijn bijstaat, als ie nog kan staan...is dat dan 'goed' ?
of zwaar onder de medicijnen en de pijn wgewuiven met ach hij is wat stijf maar dat hoeft geen pijn te betekenen...?
Ik snap dat je het goed bedoeld hoor, maar als je een keuze als dit moet maken zit je niet op goed bedoelde adviezen te wachten...
Als een paard pijn laat zien, heeft hij al maanden onzichtbaar mét pijn rondgelopen en zichzelf groot gehouden!
Paarden zijn kuddedieren en laten pas heel laat pijn zien, want pijn is een teken van zwakte en in een kudde zouden ze dan niet overleven.
Zelfs in een kleine 'kudde' van een paar paarden uiten ze liever geen pijn, want zij zijn dan degene die bv het laatst mogen drinken enz
Ik heb net als TS pb'tjs gehad van mensen, die het vast goed bedoelden, met ongevraagde adviezen maar vergeet niet in dit geval van Bart zit de artrose er en Bart kan niet meer beter worden/ Nooit meer.
Bart kan alleen maar slechter worden en (meer) pijn krijgen
Zo ook mijn eigen paard, en die gaat 12 augustus weg.
Heel hard gezegd, als baasje heb je verdriet, maar voor het paard stopt het op die dag en die krijgt r nits meer van mee
Oijn of nog geen pijn en alleen licht ongemak dat maakt niet uit, ooit gaan ze toch dood en beter voor ze echt pijn hebben dan op het moment dat ze zichtbaar pijn hebben want dan ben je veel te laat, omdat je te egoistisch was om je paard te laten gaan!
En nee ik ben niet hard, ik ben t grooste watje wat er rond loopt die een immens bedrag aan dierenartsen, medicijnen, fysio's, alternatieve therapieën enz enz heeft uitgegeven om het voor de paarden zo goed mogelijk te laten zijn en binnenkort ondanks alle mogelijke dingen toch haar 3e paard moet laten gaan en daar al wekenlang gewoon echt beroerd van is...
En of je paard nou 5, 15 of 25 is, als hij iets mankeerd is laten staan omdat ie er nog goed uit ziet en het misschien wel meevalt of misschien wel weer een betere periode zal krijgen geen optie, écht niet!
Noem de medicijnen op en ze hebben t hier allemaal gehad, maar op een gegeven moment is het gewoon genoeg geweest.
Roane nogmaals heel veel sterkte, en laat je niet gekmaken door de pb's!
Jouw keuze is de juiste, alleen al omdat jij die hebt gmaakt!
En geniet van je bosritje!! Die ga ik morgen toevallig ook maken 
Gewoon er nog even op gaan zitten, als hij het niet aankan geeft ie dat wel aan