Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:32

Jeetje zeg wat is het een verhaal, wat hebben jullie met z'n tweeen veel doorstaan zeg.. Verschrikkelijk hoe het nu moet eindigen.. Heb het verhaal vooral via Cindy(uniek) gevolgd, had hem graag leren kennen! Mag helaas niet meer zo wezen... Y;(

Wat kunnen we nu nog doen? Je heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit alles! Hoop dat je in alle rust met een iets lekkerder in zijn vel zittende Val afscheid kan nemen :(:) Dat je het beeld wat hij vandaag gaf van je af kan schudden. Want o wat zal je je schuldig voelen dat je hem dit onderzoek moest laten gebeuren, maar je kon niet anders..

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor Val!!

sjanien

Re: Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:38

Ik wil je heel veel sterkte wensen. En hoop dat je morgen op een fijne manier afscheid kunt nemen en nog met hem kunt knuffelen. Dat is denk ik wel heel belangrijk voor de verwerking van dit verlies. Ik heb zelf helaas ook een paard op jonge leeftijd moeten laten inslapen, alleen heb ik niet op een normale manier afscheid kunnen nemen. Je hebt een ontzettend mooi filmpje gemaakt, daar heb je een mooie herinnering aan. Nogmaals wil ik je heel veel sterkte wensen.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:44

ik wens je heel veel sterkte toe, en hoop dat je op een goede manier afscheid kan nemen van Val.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:35

jeetje, wat een naar nieuws.
Ik kreeg tranen in mijn ogen bij het bekijken van jullie filmpje. Er straalt echt liefde van af! Heel erg jammer dat het zo voor jullie moet eindigen.
Heel erg veel sterkte gewenst

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:59

Rhodos schreef:
Meestal reageer ik niet in dit soort topics omdat ik me afvraag wat het toevoegt als ik de zoveelste ben die sterkte zegt maar ik vind het zo'n ontzettend naar aan zuur verhaal.. Je eerste paard, ups en downs, uiteindelijk de moeilijke beslissing om te verkopen en nu dit.. pfff..het lijkt me een drama om mee te moeten maken en wens je heel veel kracht de komende tijd! :(:)

Hier kan ik in mee gaan... Wat een ontzettend nare situatie, met een rot uitslag.....Ik wil je heel veel sterkte wensen :(:)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:08

Ik weet ongeveer wat je nu doormaakt.
Mijn paard is pas geleden gestorven.
De beslissing om haar te laten inslapen (vanwege een chronische peesblessure) had ik steeds voor me uitgeschoven maar ze kreeg koliek en ik heb haar toen laten inslapen.

Ik vond het best eng maar achteraf viel het reuze mee. Toen de da de naald inbracht, reageerde mijn paard even maar toen de eerste spuit gegeven was, werd ze heel rustig.
We waren er met zijn drieen bij en ze is heel rustig ingeslapen..
Het heeft mij een goed gevoel gegeven dat we haar zo hebben laten gaan.

Veel sterkte..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:25

Jeetje wat een verhaal.
Ben er helemaal stil van....
Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:26

Heb altijd je topics gevolgt en dan nu dit.
Vreselijk.... Heel veel kracht toegewenst de komende tijd!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:17

jeetje meis, wat een ramp...

Heel veel sterkte! :(:)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:23

Heel veel sterkte

Is zo mooi paard en je had alles zo goed voor elkaar

Hoe gaat nu verder

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:31

wat een triest nieuws. Ik leef met je mee, ik vind het echt verschrikkelijk voor je. Heel veel sterkte!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:34

Wat vreselijk!
Heel veel sterkte!

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:52

Jeetje wat een verhaal.. Ben wel vaker topics van je tegengekomen, en vond het altijd zo knap hoe jullie samen zo doorzetten! Heel erg veel sterkte! :(:)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:54

Jeetje wat een verhaal, de kippenvel staat op mij lichaam
Heel heel veel sterkte :(:)

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:26

De rillingen lopen over m'n lichaam met het lezen van je verhaal.
Volgens mij heeft Val zich geen beter baasje kunnen wensen dan jij. Heel veel sterkte de komende tijd.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:17

Heel veel sterkte en wat een ontroerend filmpje :(:)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:46

Patries, heeel veel sterkte toegewenst voor de aankomende periode.. het zal niet gemakkelijk worden, maar jij hebt je best gedaan.. meer kan je helaas niet doen.. en hoe moeilijk het ook is, voor je vriendje is dit het beste..........

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:55

Ik hoop dat je vandaag wel lekker met hem kunt knuffelen, en dat Val zich ook weer beter voelt dan gister!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:08

Ontzettend veel sterkte gewenst met deze beslissing :(:) :(:)
Probeer van de laatste tijd die jullie nodig samen hebben intens te genieten en hem nog gruwelijk te verwennen als dat kan.
Als ik je hele verhaal zo lees, heb je echt uit liefde gahandeld en doe je dat nu dus nog steeds.
Zoals je in je verhaal aangaf , bij de verkoop beslissing liefde is ook loslaten en dat gaat nu nog meer op dan toen

Helaas weet ik er ook alles van en weet dus dat het niet makkelijk is, maar soms moet je :(:)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:13

Patriciavt schreef:
EMG was niet goed, slecht zelfs. Neuroloog heeft gevonden waar ze naar zocht. Het zit niet goed bij de plek waar ook de artrose is gevonden, wervel zit tegen beenmerg aan..
Het is over..

Heel veel sterkte gewenst.

'gelukkig' hebben ze gevonden wat er mis is en heb je 100% zekerheid dat de keuze die je maakt ook echt de juiste keuze is voor Val, maar dat maakt het verdriet niet minder.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:41

wil je heeeel veel sterkte wensen :(:)

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:00

Heb je verhaal gevolgd en vind het heel erg triest allemaal. Maar toch om eerlijk te zeggen heb ik ook nog wel wat vraagtekens bij de beslissing die je gaat nemen...

Je geeft aan dat je een (naar jouw mening) gezond paard naar de keuring bracht en nu begrijp ik dat je er een eind aan wilt maken. Dat is in mijn ogen nogal een snelle beslissing. Waarom zeg ik dit....

Ik heb afgelopen maandag in Gent een MMEP test laten uitvoeren bij mij paard ivm vermoedelijke ataxie op het rechterachterbeen. Ik herken al jouw rijtechnische problemen. Ook ik heb heel veel ellende met hem meegemaakt, heb daardoor een paar keer op het punt gestaan om hem te verkopen omdat het rijtechnisch voor geen mogelijkheid ging. Maar ik hield vol omdat ik veel te veel van hem hou. Ik bleef wel het gevoel houden dat er meer was....Heb er vervolgens meerdere dierenartsen bijgehad, osteopaten, fysiotherapie, tandartsen, nieuw zadel laten aanmeten...noem het en ik heb het geprobeerd. Niemand heeft kunnen ontdekken wat er daadwerkelijk aan de hand was. Vanwege het compenseren wat hij doet, heeft hij al meerdere malen met zware gewrichtsbandenblessures op rust gestaan. Zelfs een periode van een jaar! Maar de oorzaak heeft geen enkele kliniek of arts kunnen vinden.

Totdat ik naar Belgie verhuisde. Mijn nieuwe DA zei gelijk dat ie lichte ataxie in het rechterachterbeen vermoedde. Dit is altijd zn zwakke been geweest maar werd door iedereen als zn zwakke been gezien ivm de natuurlijke scheefheid. Ik heb echter altijd het gevoel gehad dat er meer aan de hand was, gezien de problemen die we al jaren hadden. Op advies van mn nieuwe DA zijn we eerst bezig geweest om mn paard sterker te maken. Dit ging een periode goed maar helaas...zodra ik de galop weer oppakte viel hij weer volledig terug. Op advies van mn nieuwe DA dus toch naar Gent gegaan voor de MMEP test.

Uit de MMEP test bleek duidelijk dat dat mij paard idd ataxie heeft van de 3e gradatie op het rechterachterbeen, best heftig dus. Ik kreeg het advies mee om er geen energie meer in te steken. Einde oefening!

Maar je ziet helemaal niks aan mijn paard. Je verwacht bij een paard met ataxie dat ie met zn achterbenen sleept of wankel loopt. Mijn paard is op zn andere benen echter goed en daarmee compenseert hij het probleem (hierdoor hebben we dus constant overbelastingsklachten).

Ik heb direct aangegeven het advies van de artsen niet op te volgen!! Hij is namelijk verder helemaal gezond. Bovendien heeft de arts in Gent duidelijk aangegeven dat mijn paard geen pijn heeft. Het is een pijnloze beschadiging aan de zenuwbaan. Geeft geen pijn maar wel ongemak. Ik hoor hier iedereen maar zeggen dat jij je paard uit zn lijden moet verlossen. Maar is hij in de afgelopen dagen dan ineens zo verslechterd dat ie nu zulke duidelijke ataxieverschijnselen vertoon dat het geen paardwaardigleven meer is voor hem? Dat lijkt mij een beetje vreemd. Zeker gezien het feit dat er voorheen dus, net als bij mijn paard, niks aan hem te zien was.

Mijn paard wordt door de verzekering afgekeurd. Middels de terugkoopregeling koop ik hem voor 800 euro terug. Hij zal voortaan alleen recreatief nog wat licht werk aankunnen en buitenritjes, dressuurmatig zal hij nooit iets kunnen presteren. Zolang het goed gaat en hij stabiel blijft, ben ik van mening dat het heel oneerlijk is om er nu een eind aan te maken. Tuurlijk...als hij dermate verslechterd dat het niet meer gaat, dan schiet het voor hem ook niet meer op en zal ik hem idd uit zn lijden moeten verlossen.

Ik hoop dat je begrijpt dat het nu niet gelijk over hoeft te zijn en je dezelfde beslissing voor je paard maakt als ik heb gedaan! Persoonlijk zou ik het niet kunnen begrijpen dat als je werkelijk zoveel van hem houdt, je de beslissing kan nemen om hem te laten inslapen terwijl hij verder gezond is. Een paar dagen geleden was hij in jouw ogen toch ook nog gezond. Tuurlijk...je zult je moeten aanpassen, dat moet ik ook, maar dat heb ik voor mijn paardje over!

Succes met je beslissing, neem de juiste!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:15

TaeBo aan je verhaal te horen heb je een verzekering van Amev?
iig die hanteren hetzelfde bedrag weet ik uit ervaring en zijn met ataxie erg makkelijk.

Mijn afgekeurde paard waarvan Utrecht zei wees voorzichtig met rijden ivm kans op vallen enz loopt alweer 5,5 jaar afgekeurd en wel hier rond bij mij, loopt beter dan voor het afkeuren.

Maar als het onderzoek uitwijst dat het paard van TS een zenuwbeschadiging of zelfs beknelling(=pijn!) heeft in de hals...dan snap ik haar beslissing wel.
Of je nou wel/niet veel ataxie verschijnselen ziet, als er door de artrose in de hals een zenuw klem zit heeft het paard pijn, en niet ieder paard uit dat heel duidelijk.
Maar ik denk niet dat het paard van TS in een paar dagen tijd duidelijk veel meer last van de ataxie heeft gekregen, hooguit last van de onderzoeken.

Mijn paard lijkt geen pijn te hebben(simpel getest, flink verdoofd en een periode op zware pijnstillers gezet en hij werd er niets beter of vrolijker van ;) ) maar zodra ze wel pijn hebben is het einde verhaal.
Overigens zou die van mij uitval van zenuwen in de achterhand hebben, maar is ook kramptrekker, oftewel overprikkeling van de zenuwen, beide achterbenen.
Dat was ook geen heel duidelijk verhaal.
Die van mij sleept niet, struikeld niet en valt niet, ook geen slechte coördinatie maar hij had wel duidelijk 1 slecht/trager achterbeen.

Maarja zo is het bij ieder paard anders en ataxie is een heel erg breed begrip.

Patricia nogmaals sterkte!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:22

Wat een s.hituitslag zeg, om het zo maar even te zeggen. Heel, heel erg veel sterkte gewenst :(:)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:45

Maar Listiglistje, ga jij dan voor je paard of ga jij voor jezelf?
Een paard wat zijn evenwicht niet kan houden en valt moet zichzelf toch zeer akelig voelen!
Je kan met druppels dit wellicht wel onderdrukken maar ik durf toch niet zomaar te stellen dat jij alles voor je paard doet.
Je doet alles voor jezelf om je paard bij je te houden.

Uit de berichten van TS blijkt toch wel hoe erg ze dit allemaal vind.
Zelfs het besluit om hem te verkopen.