Update Shetlander Puck, laatste nieuws: ingeslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:44

mick75 schreef:
Voor wie het vroeg: Ja, ik heb alles doorgelezen, was een rotklus.

Ik blijf van mening dat er meteen een DA bij had moeten komen, dan maar tegen weekendtarief. Daar betaal je ze ook voor, spoedgeval of niet.

Maar ik lees ook overal dat er serieus nagedacht word over een medische mallemolen. En ik stel dan de ethische vraag of je dat een dier aan mag doen. Het is klaarzichtbaar dat het niet alleen om een verkeerde beenstand gaat, maar dat er veel meer aan de hand is. Hoef je geen DA voor te zijn, algemene paardenkennis is voldoende. Wat er precies mis is mag de DA dan weer bepalen.

Waar word de lijn getrokken van of het haalbaar is of niet? Word er aan de hand van de financieen gekeken of het paardje het waard is of naar het welzijn van het paard zelf? Word er wel rekening gehouden met alle zeer belangrijke paardse kennis het dier in deze fase hoort op te doen, krijgt het daar de mogelijkheid voor? Moet het dier op min of meer permanente boxrust vanwege operatiewonden en revalidatie? Mag het dier regelmatig buiten spelen met vriendjes? Krijgt het de kans om paardenmanieren te leren? Allemaal vragen waar ik geen duidelijk antwoord op heb gekregen, maar volgens mij van enorm belang zijn voor het dier zelf.

Dat was ik :D

Volgens mij wil de TS het beestje niet door een complete medische mallemolen laten gaan, omdat dat niet paardwaardig zou zijn. Staat in dit topic, op een van de eerste bladzijden dacht ik ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:47

En daarvan ben ik dus niet overtuigd. Gezien de latere reacties, en de wisselvalligheid van de reacties van de TS.

Bovendien, voor paardjes als deze is er altijd wel een of andere student te vinden die er een mooi afstudeerproject in ziet, of een promotieprojectje. En ik krijg het gevoel dat als zo iemand zich bij TS aandient het dus gewoon een proefkonijn gaat worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

Mindim schreef:
Ik bedoel dat reeel nooit helemaal precies van een foto af te lezen is.

Tja als we zo gaan beginnen kunnen we ons natuurlijk ook afvragen of hij het bij TS wel goed heeft. Waarom zou hij het bij die boer zo slecht gehad hebben?
Begrijp me goed, ik vind het verschrikkelijk dat die boer zo'n pony aan de eerste de beste die geld biedt verkoopt maar op zich kan hij er verder weinig aan doen dat hij een dwerg gefokt heeft.
Hij weet nu in ieder geval dat de moeder en vader drager zijn en kan nu wel een en ander voorkomen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

mick75 schreef:
En daarvan ben ik dus niet overtuigd. Gezien de latere reacties, en de wisselvalligheid van de reacties van de TS.

Bovendien, voor paardjes als deze is er altijd wel een of andere student te vinden die er een mooi afstudeerproject in ziet, of een promotieprojectje. En ik krijg het gevoel dat als zo iemand zich bij TS aandient het dus gewoon een proefkonijn gaat worden.

Prima dat je dat denkt, maar zeg dan niet dat er niet in het topic staat wat het 'plan' is, want dat staat er weldegelijk ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:49

mick75 schreef:
Waar word de lijn getrokken van of het haalbaar is of niet? Word er aan de hand van de financieen gekeken of het paardje het waard is of naar het welzijn van het paard zelf? Word er wel rekening gehouden met alle zeer belangrijke paardse kennis het dier in deze fase hoort op te doen, krijgt het daar de mogelijkheid voor? Moet het dier op min of meer permanente boxrust vanwege operatiewonden en revalidatie? Mag het dier regelmatig buiten spelen met vriendjes? Krijgt het de kans om paardenmanieren te leren? Allemaal vragen waar ik geen duidelijk antwoord op heb gekregen, maar volgens mij van enorm belang zijn voor het dier zelf.

De lijn of iets haalbaar is of niet, hangt in dit geval af van de mening van de DA van de TS. Als die denkt dat het allemaal nog meevalt, dan blijft dit dier - helaas - in leven. Er zal geen geld zijn voor een operatie of eventueel aangepast beslag. Diertje zal zijn leven slijten met de situatie zoals die nu is. Dat het eventueel nog ergere kan worden heeft TS in mijn ogen nog niet in ogenschouw genomen.

Op dit moment leeft diertje, TS heeft de aandacht via bokt, kosten voor aanschaf voor diertje zijn minimaal...no worries...

For the moment.

Als DA op maandag komt kijken, en zijn mening uitspreekt, zal TS beslissen wat er mee gedaan wordt.
Of er naar de mening van de DA gehandelt gaat worden, is een tweede. Maar indien dat het geval is, zijn de kosten voor de TS te verwaarlozen. En misschien vindt ze nog wel sponsoren voor het inslapen en het afvoeren van het dier.....
Zoals al eerder gezegd: time will tell.

Ik hoop alleen dat ik niet hoef te zeggen: I told you so....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:50

De ellende is dat het "plan" nogal eens verandert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:51

Ik vind het een beetje dubbel. Vooral van het filmpje schrik ik. Ergens hoop ik dat Puck nog mooie jaren tegemoed gaat, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat pijnloos kan. Hopelijk komt de dierenarts maandag tot het juiste beslissing.

Ik heb trouwens niet alles gelezen, maar heb je nog iets over de toestand van de pony gezegd tegen de boer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:54

Citaat:
Tja als we zo gaan beginnen kunnen we ons natuurlijk ook afvragen of hij het bij TS wel goed heeft. Waarom zou hij het bij die boer zo slecht gehad hebben?
Begrijp me goed, ik vind het verschrikkelijk dat die boer zo'n pony aan de eerste de beste die geld biedt verkoopt maar op zich kan hij er verder weinig aan doen dat hij een dwerg gefokt heeft.
Hij weet nu in ieder geval dat de moeder en vader drager zijn en kan nu wel een en ander voorkomen.

Omdat de boer het beestje dan al had laten inslapen op een eerder tijdstip en er geen geld meer aan had proberen te verdienen. Dan neem je het naar mijn mening niet erg nauw met dierenwelzijn.
Hoe hij het bij de TS heeft, vel ik verder geen oordeel over, omdat ik het niet weet. Ik probeer nergens een oordeel over te vertellen, dat laat ik liever maandag aan een da over.

@Mick, zoals ik het begrepen heb, wilde de TS diertje gelijk in laten slapen. Zoetje wilde diertje graag eerst laten onderzoeken, TS heeft besloten dat ook te doen. Ik heb helemaal niet zoveel tegenstrijdigheden van TS gelezen. Ze had niet de financiele middelen, maar haar ouders hebben besloten dan voor de financien te zorgen.
Als je de posts van Zoetjes leest, dan heb je het verhaal, ook van de TS. Het gehakketak en verwarring over en weer worden eerder door anderen veroorzaakt.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:58

even voor de duidelijkheid bokkers ik hen niemand om geld gevraagt en ook niet voorgesteld. Pony stond alleen met een shetlander hengst. Op de andere foto.s zie je de merrie's die staan met een stuk of 7 in een heel ander land verder weg bij het huis. Puck stond achter het guis in weitje met die hengst en een oude container overladen met mest. Gelooft gij mij niet vraag het de trailer chauffeur. Ik zit niet achter de pc maar achter telefoon ben niet thuis. Dus nen niet zo snel qua reactie. ik ga zowiezo geen beslissingen maken uit bokkers hun gedachte en inzicht. Of me eigen gedachte of inzicht laat dit aan da over. Puck wordt behandelt door eigen da die er via de foto's weinig hoop in zag net als ik. Ik zeg niet dat ik nu meer hoop zie. Maar een tikkeltje hoop mag altijd maar zal niet meetrekken in de beslissing van de da. Ik heb gesproken met de da's in de buurt voor de gene die zich dat afvroegen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:59

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar fijn dat Puck een nieuw huisje heeft. Ik stel nu een vraag die vast al beantwoord is maar omdat ik niet alles gelezen heb weet ik dat niet. Hoe is het nu verder met Puck en wat gaat er gebeuren met de smid/DA?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:59

top wat jullie hebben gedaan echt .. en wat zei ik geef de moed niet op, laat hem eerst even nakijken en misschien valt en nog wel wat aan te doen !! toppie !!!! echt waar !! :)

mick75

Re: Update Shetlander Kneusje / Puck!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:04

Kom nou even op zeg, zelfs als er wat aan te doen zou zijn (wat ik niet echt geloof), moet je dat het diertje aandoen?

En ik blijf van mening dat er een hoop tegenstrijdigheden in alle verhalen zitten. Het belang van het dier zou voorop horen staan, en daarbij hoort in dit geval ook een dierenarts tegen weekendtarief. Dat is niet misselijk, maar komop! Het gaat wel om een levend wezen, dat ook gevoel heeft en met zichtbare pijn staat! Of willen jullie hem de rest van z'n leven op buut hebben?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:06

mick75 schreef:
Kom nou even op zeg, zelfs als er wat aan te doen zou zijn (wat ik niet echt geloof), moet je dat het diertje aandoen?

Wil je het nu niet lezen? Er wordt toch gekeken wat er reeel is voor dit diertje! Maandag komt de DA en dan horen we wel weer verder wat er gaat gebeuren of al gebeurt is ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:08

Wil je het nu niet lezen? Er wordt toch gekeken wat er reeel is voor dit diertje! Maandag komt de DA en dan horen we wel weer verder wat er gaat gebeuren of al gebeurt is

Als er in de tussentijd niet weer plannen van aanpak wijzigen.....
Ik hoop alleen maar dat er daadwerkelijk een dierenarts komt,en dat die de juiste beslissing kan/wil nemen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:10

janflicka schreef:
Wil je het nu niet lezen? Er wordt toch gekeken wat er reeel is voor dit diertje! Maandag komt de DA en dan horen we wel weer verder wat er gaat gebeuren of al gebeurt is

Als er in de tussentijd niet weer plannen van aanpak wijzigen.....
Ik hoop alleen maar dat er daadwerkelijk een dierenarts komt,en dat die de juiste beslissing kan/wil nemen.

Maandag komt de DA en dan wordt er een beslissing genomen... Zolang de DA maandag komt, zijn er geen veranderingen wat betreft
het plan. En is het nu echt elke keer nodig om andere dingen te vertellen dan wat ts schrijft? Puur en alleen omdat het in twijfel wordt
getrokken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:10

Begin me nu ook wel af te vragen wat mensen reëel zouden vinden.
Is beentjes proberen recht te zetten reëel?
Wat zou een dierenarts kunnen doen aan de vergroeiing van de rug?

Verder kan het zijn dat ik natuurlijk scheel ben maar ik meen zowel op de foto's (ook die in het vorige topic) als op het filmpje te zien dat de voorbeentjes echt korter zijn dan de achterbenen.
Een diertje zo jong de rest van zijn leven op pijnstilling lijkt me ook niet bepaald paardwaardig.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:12

Fijn dat er nu wel wat aan gedaan word, bij die boer was die ook alleen maar blijven staan en werd er helemaal niets aan gedaan, dus denk dat die paar dagen dan ook nog maar weinig uitmaken.
Ben benieuwd wat de da maandag zegt, sterkte.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:12

Ik lees het allemaal, en begrijp niet dat er geen weekendarts bijgehaald word!

Dat jullie het normaal vinden dat een paard met pijn staat is jullie probleem, ben blij dat jullie niet bij mij op stal staan en heb te doen met jullie paarden. Ik vind dat niet normaal en vind dat pijn zo snel mogelijk verholpen hoort te worden. En in dit geval betekent dat dus een weekendarts. Ik heb ook gisteren een weekendarts tegen de hoofdprijs laten komen voor een mogelijke kreupelheid (ongelukje gehad), wat volgens sommigen best had kunnen wachten tot maandag omdat ze niet echt kreupel was, alleen net niet rad genoeg volgens mij. DA is voor niets geweest trouwens. Krijgt ie gewoon voor betaald. En ik wil graag zekerheid voor mijn paard.

En wat als er maandag gezegd word van "hij kan nog wel leven", wat dan? Operaties? Buut? Ja, daar word ie echt beter van!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:14

ThePast03 ik zou er niet voor kiezen om puck levnslang pijnstilling te geven of zware ophokkingen ik ben van mening dat een jong ppaard moet kunnen spelen en genieten met leeftijdgenoten. Dat vind ik paard waardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:15

@ThePast03 Je bent voorbarig met conclusies trekken, wacht maandag nou gewoon af en ga niet speculeren.

En hoe vervelend het kan zijn, de pony is van de TS en zij beslist wat er mee gebeurt en daar hebben we met zijn allen eigenlijk geen moer mee te maken. Ze hoeft hier haar plannen niet te vertellen, ze hoeft helemaal niets richting bokkers of bokt, ze is ons helemaal geen verantwoording schuldig.
Zij doet wat ze denkt dat juist is en daar heb je je bij neer te leggen en daar kun je niets aan doen. Daar kun je alleen je mening bij hebben.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:16

Cassidy schreef:
Ok, iedereen is het er mee eens dat maandag de beslissing komt. Wat die ook moge zijn.

Wat als de DA zogenaamd is geweest, zogenaamd positief is en het dier nog een tweede kans gunt? Is er iemand die kan garanderen dat het diertje zijn kansen ook krijgt? Ik kan me niet voorstellen dat er niet ingegrepen moet worden, op wat voor manier ook. "Het de tijd gunnen", daar zou ik dus echt niet akkoord mee gaan.

als je dan zo twijfeld kom je maandag toch lang alls de da er is je bent van harte uitgenodigt mevrouw wantrouw

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:18

Mindim schreef:
@[*olduser*] Je bent voorbarig met conclusies trekken, wacht maandag nou gewoon af en ga niet speculeren.

Voorbarig, ik geef nu alleen aan wat iedereen zo op de foto's kan zien en waar dus aan gesleuteld zou moeten worden om het dier een paardwaardig bestaan te geven. Niets meer niet minder.
En daarbij vraag ik wat mensen dan wel reëel vinden.

Prissey je kunt op je eigen filmpje toch duidelijk zien dat je pony bij elke stap die hij moet zetten pijn heeft. Hoe zie jij het voor je dat hij ooit zou kunnen spelen en rennen zonder pijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:19

mick75 schreef:
Ik lees het allemaal, en begrijp niet dat er geen weekendarts bijgehaald word!

Dat jullie het normaal vinden dat een paard met pijn staat is jullie probleem, ben blij dat jullie niet bij mij op stal staan en heb te doen met jullie paarden. Ik vind dat niet normaal en vind dat pijn zo snel mogelijk verholpen hoort te worden. En in dit geval betekent dat dus een weekendarts. Ik heb ook gisteren een weekendarts tegen de hoofdprijs laten komen voor een mogelijke kreupelheid (ongelukje gehad), wat volgens sommigen best had kunnen wachten tot maandag omdat ze niet echt kreupel was, alleen net niet rad genoeg volgens mij. DA is voor niets geweest trouwens. Krijgt ie gewoon voor betaald. En ik wil graag zekerheid voor mijn paard.

Ik vind dat je nu te ver gaat :j. Mijn pony komt niks te kort en krijgt echt zijn hulp als het nodig is hoor, maar ik laat de weekenarts wel naar de echte serieuze gevallen gaan in plaats van hem bezet te houden met mogelijke kreupelheden. Ik vraag me af of je dat nog steeds een goede zet vindt van een ander als jouw paard daardoor moet wachten met wel een acuut levensbedreigend probleem.

Jij ziet het paard niet in levende lijven en kan dus niet oordelen over wel/geen pijn bij dit diertje.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:20

Zo, ik lees al weer veel reacties van mensen die waarschijnlijk vanaf een fotootje kunnen zien hoe het gaat met deze pony..*zucht*

Misschien moet iedereen gewoon even afwachten wat de DA maandag gaat zeggen. En wat een eventueel behandelplan zal worden. Zelf heb ik nu niet de indruk dat de TS dit allemaal voor haarzelf doet maar deze pony nog een kans wil geven. Zit het er niet in dat dit beestje een pijnloos leven zal gaan krijgen, ook dan zal ze de juiste beslissing nemen.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:22

ThePast03 schreef:
Mindim schreef:
@ThePast03 Je bent voorbarig met conclusies trekken, wacht maandag nou gewoon af en ga niet speculeren.

Voorbarig, ik geef nu alleen aan wat iedereen zo op de foto's kan zien en waar dus aan gesleuteld zou moeten worden om het dier een paardwaardig bestaan te geven. Niets meer niet minder.
En daarbij vraag ik wat mensen dan wel reëel vinden.

Prissey je kunt op je eigen filmpje toch duidelijk zien dat je pony bij elke stap die hij moet zetten pijn heeft. Hoe zie jij het voor je dat hij ooit zou kunnen spelen en rennen zonder pijn?

Ik bedoelde eigenlijk dat je er, zo lijkt het, vanuit gaat, dat beestje ten koste van alles in leven gehouden zal worden. Daarom zeg ik, wacht maandag nou gewoon af en dan kun je tenminste ook over iets praten. Nu speculeren we hiet met zijn allen maar wat, wat gaat ts wel of niet doen. Tja dat weten we nog niet, dat weten we maandag.