Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
In een kwartier tijd heeft hij rustig al 20 tikken te pakken omdat hij mijn regels overtreed 
Zou niet te best zijn, dan vond niemand mij meer aardig vrees ik
potverdikkie schreef:Nou, ik heb alles inmiddels wel 4x doorgelezen, en weer en weer...
Maaaaaaaaaar:
Stel dat de ts-er nu een topic had geopend; Mijn paard wilde niet op buitenrit.
En in dat topic zou ze vermelden dat het paard zich een paar keer vies omdraaide en dat ze ondanks het been erbij geven en opsluiten enz enz haar paard er niet langs kreeg.
Vervolgens schrijft ze dat ze maar naar huis gegaan is....
Krijgt ze dan niet heel bokt over zich heen omdat ze het paard haar zin heeft gegeven?
Nee, ik denk dat ik heel goed begrijp wat de ts-er bedoelt. Als het paard vroeger niet zo was, en dit langzaam aan erin is geslopen heeft ze wel iets te laat in gegrepen.
Ik denk dat ze zich een beetje verkeerd uit, en waarom?
Omdat ze ook schrijft dat ze stukken daarna heerlijk gereden heeft!! En vervolgens op niets af begon het paard weer....
Weer moest ze de strijd aan, en weer heeft ze gewonnen...
Of het echt meppen is geweest weet niemand van ons, daar zijn we niet bij geweest.
Maar dan nog vindt ik het persoonlijk erg flauw om haar nu helemaal de grond in te voren alvorens ze zelf heeft kunnen reageren toch?
Ik heb ook wel eens een paard gehad die ineens begon te staken tijdens springen.
Hulp gevraagd aan mijn trainer, die vervolgens tegen me zei: het paard is met jou op vakantie!! Pak hem eens aan !
ZO gezegd zo gedaan... en hij heeft het niet weer gedaan.
Ik denk dat een ieder hier op bokt weleens een paard een tik met de zweep heeft gegeven.
Het is meer de uitdrukking van de lettertjes op je toetsenbord waar helaas geen klank inzit........
Ik wacht dus eerst de reactie van de ts-er af.

potverdikkie schreef:Stel dat de ts-er nu een topic had geopend; Mijn paard wilde niet op buitenrit.
En in dat topic zou ze vermelden dat het paard zich een paar keer vies omdraaide en dat ze ondanks het been erbij geven en opsluiten enz enz haar paard er niet langs kreeg.
Krijgt ze dan niet heel bokt over zich heen omdat ze het paard haar zin heeft gegeven?
JoviBan schreef:potverdikkie schreef:Stel dat de ts-er nu een topic had geopend; Mijn paard wilde niet op buitenrit.
Dat is helemaal afhankelijk van de stemming en intentie waarin TS en haar pony op pad gingen. Ruim voordat ze op pad gingen, zullen er vast al aanwijzingen zijn geweest dat één van beide, of beide, niet helemaal lekker in hun vel zat die dag.
Ook vind ik het afhankelijk van wanneer het "probleem" begon; vrij snel al nadat ze op pad waren of pas na een half uur ofzo.
pol013 schreef:Laten we het vooral op een slechte band tussen paard en ruiter gooien![]()
Dat kunnen we ook lekker beoordelen zo.
Soms heeft een paard misschien eens een baaldag, schrikt sneller ergens van of stelt zich wat meer aan. Dat kan mijn paard hebben van intensieve dressuurtraining. Dan is hij zo scherp dat hij soms ook op andere dingen vliegensvlug reageert. Niets mis met onze band hoor. Kan ook zijn dat de pony in kwestie even een energie overschot had (bijvoorbeeld door te rijk gras) en zich dat vandaag uitte is wat heftiger reageren dan anders, beetje brutaler, beetje grenzen verkennen.
Ik zou in de situatie van de ts nooit en te nimmer eerder naar huis gaan. Je moet het probleem gewoon oplossen als het op je weg komt en niet ontwijken.
Ik kan een paard ook een tik/lel/mep geven op het moment dat hij omdraait of ergens niet langs wil, zelfs als het er niet langs willen, uit angst is. Ik wil namelijk evengoed dat het paard blijft reageren op mij. Door mijn hulpen heen hollen en niet meer aan mijn been zijn behoren daar volgens mij niet bij. Ik geef het paard dan ook geen tik om hem te straffen maar om hem er van te overtuigen dat ik het wel meen als ik met mijn been kom. Dat de bandbreedte van reactie op je been op dat moment even anders ligt en je je hulp beter moet timen (niet blijven duwen maar wachten tot je verwacht dat de ergste spanning er even af is omdat dan de slaag-kans van je hulp groter is) is een ander verhaal.
Al deze dingen kan ik niet opmaken uit het verhaal van de ts en kan ik dus ook niet over oordelen. Anderen in dit topic hebben blijkbaar meer helderziende gaven en zien zelfs dat er geen match is.........Toch knap
potverdikkie schreef:Hebben jullie nooit eens een moment gehad dat je met je paard aan de gang ging, en dat je vanaf het begin al doorhad dat het paard weer eens zo'n bui had? De bekende etterbuien bij bijna elk normaal gezond paard?
En dat je op dat moment bij jezelf dacht; en nu is het leuk geweest!! Je gaat wel werken!!
Zo'n gedacht betekend niet gelijk dat je opgefokt bent, maar dat je je sterker voelt dan anders waardoor je hoopt dat je die etterbui eens de baas kunt zijn!
Het paard had blijkbaar geen zin, wilde een spelletje spelen, en ts-er had er nu genoeg van van die spelletjes......
zodra je al pissed opstapt, gaat het er echt niet beter op worden! 
potverdikkie schreef:Het paard had blijkbaar geen zin, wilde een spelletje spelen, en ts-er had er nu genoeg van van die spelletjes......
En verder is het nu aan de ts-er