Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:48

Ze heeft het uit haar profiel gehaald, want er stond gisteren wel degelijk iets in over Parelli en TTouch, maar als ik het zo lees, heeft TS daar weinig kaas van gegeten. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:49

Hihi als je mij bezig zag met parelli, ziet het er ook niet zo vriendelijk uit voor een 'leek' :D In een kwartier tijd heeft hij rustig al 20 tikken te pakken omdat hij mijn regels overtreed :P

maar goed, ik weet wat ik doe en ik weet ook dat een de correcties terecht zijn.

Een cursus paardentaal vond ik echt een eye opener! nooit geweten dat een paard bang voor iets kan zijn waar hij al 100 keer eerder langs is gekomen en dat het dan ook geen aanstellerij is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-05-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:50

De wet van oorzaak en gevolg zegt alles wat je uitzend krijg je terug,dus hoe meer ergenis je uit zend des te meer krijg je terug. Ik had ook een bijrijder die vaak geregerd was, dat maakte het alleen maar erger.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:51

Paarden spiegelen enorm. Vaak lijken ze zelfs op hun eigenaar. :D
Ik vind dat hele interessante materie. :j

vuurneon

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:51

Ik lijk gelukkig niet op mijn paard hahahah :D Zou niet te best zijn, dan vond niemand mij meer aardig vrees ik :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:53

Moderatoropmerking:
Beste Bokkers, opnieuw gaat dit topic enorm off-topic. Gelukkig is de sfeer inmiddels veel beter, maar dat betekent niet dat de discussie over allerlei andere dingen hoeft te gaan. TS heeft zich ook al weer een aantal pagina's niet gemeld, dus of al jullie goed bedoelde adviezen de ontvanger gaan bereiken is ook nog maar de vraag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:54

Maar heel vaak zie je de eigenaar wel terug in het paard. ;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:01

Nou, ik heb alles inmiddels wel 4x doorgelezen, en weer en weer...
Maaaaaaaaaar:

Stel dat de ts-er nu een topic had geopend; Mijn paard wilde niet op buitenrit.
En in dat topic zou ze vermelden dat het paard zich een paar keer vies omdraaide en dat ze ondanks het been erbij geven en opsluiten enz enz haar paard er niet langs kreeg.
Vervolgens schrijft ze dat ze maar naar huis gegaan is....
Krijgt ze dan niet heel bokt over zich heen omdat ze het paard haar zin heeft gegeven?

Nee, ik denk dat ik heel goed begrijp wat de ts-er bedoelt. Als het paard vroeger niet zo was, en dit langzaam aan erin is geslopen heeft ze wel iets te laat in gegrepen.
Ik denk dat ze zich een beetje verkeerd uit, en waarom?
Omdat ze ook schrijft dat ze stukken daarna heerlijk gereden heeft!! En vervolgens op niets af begon het paard weer....
Weer moest ze de strijd aan, en weer heeft ze gewonnen...

Of het echt meppen is geweest weet niemand van ons, daar zijn we niet bij geweest.
Maar dan nog vindt ik het persoonlijk erg flauw om haar nu helemaal de grond in te voren alvorens ze zelf heeft kunnen reageren toch?

Ik heb ook wel eens een paard gehad die ineens begon te staken tijdens springen.
Hulp gevraagd aan mijn trainer, die vervolgens tegen me zei: het paard is met jou op vakantie!! Pak hem eens aan !
ZO gezegd zo gedaan... en hij heeft het niet weer gedaan.

Ik denk dat een ieder hier op bokt weleens een paard een tik met de zweep heeft gegeven.
Het is meer de uitdrukking van de lettertjes op je toetsenbord waar helaas geen klank inzit........

Ik wacht dus eerst de reactie van de ts-er af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:04

Daar heb je ook gelijk in potverdikkie, ik had ook al eerder aangegeven dat ik vanaf de pc niet kan zien of het echte angst is of etteren. Bij angst is een tik geven natuurlijk slecht, maar bij etteren moet je soms echt goed doorzetten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:06

Moderatoropmerking:
Sinds mijn groene opmerking hier boven heb ik enkele totaal off-topic reacties verwijderd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:08

potverdikkie schreef:
Nou, ik heb alles inmiddels wel 4x doorgelezen, en weer en weer...
Maaaaaaaaaar:

En in dat topic zou ze vermelden dat het paard zich een paar keer vies omdraaide en dat ze ondanks het been erbij geven en opsluiten enz enz haar paard er niet langs kreeg.
Krijgt ze dan niet heel bokt over zich heen omdat ze het paard haar zin heeft gegeven?

Nee, ik denk dat ik heel goed begrijp wat de ts-er bedoelt. Als het paard vroeger niet zo was, en dit langzaam aan erin is geslopen heeft ze wel iets te laat in gegrepen.
Ik denk dat ze zich een beetje verkeerd uit, en waarom?
Omdat ze ook schrijft dat ze stukken daarna heerlijk gereden heeft!! En vervolgens op niets af begon het paard weer....
Weer moest ze de strijd aan, en weer heeft ze gewonnen...

Of het echt meppen is geweest weet niemand van ons, daar zijn we niet bij geweest.
Maar dan nog vindt ik het persoonlijk erg flauw om haar nu helemaal de grond in te voren alvorens ze zelf heeft kunnen reageren toch?

Ik heb ook wel eens een paard gehad die ineens begon te staken tijdens springen.
Hulp gevraagd aan mijn trainer, die vervolgens tegen me zei: het paard is met jou op vakantie!! Pak hem eens aan !
ZO gezegd zo gedaan... en hij heeft het niet weer gedaan.

Ik denk dat een ieder hier op bokt weleens een paard een tik met de zweep heeft gegeven.
Het is meer de uitdrukking van de lettertjes op je toetsenbord waar helaas geen klank inzit........

Ik wacht dus eerst de reactie van de ts-er af.

en dit is precies wat ik al de hele tijd probeer te zeggen
Jij verwoord het alleen een stuk mooier dan ik dat kan :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:12

Maar niemand zegt dat ze maar naar huis had moeten gaan.
Niemand zegt je mag hem niet aanpakken.
Maar heben over de manier waerop.

Het gaat over het hele verhaal waar overal rare dingen gaande zijn.
Het uit de weide halen gaat al niet gewoon.
Dan staat het paard te draaien met het zadel halen.
Dan kan er niet normaal opgestegen worden en vallen de woorden als woest al.
Ondanks de emotie toch buiten rijden terwijl dit probleem er al langer is.
Daar wordt het paard eerst nog een teugel kreupel gereden, er tenminste van uitgaande dat het geen echte kreupelheid is.
En dan komen de diverse malen meppen nog voorbij.

Het is gewoon het hele plaatje wat niet klopt en uitstraalt in frustratie en opgekropte woede die er nu maar eens uit moet omdat ze het stomme paard beu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:13

potverdikkie schreef:

Dat is helemaal afhankelijk van de stemming en intentie waarin TS en haar pony op pad gingen. Ruim voordat ze op pad gingen, zullen er vast al aanwijzingen zijn geweest dat één van beide, of beide, niet helemaal lekker in hun vel zat die dag.
Ook vind ik het afhankelijk van wanneer het "probleem" begon; vrij snel al nadat ze op pad waren of pas na een half uur ofzo.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:20

JoviBan schreef:
potverdikkie schreef:

Dat is helemaal afhankelijk van de stemming en intentie waarin TS en haar pony op pad gingen. Ruim voordat ze op pad gingen, zullen er vast al aanwijzingen zijn geweest dat één van beide, of beide, niet helemaal lekker in hun vel zat die dag.
Ook vind ik het afhankelijk van wanneer het "probleem" begon; vrij snel al nadat ze op pad waren of pas na een half uur ofzo.

Nee, dat is het denk ik ook niet.
Hebben jullie nooit eens een moment gehad dat je met je paard aan de gang ging, en dat je vanaf het begin al doorhad dat het paard weer eens zo'n bui had? De bekende etterbuien bij bijna elk normaal gezond paard?
En dat je op dat moment bij jezelf dacht; en nu is het leuk geweest!! Je gaat wel werken!!

Zo'n gedacht betekend niet gelijk dat je opgefokt bent, maar dat je je sterker voelt dan anders waardoor je hoopt dat je die etterbui eens de baas kunt zijn!

Het paard had blijkbaar geen zin, wilde een spelletje spelen, en ts-er had er nu genoeg van van die spelletjes......
En verder is het nu aan de ts-er

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:20

Ik ben nog steeds van mening dat ts en haar paard geen goede match zijn, ze voelen elkaar niet aan.
Ze kunnen niet met elkaar overweg en begrijpen elkaar niet.
Ergens in de basis zit het niet helemaal lekker en daar moet toch aan gewerkt worden.
Dat is moeilijk om dat hier te zeggen hoe, omdat ik verder geen indruk kan krijgen hoe het anders precies gaat.
Uit het begintoppic maak ik alleen op dat er al een tijd gedonder is met buitenritten en dat ze hem nu wel eens even zal leren hoe het wel moet.
Daardoor heeft ze een hele gefrustreerde sfeer gemaakt voor zichzelf maar ook voor het paard.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:22

ondanks mijn eerdere reactie hier in het topic over dat je met meppen niets bereikt, en dat vind ik nog steeds...vind ik het aan de ene kant ook begrijpelijk van de TS. Dat is hetzelfde als met kinderen, soms is de emmer vol en moet je je frustratie even kwijt! en zij doet dat door het weg te schrijven! eigenlijk best goed en uiteindelijk heeft ze toch wel gewonnen van haar paard...
zoals ook aangegeven is dat wij niet kunnen oordelen over hoe zij haar paard heeft aangepakt, wij waren er niet bji...de TS heeft het alleen niet goed verwoord vanwaar er weer rare en ietwat gemene reacties kwamen...

verder vind ik wel dat ze eens hulp moet zoeken...vraag iemand anders eens om op jouw paard naar buiten te gaan (ook alleen en die ervaren is) en kijk dan hoe het paard zich heeft gedragen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:26

Laten we het vooral op een slechte band tussen paard en ruiter gooien :Z
Dat kunnen we ook lekker beoordelen zo.

Soms heeft een paard misschien eens een baaldag, schrikt sneller ergens van of stelt zich wat meer aan. Dat kan mijn paard hebben van intensieve dressuurtraining. Dan is hij zo scherp dat hij soms ook op andere dingen vliegensvlug reageert. Niets mis met onze band hoor. Kan ook zijn dat de pony in kwestie even een energie overschot had (bijvoorbeeld door te rijk gras) en zich dat vandaag uitte is wat heftiger reageren dan anders, beetje brutaler, beetje grenzen verkennen.

Ik zou in de situatie van de ts nooit en te nimmer eerder naar huis gaan. Je moet het probleem gewoon oplossen als het op je weg komt en niet ontwijken.

Ik kan een paard ook een tik/lel/mep geven op het moment dat hij omdraait of ergens niet langs wil, zelfs als het er niet langs willen, uit angst is. Ik wil namelijk evengoed dat het paard blijft reageren op mij. Door mijn hulpen heen hollen en niet meer aan mijn been zijn behoren daar volgens mij niet bij. Ik geef het paard dan ook geen tik om hem te straffen maar om hem er van te overtuigen dat ik het wel meen als ik met mijn been kom. Dat de bandbreedte van reactie op je been op dat moment even anders ligt en je je hulp beter moet timen (niet blijven duwen maar wachten tot je verwacht dat de ergste spanning er even af is omdat dan de slaag-kans van je hulp groter is) is een ander verhaal.

Al deze dingen kan ik niet opmaken uit het verhaal van de ts en kan ik dus ook niet over oordelen. Anderen in dit topic hebben blijkbaar meer helderziende gaven en zien zelfs dat er geen match is.........Toch knap

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:28

Paard voelde haar uiteindelijk wel degelijk goed aan, want ze heeft de buitenrit volledig voltooid.
En een paard heeft wel een leider nodig.
Okay, je slaat de duivel snel in een paard, maar de duivel zal nooit vertrekken!!!
Maar is het meppen, of corrigeren?

en is jouw paard nooit eens dwars? Zet jij hem dan nooit op de handrem of geef je hem een schop met je been naar voren?
Geef jij hem nooit een corrigerende tik??/

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:29

pol013 schreef:
Laten we het vooral op een slechte band tussen paard en ruiter gooien :Z
Dat kunnen we ook lekker beoordelen zo.

Soms heeft een paard misschien eens een baaldag, schrikt sneller ergens van of stelt zich wat meer aan. Dat kan mijn paard hebben van intensieve dressuurtraining. Dan is hij zo scherp dat hij soms ook op andere dingen vliegensvlug reageert. Niets mis met onze band hoor. Kan ook zijn dat de pony in kwestie even een energie overschot had (bijvoorbeeld door te rijk gras) en zich dat vandaag uitte is wat heftiger reageren dan anders, beetje brutaler, beetje grenzen verkennen.

Ik zou in de situatie van de ts nooit en te nimmer eerder naar huis gaan. Je moet het probleem gewoon oplossen als het op je weg komt en niet ontwijken.

Ik kan een paard ook een tik/lel/mep geven op het moment dat hij omdraait of ergens niet langs wil, zelfs als het er niet langs willen, uit angst is. Ik wil namelijk evengoed dat het paard blijft reageren op mij. Door mijn hulpen heen hollen en niet meer aan mijn been zijn behoren daar volgens mij niet bij. Ik geef het paard dan ook geen tik om hem te straffen maar om hem er van te overtuigen dat ik het wel meen als ik met mijn been kom. Dat de bandbreedte van reactie op je been op dat moment even anders ligt en je je hulp beter moet timen (niet blijven duwen maar wachten tot je verwacht dat de ergste spanning er even af is omdat dan de slaag-kans van je hulp groter is) is een ander verhaal.

Al deze dingen kan ik niet opmaken uit het verhaal van de ts en kan ik dus ook niet over oordelen. Anderen in dit topic hebben blijkbaar meer helderziende gaven en zien zelfs dat er geen match is.........Toch knap

De problemen zijn toch al langer aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:29

potverdikkie schreef:
Hebben jullie nooit eens een moment gehad dat je met je paard aan de gang ging, en dat je vanaf het begin al doorhad dat het paard weer eens zo'n bui had? De bekende etterbuien bij bijna elk normaal gezond paard?
En dat je op dat moment bij jezelf dacht; en nu is het leuk geweest!! Je gaat wel werken!!

Zo'n gedacht betekend niet gelijk dat je opgefokt bent, maar dat je je sterker voelt dan anders waardoor je hoopt dat je die etterbui eens de baas kunt zijn!

Het paard had blijkbaar geen zin, wilde een spelletje spelen, en ts-er had er nu genoeg van van die spelletjes......

Ik heb wel momenten gehad waarin ik voelde dat mijn paard haar dag niet had of ik zelf mijn dag niet had (spiegel).
En ja, dan gingen we niets of wat anders doen.

Daarbij heb ik mijn paarden nog geen seconde een "etter" gevonden en geloof ik er al helemaal niet in dat paarden "spelletjes spelen". Die gedachten komen gewoon niet in me op en ik denk dat dat alleen al een wereld van verschil maakt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:31

Zodra je al bij het uit de wei halen merkt dat 't allemaal niet soepel verloopt, doe jezelf en je paard dan een plezier en ga dit soort dingen niet opzoeken :) zodra je al pissed opstapt, gaat het er echt niet beter op worden! ;)
misschien dat longeren van te voren anders nog een beetje helpt? dan is de grote druk er een beetje af. En als je met 'm gaat wandelen buiten, doet hij dan ook zo?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:34

potverdikkie schreef:
En verder is het nu aan de ts-er

Ach, komaan he. We weten toch allemaal wel dat paarden de begrippen liegen en spelletjes spelen niet kennen? Dat zijn typisch menselijke 'dingen'. Paarden zijn altijd puur en eerlijk en spiegelen de ruiter/leider. En nee, dat is helemaal niets zweverigs ofzo, dat is gewoon logisch instinct van het paard, ze reageren op hét moment. TS was al woest bij het opstappen, denk je nu echt dat zo'n paard zin heeft om met zo'n ruiter gezellig op buitenrit te gaan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:34

Moderatoropmerking:
Goed, omdat er ondanks meerdere moderatoropmerkingen hier in het topic vrolijk off-topic verder gepost wordt en dit zeer waarschijnlijk geen bijdrage zal leveren voor TS, gaat dit topic op slot.

Als TS gerichte hulp wil met dit probleem, kan er op het daarvoor bedoelde forum hier op Bokt een nieuw topic geopend worden.