Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:50

Vippie schreef:
Mijn paard schopt niemand, nooit gedaan ook (dan schoppen we nl gewoon terug) daar heeft hij geen reden voor, en hij is NIET dominant (dat was mn vorige merrie wel ik herken na 32 jaar in de paarden écht wel het verschil).
Cadiz is juist enorm onderdanig en onzeker, logisch op die leeftijd. Hij wordt consequent opgevoed en evt dominantie wordt meteen de kop in gedrukt als hij het al vertoont.
Maar angst is geen dominantie, daar zit hem het verschil. Knipoog

[...]

Als hij écht dominant was geweest liep hij niet na paar minuutjes loswerken al achter Monty aan hoor. Dan was hij dáár het "gevecht" al aan gegaan. Net als mn merrie destijds met Emiel ook op HE.

Aimee: na het laatste filmpje werd hij nogmaals bespoten en begon het van voor af aan, daarna mocht hij de ring verlaten omdat de tijd op was. Jammer dat ik niet álles op heb kunnen nemen blijkbaar. Dus er is niet goed afgesloten imo want buiten werd hij panisch van een plastic tasje aan mn arm waar hij voor de clinic niet eens naar omkeek. Maargoed beestje stond stijf van de adrenaline dus ergens logisch.
Karel was overigens hartstikke lief voor hem hoor, degene die hem vast had.

[...]

Kan prima tegen kritiek maar ongegrond mn paard de grond in trappen ben ik niet van gedient. Je kent hem niet dus neem geen dingen voor waar aan waar je niks vanaf weet. Tips hebben we meer aan dan kritiek, maarja die zijn lastiger te geven natuurlijk Knipoog Haha!

Doei!

Eerst even een reactie op je laatste stukje Lachen Ik trap niet ongegrond jouw paard de grond in. Ik trap jouw paard sowieso de grond niet in. Jij maakt een topic dat behoorlijk negatief is ten aanzien van Monty, jij bent degene die kritiek heeft, in zekere zin zou je kunnen zeggen dat jij Monty probeert de grond in te trappen. Het enige wat ik doe, is begrip tonen voor de acties van Monty. Niets meer en niets minder.

Terug naar het begin.... Jouw paard trapt op de filmpjes wel degelijk gericht naar Monty. Dat kan iedereen gewoon zien.
Angst en dominantie liggen héél dicht bij elkaar. Maar bij jouw paard zie ik op deze filmpjes geen angst.

Ik heb zelf al eens meegemaakt dat een dominant paard in eerste instantie tijdens de join up het gevecht niet aan ging, maar uitermate goed reageerde. Pas toen we een stapje verder gingen, kwamen de problemen boven water. Dus het hoeft niet persé dat dominantie al tijdens de eerste join up naar voren komt Lachen

Jammer dat de tijd op was. Dat is natuurlijk een lastig punt met zulke clinics. Maar wat een mega kans dat Monty bij je langs wil komen Wow!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:11

Ik heb deze clinic niet gezien op Horse event, maar wel een andere clinic van Monty Roberts. Ik ben het toch eigenlijk wel eens met Aimee wat ik van de filmpjes kan zien.

Paard vind het longeren en join up allemaal prima en doet leuk mee. Maar dan komt er iets wat ze niet leuk/fijn vind en daar protesteerd ze hevig tegen.
Als de twee mannen aan de longeerlijn hangen (zoals jij het omschrijft) laat je pony eerst rustig alles gebeuren, tot op zekere hoogte. Is dat angst? Of is dat een kwestie van: Nu heb ik genoeg leuk meegedaan en nu is het klaar met het gedoe om me heen.. ?
Ik neig naar het tweede en dan heb je weldegelijk een dominant paard Lachen. Paard wil meewerken totdat het 'geen zin' meer heeft. Misschien had Monty Roberts moeten stoppen nadat het paard 'braaf' was met de stok met sliertjes, maar misschien wilde hij juist wel doorgaan om zo het echte 'probleem' van je pony aan te kunnen pakken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:25

Ik wil alleen maar zeggen dat Monty is "pushing it" zoals ze het op z´n Amerikaans zeggen. Hij gaat met een aantal dingen te lang door, wat alleen maar negatief uit kan werken, want hoeveel geduld denkt hij dat een paard heeft in dergelijke omstandigheden?
Mijn paard is oud, super braaf en gehoorzaam en onderdanig en heeft totaal geen problemen, maar met dezelfde behandeling zie ik die ook nog wel bv gericht gaan trappen. Genoeg is genoeg.
Ik zie daar geen dominantie in, maar geduld dat opraakt.
Ik vraag me af of Monty thuis ook zo had gewerkt, of dat hij dingen wat rekte omdat het voor publiek was...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:59

Heb de filmpjes net ook gekeken. Ik moet zeggen dat ik je reactie nogal overdreven vind. Door dit is je paard nu onhandelbaar geworden? Beetje overdreven.
Ik zie op de filmpjes geen bange fjord, maar gewoon een eigenwijze fjord die er even geen zin meer in heeft. Als ze hem opsluiten is hij ook totaal niet in paniek. Ik denk dat het jammer is dat je hun aanbod om nog een keer langs te komen hebt afgewezen.
Heb je nog contact gehad met Annemarie van der Toorn?

Ps:mooie fjord!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 05:00

jeetje, wat vervelend voor je. Ik snap toch niet helemaal hoe je monty roberts wel kent, maar dit niet had verwacht. Er hebben wel vaker dit soort filmpjes op internet gestaan, al moet ik zeggen dat ik het insluiten in hekken wel echt een dieptepunt vind No Cheer
Monty lijkt op geen enkel moment het gedrag van het paard te lezen, hij doet zijn ding ongeacht wat het paard doet, echt heel apart. Als dit serieus als dominantie wordt gezien door mensen Frusty Blijkbaar moet het paard dwars door het hek heengaan om angstig te zijn Rolleyes

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 07:01

Dames: bekend met de 4 Fjes? Blijkbaar niet...
Bekijk de filmpjes nogmaals en ga dan het rijtje af:
Flight (vluchten voor dat wat je eng vind, weglopen van Monty)
Fight (vechten tegen dat wat je eng vind, protesteren (hij haalt overigens niet uit, tilt alleen zn bipsje op) tegen dat wat je eng vind en het "gevecht" aangaan)
Freeze (afsluiten voor dat wat je eng vind (tijdens het opsluiten))
Faint: flauwvallen, letterlijk. Gelukkig zijn we niet zo ver gekomen.

Er werd in een ander topic gevraagd om de filmpjes dus die plaats ik, maar heb er alweer spijt van. Weet weer waarom ik nooit foto's ed plaats hier. Mensen gaan van veel dingen uit zonder erbij te zijn geweest of het dier verder te kennen. En normaal reageren is ook nog steeds lastig.

En hinke, ja hij was zaterdag onhandelbaar. Alle stress moest er blijkbaar uit. Zondag met rust gelaten en gister weer grondwerk gedaan en hij was weer als vanouds gewoon braaf zoals we hem kennen (best knap voor een eigenwijs paard). En dat komt Monty vanavond ook gewoon bekijken want ik heb géén dominant paard en eigenwijs issie al helemaal niet. Ik ken echt het verschil wel.

Sanne, ik ben 10 jaar geleden meer gaan verdiepen in de methode van Emiel. Over closing is heeft Mony het vroeger jaren nooit gehad dus ik wist niet dat hij dat gebruikte. Nogmaals ik heb niks tegen Monty zelf maar tijdens de clinic werd de nadruk verkeerd gelegd vond ik. Dat had anders gekund.

Maargoed I rest my case.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:31

Ik zie dit paard helemaal niet gericht naar Monty trappen... wel protest tonen en waarschuwen, ja.

Vanwaar de Join-up als het paard niet dominant was, en van waar de stick etc? Het ging toch alleen om het sprayprobleem? Een soort inleiding/kennismaking oke... maar ik snap echt niet waarom de JU te pas en te onpas moet worden toegepast in iedere clinic. Met de stok had hij ook goed kunnen afsluiten, maar hij gaat door en door en door... dat snap ik ook niet. Het is een jong paard, die raakt ook een keer ongeduldig of het zat. Natuurlijk heeft die op ene gegeven moment 'geen zin' meer en geen aandacht meer en concentratie.. nogmaals; jong paard. Minder concentratie, minder geduld... daar moet je, zeker als zgn 'paardenfluisteraar' toch wel op kunnen inspelen en niet tot in den treure doorgaan??? Met dit soort situaties als gevolg..

En dan WAAR het uiteindelijk om gaat, het sprayen: sluit het paard maar in en spray maar... lekker, dat kan je zelf ook wel doen... je brengt je beestje juist naar Monty zodat het op een vriendeljike manier gebeurt, en dit vind ik nou niet echt wat je daarvan verwacht... ben benieuwd of 't beestje zich nog laat insprayen of dat hij het sprayen aan deze negatieve ervaring koppelt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:59

Dat laatste zullen we volgend jaar pas weten want dit jaar gaat het iig niet meer gebeuren. Ben benieuwd naar vanavond.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:13

Wildwings precies datzelfde vroeg ik me ook af. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:11

Dinopino schreef:
Wildwings precies datzelfde vroeg ik me ook af. Haha!

Die negative ervaring had hij al dus dat zal niet veel uitmaken na de clinic. Hoop alleen niet dat hij het trailerladen/op transport gaan aan de clinic koppelt en niet meer wil laden, maar dat gaan we over 2 weken merken. Eerst even bijkomen van vrijdag en back to basics vanavond met Monty en Annemarie. We zijn er beide van geschrokken en willen het beide goed afsluiten voor hij morgen weer op het vliegtuig stapt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:22

Vippie schreef:
Ik ken echt het verschil wel.

Hier heb je al een paar keer op geduid. Ik noem dat bedrijfsblindheid. Daarom is het juist zo fijn als buitenstaanders zonder enige voorkennis jou en jouw paard bekijken en beoordelen. De kunst is om er voor open te staan en niet in de aanval te gaan. Als je het vervelend vindt en je vindt het onzin, leg je het naast je neer en ga je verder.... Misschien neem je het over een paar jaar dan nog weer eens op, misschien niet. Maar dat eerste kan verrassende effecten hebben Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:26

Ik doelde eigenlijk meer op dat join up gedoe. Waarom dat zo vaak doen??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:43

Aimee schreef:
Vippie schreef:
Ik ken echt het verschil wel.

Hier heb je al een paar keer op geduid. Ik noem dat bedrijfsblindheid. Daarom is het juist zo fijn als buitenstaanders zonder enige voorkennis jou en jouw paard bekijken en beoordelen. De kunst is om er voor open te staan en niet in de aanval te gaan. Als je het vervelend vindt en je vindt het onzin, leg je het naast je neer en ga je verder.... Misschien neem je het over een paar jaar dan nog weer eens op, misschien niet. Maar dat eerste kan verrassende effecten hebben Lachen

Whatever! Rolleyes

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:49

Dinopino schreef:
Ik doelde eigenlijk meer op dat join up gedoe. Waarom dat zo vaak doen??

Wat bedoel je precies van de join up? Join up begin je mee voor je verder gaat met aanleren van een nieuwe oefening (bij bevestigde oefeningen is dit vaak niet nodig).
Je werkt een paard los op de cirkel, stelt de verhoudingen duidelijk en als die goed zijn volgt de join up vanzelf. Werpen van de leadrope is daarbij niet altijd nodig, afhankelijk van de gevoeligheid van het paard en je eigen lichaamshouding.
Bedoel je dat?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:53

Ik vind het interessant om te zien.

Iedereen heeft zijn eigen methodes, en daar kan natuurlijk lang over gediscussieerd worden.

Maar ik zie geen bange fjord staan op die filmpjes.
Hij doet gewoon lekker waar die zelf zin in heeft, en heeft geen zin om zich over te geven aan Monty.

Zelf vind ik het opsluiten ook wat overdreven, maar ik denk dat er bij Monty ook een grote commerciële kant aan zit.

Vind het wel een verschrikkelijke mooie fjord om te zien Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:23

vippie daar verschillen we dus gewoon van mening. Om mijn hond of paard iets te leren hoef ik niet steeds een bevestiging te vragen of hij me respecteert. Wanneer hij dit niet doet grijp ik in. Ik persoonlijk vind de join up een paard vragen om zich steeds over tegeven nogal een psychologische belasting voor hem en dus onnodig. Wanneer mij een paard meent omver te moeten rennen of zoiets doe ik direct een join up ongeacht wat ik van plan was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:57

Elk paard is verschillend en ze zijn ook nog eens naar verschillende mensen verschillend!
Zo had ik een paard in training dat zeer verwend is en niet echt mee wilde werken. Ik heb de verhoudingen eigenlijk in een sessie (en dan heb ik het niet over een of andere methode die verkocht wordt, maar zoals ik zelf werk) wel duidelijk gemaakt. Ze komt nu, na jaren, nog blij naar me toe. De eigenaar daarintegen (die haar verwent) kan haar nog steeds niet pakken als ze geen worteltje mee heeft en heeft nog steeds diverse problemen met haar en moet keer op keer de verhoudingen bevestigen. Ze verslapt zelf weer en daardoor neemt het paard dan weer een loopje met haar. We hebben het over hetzelfde paard.
Je zou haar als dominant kunnen zien, maar dat is ze niet. Ze maakt slechts misbruik van de zwakte van de eigenaar, wat elk slim paard zou doen.
Men moet dus uitkijken met denken wat al of niet nodig is bij andermans paard. Dit is per paard, per omstandigheid en per team (van paard en handler) verschillend!
Daarom kun je dat soort dingen niet leren uit een boekje of van een DVD...
Je kunt niet zeggen :als een paard dit of dat doet, betekent dat persee dit of dat....
Het gaat om reacties op omstandigheden, op mensen, om instincten die bij de een sterker zijn dan bij de ander en om individuele karakters.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:05

Lusitana.... Wat jij beschrijft doet élk paard. Daarom is het zo belangrijk om consequent te zijn en daarom kan dus weldegelijk wat gezegd worden over andermans paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:27

Ik bedoel alleen te zeggen, als reactie op wat boven mij stond, dat je niet kunt uitgaan van wat je eigen paard al of niet nodig heeft om daarmee te beoordelen wat ene ander paard al of niet nodig heeft. En bovenstaande sloeg ook alleen maar op join up gebruik.
Als een baat heeft bij herhaling daarvan voor een nieuwe oefening bij een jong paard, kun je niet maar roepen dat het onnodig is omdat je het zelf niet doet bij jouw paard.
En als voorbeeld over reactie op handler dus dat paard wat ik trainde, dat bij mij geen herhaling van wat dan ook nodg had en bij baas continue...
Een buitenstaander zou, als die het paard zag bij ons allebei, dus wel kunnen zien wat de een of de ander verkeerd doet, en wat paards logische reactie daar op is, maar niet kunnen roepen dat het paard dominant of eigenwijs is, wat dus wel in dit topic gebeurt. Die kijken dus niet naar het paard als gevende reacties op degene die met hem werkt (en die fouten maakt) maar een mening over het paard, dat thuis wellicht totaal anders is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:45

Dinopino schreef:
vippie daar verschillen we dus gewoon van mening. Om mijn hond of paard iets te leren hoef ik niet steeds een bevestiging te vragen of hij me respecteert. Wanneer hij dit niet doet grijp ik in. Ik persoonlijk vind de join up een paard vragen om zich steeds over tegeven nogal een psychologische belasting voor hem en dus onnodig. Wanneer mij een paard meent omver te moeten rennen of zoiets doe ik direct een join up ongeacht wat ik van plan was.

Hohoho je begrijpt me verkeerd of je leest mijn reactie verkeerd. We verschillen juist niet van mening. Daarom vraag ik wat je precies bedoelt met elke keer dat JU-en? Bedoel je waarom MR altijd join up laat zien? Wij JU-en nl niet iedere dag hoor, das helemaal niet nodig (al vinden sommigen hier dat ik dagelijks mn paard door de bak moet rossen Knipoog ). Loswerken doen we ook maar eens in de zoveel tijd omdat dat nog veel te belastend is voor een jong paard op de cirkel. Hij krijgt beweging genoeg op het land Knipoog

Dus wellicht kun je iets duidelijker zijn met je vraag?

Lusitana: AMEN!!

Aimee: Je kunt pas wat erover zeggen als je eigenaar, paard en omstandigheden kent en je doet geen van allen dus hou op met zaniken aub. You made your point! Wij verschillen van mening, prima, laat het daarbij. Open dan een nieuwe discussie elders op bokt als je je mening wil geven over dominantie en de diverse methodes om hiermee om te gaan. Dit topic is daar niet voor bedoeld.

Ohja ik zou mn case resten, grinnik.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:55

Vippie schreef:
Aimee: Je kunt pas wat erover zeggen als je eigenaar, paard en omstandigheden kent en je doet geen van allen dus hou op met zaniken aub. You made your point! Wij verschillen van mening, prima, laat het daarbij. Open dan een nieuwe discussie elders op bokt als je je mening wil geven over dominantie en de diverse methodes om hiermee om te gaan. Dit topic is daar niet voor bedoeld.

Ohja ik zou mn case resten, grinnik.

Ik ga hier verder niet op in, ik ben het eens met Aimee.
Maar wat ik toch even wil zeggen: Mensen die het met je eens zijn, en negatief zijn over MR, die vind je 'goed', maar bij mensen die het niet met je eens zijn zeg je 'Je kunt pas wat erover zeggen als je eigenaar, paard en omstandigheden kent en je doet geen van allen dus hou op met zaniken aub.' Het komt voor mij vervelend over. Zeg dit dan ook tegen de mensen die het met je eens zijn, en niet alleen tegen de mensen die een andere mening hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:03

Lusitana schreef:
Die kijken dus niet naar het paard als gevende reacties op degene die met hem werkt (en die fouten maakt) maar een mening over het paard, dat thuis wellicht totaal anders is.

Ik geef geen mening over het paard. Ik geef aan dat Monty in mijn ogen geen fouten maakt en ook waarom.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:07

LoveLeandro schreef:
Ik ga hier verder niet op in, ik ben het eens met Aimee.
Maar wat ik toch even wil zeggen: Mensen die het met je eens zijn, en negatief zijn over MR, die vind je 'goed', maar bij mensen die het niet met je eens zijn zeg je 'Je kunt pas wat erover zeggen als je eigenaar, paard en omstandigheden kent en je doet geen van allen dus hou op met zaniken aub.' Het komt voor mij vervelend over. Zeg dit dan ook tegen de mensen die het met je eens zijn, en niet alleen tegen de mensen die een andere mening hebben.

Dat is inderdaad precies waarom ik een nare smaak in de mond krijg van de berichten van TS.
Wel criticasters monddood willen maken, maar niet kritisch naar zichzelf willen kijken en/of de eigen mening willen toetsen. Dat maakt de geloofwaardigheid niet veel groter.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:15

Ik heb net de filmpjes bekeken en mij lijkt het alsof Monty om veiligheidsredenen hekken om je Fjord heen heeft gezet, zodat er geen rake klappen kunnen vallen. Op het moment dat Monty spuit lijkt je Fjord erg rustig. Imo had hij ook het hekwerk kunnen afbreken als hij het spuiten echt niks had gevonden. Maar goed, dat is mijn mening. Ik baseer me alleen op deze filmpjes en ken je Fjord verder niet.

Enerzijds snap ik dat Monty om veiligheidsredenen hekken gaat gebruiken, anderzijds vind ik ook dat als Monty het idee had dat hij dit probleem niet binnen de toegestane tijd van de clinic kon verhelpen hij dit gewoon kenbaar had moeten maken naar het publiek en moeten zeggen dat dit paard nog 1 of meerdere sessies nodig heeft. Zoals Annemarie op zondag tijdens de clinic met Fiji bijvoorbeeld ook aangaf.

Overigens vraag ik me af (niet aanvallend bedoeld!) of er geen mogelijkheid was om te zeggen: stop, tot hier en niet verder! omdat je aangeeft al tijdens de clinic sterk het gevoel te hebben dat dit niet de manier is om je paard iets te leren..?

Uiteraard is het heel jammer dat je Fjord na de clinic helemaal overstuur was en dat je voor je gevoel weer helemaal terug bij af bent. Daarom vind ik het knap en goed van je dat je op het aanbod van Annemarie en Monty bent ingegaan om bij je thuis langs te komen. Ik hoop dat je er vanavond iets aan hebt, hetzij door met hen de discussie aan te gaan over de clinic en het effect daarvan op je Fjord, hetzij door hun hulp bij jou thuis te accepteren..?

@Wildwings: iedereen die zijn paard opgeeft voor een clinic van Monty en zich in Monty's 'leer' verdiept heeft, weet dat hij áltijd begint met een JU en vervolgens het desensibiliseren van het betreffende paard. Dat is nou eenmaal Monty's manier om voor het paard de verhouding tussen mens en paard te verduidelijken, c.q. respect van het paard te vragen en het paard te laten wennen en op zijn gemak stellen aan nieuwe indrukken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:38

Juist zo'n grootheid als dit zou moeten weten dat je het nooit wint qua kracht als je een potje gaat touwtrekken met een paard. Nadeel als je een grootheid bent in de paardenwereld is dat mensen een instantoplossing verwachten. Mijns inziens is MR te veel meegegaan hierin en heeft hij te hard geprobeerd om in de te korte tijd een oplossing te vinden. Door de spanning die hierdoor toch om de hoek kwam kijken is het paard te gestressed geraakt en er wordt (naar mijn idee) dan ook geen vooruitgang geboekt in deze filmpjes.

Ik mis gewoon de relaxedheid, het steeds een stapje terugzetten voordat je een stap vooruit zet. Het steeds even belonen, even aarden. Het ziet er gewoon te gehaast uit, jammer want ik weet dat deze man heel veel meer kan.