En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katje27

Re: En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 08:58

ik moet inderdaad nog ff uitzoeken wat we wel kunnen doen, mennen en werken aan de lange lijnen daar ken ik eerlijk gezegd niks van, ik ben me dus nu wat aan het informeren. Mijn paard kan er inderdaad niks aan doen, 't zit vooral tussen mijn oren denk ik. Zij is gelukkig, staat rustig op de wei en kan nu terug echt paard zijn....
Hoe begin je met het werken aan de lange lijnen? Longeren hebben we vroeger wel vaak gedaan en dat vond ze erg leuk

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:28

Wat vreselijk. Ach gut
Ze boft maar met zo'n eerlijk baasje als jij!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:58

Het longeren op de volte zou ik jouw gelijk afraden, omdat je dan constante druk op het binnenachterbeen vraagt en een constante buiging, wat voor haar veel te zwaar is, daarom zeg ik ook met lange lijnen zoals bij het mennen wordt gedaan ! Dan loop je erachter en ben jij a.h.w. de kar...grote lijnen, mooi afgerond vanuit een lichte buiging bij het bocht om gaan , commando's op stem, goed doorstappend !
Weet je géén recreatie-menner in de buurt, want het moet vanuit een ontspanning komen en niet vanuit kracht (sportgericht ) het is puur om nog wat met haar te kunnen doen en haar wat te laten doen ( om de spieren activeren en de bloedsomloop ! )

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:54

ok thnx voor de tip, ik ken eigenlijk niemand die met mennen bezig is maar ik zal het eens vragen in de ruitershop bij ons in de buurt, we kennen die mensen toch erg goed.
Binnenkort zal ik er mee beginnen aangezien ze deze winter niet veel buiten kan. Gewoon een aantal uren in de binnenpiste los. de beweging die ze nu heeft (op de wei, vroeger stond ze vaak binnen, maar da's een verhaal op zich Boos! ) zorgt ervoor dat haar benen minder gezwollen zijn en ze ziet er al heel wat meer tevreden uit.....

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:10

Broadway , het zijn niet de kogels of spronggewrichten die het grootste probleem zijn maar het verbenen van de rugwervels voor het bekken daarmee dat de problemen wisselen van zijde als je met haar werkt .Dit paard reed goed totdat ze een slag van een ander paard heeft gekregen op het voorhoofd en ze toen waarschijnlijk zwaar ten val is gekomen in de stal waardoor de aftakeling in een stroomversnelling is gekomen
Mennen is zeker geen oplossing voor dit paard want met haar karakter zou dit niet veilig zijn maar ander vormen van beweging zijn wel een optie
btw doorzitten op een paard is minder lastig voor het paard dan aktief draven ( ga maar eens op een analoge wegenschaal staan en doe het zelfde of je aktief rijdt met je paard je zal aardig verrast zijn van het resultaat)
ps ik ben de levenspartner van Katje

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:03

wie kwam er eerder....de kip of het ei .....als het 1 minder beweeglijk is als het ander komt een paard ergens vast te zitten, als het duidelijk via een klap veroorzaakt is kun je ook aan een halve dwarslaesie denken , ook dan is dragend werken en balanseren heel moeilijk !
Ook speelt het type paard mee hoe en wat je kunt met je paard, dat zullen jullie zelf het beste weten, maar het is wel een paard dat wil en ik denk zelfs, dat het wat MOET blijven doen om gezond te blijven !

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 01:54

Duidelijk waren de doorgezakte kogels de oorzaak van al het leed (domino effect)
maarja dat zijn nu vijgen na pasen
wat nu telt is haar toekomst , spijtig genoeg is het een paard die wilt hard werken voor haar ruiter maar nu kan dat dit niet meer dus zoeken we een andere oplossing om dit paard geestelijk gezond te houden

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:42

Nu zul je merken hoe pijnlijk het is om te zien dat een paard wil werken maar het niet kan....het is duidelijk een paard met karakter en sterke wil !
Het wordt nu weer kouder en dan is het niet verstandig, maar hebben jullie haar wel eens laten zwemmen onder het zadel ?
Je zou hydrotherapie kunnen overwegen of therapeutisch zwemmen/conditietraining ......dan komt er géén druk op de kogels, maar wordt ze in de bespiering sterker en krijgt ze en betere conditie, wie weet wat dan weer mogelijk wordt ???
Spieren kunnen veel problemen opvangen en haar wilskracht is er duidelijk nog....

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:59

Ik denk dat we verlopig met wat weidegang ,massages en wat stapwerk gaan beginnen en de toekomst zal wel verder uitwijzen wat er moet verder gebeuren

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:32

Je paard is geen Anglo-Arabier maar een paard met een KWPN papier. Geen gek papier trouwens.
Dat je paard een blijvende peesblessure opgelopen heeft door vaak tegen een muur te slaan is heel goed mogelijk.
Als je zekerheid wilt hebben zul je een peesscan van die pees moeten laten maken. Dan heb je zekerheid.

Als dit het enige probleem is (geen artrose, HKO, OCD etc) zou ik toch eens advies aan een dierenarts vragen of het mogelijk is haar weer voor de fokkerij in te zetten.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:18

@Anne_GTI: op haar papieren staat dat ze 70% Engels warmbloed is en voor 30% arabier.

Verder is het inderdaad de bedoeling om ze in het voorjaar te laten nakijken door een veearts en advies vragen ivm fokkerij. De veearts-osteopaat die er in september na gekeken heeft, zei dat nog 1 veulentje wellicht nog net zou kunnen. Maar allicht zal ze wat haar spieren betreft weer wat achteruit gaan.... Ik zou dan ook opteren voor een hengst die eerder kleine veulens geeft, kwestie van het gewicht wat te beperken. Al haar vorige veulens waren meestal erg groot...

De vraag is of het niet egoïstisch is om met zo een paard nog te kweken, ik weet het, dan brengt ze nog iets op en heeft ze nog een functie, maar ik wil vooral dat ze in de eerste plaats ok is.....en een veulentje is ook erg duur.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:36

Wolfgang = Farn x Erasthotenes XX
Voltaire = Furioso II x Gothard

Beide voeren ca. 45% engels volbloed. De rest is een mengeling van Duits, Frans en Nederlands bloed. Niet heel apart voor een modern sportpaard. Het bloed viel me op omdat ik dat een prachtig papier vind.

Ik zou zorgen dat de merrie zoveel mogelijk in de wei kan, liefst met wat hoogteverschil erin. Dan traint ze zichzelf.

Zoeken naar een hengst die kleine veulens geeft gaat niet veel zoden aan de dijk zetten. De grootte van het veulen is afhankelijk van de grootte van de baarmoeder. Reken er dus maar op dat je geen klein veulen krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:27

Heb je de pezen ook laten scannen en daar advies op gekregen of is het alleen klinisch gegaan? Ik vind het eigenlijk wel een gevaarlijk advies om een paard met kapotte pezen in te zetten aan de lange lijnen of ingespannen. Bloos Het grote gros van de paarden met peesproblemen mag niet eens de wei op omdat ze anders de pezen nog verder beschadigen. En als die eenmaal echt kapot zijn, is het advies toch heel vaak op zijn best weideversiering zijn en meestal erger Scheve mond
Ik hoop dat je desondanks nog veel plezier van je paard hebt en mocht het foute boel zijn, kiest voor het belang van je paard Lachen

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 08:22

het was een klinisch advies, de veearts had alle apparatuur bij om foto's en echo's enzo te maken, maar hij vond het niet nodig, voor hem was de diagnose vrij duidelijk......

Momenteel staat ze op een stal waar ze overdag buiten kan en s'avonds binnen. Jammergenoeg zal ze daar als het weer wat minder wordt steeds meer binnenstaan. Vandaag verwacht ik nieuws over een nieuwe stal. Ze zou dan bij vrienden 24h op 24h mogen buiten staan met een inloopstal..... en dan is't afwachten, kijken hoe het gaat..... De veearts gaf inderdaad het advies van weidegang en rustige wandelingen. Hoewel dit laatste niet zo evident is want ze kan zich nogal snel druk maken....

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 07:00

Het gaat niet zo heel goed met Katinka..... door het slechte weer stond ze veel binnnen met grote vochtophopingen in de sprong als gevolg. Ze had ook erg veel pijn....
Nu komt ze weer vaker buiten en gaat het weer beter... de vraag is hoe lang dit nog verder kan... de stalhouder heeft me duivelsklauw aangeraden. Iemand ervaring met dit product? Wat zouden jullie doen? Nog afwachten?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:37

Staat ze nu al op de stal waar je nieuws van verwachtte?
Of nog steeds op haar "oude" stal.
Als ze nu weer opknapt met meer beweging kun je het nog even aankijken, maar ik kan me voorstellen dat je je enorme zorgen maakt.
Wat een rottige situatie, Als ze echt heel veel pijn krijgt moet je daar wel je conclusies uit trekken.
Maar ja, dat is makkelijk zeggen voor mij natuurlijk.
Heel veel sterkte, wie weet gaat het beter als ze op haar nieuwe stal staat.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:37

ze staat op haar nieuwe stal waar ze heel veel buiten kon, nu met het slechtere weer bleef ze echter veel binnen vandaar de dikke benen en de pijn. Gelukkig hebben ze ingezien dat ze best buiten is, dus weer of geen weer, overdag gaat ze buiten, s'nachts gaat ze op stal

en de rest ja, jammer dat ze't zelf niet kunnen zeggen of ze pijn hebben of niet. Ze is zo rustig, lief, haar vacht blinkt als een spiegel, ze ziet er verder kerngezond uit. Ik heb voor mezelf al beslist dat als ze echt teveel pijn krijgt, ze moet ingeslapen worden... hopelijk duurt dat nog wel ff maar 't lijkt alsof ze wel snel achteruit gaat. Dat paard heeft, ondanks het feit dat ze die problemen al had toen ik ze kocht (ik wist dat niet, laat ons daar heel duidelijk in zijn) nog een jaar heel goed haar best gedaan maar nu is't blijkbaar over.... ik zoek achter die ene reden waarom het net een aantal maanden geleden bergaf begon te gaan, maar die reden is er niet natuurlijk... dank je voor jullie steun... hopelijk blijft ze nu wat stabiel en kan ze nog van een rustige oude dag genieten ...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:52

.... dit paard heeft gewoon zware slijtage als gevolg van de stand/bouw van de achterbenen. Niks verhaal over het kapot trappen van de benen tegen de muur. Dat zal/kan prima gebeurd zijn, maar daar krijg je niet zulke achterbenen van. Bij zulke rechte/steile achterbenen horen nu eenmaal zeer zwakke kogels... anders kan zo'n dier toch helemaal niet vooruit komen. Vind het rot voor je dat je dit allemaal moet meemaken, maar deze problemen komen niet vanuit het niets, ze zijn, vrees ik, een logisch gevolg van haar bouw. Pappen en nathouden, op de wei zetten, of euthaneseren. Het is hard, maar de waarheid is dat vaak...

Snap überhaupt niet dat men ooit met een merrie met zulke beroerde achterbenen heeft durven fokken.

Sterkte!

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:55

ze was de eerste keer drachtig toen ze twee was, ok, dat kan in de natuur ook, maar is wel niet bevorderlijk voor het aansterken van de rug en de achterbenen.... thnx voor de support

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:27

een nieuwtje ivm mijn paardje..... zondag komt de stalhoudster naar ons toe met de vraag of ze toevallig niet drachtig is??? Over nagedacht en 'theoretisch' gezien zou het kunnen --> hengst van de buren, geen elektriciteit op de draden in de manege, gekwetst aan de vagina en weinig hengstig gedurende de zomer. Gisteren en vandaag nog eens geweest, paard staat met een opmerkelijk dikke buik..... wat een verrassing.......

Ze wordt binnenkort onderzocht door de veearts. Hopelijk is ze sterk genoeg om het veulen te voldragen, het penny meisje in mij zou natuurlijk heel erg blij zijn, mijn meer nuchtere zelf weet maar al te goed wat de risico's zijn voor de merrie en ook de bijkomende kosten horen erbij natuurlijk.

Wordt vervolgd dus