Vragen aan Annemarie van der Toorn - win kaarten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Re: Vragen aan Annemarie van der Toorn - win kaarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:15

Wanneer en hoe weet je welke methode je moet gebruiken bij een probleempaard(-geval)?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:46

De ene mens heeft van nature meer overwicht en leiderschap in zich dan de andere.

Hoe leer je mensen die heel onzeker zijn en totaal geen overwicht en leiderschap hebben toch goed en zelfverzekerd omgaan met hun bijv. best wel dominante paard?
Lukt dit altijd of raadt je mensen wel eens aan om een ander baasje te zoeken voor dit paard?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:57

Krijg je ook wel eens paarden in handen met een echte kronkel in de kop en zo ja wat gebeurd daar dan mee?

Zou er voor het houden/ omgaan van paarden een verplichte cursus moeten komen?

Help je ook wel eens paarden kosteloos als de eigenaar geen geld heeft?

Bestaan er ook paarden die echt niet bereden willen worden?

Zie jij in je clinics tussen de paardeneigenaren het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden?

Wat is jou favoriete disipline in de paardenwereld/sport?

Zou jij zonder paarden kunnen leven?

Wat is jou lievelingsras?

Een goed paard kent geen kleur mee eens?

En mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar hebben paarden dat ook bij mensen?

Krijg je wel eens paarden aangeboden waarvan je het vermoeden hebt dat ze mishandeld worden/ zijn geweest en hoe ga je daar mee om? Geef je de eigenaar aan?

Heb je een boktaccount Tong uitsteken ? Zo ja wat vind jij het leukste aan bokt?

Hoe leer je het beste een jong paard voeten geven: [OPG] Hoe jong paard achterhoeven laten geven?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:11

-Zou je je ook een keer willen verdiepen in de problemen bij het omgaan met paarden/pony's in de mensport?

-Zou jij een ''perfect'' paard saai vinden (zowel in omgang als onder het zadel)?

-Hoe ga je om met een paard dat bang is om op wedstrijden te springen (Wedstrijdangst) ?

-Heb je zelf nooit de neiging gehad de wedstrijdsport in te willen (maakt niet uit welke discipline)?

-Hoe verkopen jullie paarden die uit de mishandelde wereld komen zodat ze ook goed terecht komen (op marktplaats of eigen contacten)?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:17

Heb je een keertje gehad dat je alles wou opgeven?

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:35

Is er voor jou en je team wel eens een situatie cq. paard geweest, waarbij je getwijfeld hebt of je dat wel kon oplossen of dat het te gevaarlijk werd voor jou of het paard?
Wat zijn dan de afwegingen die jij maakt in zo'n situatie?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:36

- is er een paard dat jou een specifieke les heeft geleerd (zoals Monty heeft gehad met Brownie en Fancy Heels ivm training opleggen) ipv andersom

- is er ooit een paard geweest dat je niet (volledig) hebt kunnen helpen omdat het zo hartgrondig verpest was?

- is er een paard geweest dat grote invloed heeft gehad op jouw manier van werken?

- wat zijn je verwachting en toekomstdromen ivm je werk? Waar wil je naartoe?

- ondanks het feit dat alternatieve methodes steeds meer ingang vinden, is het op een bepaald niveau nog steeds vechten tegen de bierkaai ivm 'klassieke' methodes en 'boerenwijsheden'. Hoe sta je daar tegenover en hoe blijf je energie vinden om hier mee om te gaan?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:33

katchina schreef:
Wanneer en hoe weet je welke methode je moet gebruiken bij een probleempaard(-geval)?

Even mijn vraag verduidelijken;...omdat elk paard een ander karakter heeft en daarom misschien een andere aanpak nodig heeft.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:33

_Kimm_ schreef:
* Is het niet beter om de vriend van het paard te worden en dan op basis van vertrouwen&respect (wat dus iets langer duurt) het leidende figuur te worden ipv dingen af te dwingen (in een 't liefst zo kort mogelijke tijd)?

* Wat zou u doen als een paard de signalen van onderdanigheid bij een join-up niet laat zien: een andere oefening doen; doorgaan tot het wel gebeurt; <een ander antwoord>?

* Aangezien paarden in rangen leven en je meerderen, maatjes en ondergeschikten hebt, wat maakt dan welke rang je in het algemeen hebt? Bijvoorbeeld: jij voert mij (ik eet jouw eten) dus op dat gebied ben ik jouw meerdere. Maar ik laat mij door jou leiden, dus op dat gebied ben ik jouw ondergeschikte.

*Als je door (of in dit geval beter gezegd, naar) de ogen van een paard kijkt, waaraan merk je dan of je een wederzijdse connectie & respect hebt?
Kun je het ook daadwerkelijk in de ogen (de naar mijn mening meest sprekende delen van een lichaam) aflezen?

Nog n vraagje:
* Waar zou het aan kunnen liggen als een paard of pony bij het grondwerk super goed luistert, maar bij het rijden zich weinig van het leiderschap vd ruiter aantrekt (of andersom natuurlijk)? Wat zou u dan doen?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:44

shan schreef:
De ene mens heeft van nature meer overwicht en leiderschap in zich dan de andere.

Hoe leer je mensen die heel onzeker zijn en totaal geen overwicht en leiderschap hebben toch goed en zelfverzekerd omgaan met hun bijv. best wel dominante paard?
Lukt dit altijd of raadt je mensen wel eens aan om een ander baasje te zoeken voor dit paard?

Jouw vraag lijkt sterk op mijn vraag.
Vind die van jou enkel beter 'verwoord'.

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:21

Beste Annemarie,

Ik heb een hele lieve Ierse merrie, een super sportpaard ( zie foto's : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=939114), enkel heeft zij een groot probleem.
Thuis loopt ze samen met de andere paarden in de wei en is ze de dominante (alfa)merrie.

Als ik met haar en mijn ander paard(en) op wedstrijd ga beginnen de problemen: Ze kan niet alleen op de trailer blijven staan!
Als we haar alleen mee nemen is er gaan probleem maar als ik een ander paard mee neem en ik haal dat paard van de trailer begint ze te stampen, bokken, steigeren, ... in de trailer. We hebben haar al een keer moeten bevrijden omdat ze met haar hoofd onder de bar was gekomen en vast zat, en een andere keer met haar benen over de bar... Ze heeft ook al door de zijkant van de trailer gestampt

Het is echt gevaarlijk! Bovendien geeft het niets dan stress zowel voor haar, als voor de andere paarden, als voor ons. Resultaat is dat ze dan ook niet meer presteert op wedstrijd, want ze loopt constant te hinneken, durft haar bit vast te pakken en er met mij vandoor te gaan.

Maar als we haar alleen mee nemen op wedstrijd is er absoluut geen probleem: dan staat ze rustig van haar hooi te eten en hoor je haar niet, dan is zo ook veel braver in de omgang en veel makkelijker te rijden!

Wat kan ik hier aan doen ?
Zou dit verlatingsangst kunnen zijn ?

Ik heb echt goede raad nodig want op deze manier kan ik haar gewoon niet meer mee op wedstrijd nemen en moet ik kiezen tussen haar en mijn ander paard(en). Dit is doodzonde, aangezien dit paard veel potentieel heeft.

Graag goede raad....Alvast bedankt

Saskia

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:28

-welke gouden tip zou jij aan ons, Bokkers, willen meegeven ivm algemene omgang met paarden

-welk misverstand zou jij graag uit de wereld helpen?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:41

Ik heb een vraag over het opstijgen van je paard.
In mijn omgeving zie ik veel jonge paarden die beleerd moeten worden en ik zie regelmatig problemen tijdens het op willen stappen.

Op welke manier kun je een jong, angstig paard leren omgaan met het moment dat een ruiter op zijn rug wil gaan zitten. Dus het moment van naast het paard staan en je voet in de beugel zetten todat je er volledig opzit.

Ik zie regelmatig paarden wegrennen of juist omhoog komen. Maar opstijgen is zo onnatuurlijk en als je een braaf paard hebt sta je er heel niet bij stil. Dus ik ben heel nieuwsgierig naar een manier waarop het paard niet of minder snel angstig/vlugtig wordt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:47

-Van wie is fiji en wat gebeurt er met haar na horse event?

-Waarom hebben jullie dit jaar voor een wild paard gekozen ipv voor een probleempaard, zoals vorig jaar?

-Welke probleempaarden zijn makkelijker om te corrigeren: gevoelige warmbloedpaarden, of de minder gevoelige en soms eigenwijzere koudbloedpaarden?

-Op bokt wordt er vaak gesproken over ‘paardenmensen’ en ‘mensen met paarden’. Bestaat dat onderscheid volgens jou?

-Wat vind je van de kritiek op de join up methode?

-Wat vind je van de kritiek op monty roberts, over dat hij niet de waarheid zou hebben verteld over zijn verleden, en dat hij zijn methodes niet zelf ontwikkeld zou hebben?

-Wat veranderd er voor jou als monty roberts overlijdt?

-Leo, het paard van horse event 2007, staat nog steeds bij jullie. Wanneer verwacht je dat hij herplaatst kan worden?

-Wat vind je van bokt?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 13-08-08 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:53

-Op bokt is er vaak een discussie over op welke leeftijd je een paard kunt inrijden. Veel bokkers vinden drie jaar te vroeg. Wat vind jij?

-Krijg ik korting op het dually halster als ik hem op horse event koop? Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:09

Hmm een aantal vragen van mijn kant.

*Als je met een paard werkt, doe je dat dan persoonlijk (zoals een maatschappelijk werkster op een middelbare school) of afstandelijk (zoals een praktiserend psycholoog).
* Heb je al eens een geval gehad dat de eigenaar het niet waard is om zijn/haar paard te houden, zo ja wat doet het MR team hier dan aan.
* Heb je ooit wel eens de neiging gehad om iemand vrijwillig te helpen? Dat je dus een persoon ziet die echt onbewust aan het klooien is met haar/zijn paard.

En nog wat niet paard gerelateerde vragen:
* Wat is je lievelingseten?
* Waarom heb je besloten om mee te praten op bokt?
* Wat is het mooiste moment in je leven?
* Wat is de grootste fout die je ooit gemaakt hebt?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:11

Nog iets minder dan een uur om vragen te stellen... Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:20

-Rij je zelf nog paard?

-Wat vind je van de Parelli methode?

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:24

Jij bent zelf opgegroeid in het wereldje van paarden training en druk om goed te presteren op wedstrijd.
Hoe en waarom is er bij jou die omslag gekomen om van het willen presteren op wedstrijden ineens de andere kant op te gaan en te gaan kijken hoe je met de paarden kunt communiceren en werken op een (totaal) andere manier?

Tijdens de training bij Monty Roberts zal er een wereld voor je open zijn gegaan. Wat was je grootste leermoment bij hem en wat was het moment dat jou er toe heeft gezet om zijn methode mee te nemen naar Nederland en hier te gebruiken/ verspreiden?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:32

Yinka schreef:
* Wat voor gevoel krijgt u als u een paard helpt, duidelijk verandering in zijn gedrag is te zien en dus een goed resultaat boekt.
* Deze methode of omgangswijze wordt meestal gekoppeld aan Natural horsmanship of western. Kan deze methode ook worden toegepast in alle andere takken van de paardensport? Zo ja waarom, zo nee, waarom niet?
* Bent u wel eens gewond geraakt toen u bezig was met een paard? Hoe kwam dat?

Vraag toegevoegd en 2e duidelijker gemaakt Lachen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:34

-Je vader was/is een fanatieke springruiter. Wat vind je, sinds je je met de methode van monty roberts bezig houdt, van je vaders omgang met paarden, en botsen jullie opvattingen daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:40

- Welk van de twee onderstaande situaties zou je prefereren? Waarom?
Het beleren (in alles, van omgang en verzorging tot rijden) van een groen paard dat altijd in het wild heeft geleefd, geen mensen gewoon is en nog nooit in mensenhanden is geweest (1), of het opnieuw/'her' beleren van een paard dat wel al in handen is geweest maar waarbij dit op verkeerde manier heeft uitgepakt, en het beleren compleet mislukt is in meerdere opzichten. (2). (Hierbij denkende aan: het is compleet niet gelukt of het dier heeft het niet begrepen, of het dier is schuw/angstig/'aggressief' geworden etc)

- Ik weet vanuit eerdere discussies en berichten hier op bokt dat je voor veel andere methodes en meningen open staat- is het ook zo dat je van meerdere verschillende (NH of niet-NH) methodes iets wat jij goed vindt 'meeneemt' en aan de hand daarvan je eigen manier van omgaan met paarden bepaalt/samenstelt/'creeert', of blijf je echt volledig en voornamelijk bij de methodes van Monty Roberts?

- Geloof je erin dat sommige mensen van nature al beter met 'probleem'paarden (of paardenproblemen) kunnen omgaan dan anderen, of denk je dat dat meer te maken heeft met ervaring, en dat iedereen het zou kunnen leren?

- Op een bepaalde manier zou je kunnen zeggen dat in de methode van de join-up ook dwang gebruikt wordt, wat betreft het 'wegsturen' van het paard en pas toestaan naar je toe te komen wanneer hij zich als het ware 'overgeeft', hoe zie jij dat?

- De methode van de 'buckstopper', hoe sta jij daar tegenover? Is het in zo'n geval niet beter een dier, wiens laatste uitweg de slacht is, gewoon een gezelschapspaard of handpaard te laten zijn, en niet toch te willen dwingen een rijpaard te worden?

- Zou je voorstander zijn van een soort verplichte cursus, voor iedereen die een jong paard wilt? Een soort puppycursus voor paarden, die ook uitleg geeft over rangorde in het wild, lichaamstaal van paarden en veel voorkomende problemen- om zo veel latere paardenproblemen/probleempaarden te voorkomen? Waarom wel of niet?
(edit: ik zie dat een soortgelijke vraag al gesteld is!)

- Kan iedereen leren om 'door de ogen van een paard te kijken', of vergt het een soort aanleg/gevoel voor dieren?

- Geloof je dat fysieke problemen bij paarden afhankelijk kunnen zijn van de emotionele toestand van het dier?

- Geloof je erin dat er paarden zijn die met een lastig karakter geboren worden, of worden paarden alleen lastig gemaakt door verkeerde omgang?

- Hoe kijk jij tegen sportpaarden aan die echt in de top van de sport moeten presteren, zoals nu op de olympische spelen? Vind je dat er teveel druk op die paarden wordt gelegd?

- Denk je dat het talent dat iMonty in jouw opmerkte in verband ermee staat dat je met paarden bent opgegroeid?

- Denk je dat mensen die met paarden zijn opgegroeid en wiens ouders/ verdere familie ook 'in de paarden' zitten sneller 'door de ogen van een paard' zullen kunnen kijken?

- Zijn er situaties waarin dwang gebruiken geoorloofd is, of is het dat nooit volgens jou?

- Hoe sta je tegenover het straffen en belonen van paarden; moet straffen altijd wanneer een paard iets 'verkeerd' doet, of is negeren eigenlijk de beste optie in veel gevallen? Moet belonen altijd en erg uitbundig, of kan belonen in de vorm van het weghalen van de spanning (op de teugels, van de kuit, van een spannend object dat een dier eng vindt, etc) ook een groot genoege beloning zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-08 19:58, in het totaal 9 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:47

mijn vraag ..
mijn paard was alleen in de bak echt een engel maar zodra hij ook maar alleen naar buiten moest werd meneer helemaal panies..omdraaien en steigeren en bokken en naar huis rennen

ik was wel bezig via monty manier maar hoe pak ik dat dan buiten aan??
hoe bewaar jij je zelfbeheersing als iets niet wil lukken?of als t paard het niet snapt of niet wil doen?
word u wel eens boos op een paard??
hoe blijf je boven een paard staan als hij dingen doet die je onzeker/bang maken?o.a. bokken steigeren
wat vind u nouw van t gebruik van touwhalster tijdens een join up?
is touwhalster beter dan een gewoon halster?
hoe leert u het steigeren of bokken onder een zadel af?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:04

Allemaal hartelijk bedankt voor de vragen, wij maken een selectie van 10 vragen en sturen die door naar Annemarie. De antwoorden op de 5 vragen die zij selecteert vind je binnenkort hier op het HorseEvent forum Lachen

[edit]
De antwoorden zijn hier te vinden:

[HE] Annemarie van der Toorn beantwoordt vragen van Bokkers
[/edit]