Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
katchina schreef:Wanneer en hoe weet je welke methode je moet gebruiken bij een probleempaard(-geval)?
_Kimm_ schreef:* Is het niet beter om de vriend van het paard te worden en dan op basis van vertrouwen&respect (wat dus iets langer duurt) het leidende figuur te worden ipv dingen af te dwingen (in een 't liefst zo kort mogelijke tijd)?
* Wat zou u doen als een paard de signalen van onderdanigheid bij een join-up niet laat zien: een andere oefening doen; doorgaan tot het wel gebeurt; <een ander antwoord>?
* Aangezien paarden in rangen leven en je meerderen, maatjes en ondergeschikten hebt, wat maakt dan welke rang je in het algemeen hebt? Bijvoorbeeld: jij voert mij (ik eet jouw eten) dus op dat gebied ben ik jouw meerdere. Maar ik laat mij door jou leiden, dus op dat gebied ben ik jouw ondergeschikte.
*Als je door (of in dit geval beter gezegd, naar) de ogen van een paard kijkt, waaraan merk je dan of je een wederzijdse connectie & respect hebt?
Kun je het ook daadwerkelijk in de ogen (de naar mijn mening meest sprekende delen van een lichaam) aflezen?
shan schreef:De ene mens heeft van nature meer overwicht en leiderschap in zich dan de andere.
Hoe leer je mensen die heel onzeker zijn en totaal geen overwicht en leiderschap hebben toch goed en zelfverzekerd omgaan met hun bijv. best wel dominante paard?
Lukt dit altijd of raadt je mensen wel eens aan om een ander baasje te zoeken voor dit paard?
Yinka schreef:* Wat voor gevoel krijgt u als u een paard helpt, duidelijk verandering in zijn gedrag is te zien en dus een goed resultaat boekt.
* Deze methode of omgangswijze wordt meestal gekoppeld aan Natural horsmanship of western. Kan deze methode ook worden toegepast in alle andere takken van de paardensport? Zo ja waarom, zo nee, waarom niet?
* Bent u wel eens gewond geraakt toen u bezig was met een paard? Hoe kwam dat?