mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:04

Mountainbikers in het bos zijn ook echt helemaal super! De grond in ons bos is nogal zanderig en los, en dan liet ik mijn a-ponytje daar echt niet doorheen ploegen met kar en al. Ze had geen ijzertjes dus liet ik haar over het harde aangetrapte voetpad lopen als het zand echt te zwaar werd. En dan kwamen de mountainbikers met veel bombarie schreeuwen dat ik van het pad af moet. Sorry maar als je gaat mountainbiken ben dan een echte en ga door het losse zand. Wil je alleen over de harde paden heen ga dan mensen op de weg lastig vallen en laat mij lekker op mn vrije zondag door het bos heen sjokken.

Ergens vind ik het wel fijn dat ze schreeuwen ook al is het onaardig, dan weten ik en mn pony in ieder geval dat er iets aan komt. Ik ben al te vaak in een doodstil bos verrast door zo'n kudde fel gekleurde fanatiekelingen die ineens de hoek om komen of langs je af razen. En mijn pony was toch echt bom-proof en gaf zelf niets om de motorcrossers in het bos (op een daarvoor aangelegde baan btw.)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:08

Jaa.. Op de weg inderdaad, niet op het fietspad. De berm mag ook overigens Knipoog

Op de weg is het zoals het is, de klojo's die dus veel te hard langsrijden, de vloekende wielrenners etc. Begin bij jezelf, want terugvloeken en klagen gaat 'm niet worden Beter: leer ermee omgaan, bereid jezelf en je paard goed voor, en komt er een of andere debiel te dicht langs met 70km/h op de motor op 1 achterwiel al toeterend en zwaaiend met daarachter een trekker met aanhanger die daar eigenlijk niet mag rijden etc etc.
Doe dan maar alles wat er binnen je mogelijkheden om er met z'n allen heelhuids vanaf te komen.

Natuurlijk is het fijn als we rekening met elkaar houden, maar dat rekening houden doe je als begeleider of ruiter van een paard (vluchtdier, geen machine) het allerhardst. Je bent dubbel verantwoordelijk om jou voertuig onder controle te hebben en houden. Verlang niet van anderen dat ze de situatie voor jou aanpassen, als ze het wel doen OK dan!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:09

Ik ging een keertje met mijn paard lopen. We kwamen een motor tegen, hij reed erg rustig. Ik stond stil, paard wilde niet meer vooruit. De motor rijdt net naast ons en paard trekt zich los en rent de camping bij zijn stal op Bloos . De motorrijder: ''O, sorry, nu heb ik je weer last bezorgt. Gaat het lukken hem te vangen? Anders help ik wel.'' Ik gezegt dat het wel lukt en dat hij vast ergens stond te eten ofzo. Hij verder gereden en ik paard gepakt.

Was een hele aardige motorrijder.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:11

Jullie zijn absoluut niet de enigen!

Hier zijn er ook mensen die echt énórm aso bezig zijn.

Wielrenners zijn vaak behoorlijk erg ja, die schelden en tieren al als je maar naar de weg kíjkt (we lopen altijd in de berm of over het land als er meerdere mensen tegelijkertijd aankomen, kleine moeite voor ons) Bellen of een keer 'pas op' ofzo zou echt geen kwaad kunnen!

Zo had ik bij het verkeersmak maken van Bobby ook nogal wat te stellen met medeweggebruikers, 1 stel staat me bijzonder goed bij. Van die opgeschoten jongens die eens willen laten zien hoe stoer ze zijn; zagen dat Bobby al behoorlijk bang was. Gaan ze óver het veld (verkeersmak maken deden we in het veld, dan steeds dichter bij de weg, we waren ongeveer halverwege) proberen ze zo dichtbij mogelijk te komen en maar toeteren en hoge toeren draaien, groot licht opzetten... Wij verdwenen achter de bomen, terug om de rust er weer in te krijgen.

Even later kwam ik met mijn auto langs: zaten ze midden op het veld vast. "Hee jij, trek ons er effe uit!" "Zulke stoere jongens willen niet gered worden door een meisje, je moet je hersenen gebruiken! Oh wacht, die heb je niet." Ja, ik weet het... kinderachtig, maar ik was gruwelijk kwaad.

Maar ook positief hoor! Ze waren de mais af aan het doen, twee van die grote machines, twee vrachtwagens en vier tractoren. Ik vroeg heel netjes of ik in de buurt mocht blijven staan om Bubs te laten wennen. Binnen een mum van tijd alle machines stil, moest ik verplicht een parcours afleggen XD Echt ongelofelijk geweldig super mega lief vond ik dat! Heb ze dan natuurlijk ook uitbundig bedankt. Daarna nog aan de zijkant blijven staan, en iedereen was extra heel voorzichtig in onze buurt! Met de hulp van die geweldige kerels waren we zover dat die snij machine (steekt heel erg uit aan de voorkant) heel langzaam, op een paar centimeter afstand voor Bubs d'r neus kon draaien.

Zo zijn er trouwens ook vaak mensen die hoe dan ook heel erg netjes, heel rustig voorbij gaan, dus het is niet helemaal slecht Knipoog Maar die boeren met hun parcours zal ik echt altijd dankbaar zijn en nooit vergeten!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:12

Kelly_ann schreef:
Jaa.. Op de weg inderdaad, niet op het fietspad. De berm mag ook overigens Knipoog

Op de weg is het zoals het is, de klojo's die dus veel te hard langsrijden, de vloekende wielrenners etc. Begin bij jezelf, want terugvloeken en klagen gaat 'm niet worden Beter: leer ermee omgaan, bereid jezelf en je paard goed voor, en komt er een of andere debiel te dicht langs met 70km/h op de motor op 1 achterwiel al toeterend en zwaaiend met daarachter een trekker met aanhanger die daar eigenlijk niet mag rijden etc etc.
Doe dan maar alles wat er binnen je mogelijkheden om er met z'n allen heelhuids vanaf te komen.

Natuurlijk is het fijn als we rekening met elkaar houden, maar dat rekening houden doe je als begeleider of ruiter van een paard (vluchtdier, geen machine) het allerhardst. Je bent dubbel verantwoordelijk om jou voertuig onder controle te hebben en houden. Verlang niet van anderen dat ze de situatie voor jou aanpassen, als ze het wel doen OK dan!

Paard is een vlucht dier dus moeten mensen daar rekening mee houden. Mocht hij schrikken, echt schrikken moet je hopen dat je de rem gelijk erop kunt hebben. Die auto weet zijn rem direct te vindne en hij staat stil als hij dat wil. Ze moeten rekening houden met onverwachtte dingen het blijft een dier!Het is geen auto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:16

arnjojo schreef:
sonjim schreef:
Wat ik me telkens bij deze topics afvraag is wat doe je in vredesnaam op een fietspad, daar mag je als ruiter of mens met paard aan de hand niet lopen, doe je dat toch heb dan op zijn minst respect voor de ergernis van weggebruikers die daar wel prutsmutsen te rijden.

Waar staat dat? Lachen hoe kom kun je dan buitenrijden op de openbare weg? Dat mag gewoon hoor Haha!

Klopt, volgens de letter van de wet ben je met een paard aan de hand of als ruiter een bestuurder en hoor je dus op de rijbaan. Dit is echter vaak veel gevaarlijker dan op het fietspad en mag je uit het oogpunt van verkeersveiligheid op een fietspad met je paard. Dit echter alleen wanneer je het fietspad hiermee niet versperd.

Maar sorry ik heb in het algemeen geen respect voor mensen die geen respect hebben voor anderen. Dus als ik ergens rij met mijn paard en hierbij niemand in de weg zit wens ik gewoon netjes behandeld te worden.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:19

idd helemaal mee eens!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:20

arnjojo schreef:
Ze moeten rekening houden met onverwachtte dingen het blijft een dier!Het is geen auto!!

Klopt, maar daar moeten andere mensen helemaal geen rekening mee houden. En al helemaal niet als ze zich keurig aan de wet/verkeersregels houden. Jou taak om te zorgen dat je je paard in zoveel mogelijk situaties kan remmen, echt waar... Anders is het gauw gedaan met ons paardenvolk op de openbare weg.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:24

De leukste reactie kreeg ik hierop (ik heb een hartgrondige hekel aan wielrenners, idd omdat ze te zeikerig zijn om normaal in te halen, of een belletje om te doen) toen ik er een aantal zag buiten : Kijk Bregh, wielrenners, PAK ZE, PAK ZE!! Zoef en wég waren ze... en ik in een stuip op mijn knol die er niets van snapte.... Heeeeerlijk!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:25

Van die actie gaan die wielrenners in het vervolg zeker even bellen/roepen als ze er aan komen Rolleyes

khirshanta schreef:
Maar ook positief hoor! Ze waren de mais af aan het doen, twee van die grote machines, twee vrachtwagens en vier tractoren. Ik vroeg heel netjes of ik in de buurt mocht blijven staan om Bubs te laten wennen. Binnen een mum van tijd alle machines stil, moest ik verplicht een parcours afleggen XD Echt ongelofelijk geweldig super mega lief vond ik dat! Heb ze dan natuurlijk ook uitbundig bedankt. Daarna nog aan de zijkant blijven staan, en iedereen was extra heel voorzichtig in onze buurt! Met de hulp van die geweldige kerels waren we zover dat die snij machine (steekt heel erg uit aan de voorkant) heel langzaam, op een paar centimeter afstand voor Bubs d'r neus kon draaien.

Zo zijn er trouwens ook vaak mensen die hoe dan ook heel erg netjes, heel rustig voorbij gaan, dus het is niet helemaal slecht Knipoog Maar die boeren met hun parcours zal ik echt altijd dankbaar zijn en nooit vergeten!

Wat gaaf zeg!

En over de rare dingen die de mensen doen.. Heb nog wel eens een opa'tje gehad dat heel aardig bedoeld stil ging staan met de auto en vervlogens z'n portier openzwiepte voor ons neus om ons te begroeten. Paarden vonden het loei eng *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:26

arnjojo schreef:
Paard is een vlucht dier dus moeten mensen daar rekening mee houden. Mocht hij schrikken, echt schrikken moet je hopen dat je de rem gelijk erop kunt hebben. Die auto weet zijn rem direct te vindne en hij staat stil als hij dat wil. Ze moeten rekening houden met onverwachtte dingen het blijft een dier!Het is geen auto!!

Vooralsnog hoeven mensen hier geen rekening mee te houden. Ze hoeven nl niet te weten dat een paard een vluchtdier is. Ze zullen ook absoluut niet het verschil zien tussen een paard dat aan de kletter gaat en een lekkere rengalop. Dus wanneer weten ze dat het uit de hand loopt? (als ze de gefrustreerde kop van de ruiter niet zien dan Clown). Maar uiteindelijk is het aan ons ruiters de taak om onze paarden in bedwang te houden (wat natuurlijk niet altijd lukt). Daarom is verantwoordelijkheidsgevoel zo belangrijk, ga niet de weg op met een paard dat om niets aan de kletter gaat. Die kleine meiden met die shetjes, echt heel schattig maar NIET in de berm naast een provinciale weg De verantwoording ligt t.a.t bij de ruiter omdat WIJ ervoor kiezen om met ons paard de weg op te gaan. Onze medeweggebruikers hebben daar niet om gevraagd dus vind ik dat wij dan ook degene zijn die ons moeten aanpassen in verschillende situaties. (natuurlijk de echte aso's in het verkeer daargelaten)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-08 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:27

Er ging iets fout in mijn bericht, sorry. Prutsmutsen moest zijn die er wel horen te rijden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:29

Ik moet als ik met mijn paard naar buiten ga ook een erg lastig stukje. Er wordt altijd veel te hard gereden en er zijn best wel wat bochten in de weg.

Ik heb gelukkig een heel braaf paard die niet op kijkt van auto's tractoren of vrachtwagens, dus ik rijdt daar midden op de weg tot de mensen afremmen en dan ga ik aan de kant. (in de bochten pak ik wel de berm hoor Tong uitsteken ) Maar ik zorg er gewoon voor dat ze er gewoon niet omheen kunnen en dus moeten wachten. Gelukkig gaat dat altijd goed !!

Het is een boerenlandweg, dus er mag niet eens hard gereden worden, en aan ieder huis staan wel mensen met paarden, op die manier moeten de weggebruikers maar leren dat er veel paarden door die straat heen komen.

Wielrenners heb ik meestal niet zo'n problemen mee. Als ze heel lastig zijn zet ik gewoon mijn paard dwars op de weg, dan leren ze het vanzelf wel !!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:30

En die echte aso's kom je helaas ook wel eens tegen, doe dan maar een schietgebedje en doe alles wat in je macht ligt om je paard onder je (bij je) en goed aan de kant te houden... Ik zou dan ook heus vloeken, maar juist de aso gaat écht geen rekening met je houden, vergeet dat maar.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:31

Kelly_ann: ja, ik had wel zo'n moment van 'zo, what goes around, comes around' Knipoog

Maar ik moet fatsoenshalve ook wel zeggen dat er sommige 'aso's' waren die niet beter wisten. Soms vinden mensen het leuk om te toeteren en begrijpen niet dat je paard daarvan kan schrikken.

Even de moraalridder uithangen: ik vind dat we als ruiters dus ook nooit mogen vergeten dat er meer paarden 'dummies' op de weg zijn dan paarden kenners, en daar hoor je ook rekening mee te houden. Sommige mensen gaan er gewoon van uit dat je paard 100% bomproof is. Oordeel niet te snel, en probeer daarom ook begrip op te brengen voor anderen! Ja, ook als je haast hebt in de stad, en een blonde doos houdt het kruispunt op omdat ze de weg kwijt is Tong uitsteken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:32

Ludora schreef:
Wielrenners heb ik meestal niet zo'n problemen mee. Als ze heel lastig zijn zet ik gewoon mijn paard dwars op de weg, dan leren ze het vanzelf wel !!

En ook dan gaat de wielrenner je echt niet vriendelijker en/of beter benaderen vrees ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:35

Kelly_ann schreef:
En die echte aso's kom je helaas ook wel eens tegen, doe dan maar een schietgebedje en doe alles wat in je macht ligt om je paard onder je (bij je) en goed aan de kant te houden... Ik zou dan ook heus vloeken, maar juist de aso gaat écht geen rekening met je houden, vergeet dat maar.

Idd, zo zat ik dus vrijdag toen die bestelbus zich met 20cm ruimte tussen mijn paard en het hek door duwde... Niet leuk Scheve mond

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:36

Bovendien zul je dan net zien dat er een paar zijn die niet meer kunnen stoppen... Niet zo mooi voor jou, je paard of de wielrenner ;P

Bovendien is het al helemaal geen waterdichte actie met een pony van 74 cm XD

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:40

khirshanta schreef:
Kelly_ann: ja, ik had wel zo'n moment van 'zo, what goes around, comes around' Knipoog

Maar ik moet fatsoenshalve ook wel zeggen dat er sommige 'aso's' waren die niet beter wisten. Soms vinden mensen het leuk om te toeteren en begrijpen niet dat je paard daarvan kan schrikken.

Even de moraalridder uithangen: ik vind dat we als ruiters dus ook nooit mogen vergeten dat er meer paarden 'dummies' op de weg zijn dan paarden kenners, en daar hoor je ook rekening mee te houden. Sommige mensen gaan er gewoon van uit dat je paard 100% bomproof is. Oordeel niet te snel, en probeer daarom ook begrip op te brengen voor anderen! Ja, ook als je haast hebt in de stad, en een blonde doos houdt het kruispunt op omdat ze de weg kwijt is Tong uitsteken

Ik ben zo'n blonde doos Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:42

Kelly_ann schreef:
Ludora schreef:

En ook dan gaat de wielrenner je echt niet vriendelijker en/of beter benaderen vrees ik.....

Als ze uiteindelijk stoppen ga ik wel even een vriendelijke discussie aan. Als ze niet stoppen heb ik pech gehad maar het wel geprobeerd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:43

Moet je denk ik wel veel charme hebben dat je ze zonder problemen staande kan houden, dat de beste wielrenners het niet absoluut erg vinden zo plots te moeten remmen met hun instabiele dunnen bandjes en je kan zeggen "Joh, moet je horen, jullie komen altijd zomaar voorbijgezoefd, doe in het vervolg ff een belletje of roep even dan kan ik op tijd aan de kant" Met als reactie "Ah, vandaar, bedankt voor de tip hier kan ik zeker wat mee"

Nah, ik acht de kans klein dat het gesprek zo loopt als je je paard ervoor gooit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:45

Kelly_ann schreef:
"Joh, moet je horen, jullie komen altijd zomaar voorbijgezoefd, doe in het vervolg ff een belletje of roep even dan kan ik op tijd aan de kant" Met als reactie "Ah, vandaar, bedankt voor de tip hier kan ik zeker wat mee"

*kruipt weer terug op haar stoel* Whahahaha ik zie het gewoon al he-le-maal voor me ROFL Zal ik het eens gaan uitproberen? Huilen van het lachen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:46

Ik ken het allemaal...
Fietsers die rechts in gaan halen op het moment dat je een kruispunt oversteekt en dan vlak voor je neus het fietspad weer op gaan.
Toeterende auto's ónder een viaduct.
Schreeuwende wielrenners (maar ze schopte naar fietsers als ze schrok, dus het was eigenlijk maar goed dat ze eerst schreeuwden Nagelbijten / Gniffelen)
En ben ooit een keer op een halve meter gepasseerd door een vrachtwagen, met rechts naast me een vaart van 3 meter diep.

Gelukkig was m'n oude pony 100% verkeersmak en is m'n nieuwe paard ook heel braaf buiten (maar iets minder bomproof, die kijkt bijvoorbeeld wel naar putten enzo) dus is het altijd goed gegaan. Maar heb regelmatig zoiets gehad van "als dit foutgegaan was...."

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:36

tamara45 schreef:
Van die wielrenners is een veel voorkomend iets. Die gaan altijd van een afstand lopen schreeuwen dat je aan de kant moet gaan. Toen ik Anna de eerste keren buiten reed (langs de weg) was ze nog best schrikkerig. Maar afremmen ho maar dat doen ze niet. Daarom beginnen ze ook in de verte al te roepen zodat ze door kunnen fietsen. Maar ze realiseren zich niet dat een pony daar ook van kan schrikken.
Net of wij niet langs de weg mogen rijden.

Dat wielrenners schreeuwen doen ze voor je eigen veiligheid. Die fietsen lopen zo soepel dat je ze niet hoort aankomen. Dus als ze niet roepen schrikt je paard zich helemaal het lazerus want dan scheren er ineens dingen voorbij die hij niet aan hoort komen en bovendien enorm hard gaan.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:02

Ja ik snap dat soort dingen ook niet ik ben zelf ook heel erg actief geweest met mountainbiken maar heb zelf nooit het idee gehad om met een rotgang langs een paard te scheuren zoals je vaak genoeg ziet gebeuren.
En met de auto is natuurlijk helemaal erg heb op de scooter zelf al problemen met honden dus of het echt een goed idee om in de auto voorbij een paard te schuren weet ik ook niet Haha!
Hopelijk wordt het voor mij en Benz hier straks wat makkelijker er lopen hier al zoveel paarden dat iedereen er waarschijnlijk wat bekender mee is maar je weet het natuurlijk nooit.......