Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kelly_ann schreef:Jaa.. Op de weg inderdaad, niet op het fietspad. De berm mag ook overigens
Op de weg is het zoals het is, de klojo's die dus veel te hard langsrijden, de vloekende wielrenners etc. Begin bij jezelf, want terugvloeken en klagen gaat 'm niet wordenBeter: leer ermee omgaan, bereid jezelf en je paard goed voor, en komt er een of andere debiel te dicht langs met 70km/h op de motor op 1 achterwiel al toeterend en zwaaiend met daarachter een trekker met aanhanger die daar eigenlijk niet mag rijden etc etc.
Doe dan maar alles wat er binnen je mogelijkheden om er met z'n allen heelhuids vanaf te komen.
Natuurlijk is het fijn als we rekening met elkaar houden, maar dat rekening houden doe je als begeleider of ruiter van een paard (vluchtdier, geen machine) het allerhardst. Je bent dubbel verantwoordelijk om jou voertuig onder controle te hebben en houden. Verlang niet van anderen dat ze de situatie voor jou aanpassen, als ze het wel doen
arnjojo schreef:sonjim schreef:Wat ik me telkens bij deze topics afvraag is wat doe je in vredesnaam op een fietspad, daar mag je als ruiter of mens met paard aan de hand niet lopen, doe je dat toch heb dan op zijn minst respect voor de ergernis van weggebruikers die daar wel prutsmutsen te rijden.
Waar staat dat?hoe kom kun je dan buitenrijden op de openbare weg? Dat mag gewoon hoor
arnjojo schreef:Ze moeten rekening houden met onverwachtte dingen het blijft een dier!Het is geen auto!!
khirshanta schreef:Maar ook positief hoor! Ze waren de mais af aan het doen, twee van die grote machines, twee vrachtwagens en vier tractoren. Ik vroeg heel netjes of ik in de buurt mocht blijven staan om Bubs te laten wennen. Binnen een mum van tijd alle machines stil, moest ik verplicht een parcours afleggen XD Echt ongelofelijk geweldig super mega lief vond ik dat! Heb ze dan natuurlijk ook uitbundig bedankt. Daarna nog aan de zijkant blijven staan, en iedereen was extra heel voorzichtig in onze buurt! Met de hulp van die geweldige kerels waren we zover dat die snij machine (steekt heel erg uit aan de voorkant) heel langzaam, op een paar centimeter afstand voor Bubs d'r neus kon draaien.
Zo zijn er trouwens ook vaak mensen die hoe dan ook heel erg netjes, heel rustig voorbij gaan, dus het is niet helemaal slechtMaar die boeren met hun parcours zal ik echt altijd dankbaar zijn en nooit vergeten!
arnjojo schreef:Paard is een vlucht dier dus moeten mensen daar rekening mee houden. Mocht hij schrikken, echt schrikken moet je hopen dat je de rem gelijk erop kunt hebben. Die auto weet zijn rem direct te vindne en hij staat stil als hij dat wil. Ze moeten rekening houden met onverwachtte dingen het blijft een dier!Het is geen auto!!
Ludora schreef:Wielrenners heb ik meestal niet zo'n problemen mee. Als ze heel lastig zijn zet ik gewoon mijn paard dwars op de weg, dan leren ze het vanzelf wel !!
Kelly_ann schreef:En die echte aso's kom je helaas ook wel eens tegen, doe dan maar een schietgebedje en doe alles wat in je macht ligt om je paard onder je (bij je) en goed aan de kant te houden... Ik zou dan ook heus vloeken, maar juist de aso gaat écht geen rekening met je houden, vergeet dat maar.
khirshanta schreef:Kelly_ann: ja, ik had wel zo'n moment van 'zo, what goes around, comes around'
Maar ik moet fatsoenshalve ook wel zeggen dat er sommige 'aso's' waren die niet beter wisten. Soms vinden mensen het leuk om te toeteren en begrijpen niet dat je paard daarvan kan schrikken.
Even de moraalridder uithangen: ik vind dat we als ruiters dus ook nooit mogen vergeten dat er meer paarden 'dummies' op de weg zijn dan paarden kenners, en daar hoor je ook rekening mee te houden. Sommige mensen gaan er gewoon van uit dat je paard 100% bomproof is. Oordeel niet te snel, en probeer daarom ook begrip op te brengen voor anderen! Ja, ook als je haast hebt in de stad, en een blonde doos houdt het kruispunt op omdat ze de weg kwijt is
Kelly_ann schreef:Ludora schreef:Wielrenners heb ik meestal niet zo'n problemen mee. Als ze heel lastig zijn zet ik gewoon mijn paard dwars op de weg, dan leren ze het vanzelf wel !!
En ook dan gaat de wielrenner je echt niet vriendelijker en/of beter benaderen vrees ik.....
Kelly_ann schreef:"Joh, moet je horen, jullie komen altijd zomaar voorbijgezoefd, doe in het vervolg ff een belletje of roep even dan kan ik op tijd aan de kant" Met als reactie "Ah, vandaar, bedankt voor de tip hier kan ik zeker wat mee"
tamara45 schreef:Van die wielrenners is een veel voorkomend iets. Die gaan altijd van een afstand lopen schreeuwen dat je aan de kant moet gaan. Toen ik Anna de eerste keren buiten reed (langs de weg) was ze nog best schrikkerig. Maar afremmen ho maar dat doen ze niet. Daarom beginnen ze ook in de verte al te roepen zodat ze door kunnen fietsen. Maar ze realiseren zich niet dat een pony daar ook van kan schrikken.
Net of wij niet langs de weg mogen rijden.