Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riviera2

Re: Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:12

idd zo snel mogelijk na laten kijken door de d.a. Succes ermee!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:34

Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik ga jullie de aankomende weken op de hoogte houden van hoe en wat. Ik heb vanmorgen de rechtsbijstand al op de hoogte gesteld.

Even nog op het 6 weken vruchtbaarheid verhaal terug te komen. De ruin is 2,5 maand terug gecastreerd en loopt dus nu al 2 maanden bij mijn merrie in....
Dus de kans dat ze drachtig is is wel heel erg groot.
Ik wacht het nog even af voordat ik een scan laat doen, heb vanmiddag nog een gesprek met de staleigenaar erover en heb het er ook met de DA over gehad.

Ook wat jullie zeggen over het dekken aankomend jaar door een friese hengst, dat kan wel, maar mijn planning was dat ik haar zou laten dekken in de maand april, zodat ik het jaar erop een veulen krijg in de maand maart. Nu krijgt ze dan eind juni een veulen mocht ze drachtig zijn en dat vind ik wel erg laat om nog een dekking te gaan doen. Dus dat betekend, dat ik weer een jaar moet wachten.

Tis een erg vervelende kwestie, maar ik kan er op het moment weinig mee. Baal er alleen enorm van mocht ze drachtig zijn. Ik wil zo graag tot een fatsoenlijk gesprek komen en het uitpraten enz. maar ben bang dat dat niet mogelijk is. Ik hoop dat de staleigenaar anders een oplossing weet en dat hij het anders met haar oppakt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:36

Eind juni dekken kan nog prima hoor, maar ik snap inderdaad dat het echt vervelend is.
Hopelijk is ze niet drachtig maar is haar cyclus een beetje in de war!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:39

Mijn hengst ( nu ruin) mocht 6 weken na de castratie weer tussen merrie's... Dan hoort het sperma uitgedroogd te zijn, dat was bij hem ook zo... maar als hij al 2,5 maand gecastreerd is, mag hij wel heel hardnekkig sperma hebben....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:40

Ongehoord om je net 2 weken gecastreerde hengst bij een merrie in de wei te zetten... waar hebben mensen hun verstand?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:40

KirstenG schreef:
Mijn hengst ( nu ruin) mocht 6 weken na de castratie weer tussen merrie's... Dan hoort het sperma uitgedroogd te zijn, dat was bij hem ook zo... maar als hij al 2,5 maand gecastreerd is, mag hij wel heel hardnekkig sperma hebben....

hij stond er 2 maanden geleden al bij in de wei, dus 2 weken na de castratie al....

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:47

Zoals velen al zeggen DA der bij halen. En als ze niet mee wil werken een rechtzaak aanspannen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:54

Ik zou eerst eens een DA erbij halen om te kijken of je merrie uberhaupt wel drachtig is, en je daarna eventueel verder zorgen maken Lachen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:01

Liezel1 schreef:
KirstenG schreef:

hij stond er 2 maanden geleden al bij in de wei, dus 2 weken na de castratie al....

oh sorry, dat had ik er niet uit begrepen.... dan is het wel degelijk mogelijk.... denk ook wel een grote kans..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:05

als ik het dus goed begrijp is de merrie van een andere pensionklant (jou vriendin) ook niet meer willig geweest. ik zou zoals hierboven word gezegd zorgen dat de dierenarts zo snel mogelijk komt en de rekeningen goed bewaren.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:11

Mijn vriendin, komt vanmiddag ook terug van vakantie en dan ga ik het er met haar over hebben en daarna hebben we een gesprek met de stalhouder, beide paarden zijn volle frieze merrie's, dus ik en ook mijn vriendin zouden het erg zonde vinden mochten ze wel drachtig zijn.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:12

mocht je het wel houden, dan hou ik me aanbevolen! ...
maar wat kan het kwaad om het te houden?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:14

Ik zou het niet weglaten halen hoor, want dat doe je ook niet bij een mens, maar vind het wel balen, dat mijn eigen planning daardoor kats in de war komt. Of ik het aanhou kan ik nu nog niet zeggen, dat leert de tijd wel.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:18

piewie schreef:
Mijn vriendin, komt vanmiddag ook terug van vakantie en dan ga ik het er met haar over hebben en daarna hebben we een gesprek met de stalhouder, beide paarden zijn volle frieze merrie's, dus ik en ook mijn vriendin zouden het erg zonde vinden mochten ze wel drachtig zijn.

zo bekeken uit mijn oogpunt (heb zelf een friese merrie) zou ik het ook verschrikkelijk vinden als ze gedekt zou worden door een kwpener.

maargoed hopelijk valt het mee, of kun je haar nog willig laten spuiten?

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:29

Ten eerste is het jou probleem niet.
Maar ik vind als eigenaar van die KWPN dat zei had moeten zeggen tegen de staleigenaar(esse) dat haar ruin net een paar weekjes geleden is gecastreerd en dat hij nog niet tussen de merries mag staan!
En als zij zelf hem er tussen heeft gezet dan is het zeker haar ongelooflijke grote fout dat zij hem er tussen zet.
Maar als jij je merrie er tussen hebt gezet dan moest de eigenaar van de KWPN al zowiezo hebben gezegt tegen jou (en de andere eigenaars op stal met een merrie) dat de ruin nog niet bij de merries mocht staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:35

Als je dekt wil je graag zelf je keuze maken lijkt mij, daardoor is dit natuurlijk extra balen. Na 2 weken al tussen de merries, waar zit het verstand van sommige mensen (ruineigenaar in dit geval.)

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:45

Jee ben je mooi klaar mee zeg!

Je kan natuurlijk aangegeven aan de eigenaresse van de hengst/ruin dat je haar aansprakelijk stelt voor alle kosten die dit met zich mee brengt. Zij had immers moeten weten dat hij nog vruchtbaar was. Misschien dat de eigenaar van de stal hierin kan bemiddelen? De dierenarts kan het veulen weghalen als je dat wilt. Edit: Als je besluit het veulen te houden dan draait zij natuurlijk niet op voor de kosten van de DA en is het jou veulen.

Was betreft een rechtzaak aanspannen. Kop op we leven niet in de VS hoor! Probeer het eerst minnelijk op te lossen.

P.s Een veulen Fries x KWPN kan hartstikke leuk zijn Knipoog Zie onderschrift

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:55

ielsjj_ schreef:
Maar ik vind als eigenaar van die KWPN dat zei had moeten zeggen tegen de staleigenaar(esse) dat haar ruin net een paar weekjes geleden is gecastreerd en dat hij nog niet tussen de merries mag staan!
En als zij zelf hem er tussen heeft gezet dan is het zeker haar ongelooflijke grote fout dat zij hem er tussen zet.
Maar als jij je merrie er tussen hebt gezet dan moest de eigenaar van de KWPN al zowiezo hebben gezegt tegen jou (en de andere eigenaars op stal met een merrie) dat de ruin nog niet bij de merries mocht staan.

tuurlijk is het haar probleem wel. het is namelijk dat de bevruchting in HAAR merrie zit!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:59

ielsjj_ schreef:

Als de merrie wel drachtig is, heeft TS toch een probleem.. dus je eerste zin klopt al niet.
Tuurlijk zullen de kosten dan verhaald kunnen worden (al dan niet via de rechtsbijstand) op de eigenaar van de ruin, maar de TS zit er maar mooi mee..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:23

Winkie schreef:
Jee ben je mooi klaar mee zeg!

Je kan natuurlijk aangegeven aan de eigenaresse van de hengst/ruin dat je haar aansprakelijk stelt voor alle kosten die dit met zich mee brengt. Zij had immers moeten weten dat hij nog vruchtbaar was. Misschien dat de eigenaar van de stal hierin kan bemiddelen? De dierenarts kan het veulen weghalen als je dat wilt. Edit: Als je besluit het veulen te houden dan draait zij natuurlijk niet op voor de kosten van de DA en is het jou veulen.

Was betreft een rechtzaak aanspannen. Kop op we leven niet in de VS hoor! Probeer het eerst minnelijk op te lossen.

P.s Een veulen Fries x KWPN kan hartstikke leuk zijn Knipoog Zie onderschrift

De staleigenaar, gaat proberen om met die mensen om de tafel te gaan.
Indd fries x kwpn kan hartstikke leuk zijn, maar ik wilde juist dolgraag een echte barokke fries verder fokken. Die van jou zijn erg mooi hoor daar niet van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:36

. even een stipje, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Je kan zoals eerder is verteld alle kosten dat gemaakt word van de dekking, veulen, onderzoek, dierenarts alles verhalen op de eigenaresse.
Hoe oud is de eigenaresse eigenlijk van de ruin, klinkt me jong in de oren? of heb ik het mis.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:44

Zou idd wel flink balen zijn. Hopen dat je op een normale manier met de eigenaresse kan praten.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:45

wil dit even volgen.. wel mooi balen... sommige mensen.. grrrr

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:55

femmefatale1 schreef:
ielsjj_ schreef:

Als de merrie wel drachtig is, heeft TS toch een probleem.. dus je eerste zin klopt al niet.
Tuurlijk zullen de kosten dan verhaald kunnen worden (al dan niet via de rechtsbijstand) op de eigenaar van de ruin, maar de TS zit er maar mooi mee..

Niet alleen de TS... maar het paard! die zit er echt mee...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:02

C_arola schreef:
. even een stipje, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Je kan zoals eerder is verteld alle kosten dat gemaakt word van de dekking, veulen, onderzoek, dierenarts alles verhalen op de eigenaresse.
Hoe oud is de eigenaresse eigenlijk van de ruin, klinkt me jong in de oren? of heb ik het mis.

Eigenaresse is indd erg jong nog, maar haar ouders zijn ook niet bereid om om de tafel te gaan.