Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

princesa

Re: Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:43

Het ligt wel een stuk genuanceerder hoor..., een heel stuk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:51

Ieder verhaal heeft 2 kanten.
Ik kan me voorstellen dat de amazone zich voor het blok gezet voelde, erg subtiel ging het er niet aan toe. Maar aan de andere kant heeft deze vervelende gebeurtenis misschien wél tot gevolg dat het dragen van een cap verplicht word tijdens dit soort evenementen (door de organisatie) Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:01

Mooie foto's wederom, vind het verhaal van Emiel en Ellen een beetje vreemd. Oké Emiel had wat genuanceerder mogen reageren, maar jij had gewoon een cap bij je moeten hebben. Als jij zelf roept een voorstander te zijn van het dragen van een cap behoor je er een bij te hebben. klaar.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:02

Gave foto's Ja ! K was er niet maar het geeft wel de sfeer weer (de goede dan he Clown ).
En heelijke foto's van David + paard Knipoog Haha!
Je maakt idd mooie foto's. Lachen

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:25

Leuke foto's!

Het paard op de eerste foto had wel even iets beter gepoetst kunnen worden zeg, snap niet dat je zo op een evenement durft te verschijnen!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:28

Oja nog een vraagje: met bitloos rijden mag je de teugels toch nooit zo laag vastmaken, dus niet zo'n lage neusriem hebben als bv op foto 5?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:36

Dat vroeg ik me ook af Maline. Bij het zien van een aantal foto's krijg ik wel een beetje benauwd. De neusriem zit soms echt op het randje van het neusbot en dan die je die enorme opengesperde neusgaten eronderuit. Bij de foto met het bloemboeket trekt het paard een pruilmondje die bij S&T gebruik direct aan teveel stang zou weorden toegeschreven.
Los daarvan. Complimenten voor de fotograaf. Bijzonder mooie foto's bij beperkt licht. De pas de deux combinatie ziet er ook schitterend uit.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 17:43

@ Maline: ik heb geen verstand van bitloos dus ik weet het niet Clown maar vriendin van me die mee was en ook bitloos rijdt viel het idd ook al op dat de neusriemen (te?) laag zaten bij sommige paarden.
Iemand die er verstand van heeft die weet hoe dat zit toevallig Clown ?

En @ Amable: heb wel meer foto's, zal ze ff op zoeken Lachen alleen jij stond steeds allemaal leuke dingen te doen verstopt achter de hindernissen dus ik heb er niet zoveel Tong uitsteken

Ow en Voest had in de clinic wel gezegd dat hij al met het paard in de losrijring gewerkt had en dat het jammer was dat we dat nu niet hadden kunnen zien oid.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:56

Ja bij veel zat het bitloze hoofdstel veels te laag op de neus. Zo hoort het niet, dat was wel jammer dat daar niet een beetje op gelet werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:03

Ik vond veel neusriemen ook (te) laag zitten. Inderdaad jammer dat er niet op gelet werd, voor het promoten van iets als bitloos rijden lijkt het me wel belangrijk dat je de juiste voorbeelden geeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:15

princesa schreef:
Het ligt wel een stuk genuanceerder hoor..., een heel stuk.

Er komt alleen geen antwoord op de vraag hoe het komt dat je als voorstander van een cap er toch geen bij je had. Buiten hoe het is gebeurt is komt dat heel erg vreemd en dubbel over eerlijk gezegd.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:25

Citaat:
Er komt alleen geen antwoord op de vraag hoe het komt dat je als voorstander van een cap er toch geen bij je had. Buiten hoe het is gebeurt is komt dat heel erg vreemd en dubbel over eerlijk gezegd.

Ik ben drie dagen in Hardenberg aanwezig geweest voor 6 presentaties/shows met twee hengsten, had 240 km in de sloffen zitten en een hoop spullen mee te slepen, een auto vol. Vergeten dus....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:28

princesa schreef:
Citaat:

Ik ben drie dagen in Hardenberg aanwezig geweest voor 6 presentaties/shows met twee hengsten, had 240 km in de sloffen zitten en een hoop spullen mee te slepen, een auto vol. Vergeten dus....

Ja.... sorry. Maar een cap hoort imho bij je standaarduitrusting..

Goed, we gaan hier duidelijk niet uit komen. Laten we hopen dat de volgende keer alles en iedereen wat beter voorbereid is en dat er aan beide zijden lering uit getrokken is Knipoog .

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:34

Even een berichtje van Callista die ik op verzoek voor haar plaats;

Als eigenaresse van “de stuiterschimmel” wil ik graag reageren in dit topic, maar ik moet eerst nuttige berichten schrijven voordat dat kan.

Vandaag zit mijn hoofd nog te vol om eerst nuttige berichten te gaan schrijven, dus moet ik even een beetje lobbyen om te reageren.

Zoals hier al aangegeven is en zoals mensen wellicht gezien hebben, was mijn paard echt niet bereid om zijn temperament te laten varen op paard 2008.

Het moeilijke van rijden voor publiek is dat even je paard “aanpakken” ook niet altijd kan, voor het oog van alle (foto) camera’s. Je kunt dan nl. een aardige inschatting maken wélke foto’s er gepubliceerd worden en met welk commentaar. Ik zie nu de steigerfoto’s in de rondte zwerven, maar gelukkig niet eentje waarop ik even mijn dominantie over dit paard uitspreek, zodat hij wél zijn kunstje ging doen. Het ging gewoon niet…. Jammer….

Er zijn momenten waarop mijn paard, net als ieder paard, meer in de stress raakt dan verwacht en als PRE komt dan zijn temperament naar boven. Tevens krijgt hij dan buikpijn, zijn geklooi begon ook met schoppen naar zijn buik. De verbinding tussen zijn hoofd en zijn lijf was zoek. Voor mij reden in ieder geval te proberen een beetje positief af te sluiten, nadat hij enkel een paar rondjes gedraafd had. Excuses dat we niet konden laten zien wat we wilden overbrengen, in de publieke belangstelling staan vindt mijn paard normaliter prachtig, gisteren even niet…. Het zijn geen machines.

In de middag heeft Emiel aan de lange lijnen mijn ogenschijnlijk braaf paard mee de ring in genomen.

Ikzelf heb echter gezien wat er voor die tijd gebeurd is en ben er nog steeds kotsberoerd van. Nogal overdonderd door het verschil tussen mijn verwachtingen van dhr. Voest en de werkelijkheid, ben ik helaas te weinig assertief geweest om mijn paard terug te nemen. Dan had niemand nog iets van Emiel Voest gezien gisteren, nu slikte iedereen de schijnvoorstelling. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik hem niet mijn paard heb afgenomen.

Ik heb een hersendood paard terug gekregen, welke niet eens meer begreep wat de trailer was, gisteravond. Mijn trotse PRE stond als een koe glazig voor zich uit te kijken voor de laadklep.

Vandaag staat hij in de wei met de veulens om bij te kunnen komen. Met zulke hoge spierspanning in zijn lijf dat er gewoon plakken op zijn rug en billen zitten. Ik hoop dat dit niet zijn doorsnee trainingsmethode is. En ik vrees dat hij even heel snel, heel zeker wilde weten dat hij niet in dezelfde problemen zou komen als ik in de ochtend had. De term “freestyle” kon ik nergens terug zien in zijn omgang met mijn paard in de inrijring. Het woord “agressie” is meer op zijn plaats.

Ik had (helaas) mijn toestemming gegeven mijn paard te gebruiken voor een demo bitloos lange lijnen, verder niks. Al het andere gebeurde had ik hem niet om gevraagd! Ik ben niet bij hem gekomen met de vraag mijn paard even braaf te maken. Waar hij het recht vandaan gehaald heeft mijn paard zo te behandelen, begrijp ik niet.

De hele terugweg naar huis ben ik hoofdzakelijk boos geweest op mijzelf. Na 27 jaar paarden kan ik een aardige inschatting maken van goed en fout. Wanneer ik mijn maag omhoog voel komen wanneer iemand even zelf het initiatief neemt tot een grove dominantiestrijd tussen paard en mens, zonder dat dit mens ook maar één vraag over dit paard heeft gesteld, dan voelt dat nogal fout! Ik heb gisteren geleerd dat er nog maar heeeeel weinig mensen zijn aan wie ik mijn paard durf toevertrouwen. Hoe (goed) bekend ze ook zijn!

De manier waarop Ellen daarna geschoffeerd werd door een man die even tevoren speelde met de levens van een paard en een handvol omstanders ten bate van zijn eigen ego, is allebehalve correct. Zeker voor iemand die op zijn eigen website caploos in de rondte galoppeert. Ik vind het persoonlijk ongehoord, wanneer je samen voor een behoorlijk publiek een statement wilt maken ten gunste van de bitloze vereniging, om op deze manier iemand de ring uit te ‘sturen’ Je hoort respect voor elkaar te hebben in wat je doet, uiteindelijk is de passie voor paarden toch hetgeen we allemaal horen te delen. Als je het dan niet eens bent met hetgeen je partner in de demo doet of wel of niet draagt, dan kan een headset ook een momentje uit. Over de rug van iemand anders (paard of mens) applaus en aanzien vergaren is allesbehalve netjes!

Callista
(ik ben niet zo’n forum mens, dus kan en mag verder niet reageren voordat ik nog 25 andere nuttige dingen heb gezegd)

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:37

Het gaat om de omgangsvormen voor MENSEN & PAARDEN.....DAT is wat het is EN niet de discussie over een cap.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:39

princesa: het is goed dat jij en callista proberen de boel recht te zetten maar dat is - helaas - dweilen met de kraan open.

Het is vrijwel zinloos om door tegenberichten de boel proberen recht te zetten; als Bokt eenmaal iets in zijn/haar hoofd heeft krijg je dat er eigenlijk niet uit. Sta erboven; je weet immers zelf hoe het gegaan is en heb er gewoon lak aan.

Tevens vind ik het vrij triest dat dit een discussietopic begint te worden waarbij de foto's van Renza naar de achtergrond geschoven worden. Het centrale topic van Paard 2008 is meer geschikt hiervoor denk ik Lachen
Laatst bijgewerkt door Kim_89 op 28-01-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:40

Hmm zo kan zo'n show dus wel een heel vertekend beeld geven. Wat heeft Emiel dan met je paard gedaan in de losrijring? Het zag er nu idd wel uit alsof hij gewoon braaf was.

Vond wel knap dat je zo rustig bleef terwijl hij 's ochtends zo aan het stuiteren was. Foto is ook niet gemaakt om je onder uit te halen of voor schut te zetten oid, maar gewoon omdat zo'n steigerende hengst er wel stoer uitziet op de foto Bloos .

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:40

Ik vind niet dat je nu zomaar de discussie kan verplaatsen om de aandacht van je zelf af te schuiven en Emiel in kwaad daglicht kunt stellen.

Je had je cap niet bij, bewust of onbewust, het is gewoon niet slim. Emiel had dit wat tactischer aan kunnen pakken ja. Maar feit blijft dat jij hem niet bij had, en als zgn. 'voorstander voor het dragen van een cap' had jij zélf niet eens op moeten willen stappen zónder cap. En dát is waar het om gaat.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:43

Ik verschuif geen discussie, ik willig een verzoek in.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:46

princesa schreef:
Het gaat om de omgangsvormen voor MENSEN & PAARDEN.....DAT is wat het is EN niet de discussie over een cap.

princesa schreef:
Ik verschuif geen discussie, ik willig een verzoek in.

U zei?
Nogmaals, ik snap je hele verhaal omtrent de cap niet zo goed, als je echt zo'n voorstander bent van de cap, stap je zelf niet zonder cap op, zéker niet op zo'n groot evenement, en vergeten zou je hem ook niet doen.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:47

je hebt gelijk

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:04

Denk dat voor mij en de meeste bokkers de situatie niet goed te beoordelen is, aangezien een verhaal altijd 2 kanten heeft. Als het klopt wat Callista schrijft, vind ik dat echt tegenvallen van Voest. Niet eens zozeer wát hij zou hebben gedaan, maar vooral dat hij in de show een heel ander beeld geeft en daarbij ook nog een opmerking maakt richting de eigenaresse. Ook had hij zich tegenover princesa misschien wat subtieler uit kunnen drukken en eerder wat over een cap kunnen zeggen, maar imo is het ook wel eigen verantwoordelijkheid om aan zoiets te denken (en anders eerder zelf eentje ergens vandaan te halen). Ook sta ik volledig achter zijn punt dat hij geen clinic zonder cap geeft. Dat zou (zeker op een evenement) geen goed voorbeeld zijn. Maargoed, ik denk dat deze discussie beter ergens anders gevoerd kan worden dan in dit topic.

Renza: was jammer van het licht, maar ondanks dat toch nog mooie foto's! En het was erg gezelli Haha! De afsluiting van David de Whispelaere was echt super om te zien!!! Ook het bitloze springen en mennen was onwijs leuk. Was jammer dat we van Jauke weinig konden zien, je zat voor ons helemaal achter de hindernissen Danielle Verdrietig
Neusriemen vond ik trouwens idd erg laag zitten bij veel paarden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:07

En zijn jouw foto's nog een beetje gelukt Haha! ?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:10

Mwah, niet geweldig. Maar heb hier ook geen aftershot op zitten. Miss als m'n zusje even d'r computer verlaat, dat ik er nog een paar upload.