nette proeven.. en toch 2x verlies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Re: nette proeven.. en toch 2x verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:50

Ik las je uitslagen al op startlijsten.nl!

Wat erg zeg! Ik bedoel hoe kan je zo harteloos zijn! En het ergste is dat je ook nog redelijk fijn gereden hebt!

Mijn vriendin reed ook mee en had ook verlies (als ze verlies kon hebben want ze rijd B), maar die van haar begon te bokken, te staken en ging aan de kletter.

Maak je niet te druk! De jury was waarschijnlijk ongesteld ofzo.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:54

BailyKarlos schreef:

ROFL helemaal mee eens!!!!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:30

Naomi_unique schreef:
BailyKarlos schreef:

helemaal niet mee eens, als je dat zegt als je 5 of misschien zelfs 10 punten minder hebt dat verwacht ok. Maar we hebben het over 147 punten!!!! Echt te simpel en naief om te denken dat dit alleen aan de jury ligt.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:40

Soms sta je gewoon te kijken van een jury hoor.. ik snap het best.. t is wel erg laag, misschien niet te vergelijken maar had een tijdje geleden bij een jury 176.. absoluut onterecht want de proef barstte van de fouten. Clown
Uit de galop vallen, verkeerde galop, aangalloperen bij middendraf, scheef met achterwaarts.. kortom slecht.
Precies 1 week later reed ik VOOR EEN EN DEZELFDE JURY op een andere locatie DEZELFDE proef. Helemaal foutloos. Alles precies op de letter en, geloof t of niet, 176!!! Nou vraag ik je??? Tong uitsteken

Maar aan de andere kant moet je gewoon een kop koffie halen, er even om lachen en weer naar huis gaan. Ik snap dat het erg deprimerend is maar weer een reden om er harder aan te trekken (Als je weer een wedstrijd hebt verloren.. En je voelt je niet zo fijn.. Weet dan dat je extra goed moet zaaien.. Wil de oogst wat beter zijn a la Nick en Simon)

Veel succes met je volgende wedstrijd en laat de moed niet in je laarzen zakken!!! Cool

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:06

Ach ik heb ook wel eens combinaties bij mij in de ring zien rijden die echt niet zo slecht reden (misschien niet genoeg oprichting en met een paard wat vrij korte bewegingen had) maar wel gewoon netjes in de aanleuning, de overgangen op de juiste plaats en gewoon netjes van letter naar letter, en redelijke oefeningen. Naar mijn idee hoeft zo'n combinatie geen verlies te rijden. Met 155 maak je de boodschap ook wel duidelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe je gereden hebt, maar als ik in je profiel kijkt ziet het er netjes uit. En zou ik zeker niet denken dat je een verliespunt in de M2 verdient.
We zie ik dat je vrij groot bent voor je pony, en dan met een pony tussen de paarden is het natuurlijk soms ook wat lastiger, zeker in het M/Z.
Gewoon niks van aantrekken en lekker door trainen. Mijn M2 debuut had ik bijvoorbeeld een jury die 1/3 van de ring verlies had gegeven en waar ik nét geen verlies bij had. Terwijl ik mijn andere proef (andere jury, vergelijkbare proef) op 2 puntjes na winst had (zeg maar 153 en 178, zoiets was het). Toen had ik bijvoorbeeld ook 4-en voor de gangen onderaan, en meer van dat soort vreemde dingen. Wel zuur dat je zo'n jury dan meteen 2 keer treft. Ik vind trouwens ook dat juryleden moeten motiveren, er zijn gewoon in elke regio wel een paar van zulke zuurpruimen, die echt extreem laag gaan met punten. En dat zit dan soms ook nog bij de AB-pony's de B te jureren. Sturen ze 6-jarige die hun shetlander niet in de krul hebben lopen met verlies en een rotcoupon naar huis .

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:10

Anne_0 schreef:
Naomi_unique schreef:

helemaal niet mee eens, als je dat zegt als je 5 of misschien zelfs 10 punten minder hebt dat verwacht ok. Maar we hebben het over 147 punten!!!! Echt te simpel en naief om te denken dat dit alleen aan de jury ligt.

Ja, ik kan er moeilijk een potje om gaan zitten janken.
Ik kan me ook voorstellen dat je zelfvertrouwen hier een deukje van oploopt en daarom mag je er toch wel een grapje over maken.
Ik bedoel het is niet dat je hele wereld in elkaar stort. Maar het is wel K*t.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:13

Fleurtje100 schreef:
Ach ik heb ook wel eens combinaties bij mij in de ring zien rijden die echt niet zo slecht reden (misschien niet genoeg oprichting en met een paard wat vrij korte bewegingen had) maar wel gewoon netjes in de aanleuning, de overgangen op de juiste plaats en gewoon netjes van letter naar letter, en redelijke oefeningen. Naar mijn idee hoeft zo'n combinatie geen verlies te rijden. Met 155 maak je de boodschap ook wel duidelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe je gereden hebt, maar als ik in je profiel kijkt ziet het er netjes uit. En zou ik zeker niet denken dat je een verliespunt in de M2 verdient.
We zie ik dat je vrij groot bent voor je pony, en dan met een pony tussen de paarden is het natuurlijk soms ook wat lastiger, zeker in het M/Z.
Gewoon niks van aantrekken en lekker door trainen. Mijn M2 debuut had ik bijvoorbeeld een jury die 1/3 van de ring verlies had gegeven en waar ik nét geen verlies bij had. Terwijl ik mijn andere proef (andere jury, vergelijkbare proef) op 2 puntjes na winst had (zeg maar 153 en 178, zoiets was het). Toen had ik bijvoorbeeld ook 4-en voor de gangen onderaan, en meer van dat soort vreemde dingen. Wel zuur dat je zo'n jury dan meteen 2 keer treft. Ik vind trouwens ook dat juryleden moeten motiveren, er zijn gewoon in elke regio wel een paar van zulke zuurpruimen, die echt extreem laag gaan met punten. En dat zit dan soms ook nog bij de AB-pony's de B te jureren. Sturen ze 6-jarige die hun shetlander niet in de krul hebben lopen met verlies en een rotcoupon naar huis :n .

Dat soort mensen moeten op zondag gewoon in hun bed blijven liggen. Ja

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:23

Fleurtje100 schreef:
Ik vind trouwens ook dat juryleden moeten motiveren, er zijn gewoon in elke regio wel een paar van zulke zuurpruimen, die echt extreem laag gaan met punten. En dat zit dan soms ook nog bij de AB-pony's de B te jureren. Sturen ze 6-jarige die hun shetlander niet in de krul hebben lopen met verlies en een rotcoupon naar huis .

Ja Helemaal mee eens.. Ik weet er toevallig een (zal geen namen noemen Muziek! ) die echt heeeel erg goed is. Zij zet vaak iets leuks bij op je coupon..(dit zijn voorbeelden hoor k weet dat ze het doet bij mensen Vork ) 'leuk paard' 'Wat zat je te genieten' 'netjes gereden' 'goed opgelost' ... Kijk als er zoiets bijstaat val je toch veel minder ver Haha!. Dat vind ik echt klasse ook als je wat mindere punten hebt beurt het je best op

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:28

Ik ken het. Ik heb zelf dit jaar ook 2x verlies gereden terwijl ik en anderen het niet verlieswaardig vonden.
Je moet wel door blijven zetten hoor! Heb ik ook gedaan en een maand geleden gewoon 1e en 2e geworden met 191 en 190 punten. Dus de aanhouder wint.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:36

de aanhouder wint idd..
maar ik denk dat het kwartje ook valt als er 160 word gegeven..
een verlies punt vind ik best zwaar negatief..
als de proef dan echt zo bagger ging, had naar mijn mening de jury ook kunnen melden dat het miss beter is de 2de proef niet te rijden..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:47

Precies, ik ken ook een jury die heel vaak neer laat zetten; tip: probeer meer zus en zo te rijden dan gaat dit beter! Daar heb je wat aan. Hoe mijn punten ook zijn als er goed onderbouwd commentaar bij staat ben ik het er meestal wel mee eens. Die coupons zijn niet voor niets groter gemaakt. En ik denk ook dat het kwartje in de 150 punten ook wel valt.
Wat ook een tip is voor de TS en iedereen trouwens: hier in de regio (in Hulten) organiseren ze geregeld oefendresuur met GP/LT juryleden. Je kunt dan een proef rijden, die laten filmen en zij spreken dan commentaar in. Die vertellen je ook wel flink de waarheid maar weten wel te vertellen hoe je die dingen beter krijgt. Ik heb daar echt al goede tips gehad waardoor ik echt voorruit ben gegaan. Dergelijke oefenwedstrijden zullen misschien buiten Brabant ook wel georganiseerd worden.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:50

Ben het wel met de meeste eens, was er natuurlijk niet bij maar als ik zo in je profiel kijk ziet het er inderdaad netjes uit en dan zou het wel heel kl...e moeten zijn gegaan voor verlies, dat had je dan zelf wel gevoeld neem ik aan...
Heb ook een keer verlies gereden in het L2 maar toen ging ook werkelijk waar alles mis!
Toen werd ik door de jury wel geroepen dat dit echt sonde van m'n punten was en dat ik anders maar een paar keer hc moest starten zodat hij er doorheen kwam, vond ik toch wel heel netjes van haar.
Gewoon naast je neer leggen en doorrijden, als het dan zo blijft kan je altijd nog aan jezelf twijfelen! Verward Nagelbijten / Gniffelen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 06:13

Tja, we moeten alleen op jouw mening af gaan dat het nette proeven waren. En dat vind ik een lastige.
Hoe vaak ik niet hoor, als mensen de ring uit komen dat ze tevreden zijn en dat ik dan echt denk: hebben wij dezelfde proef gezien?

Vergeet niet dat het beeld heel anders kan zijn dan het gevoel.

Als het beeld het eruit laat zien dat je een harde hand hebt en het wordt bij ieder onderdeel afgestraft kom je idd al gauw laag uit.
Verder had je misschien veel te weinig impuls en verzameling en dat is toch wel een vereiste in het M2. De M2 is nu eenmaal een rotklasse en de overgangsklasse naar het Z.
Als jurylid kan ik niet anders zeggen dan dat er echt slecht gereden wordt in deze klasse.

*edit* heb even gekeken wie je als jurylid had en ze staat er echt absoluut niet om bekend dat ze negatief zou jureren. Sterker nog, bij mij was ze iig altijd veel te mild Bloos Heb je je proeven niet op laten nemen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:15

wendyke schreef:
Als een jury 160 punten jureerd ben je hard genoeg afgestaft.

Fleurtje100 schreef:
Met 155 maak je de boodschap ook wel duidelijk.

terorita schreef:
maar ik denk dat het kwartje ook valt als er 160 word gegeven..

Fleurtje100 schreef:
En ik denk ook dat het kwartje in de 150 punten ook wel valt.

Toch verbazingwekkend dit...

Ik moet dus stoppen met onvoldoendes geven als een combinatie 150-160 punten heeft?
Je moet toch beoordelen wat je ziet?

Ik heb de proeven niet gezien en kan er dus geen oordeel over geven. Maar als je het zelf nette proeven vindt en de jury geeft 2x verlies, dan klopt er ergens iets niet.

Verder ben ik het met Rhijnauwen eens dat er in het M2 vaak tamelijk slecht wordt gereden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:25

Bedankt allemaal.. ja het is inderdaad erg lastig om hierover als buitenstaander een mening over te geven.
Want idd jullie moeten allemaal van mij afgaan.

Normaal verruimd en verzameld me paard wel goed, en gister moest ze echt zwoegen om die baan door te komen.
Hierdoor is het er waarschijnlijk minder goed uitgekomen.
Maar om nou te zeggen dat ik verder geen midden/uitgestrekte gangen heb getoond... Normaal haal ik er 7ens en 8en voor me middendraf en uitgestrekte draf. Dus hoe kan het zijn dat ik dan opeens het bijna niet toon of iets dergelijks..

En me overgang stap-galop ging heel netjes, en toch een onvoldoende voor.. Wat wil ze dan zien??

@ karinvdm: Tuurlijk moet er niet gestopt worden met onvoldoendes geven, maar als ik zo naar me protocollen kijk lijkt het net alsof ik beter terug kan gaan naar de B.
En de wedstrijd ervoor ging het allemaal wat slordiger en daar had ik ook al een keer in de 170..

Maarja ik had toch niet echt haast om door de m2 heen te gaan, en wilde toch niet meteen over bij 10winst. Dus op zich is het niet zo erg, maar het voelt zo onrechtvaardig omdat me paard helemaal geen rare fratsen had of iets dergelijks.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:23

Klinkt bijna alsof je de verkeerde coupon hebt gekregen... Scheve mond

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:24

Maar in je begin post staat dat je verwacht >165 punten te halen, maar dat verwacht je toch niet als je goed gereden hebt?
Als jou definitie van een nette proef >165 punten is, dan kan ik begrijpen dat je bij een strengere jury verlies rijdt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:27

Ik begrijp dat ook niet Asjemenou. Als ik 165 verwacht, dan heb ik slecht gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:13

Je weet misschien helemaal niet hoe de beenzetting was van jouw paard in die zware bodem. Misschien leek het wel ontzettend traag en gespannen vanuit het juryhokje. Op afwijkende bodem kan een beeld totaal anders zijn dan het gevoel. Ik heb op die manier ook een keer 150 punten gehaald. Het voelde perfect maar het bleek er nogal mat en saai uit te zien. Een beetje strenge jury geeft dan 5en en dan zit je al aan je verliespunt. Jammer dat je het niet op film hebt, zou erg leerzaam geweest zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 07:46

Sizzle schreef:
Je weet misschien helemaal niet hoe de beenzetting was van jouw paard in die zware bodem. Misschien leek het wel ontzettend traag en gespannen vanuit het juryhokje. Op afwijkende bodem kan een beeld totaal anders zijn dan het gevoel. Ik heb op die manier ook een keer 150 punten gehaald. Het voelde perfect maar het bleek er nogal mat en saai uit te zien. Een beetje strenge jury geeft dan 5en en dan zit je al aan je verliespunt. Jammer dat je het niet op film hebt, zou erg leerzaam geweest zijn.

Dit denk ik dus ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:59

Ik zou hier echt niet over in zitten, de volgende keer beter. Proeven rij je toch niet alleen voor de punten? Het is toch om uiteindelijk een heel soepel, wendbaar paard te krijgen die allerlei oefeningen perfect kan uitvoeren? Daar ben je jaren mee bezig en onderweg gaat het wel eens fout.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:10

asjemenou schreef:
Maar in je begin post staat dat je verwacht >165 punten te halen, maar dat verwacht je toch niet als je goed gereden hebt?
Als jou definitie van een nette proef >165 punten is, dan kan ik begrijpen dat je bij een strengere jury verlies rijdt.

Inderdaad!
Als ik een nette proef gereden heb verwacht ik toch minstens 195 punten, als ik er maar 165 verwacht heb ik bagger gereden........... Ik heb in dit soort topics al eens vaker aangegeven, wat meer zelfkritiek en zelfkennis bij de ruiters zou niet verkeerd zijn, i.p.v. altijd de 'schuld' bij de jury's te leggen.
Afgelopen weekend nog meegemaakt, M1 proef die absoluut niet M waardig was, helemaal geen impuls, middengangen zijn gewoon helemaal niet getoond omdat dat paard hartstikke dood aan het been was, het was als toeschouwer al vermoeiend om naar te kijken. Blijkt de combinatie 161 punten te hebben, resultaat, hele familie over de rooie want het was toch echt wel een nette proef volgens hen. Dus dan deugt de jury weer niet, terwijl denk ik verder alle toeschouwers het puntenaantal nog niet vonden tegenvallen voor wat er getoond was.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:15

Ik heb ook eens gehad dat m'n coupon vol stond met 'niet getoond' en daardoor bijna alleen maar 2en en 3en. Klopte totaal niet met m'n gevoel. Er liep wel iemand rond die 2 winstpunten had terwijl ze steeds riep dat ie alleen maar staakte en bokte. Bleek dat ze de coupons hadden omgewisseld. Is bij jou niet zoiets gebeurd? Al is dat nu natuurlijk lastig te achterhalen en misschien niks meer aan te doen.
In ieder geval, gewoon lekker blijven trainen en wedstrijden rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 08:48

ThisIsMe schreef:
asjemenou schreef:

Inderdaad!
Als ik een nette proef gereden heb verwacht ik toch minstens 195 punten, als ik er maar 165 verwacht heb ik bagger gereden........... Ik heb in dit soort topics al eens vaker aangegeven, wat meer zelfkritiek en zelfkennis bij de ruiters zou niet verkeerd zijn, i.p.v. altijd de 'schuld' bij de jury's te leggen.
Afgelopen weekend nog meegemaakt, M1 proef die absoluut niet M waardig was, helemaal geen impuls, middengangen zijn gewoon helemaal niet getoond omdat dat paard hartstikke dood aan het been was, het was als toeschouwer al vermoeiend om naar te kijken. Blijkt de combinatie 161 punten te hebben, resultaat, hele familie over de rooie want het was toch echt wel een nette proef volgens hen. Dus dan deugt de jury weer niet, terwijl denk ik verder alle toeschouwers het puntenaantal nog niet vonden tegenvallen voor wat er getoond was.

Met een nette proef bedoel ik dat er geen dingen verkeerd gingen. Verder niet zo'n bijzondere proef, gewoon netjes (ja moeilijk uit te leggen via de computer Vork ).

Dus zelfkritiek heb ik wel, anders had ik wel kunnen typen dat ik het bijv. echt winstwaardig vond of iets dergelijks.

De 165+ dacht ik o.a. omdat me pony het zwaar had tijdens de proef door de bodem en dat op sommige dingen nog de puntjes op de i gezet moeten worden (dingen die thuis echt super gaan, gaan in de proef toch weer iets minder).

Als er 155 had gestaan op me protocol had ik ook raar opgekeken, maar dan wist ik (ook) dat de lagere puntentelling kwam door o.a. de zware bodem.
Maar 2x verlies vond ik wel erg drastisch, dan moet je zowat bijna niks getoond hebben wil je zo laag rijden in mijn ogen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:18

Cardy schreef:
Maar 2x verlies vond ik wel erg drastisch, dan moet je zowat bijna niks getoond hebben wil je zo laag rijden in mijn ogen.

Dat valt nogal mee hoor, als je overal een 5 (wat volgens de omschrijving in het proevenboekje 'voldoende' is!) op zou scoren en één keer een 4 heb je ook al een verliespunt te pakken. Als je niet echt hoogtepunten in je proef hebt zitten, waarmee ik bedoel dat je als het allemaal goed gaat al een 6-jes proef rijdt, hoeft er dus niet eens zo heel veel meer fout te gaan om verlies te rijden. Als het dan allemaal net niet lukt, dus veel 5-en ipv je 6-jes, en er ook nog gewoon slechte/mislukte onderdelen tussen zitten, zeg een paar keer een 3 of een 4, dan zit je al zo op verlies.

Het is natuurlijk niet leuk voor je dat je verlies gereden hebt, maar ik persoonlijk vind dat er in de regel juist veel te hoog gepunt wordt, met name in de lagere klassen, waardoor mensen in de hogere klassen in de problemen raken en dan begint iedereen massaal af te geven op de juryleden, die dan 'ineens' in het M geen punten meer zouden geven. Als ik winstpunten rijd wil ik ze verdiend hebben, niet dat ik ze cadeau gekregen heb, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.