Twenter voor het eerst onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zalvador

Re: Twenter voor het eerst onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:00

Manzano heeft in mijn ogen helemaal gelijk, dat is gewoon een stukje paardengevoel die je moet hebben Lachen.
Vind t verder een erg leuk beestje! Zal je vast veel plezier van krijgen als je consequent genoeg blijft.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:41

Leuk dier!
Fijn wel dat ze zo braaf was. Ja

Even mijn post aangepast. Zie dat ze praktisch 3 is Clown

Zijn zulke beesten juist niet later rijp??
Dat zie je bijv bij de welsh cob heel erg.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:59

*was helemaal vergeten te reageren* Sorry Bloos Bloos Bloos

Wat een braaf beest zeg Wow! Ze pakt het echt goed op zo te horen! Fijn dat het zo goed ging, daar ga je nog veel plezier van hebben Syl Lachen Dat ze het op de terugweg zat was is begrijpelijk, is toch best veel voor zo'n beestje. Gelukkig alleen het laatste stukje, dat betekent dat jullie het toch wel goed ingeschat hebben. Ik snap de keus om meteen de weg op te gaan ook wel hoor, in de wei bij de andere paarden is ook niks en zo kon ze rustig achter Wanda aanhobbelen Lachen

De reactie van Bokt valt me trouwens tot nu toe alles mee, en jullie maar miepen over je "twenter" Haha!
Laatst bijgewerkt door Vientje op 11-06-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:00

Vientje schreef:
De reactie van Bokt valt me trouwens tot nu toe alles mee, en jullie maar miepen over je "twenter" Haha!

Dat is de macht van 'groen' Knipoog Ik had zo'n topic niet hoeven openen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:02

manzano schreef:
Vientje schreef:

ROFL
Groen is best intimiderend Haha!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:27

O super om te zien dit. Ze pikt het al net zo goed op als haar mama. Voor degene die haar mama niet kennen hier een fototje van haar. http://www.mijnalbum.nl/Foto=BM8IULK6 Dit is al een hele oude foto. Hier zit elsa nog in haar buik. En nog een fototje van een jonge elsa. Hier was ze een maand oud ongeveer. http://www.mijnalbum.nl/Foto=OEDOLD8B Ik vind het echt apart om haar nu te zien met een ruiter op haar rug, ik ken haar vanaf dat ze een paar uur oud is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:48

Manzano, over het buitenrijden: ik heb helaas geen bak tot mijn beschikking, althans: daarvoor moet ik eerst naar stal. De wei waar de paarden momenteel in staan ligt aan de andere kant van de weg. De wei bij de stal staan momenteel geen paarden op, om het land te laten rusten. Dus dan wordt het inderdaad meteen buitenrijden. Ze is volledig verkeersmak, ik heb er regelmatig mee gewandeld. Nooit alleen overigens, altijd met de jongste of één van de ouderen erbij. Buiten is imo veiliger dan in de wei, daar lopen 5 paarden rond, die dus kunnen klieren. We zijn naar stal gegaan, dat is ongeveer 5 minuten wandelen. Daar hebben we een goeie 5 minuten staan te kletsen (ernaast dus Lachen ) en daarna weer terug gewandeld. Ik durf rustig te zeggen dat Maya er nog geen 10 minuten opgezeten heeft en het stuk dat we gewandeld hebben is voor Elsa erg bekend en vertrouwd. En ter geruststelling is dus ook de Haf meegeweest, waar ze achteraan kon lopen.

Ginger, leuk die foto's zeg, geweldig om een kleine Elsa te zien... Lief! Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:11

Dit wordt een beetje eindeloze discussie zo denk ik...... weinig zinvol.

Love_Merarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:14

woow wat super zeg, meteen zo braaf!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:08

ik snap niet wat er mis is met meteen naar buiten te gaan?
de fries die ik vorig jaar beleerd heb ben ik met 2 jaar nalf beginnen longeren, ze had dan al een zadel en hoofdstel opgehad tijdens het poetsen.
eerst in de weide gelongeerd met zadel en bit, toen dat dat goed ging gewoon aan de hand naar de piste (10 minuten over de weg)
daar gelongeerd, en terug.
de eerste keer dat ik erop zat was samen met een andere tweejarige en de zoon van de eigenaar.
hij met zadel, ik zonder zadel Haha! (we hadden maar een zadel)
een stukje over de weg in stap, op een graspaadje wat draf, en terug stukje over de weg.
nu, ruim een jaar later is dit paard wel verkeersmak (althans, behalve voor putdekseltjes en vrachtwagens)
en is ze maar van weinig meer onder de indruk.

terug ontopic: mooi beestje zeg! zal wel goedkomen Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:34

Ik heb nooit gezegd dat er iets mis is met naar buiten gaan op zich

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:39

was in het algemeen hoor Knipoog
omdat iedereen beetje roept dat de eerste keer erop en direct naar buiten veels te veel is voor zon jong beestje...

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:13

lijkt wel het paard van harry potter.
Die bliksem bles, echt enorm mooi.

Ik ben echt op slag verliefd!

Ook een enorm braaf beestje voor de eerste keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:35

manzano schreef:
Vientje schreef:

Dit dacht ik eigenlijk ook meteen. Bloos

Als een "zwarte" bokker zo'n topic zou openen was het nu al 6 pagina's groot geweest en hing er al een slotje op.

Helaas voor Sylvia, maar ik deel toch echt de mening van Manzano, ik vind het ook allemaal best snel gegaan. Imo is ook niet echt naar het ook van veiligheid gekeken, voor de eerste keer los okay. Maar dan langs een drukke straat rijden, en dan voor de foto los gaan..nee, die foto's komen wel, de eerste keren is de veiligheid het belangrijkst. En die heb je op zo'n moment niet.

Ga er pas op als je een geschikte locatie hebt zou ik zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:06

Scotty__ schreef:
lijkt wel het paard van harry potter.
Die bliksem bles, echt enorm mooi.

Ik ben echt op slag verliefd!

Ook een enorm braaf beestje voor de eerste keer

Hihi, grappig joh, had ik nog niet eens gezien, maar nu je het zegt heb je wel gelijk Ja Haha!

Ginger, idd leuk om de moeder ook eens te zien. Wel een knap paard zeg! Dochter mocht er zeker wel zijn hoor Lachen Wellicht kan je over een jaar ofzo eens een ritje wagen, kan je moeder en dochter vergelijken. Zou leuk zijn Ja

Janneke... mmmh.. ik snap je punt, maar dat los-'rijden' was op een stuk langs een rustige weg. We moesten eerst iets van 25 m langs de drukke weg ofzo. En dat was gewoon aan het touwtje. En daarna zijn we overgestoken naar een brede grasstrook waar nog een sloot tussen zat, die aan een rustige weg grensde Lachen En toen ben ik er los mee verder gegaan. Dat ging werkelijk uitstekend, laatste stukje langs de weg richting stal ook erg netjes. Daar rustig gestaan, afgestegen en gewacht. Terug weer aan het touwtje langs de weg, bij het gras weer los, ging erg netjes, maar toen ging ze op een gegeven moment weer achteruit, en toen ben ik idd afgestegen en verder gewandeld.

In mijn optiek heeft ze niet veel gedaan, iets van 7 minuten een ruiter op haar rug gehad. Stukje gewandeld. Ze is verkeersmak. Ze had alle vrijheid om te lopen zoals ze wilde. Ik vind haar niet overnomen in ieder geval.

Mijns insziens maakt het niet uit, op welke leeftijd je begint met een paard. Het draait om de belasting. Mijn haf heb ik ook met 2 driekwart ingereden (zodat we dat in het najaar konden doen met fijne omstandigheden op het land). En na een half jaar was die dermate ingereden dat alle gangen erop zaten, gas, rem en stuur, en ze ongeveer een uurtje kon lopen met een ruiter op rustig tempo. Gewoon wekelijks iets doen voor een korte periode, rustig wat opbouwen.. Ik vind dat minder schadelijk dan een 4 jarige die met 2 maanden ingereden wordt en dan B-proef klaar is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:10

Leeftijd zeg ik ook niets over, heb er zelf ook een ingereden met 2.5 á 2.75 jaar en daarna rust gegeven. Lachen

Ging mij puur even over de veiligheid. Die sloot waarvan jij aangeeft dat die er is, i niet op foto's te zien en maakt het al een stukje anders. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:16

Leeftijd was ook richting de andere reacties erover Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 00:24

Zoals ik al zei: voor de bak moet ik zowiezo naar stal toe, of eigenlijk: de stal van de buren. Die rijbak moet ook maar net vrij zijn en dat is zo vaak niet. Ik heb helaas de luxe van een rijbak niet, so be it. Voor wat betreft de drukte van de weg: valt wel mee imo? Verward Daarbij heeft ze nergens echt 'op' de weg gelopen, maar zat er over het algemeen constant genoeg ruimte tussen verkeer en pony (en waar het wat krapper was zat ze aan het touw). Juist vanwege de veiligheid heb ik gewacht tot Maya er bij was, ik had ook alleen aan de gang kunnen gaan. Ik ben me er van bewust dat het niet ideaal is, maar ik ben ook van mening dat er weinig anders kan.

Ik heb met Apollo (en nog een enkel ander paard dat ik ingereden heb) ook de luxe van een rijbak niet gehad. Daarmee ben ik ook meteen met een 'hulppaard' het bos in gegaan. Helaas is ook bos wat dun geschaarst in Tilburg Clown

Ik kan nou heel flauw gaan roepen dat de B-categoriën vol zitten met 3-jarigen. Dat Gert op evenementen een paard dat koud uit de wei komt in 15 minuten onder het zadel heeft. Dat er op CHE tijdens de veiling twee 2-jarigen (waarvan eentje zelfs nog ruim geen 3 jaar) oefeningen uit het L en hoger lieten zien en voor ruim € 50.000 en € 80.000 verkocht werden. Maar wat schiet ik daar mee op? Ik heb naar eer en geweten gehandeld, ik heb weinig andere mogelijkheden en een volgende keer doe ik het weer zo. Elsa hoeft niet dit jaar in de B te verschijnen, ze wordt in alle rust en naar haar tempo ingereden en als ik d'r een half jaar laat staan staat ze lekker in het land. Ik kijk naar het paard, niet naar de leeftijd. Ik was en ben nog steeds van mening dat we haar niet overvraagt hebben...

Van die bles, dat was me eigenlijk ook nog niet zo opgevallen... Er zit altijd haar overheen Clown Staat eigenlijk wel gaaf Vork

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:43

En vandaag is elsje jarig. Gefeleliciteerd elsa.