Hoe braaf is een 4 jarig hengstje?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

A_Pallieter

Re: Hoe braaf is een 4 jarig hengstje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:13

Jolien87 schreef:
Whaha *lol*
Kortom: mensen, niet zo zeiken over die stenen, er zijn vast ook wel dingen waar wij over kunnen gaan zeuren bij jullie...

Is goed, ik zal niet zeuren over hoe slecht het is dat je op asvalt gallopeerd.

Maar! Dan mogen jullie ook niet zeuren, als dit paardje over een jaar/ 2 jaar opeens last krijgt van zijn pezen.

Oftewel, denk goed na over de dingen die hier zijn gezegt,
onthoud het en vergeet het niet.
Je moet zelf weten wat je met je paard doet echt waar, maar neem het in ieder geval mee.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:52

Jolien87 schreef:
En paarden die voor de wagen lopen hebben er zeker geen last van? Als zo'n paardje dat niet fijn vindt dan laat die zich echt niet zo makkelijk rijden opt asfalt hoor...

Ik weet niet of het je wel eens opgevallen is dat paarden voor de kar dan hoefijzers hebben? Hoefijzers vangen een groot gedeelte van de klap op.
Indien je over asfalt wilt galopperen kun je beter overwegen om er hoefschoenen onder te plaatsen.

Voor de rest vind het ik een super leuk en braaf paardje. Wees er maar trots op!

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:38

Hoefijzer vangen de klappen niet op hoor;) het hoefmechnisme vangt de klappen op, en door de hoefnagels in de ijzers wordt het hoefmechanisme bepekt..
De hoeven slijten wel iets maar niet zo erg dat hij te korte hoeven krijgt..
ook hoe erg de klap is die de pezen krijgen valt reuze mee..
Hiet allemaal zo'n drama overal van maken.
jullie maken allemaal van die watjes dervan

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:49

Lin4Life schreef:
Hoefijzer vangen de klappen niet op hoor;) het hoefmechnisme vangt de klappen op, en door de hoefnagels in de ijzers wordt het hoefmechanisme bepekt..

Ook ik rij met me paard buiten, ook op het harde.
Hij heeft zeer goede hoeven en ze slijten netjes af!
Een mietje? Nee dat is hij zeker niet, absoluut niet zelfs!
Ook hun hoeven slijten wat af, en ik draaf ook op de dijk maar gallopeer niet.

Maar ik ben verstandig en ga geen gevaren opzoeken, je kan ze beter voorkomen.
Iedereen zijn/haar mening is daar anders in en ik respecteer het best als jij vind dat het allemaal wel kan en het geen kwaad kan prima niet mijn probleem.
Maar ga dan niet meteen lopen bazuinen dat 'wij' mietjes maken van onze paarden,
dat is nergens voor nodig waarom elkaar de grond intrappen?
We proberen je alleen tips te geven, accepteer je ze niet? Prima!
Je moet zelf weten wat je met de informatie doet die je word gegeven, ik kan jou niet verplichten om te doen wat een ander zegt, dat is jou pakkie aan.

Maar ik wil nog wel kwijt, dat je aan de buitenkant niet ziet wat er binnenin gebeurt oftewel, de hoeven kunnen wel normaal afslijten maar dat zegt NIETS en ook echt niets over de pezen van je paardje, maar zoals eerder gezegt af en toe kan niet zo heel veel kwaad, maar doe het niet te vaak. Liever niet, maar dat is zoals ook eerder gezegt jou eigen keuze en niemand kan jou verplichten het anders te gaan doen.

Dit is niet aanvallend bedoeld, alleen maar om je te helpen, of in iedergeval tips te geven.

Gr.
annique

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:57

Zoals ik al eerder heb egzegd en jullie dus niet geod gelezen hebben, wordt deze pony alleen in het weekend gereden.
ik zoek ook zeker geen gevaren op. Ik weet best goed waar ik mee bezig ben.

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:01

Lin4Life schreef:
Zoals ik al eerder heb egzegd en jullie dus niet geod gelezen hebben, wordt deze pony alleen in het weekend gereden.
ik zoek ook zeker geen gevaren op. Ik weet best goed waar ik mee bezig ben.

Daar vertrouw ik op,
en is het toch prima!

ik hou hier verder over op.....

gr.
annique

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:24

als het paard alleen in het weekend wordt gereden is het juist niet goed om meteen te gaan galloperen over het asfalt. daar heb je heel sterke benen en pezen voor nodig.

10 min. STAPPEN per dag zorgt voor sterkere pezen in 2 maanden, sterkere botten in drie jaar. maar galloperen: het is gewoon echt heel erg verkeerd.

het is een mooie pony, is het dezelfde als die in je profiel? je mag wel meer je handen loslaten, je houdt ze wel erg vast en trekt ze naar je been. maar dat zag ik in je profiel.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:26

inge88 schreef:
Ach een klein stukje over de stenen galloperen kan echt geen kwaad. Wat denken jullie dat paarden in het wild doen dan? die lopen ook niet alleen op t gras of een bakbodem..
Leuke foto's zeker die met hondje erop Lachen

Nee, die gaan over de snelweg galoperen, want dat hebben ze in het wilde westen Gestoord
Omg denk na voor dat je wat zegt Rolleyes

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:35

Lin4Life schreef:

Owja? En waar baseer jij dat dan op? Omdat hij nú misschien nog geen last heeft van zijn pesen oid?
En hij wordt alleen in het weekend gereden? Is dat dan een excuus om op het harde te galopperen? Snap je redenering niet, want galoperen op het harden is nóóit goed. Ook niet als het "alleen in het weekend is".

Ik ga voor de rest dus helemaal mee met l0rdJ.

Wel leuk paardje btw.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:38

Politiepaarden galopperen ook met enige regelmaat over de weg... Verward

Valletjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:42

Leuk paard:) Maar niet zo heel verstandig om op de weg te galoperen (zoals hier boven ook al is gezegt) Je moet zelf weten wat je doet, maar het is niet echt zo heel goed Knipoog

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:44

inge88 schreef:
Ach een klein stukje over de stenen galloperen kan echt geen kwaad. Wat denken jullie dat paarden in het wild doen dan? die lopen ook niet alleen op t gras of een bakbodem..
Leuke foto's zeker die met hondje erop Lachen

Clown
paarden in t wild hebben ook egt te maken met asfalt wegen Vork
Wild = geen/nauwelijks mensen, wat moet die asfalt weg daar dan? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anne_87 op 05-06-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:45

Kelly_ann schreef:

En wie zegt dat dat goed is Knipoog

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:45

l0rdJ schreef:
Jolien87 schreef:
Whaha *lol*
Kortom: mensen, niet zo zeiken over die stenen, er zijn vast ook wel dingen waar wij over kunnen gaan zeuren bij jullie...

Is goed, ik zal niet zeuren over hoe slecht het is dat je op asvalt gallopeerd.

Maar! Dan mogen jullie ook niet zeuren, als dit paardje over een jaar/ 2 jaar opeens last krijgt van zijn pezen.

Oftewel, denk goed na over de dingen die hier zijn gezegt,
onthoud het en vergeet het niet.
Je moet zelf weten wat je met je paard doet echt waar, maar neem het in ieder geval mee.

Maar weet je wat het is, het paardje is er de dupe van. Als het paard over twee jaar kreupel loopt, dan is dat vervelend want je kan niet rijden, maar de ruiter heeft er geen last/pijn van. Maar het paardje heeft pijn en dát vind ik erg. En zeker nu ze gewaarschuwd is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Verder sluit ik me helemaal aan bij annique. Ik vind dat ze het heel goed verwoord en ik heb er eigenlijk ook niets aan toe te voegen. Je kan aan de buitenkant niet zien wat er van binnen fout gaat.

Over de politiepaarden, ten eerst zie ik die nou niet zo vaak over de weg galopperen, sterker nog, ik heb het nog nooit gezien, meestal stappen, hooguit een paar passen draf. Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar het lijkt mij zelden. Ten tweede, zullen die ook wel speciaal beslag hebben.

Als je ons niet geloofd, vraag het dan alsjeblieft aan je dierenarts. Vragen kan geen kwaad, toch?

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:48

Ziet er een leuke pony uit Ja
Maar idd..zoals is verteld..dat galopperen.
Kan hele preek gaan geven er over maar wil maar 1 ding zeggen:
Wees wijs en galoppeer gewoon in de berm, ookal is het maar 10,100 of 300 meter...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:50

sweetheart schreef:
Over de politiepaarden, ten eerst zie ik die nou niet zo vaak over de weg galopperen, sterker nog, ik heb het nog nooit gezien, meestal stappen, hooguit een paar passen draf. Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar het lijkt mij zelden. Ten tweede, zullen die ook wel speciaal beslag hebben.

Toevallig zag ik vandaag nog een foto ervan in de Metro. Misschien heel spectaculair voor mensen die niks met paarden hebben, maar vond het toen zelf ook nogal Lips are sealed

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:50

Letizia schreef:
Kelly_ann schreef:

En wie zegt dat dat goed is Knipoog

Dat wil ik niet zeggen, al denk ik dat de levensduur van zo'n paard bijna langer is dan dat van een gemiddeld sportpaard. Ondanks galop over straat.
Ik heb het vermoeden dat een zachte zware bodem veel meer funest is dan een harde egale bodem.
Verder denk ik dat gewrichten eerder stuk zullen zijn dan pezen in het geval van galoperen op het harde, bij draf en stap heb je altijd minstens ondersteuning op 2 benen, in galop komt de druk soms op 1 been te staan, dan zijn de klappen op de gewrichten hard.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:09

Een zware bodem is ook funest voor pezen, daar weet ik alles van, maar ik denk trouwens ook dat de pezen niet het eerste is wat hier onder zal lijden, maar idd de gewrichten, die klappen zijn gewoon te hard

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:40

Wat een ontzettend leuk paardje! En ook echt heel goed van je dat je hem overal aan laat wennen!
Wel schrok ook ik echt ontzettend van je eerste foto. Sorry, heb gezien dat er al veel reacties over zijn gekomen, maar je lijkt het nog niet echt aan te nemen. Neem het alsjeblieft wel aan. Je paard is nog jong. Het asfalt geeft niet mee, de gewrichten van je paard krijgen echt enorme schokken als je galoppeert. En de pezen kunnen op den duur overbelast/ontstoken raken. Stappen op asfalt is inderdaad juist heel goed voor de pezen, worden ze sterk van. Draven is ook nog geen probleem, mits geen kilometers natuurlijk. Maar galopperen is echt, en je moet het echt geloven, ontzettend slecht voor je paard. Nu merk je er nog niks van, maar over een aantal jaar zit je met de gebakken peren.
Succes verder!

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:24

Echt een onwijs leuk paardje! Wel makkelijk dat je paardje alles toelaat.
Maar ga er niet meteen te veel gebruik van maken.
Ik heb ook een paard dat ongeveer net zo oud is als de jouwe, en is ook pas een maand onder het zadel. Ik rij hem 1 á 2 x per week, en dan praat ik over stappen en draven en alleen de basis.
Ik zie mezelf met dat jonge beest echt niet galloperen over straat?
De gewrichten kunnen hier aan lijden, maar dat niet alleen. Een meisje ( ergens uit mijn buurt ) die gallopeerd ook regelmatig met haar net driejarige pony over het asfalt..
Dat beest loopt zwaar kreupel, en is overal de dupe van. Ik zeg niet dat dit gebeurt, maar het KAN gebeuren. Vooral met zo'n jong paard, die nog in de groei is, nog geen spierwerk heeft en nog niet zoveel gewend is? Het is helemaal je eige beslissing wat je doet.
Wij geven jou advies en willen je de goeie weg op helpen, dus ik bedoel neem dit allemaal niet zo negatief op, en accepteer deze tips. Op bokt kan je zulke reacties nou eenmaal verwachten. En nogmaals, wij geven jou tips en wij geven jou advies. Alleen het beste voor jou en je paardje! Lachen

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:25

Over asfalt galoperen, daar zal ik het niet over hebben. Ik vind dat je netjes op je paarden rijdt, zo zag ik in je profiel. Maar zag ik nu goed dat er een veulen over een hindernis gesprongen is: http://i78.photobucket.com/albums/j104/ ... G_0054.jpg

Misschien is de foto wel gephotoshopt of zo hoor. Ik 'schrok' ervan. Volgens mij houden jullie thuis de paarden wel op een erg prettige manier.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:27

Nou iedereen,
Iedereen heeft zijn eigen meningen en opvattingen erover.
Ik denk dat de discussie nu wel ten eidne kan gaan want daar gaat dit topic niet over.

Wel grappig dat iedereen het op bokt altijd beter weet Knipoog

Ik doe het op mijn manier, maar dank je voor jullie waarschuwingen.

inge88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:45

volgens mij halen jullie iets door elkaar: over het harde galloperen is helemaal niet slecht voor de pezen, maar veel galloperen op het harde is niet goed voor het hoefbeen. kijk maar naar politiepaarden, die worden maar 13 ofzo.
Als je even over de weg galloperen vergelijkt met over het strand kun je beter over de weg, omdat in los zand de pezen het zwaar te verduren hebben en pezen langsamer ehrstellen dan andere delen in het lichaam van het paard. niet zeiken dus over op de weg, maar reageer maar eens in die topics met zo'n leuek strandfoto's in galop. die beesten van maneges aan het strand worden niet ouders als 10 als ze veel gereden worden

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:47

wauw! echt knap dat je dat allemaal kan doen met een 4 jarige. Echt een braaf beestje Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:01

Lin4Life schreef:
Nou iedereen,
Iedereen heeft zijn eigen meningen en opvattingen erover.
Ik denk dat de discussie nu wel ten eidne kan gaan want daar gaat dit topic niet over.

Wel grappig dat iedereen het op bokt altijd beter weet Knipoog

Ik doe het op mijn manier, maar dank je voor jullie waarschuwingen.

Als je een topic plaatst kan je reacties verwachten, die kunnen negatief en positief zijn. Dan had je het niet moeten plaatsen. En als iedereen het "beter weet" wie denk je dan dat juist is, als iedereen het anders zegt Knipoog

Ik ga er dan verder ook niks anders meer over zeggen, dat ik het een heel leuk paardje vind. Lijkt net 1 van mijn blondy's die is ook zo heerlijk rustig. Wees er zuinig op Ja
Ik wil nog 1 mini dingetje kwijt. In je profiel je rijd zeer netjes echt super, maar een veulentje zolang laten springen met bescherming zelfs om, dat is ook echt niet goed voor zo'n klein hummeltje. Wees er zuinig op en voorkom beschadigingen etc.