Knappe 5-jarige aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re: Knappe 5-jarige aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:23

Ik kan mij dat 'vwnw' wel indenken idd, dat geeft erg druk achter de oren én op de rug als hij zich omhoog wil drukken.

Idd, leuk paard, maar ik zou hem hem toch anders gaan trainen Knipoog Zonde zo.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:30

Nog even een korte reaktie... Wij beginnen niet voor het vierde jaar met onze paarden. Eerst met vrijwerken en dan licht longeerwerk. Aan een halster dus. Dit zijn dus ook paarden die niet uitgezwaard zijn. We stappen alleen veel en houden de trainings sessies kort. De ouderen en meer getrainde paarden kunnen ook meer aan het werk en worden daarna aan de lange teugel en onder het zadel verder getraind. Misschien grappig om eens op onze site te kijken? www.moravita.com

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:54

En als het paard nou compleet in paniek raakt? Of Juist tegen het touw ingaat ipv meegeeft? Raakt ie dan ook niet gewond? Ik zou het veel te eng vinden om mn paard zo vast te binden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:42

ik vind het een apparte manier, maar zolang het het paard echt geen pijn doet zie ik er geen problemen mee, zolang je mar op de goede manier doet 9 ok ik gebruik helemaal geen hulpteugels ).

En het in paniek raken etc kan ook met een pessoa, of andere hulpteugels gebeuren en kan e ook van alles misgaan.

Feeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:58

Ik vind het er ook niet echt jofel uitzien, maar als jij vind dat het goed is voor je paard, dan is dat jou keuze

Leuk paard in ieder geval!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:05

Vraagje Bloos

Hoe blijft dat touwtje op zijn rug zo netjes liggen?
Probeer er achter te komen hoe het zit maar kom er niet echt wijs uit (donkere foto's Tong uitsteken )

Verder geen commentaar, ieder zijn eigen manier.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:04

Ik heb zon touwtje ook en geeloof me, als dat maar strak zat zit wil t wel degelijk snijden! Er zijn zat andere manieren om vwnw te bereiken. Vind t wel een leuk paardje!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:11

Ik ben ervan overtuigd dat je met de beste bedoelingen je paard longeert, dat zeker!
Maar wat ik jou zeer aan wil raden is om eens een cursus bij Lammert Haanstra te gaan volgen, is echt ontzettend leuk en leerzaam! Hij weet precies hoe je je paard op een fijne, verantwoorde manier VWNW kan krijgen! Echte aanrader!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:47

ik vind dit echt geen goede manier van bijzetten als je paard nu zijn hoofd omhoog of vaar voren doet, snijdt het touw (of het nou glad is of niet, en komt dan spanning op) in zijn oksels en rug, dat lijkt me niet echt paardvriendelijk..
misschien kun je inderdaad eens naar een cursus van Lammert Haanstra gaan, of zijn boek lezen? hij heeft vast wel tips over hoe je je paard lekker vwnw krijgt zonder deze constructie. iig succes!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:41

Allereerst vind ik dat je een heel leuk paard hebt. Jammer dat er niemand anders foto's kan maken van het rijden, daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

De manier van bijzetten vind ik heel vreemd, en heb ik ook nog nooit eerder zo gezien. Ik kan me niet voorstellen dat dit lekker voelt tussen de oksels van je paard. De huid is daar heel erg dun en gevoelig, dus als hij maar een keer schrikt en zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij tussen zijn oksels veel te veel druk.
Wat me ook opvalt, is dat het deel wat op de rug van je paard zit, nogal verschuift als ik de verschillende foto's zie. Op 1 foto ligt het touwtje zowat tegen de schoft aan, op een andere bijna op de lendenen. Die variatie lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het vwnw gaan van je paard.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:38

go wat een bekende manier van longeren.. ik longeer mijn friesje al 3 jaar lang op deze manier.. ook ik heb een keer foto's op bokt gezet en kreeg ook zoveel rare reactie's..

ik vind dat je een leuk paard hebt en gebruik de trainingsmethode zelf ook en dat bevalt me heel goed.. Ja

last van kapotte oxels? echt niet en rug op de schoft is er eigenlijk ook niet tot zeer en zeer minimaal..

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:40

Mooi paardje.. Maar die touwtjes Nagelbijten / Gniffelen En dat nog zonder longeerlijn.. Waardoor hij nog meer de ruimte krijgt om eens flink gek te doen EN zichzelf flink te bezeren.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:42

Leuk paardje! Ben het wel eens met de andere reakties dus zal
het niet nog eens herhalen Knipoog.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:50

Wat verschrikkelijk overdreven die reactie hier Haha!. Ik heb het bij mijn vorige paard en oud verzorgpaard ook gedaan zo. Omdat ik nog geen longeersingel ect had. Ik heb wel eens ergere paarden bijgezet gezien met elastiek, longeersingels etc. Wat denk je van een verkeerd ingestelde pessoa??
Het touwtje zit niet strak dat hij kei veel druk krijgt maar ook niet zo los dat hij zn benen breekt. Paard lijd hier echt niet onder hoor, mits het niet iedere dag gedaan wordt. En een zacht touw gebruikt word.
Leuk paard verder!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:51

Citaat:
last van kapotte oxels? echt niet en rug op de schoft is er eigenlijk ook niet tot zeer en zeer minimaal..

En dat is al veel tot veeeeel te veel............

Wel een erg leuk paard trouwens!!

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:12

eng touwtje leuk paard. mooie longeerlijn

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:32

Ooit kan het een keertje fout gaan. ALS het uitgesloten kan worden, doe het dan ook gewoon. Kleine moeite om even een singeltje erom te doen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:34

toch jammer dat jullie zo achterlijk reageren... waarschijnlijk is het niet voor ieder paard de beste methode maar je kent je eigen paard het beste lijkt me zo? tuurlijk kan het altijd een keer fout gaan maar bij welke methode is dat niet?

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:35

Nou vind het top dat jij je paard zo kan longeren!!
Petje af!!
loopt leuk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:56

Ik vind het allemaal wel meevallen.

Jarrah: jouw tip is goed maar je gaf volgens mij net krak dezelfde reactie in dat andere topic met die fout bevestigde pessoa?

Iedereen zeurt hier: dat kan pijn doen aan zijn oksels/..

Euh, hallo, iedere hulpteugel kan flink pijn mits fout gebruikt! Een pessoa die te kort of fout ingesteld is, is net zozeer een marteltuig.

Zelf heb ik deze manier van longeren hier al regelmatig zien voorbij komen en telkens komen er erg nare reacties op. De westernruiters kenden het meestal wel.
Ik zou persoonlijk eerder een gogue nemen om dit resultaat te bereiken, die werkt ook puur vwnw.
Of eens flink wat geld steken in een cursus longeren en met dubbele longe aan de slag gaan. Maar dat is persoonlijk. De reden waarom ik niet hiervoor zou kiezen omdat ik het niet ken. dus niet omdat ik het afkeur.

Verder een erg leuk paard!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:58

Buxy schreef:
toch jammer dat jullie zo achterlijk reageren... waarschijnlijk is het niet voor ieder paard de beste methode maar je kent je eigen paard het beste lijkt me zo? tuurlijk kan het altijd een keer fout gaan maar bij welke methode is dat niet?

let eens even op je taal jongedame... niet zo met woorden strooien.

Beter voorkomen dan genezen. Er bestaan veiligere manieren om je paard te longeren. Gebruik die dan ook.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:59

Buxy schreef:

moet je paard eerst z'n nek breken voordat jij iets anders gaat proberen?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:00

Het dier is wel goed door de rug .. (of het touwtje ,welke van bijde Hihihi)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:01

Tong uitsteken

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:02

vind het schandil de manier waarop jij longeert. ook al ken jij je paard, hij kan altijd schrikken en dan hang je. en je paard letterlijk. je hebt totaal geen controle over hem. als hij nu in paniek raakt kun je niks doen dan hopen en bidden dat hij niet zijn nek of rug breekt. alle touwen snijden als ze strak komen te staan, glad of niet glad.

vind dit ronduit achterlijk. om het maar even in jouw woorden te zeggen