Stoere Wessel op de wei (friese hengst)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheval4ever

Re: Stoere Wessel op de wei (friese hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:35

Een helel mooie fries zeg!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:21

jaa,wesseltje heeft het zeker naar zijn zin!!

is ook wel een beetje te zien aan zijn welvaartsbuikje..maar nog een paar maanden,en dan mag hij laten zien ,hoe hij onder het zadel eruit ziet..

Nawamooks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:56

Ben erg benieuwd hoor hoe hij onder het zadel eruit gaat zien

aisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:46

hi hi hij is alles een jaartje voor(zie sex met wessel !).
Dus al een beetje aan de arbeid om hem wat gezonder slank te laten worden kan echt geen kwaad,wat een beer van een paard!
Als die het straks een keer op een lopen zet ,heb je wel wat om te houden,hij gaat gewoon aan de wandel met je met zo'n flink lijf.
Maar goed alle gekheid op een stokkie,vind je nou echt dat het er gezond uit ziet,of hou je je aan je regel dat een jong paard gewoon ontzettend vet mag zijn tot hij 3 jaar is,ik snap er ba..en niet van.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:04

vat hem even niet,jij zou dus het normaal vinden als ik met een paard van 2 jaar en 3 maanden oud aan de slag ga,dat stel je boven het feit dat hij te dik is??

nou liever te vet,als nu al kloten met 2 jaar en 3 maanden!!!

1000% zeker weten!!!

hij staat in de wei,en doet daar wat een jong paard doet,spelen ,rennen en eten...en verder hoeft hij niets.

daarnaast hij loopt netjes mee hoor aan een touwtje,kwestie van netjes opvoeden!!

en of hij gaat rennen of een jippie van 200 kilo,als ze gaan dan gaan ze,maakt niets uit wat voor gewicht er dan aan het touwtje hangt.

sterker nog,wessel loopt bijna altijd los mee!!zelfs als er een merrie in de wei stond zette ik hem loslopend in de bak!!

nee laat wessel maar lekker uitgroeien!! ik vind het prima zo!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:08

Tja Fem t is maar waar je je prioriteiten stel he, je moet hem gewoon NU inrijden en flink aan het werk zetten, je snapt het gewoon niet

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:20

ja maar daarom is fem ook al rustig aan met hem begonnen.. ik heb nog wel ergens een mooie foto liggen (kleuren zijn wel bewerkt)..

Afbeelding

hij moet nog wat dieper erdoor, maar daarom rijdt femke normaal met slof, dan komt hij beter naar beneden.

aisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:35

tjonge jonge,heb ik het hier over werken,dat doen de meeste welvaartsdieren hier in nedeland niet eens!
Een 3 kwartier rijden is al lang voor de meeste,want dan zweet hij is hij moe!!
Een beetje meer lichaamsbeweging is ook voor een 2 jarige kleuter die te dik is goed ,dus voor een fries ook,je jaagd hem echt niet in het zweet.
Als hij zo braaf is,span je hem eerts al eens voor een licht wagentje,en laat hem lekker stappend de omgeving verkennen,is goed voor zijn buikje,en zijn conditie.
EN voor zij banden en spieren want die krijgen geheid een optater met zo'n gewicht,daar hoef je geen deskundige voor te ziin.
Nee, dus niks werken ,maar lekker voor een licht lopend karreke,is kei goed voor hem ,en al helemaal niet zielig omdat hij NOG maar 2 is.
HIj is zijn ontwikkeling ruim te boven ,dus ik zou hem lekker 2 a3 keer per week een uurtje lekker laten stappen ,en de rest inderdaad jong paard laten zijn ,dat hoorje mij niet beweren.
Maar dit wordt gewoon ongezond...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:38

nou,dat noem ik dan ook niet werken,beetje stappen voor een wagentje...

overigens ga ik hem niet betuigen,ik heb zeer nare ervaringen met wagentjes,dus hij blijft in de wei,samen met zijn vriendje,die hij vanavond weer flink aan het opjagen was...

en mijn paarden werken echt,ik denk dat je mij mss een heel klein beetje onderschat,maar dat geeft niet,maar ik denk dat de mensen die mij wel kennen,weten dat als ik eenmaal met paarden werk,dat ze niet stoppen met een beetje zweten...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:43

Die Kjoetie.
Ach ja, Fem, je weet wat goed voor ze is, je bent toch al oud en wijs genoeg om dat te weten geloof ik.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:48

maak je niet te druk.
er zijn zat mensen die hem in het echt gezien hebben en ik neem aan dat niemand hem dan te dik vind.
het is gewoon een pracht paard.

hoe is de dekking van vorige keer afgelopen.
was het de 2de keer wel raak?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:57

nee,helaas...sienna is niet drachtig...

nou ja,vanavond oefende hij vrolijk verder op fernando,die dan de wei doorgejaagd wordt..haha

wesseltje was een beetje drukjes vanavond,en nee ,in het echt vinden mensen hem niet dik,dan zeggen ,"oooooooooowww,maar dat valt wel heel erg mee",maar dat is met maestro idem dito,die wordt zelfs als rank bestempeld als mensen hem zien,maar leg dat maar eens uit.

en wessel is altijd een flinkert geweest,met 6 maanden was het al een beertje..
Afbeelding

FZ_LinJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:21

spritsie schreef:
maak je niet te druk.
er zijn zat mensen die hem in het echt gezien hebben en ik neem aan dat niemand hem dan te dik vind.
het is gewoon een pracht paard.

hoe is de dekking van vorige keer afgelopen.
was het de 2de keer wel raak?

idd!
als ik hem zo zie, vind ik hem echt niet te dik! hij is gewoon fors gebouwd {wat ik nooit echt mooi vind! behalve bij hem! blijf het een prachtdier vinden!!!

Nawamooks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:21

[quote="kimmie261"]nee,helaas...sienna is niet drachtig...

nou ja,vanavond oefende hij vrolijk verder op fernando,die dan de wei doorgejaagd wordt..haha

wesseltje was een beetje drukjes vanavond,en nee ,in het echt vinden mensen hem niet dik,dan zeggen ,"oooooooooowww,maar dat valt wel heel erg mee",maar dat is met maestro idem dito,die wordt zelfs als rank bestempeld als mensen hem zien,maar leg dat maar eens uit.

Wat lees ik nou. hihihihi
Wordt ouwe Fer belaagd door z'n grote vriend hahahahaha.
Ik zie het al helemaal voor me.

aisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:57

ook goed,laten we dan maar hopen dat wesseltje maar een gezonde wessel mag worden.........

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:23

wessel is al gezond,dus dat hij dat dan maar mag blijven...

ej ja natas,fer die heeft weer zijn marathon mogen lopen,hahah zelfs in galop,met wessel op zijn rug...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:34

Arme Fer.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:13

Wessel is gaaaaf! Wat dacht je van samen in span met Duke

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:23

jaaa,dukkieee,zo knap paard!!!

maar dan mag jij op die kar zitten,hahha,ik vind karretjes echt helemaal niets...

maar ze zullen wel super stoer zijn samen!!!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:28

Kar zitten is leuk hoor Lekker relaxt genieten van de omgeving

Afbeelding

Zie hier, Duke kijkt al naar Wessel die rechts hoort te staan

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:31

leuk beest zeg!
echt n leuke hengst met veel uitstraling

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:35

manda,doe jij zelf beleren voor een kar??

en hoe oud was duke toen je hem voor de kar hebt beleerd???

ik weet wel dat dat ip vroeger kan als onder het zadel,en ik heb een anbod van iemand gehad voor een kar met tuig,maar ik weet het niet hoor...

na 3 grote ongelukken met karretjes...als ze eenmaal gaan,dan hang je er maar achter he...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:54

Ik heb Duke helemaal zelf beleerd ja *trots*. *

Ik ben met Duke begonnen toen hij nog geen 2,5 jaar was met een tuigje op en bitje in. Het is wel erg vroeg, maar Duke was behoorlijk hengst en moest wel iets getraint worden om hem in bedwang te kunnen houden.
We hebben ongeveer een half jaar met hem gestuurd en heeft hij de bak gesleept. Toen heb ik hem onder het zadel beleerd, wat erg makkelijk ging. En met 3,5 jaar is hij geruint en daarna kon je hem zo voor de wagen zetten omdat hij al aan alles gewend was.

Zoals jij over Wessel praat is hij ook een heel makkelijk paard en een stuk minder hengst als Duke was op zijn leeftijd . Dan heb je ook niet echt een reden om zo vroeg al te beginnen.
Maar leren sturen aan de lange lijnen kan nu wel al, daar doe je geen kwaad mee. Opzich zou hij al voor de wagen kunnen, maar het is nog maar een jong beestje ookal ziet hij er al erg volwassen uit.

Als je wessel dan toch wat zou willen laten doen, dan zou ik hem longeren als hij ietsje ouder is. Als je echt karambities hebt, zou ik hem tot aan zijn derde jaar lekker rustig laten wennen aan het tuigje en aan het sturen aan de lange lijn.

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:34

Het is echt wachten op de reacties dat die te dik/zwaar is, maar ik vind het een machtig dier en ik mag alleen maar hopen dat mijn krumel (noah) zo uit gaat groeien als wessel!
Lekker laten geniet daarin dat weiland met zijn maatjes

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:34

ja ,en ik ga niet zeggen dat ie mager is hoor,toen ik zijn pens zag dacht ik ook,nou wessel,iets minder door schranzen had minder erg geweest...

maar goed,hij is jong,hengst en staat lekker met een vriendje op de wei,veel hengsten kunnen dit niet eens zeggen,zijn weide vriendje,is een 1,80m hoge reus,die al oud is,dus vooral veel mag eten,oude paarden worden best snel mager,en mocht dat paard ooit ziek worden,dan heeft ook deze een extra vetje om op te overleven...

wat wel weer een nadeel is,is dat door het "volwassen" uiterlijk wessel inderdaad uitnodigt tot sneller beginnen,ik denk dat als ik hem nu zou inrijden,dat weinig mensen zouden zien dat hij nog maar zo jong is.

Maar gelukkig heb ik geduld ,tijd en nog 4 andere paarden die ik kan rijden voor mezelf,dus hij mag nog lekker in de wei lopen,en jong zijn...