Onze nieuwe Fries: Orlando!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:49

hey leuk dat je zo snel al een analyse wil laten maken, leuk!
ben zelf ook benieuwd

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:54

ow roos: kan je mij zeggen of de voorpluk stoort???
Ik had wat goede foto's gemaakt, maar hij heeft toch nogalwat voorpluk bedenk ik nu... lukt het met of moet ik foto's met opgebonden voorpluk maken?

SuperRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:14

Allejandro

Re: Onze nieuwe Fries: Orlando!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:53

Wow je kan echt zien dat het een Adel is!
Mooi paard!!

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:02

Hij kan aan de foto's te zien, lekker lopen!!! Verder vind ik hem persoonlijk niet echt in keuringsconditie, hij is nog wat te popperig en iets te vet. Lekker mee aan de gang dus in rustig tempo, dan wordt hij nog mooier. Over die voorpluk, daar moet je zo weinig mogelijk aan komen want ik vrees dat er dan niks van over blijft, steeds als je die invlecht en later de vlecht er weer uit haalt, komen er ook haren mee en dat zou doodzonde zijn. Geldt ok voor de staart, wel mooi lang maar die is onderaan zo te zien nog niet echt dik dus alleen uitpluizen met de handen....
Mooi paard hoor!!!!!
Je kunt ook een jaar wachten tot je hem op een keuring aan biedt, waarschijnlijk is hij dan nog mooier, ik denk dat je zoals hij er nu bijstaat hooguit een tweede premie kan krijgen maar dat hangt dan nog van veel factoren af. Persoonlijk zou ik niet met een ruin naar de keuring gaan, het kost alleen maar geld en is tijdrovend om een paard keuringsklaar te maken.
Wat je wel prima met een jonge Fries kan doen: je bak slepen, een paar keer in de week een half uurtje in stap. Je belast daarmee het paard nog niet te veel maar ze krijgen er wel spieren van en worden mooi mak, succes!!!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:03

leuke foto's en ook leuk dat zijn naam erin staat

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:15

oestinja schreef:
Hij kan aan de foto's te zien, lekker lopen!!! Verder vind ik hem persoonlijk niet echt in keuringsconditie, hij is nog wat te popperig en iets te vet. Lekker mee aan de gang dus in rustig tempo, dan wordt hij nog mooier. Over die voorpluk, daar moet je zo weinig mogelijk aan komen want ik vrees dat er dan niks van over blijft, steeds als je die invlecht en later de vlecht er weer uit haalt, komen er ook haren mee en dat zou doodzonde zijn. Geldt ok voor de staart, wel mooi lang maar die is onderaan zo te zien nog niet echt dik dus alleen uitpluizen met de handen....
Mooi paard hoor!!!!!
Je kunt ook een jaar wachten tot je hem op een keuring aan biedt, waarschijnlijk is hij dan nog mooier, ik denk dat je zoals hij er nu bijstaat hooguit een tweede premie kan krijgen maar dat hangt dan nog van veel factoren af. Persoonlijk zou ik niet met een ruin naar de keuring gaan, het kost alleen maar geld en is tijdrovend om een paard keuringsklaar te maken.
Wat je wel prima met een jonge Fries kan doen: je bak slepen, een paar keer in de week een half uurtje in stap. Je belast daarmee het paard nog niet te veel maar ze krijgen er wel spieren van en worden mooi mak, succes!!!

Ik ga zijn voorpluk ook niet invlechten is alleen voor foto's voor een karakteranalyse bedoeld (waarbij zijn hoofdcontouren goed zichtbaar moeten zijn).
Bovendien is dat van die vlechten banketstaaf: ik heb twee tinkers die ik eerst om die reden niet durfde invlechten, maar aangezien iedereen het doet, heb ik het ook maar geprobeerd. Juist door in te vlechten (niet te strak!) bescherm ej de haren omdat ze niet zoveel wrijving ondervinden. Daardoor worden ze dus dikker en langer (ze groeien NIET sneller, maar het lijkt wel zo). Best is zelfs de vlechten er een hele tijd in te laten en zeker niet alle dagen eruit en er opnieuw in na een ontklitbeurt!

Dat een keuring geld en voorbereiding kost weet ik maar ik vind het gewoon leuk om doen: of het nu een veulen, merrie of ruin is

Als dan gaan we toch pas in augustus, dus hij heeft nog lekker wat de tijd om in vorm te komen en desnoods pas volgend jaar

Hij is idd wat (ahum) te vet gelukkig gaat daar gauw verandering in komen. Met zijn slechte hoeven (veeeels te lang, gebrokkeld daardoor, ijzer kwijt, twee andere los etc) struikelde hij teveel, waardoor we hem niet teveel gevraagd hebben. Sinds donderdag zijn zijn hoeven netjes in orde (praise the lord!) en nu loopt hij als een trein We hebben hem al even gelongeerd (zonder longe: hij is gewoon super!) en daar gaan we nu de komende dagen mee doordoen. En dan opnieuw aan het zadel laten wennen. hij is namelijk al ingereden, maar hij is opgeleerd door een jockey en die hebben de gewoonte om zadel en jockey erop te gooien terwijl het paard in beweging wordt gehouden. Orlando is niet bang van zadel of ruiter, maar weet dus niet beter dan dat hij rondjes moet draaien als je met je zadel aankomt dat wordt dus het eerste wat hij opnieuw moet leren: netjes stilstaan

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:09

O als je pas in augustus gaat heb je nog mooi de tijd om hem wat bij te trainen, verder geeft het niks dat hij is "opgeleerd" door een jockey, een Fries leert snel en is gevoelig voor belonen enzo dus dat stil staan leert hij snel genoeg.
Neem mijn vorige post over zijn afstamming ook niet te letterlijk, dat maakt voor jou niks uit omdat je met een ruin toch niet kan fokken.
Mooi dat het kereltje loopt als een trein!!!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:14

Haha nee hoor ik neem het je niet kwalijk

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:16

Trouwens ik roep altijd zelf dat je op een papier niet kunt rijden, op een paard wel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:50

Mooi dier!!! heeft al aardig wat front voor een 3-jarige!!!!

MystiekAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:52

wow Vet mooiie friess
ben wel beetje jaloers hoor wuahhaha

maar vooral die derde foto van onder dat die posseert vind ik echt heeeeeeeeeeeeeeeeel mooii

veel plezier met jullie fries

groetjess