Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
mag nog wel ff oefenen dus
, Sinaï is dus een arabische volbloed merrie, en dr manen groeien niet zo lang, maar ze wordt niet geknipt/getrokken, dus ze zijn een flink stuk langer als waar je normaal vlechtjes in maakt
.. ik kan ze nog niet zo netjes wegwerken, maar de eigenaar en vorige ruiter lukte het wel heel netjes, dus mij moet het na wat oefening ook lukken
..
is wel een extra hindernis hoor, want je moet ze dan niet helemaal doorvlechten tot onder maar je moet een paar keer een "lus" maken aan de onderkant en dat lukt niet zo goed vandaar die pieken
*ÏS jaloers
*
zo graag ook zo mooie dotjes hebben.. maar kan het niet
gewone wel (als ik het om mn gemak kan doen
)
ben erg nieuwsgierig ebony_lover schreef:Mooi hoor*ÏS jaloers
*
Kun je het misschien uitleggen hoe je het doet?zo graag ook zo mooie dotjes hebben.. maar kan het niet
)
stuur pb als je wiltben erg nieuwsgierig
ik moet eerst nog ff oefenen voor ik het kan uitleggen hoor
thinka schreef:ebony_lover schreef:Mooi hoor*ÏS jaloers
*
Kun je het misschien uitleggen hoe je het doet?zo graag ook zo mooie dotjes hebben.. maar kan het niet
)
stuur pb als je wiltben erg nieuwsgierig
stukkie terug heeft iemand al heel goed beschreven hoe het moetik moet eerst nog ff oefenen voor ik het kan uitleggen hoor
heb vorige bladzijde uitgebreid uitgelegd hoe je ze maakt

. Hier even gauw 2 voorbeelden van mijn knotjes geknipt uit foto's, hoop dat het goed te zien is:

maar ik zal het eens proberen

, maar het is in ieder geval mogelijk met lange "arabieren" manen 
Tyrza schreef:Tip: in plaats van pekdraad kan je ook gewoon zwarte wol gebruiken. Is veel goedkoper en ik vind het ook wat praktischer in de omgang
Probeer je vlechten iets minder strak te maken, zodat je roosjes wat natuurlijker eruit komen te zien
Citaat:je pakt een pluk manen, zo'n 10-12 centimeter breed(afhankelijk van de manenkam van het paard en de lengte in de hals. Bij een lange hals-> minder, grotere knotten.. Bij een korte hals->meer, kleinere knotten) dan vlecht je het gewoon, de eerste 2 slagen altijd iets losser als de rest zodat dat ''omhoog'' kan komen, dan krijg je een roosje als je het opsteekt
Dan als je allemaal vlechtjes hebt, pak je een stuk pektouw(lekker lang, dan kun je meerdere knotten achterelkaar doen.) je haalt het draad van onder naar boven door de onderkant van het vlechtje, totdat er nog een klein stukje pektouw onder het vlechtje zit, dan steek je de naald nog een keer van onder naar boven door het vlechtje, dit keer ietsje(halve cm) hoger dan de eerste keer. dan trek je hem voorzichtig aan en dan hoort ie stevig te zitten. dan steek je de naald iets over de helft van het vlechtje, van onder naar boven, er doorheen. Dan klapt het vlechtje een soort van dubbel. Dan prik je de naald van boven naar de onderkant van het dubbelgeklapte vlechtje. Dus door het dan bovenste stukje vlecht(door het dubbelklappen heb je nu 2 stukjes vlecht opelkaar en daarvan de bovenste) en dan door naar helemaal onderaan(onderaan is het punt waar het vlechtje dubbel zit) dan steek je de naald door de manen die bovenaan, op de manenkam zitten, dan rolt het vlechtje zich vanzelf op, of je moet even zelf vormen, en dan steek je gewoon heen en weer, totdat het vlechtje goed vast zit.
Zo dat was even een kleine uitleg
Remember schreef:Inderdaad niet slecht voor een eerste keer, maar als je wat bredere plukken pakt kun je de roosjes wat 'modelleren', wordt het net wat mooier van. Hier even gauw 2 voorbeelden van mijn knotjes geknipt uit foto's, hoop dat het goed te zien is:
Die op de vos zijn beter gelukt, maar die had fijnere manen! Die van Shine zijn nogal dun, begint nu al meer te worden, maar net wat dikker zoals bij die vos vlecht makkelijker. Heb ze overigens binnen 20min in de knotten staan, je krijgt er zo'n handigheid in op een gegeven moment!
Knap dan, je krijgt ze vanzelf mooier! 

. Die laat ik dus helemaal wat langer, om dan met het lange knotje opgerold toch nog een aardige knot te krijgen. Ik kom bij Shine meestal uit op 8, maar kijk even naar de hals van je paard. Meer wat kleinere knotjes geeft meer lengte, wat minder en wat grotere meer body, dus even puzzelen hoe of wat bij elk paard
! Beter invlechten van tussen de oren uit en dan een knotje (ook met maar 1 elastiekje trouwens!).