Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Let op:
* Ga tijdens een oefening die je paard met zijn voorbenen doet (oa spaanse pas en steigeren) altijd NAAST je paard staan en niet ervoor.
* Vrijheidsdressuur wordt geleerd vanuit 3 basis principes: Geduld, respect en vertrouwen.
* Heb je een verzorgpaard/pony, overleg dan eerst met de eigenaar of je uberhaubt aan vrijheidsdressuur mag beginnen. Als je toestemming hebt, stel de eigenaar er dan van op de hoogte welke commando’s je gebruikt, zodat hij/zij niet per ongeluk het commando geeft met alle gevolgen van dien.

ChingYi schreef:Ja ok...maar zeg dan ook wat ik kan doen bij het steigeren...hoe het wel moet...ik hoor alleen lees dit lees dat en zus en zo...en nergens zie ik hier een antwoord van HOE ik hem dan WEL fatsoenlijk kan laten steigeren
Bedankt nineS

....inmiddels 14
(pas geleden)
zal wel lukken 
nou nog hopen dat die anderen er dan ook iets mee doen en dat ik het dan ook goed kan doen amie_x_mij schreef:goede reactie chingYi!!
Ik zou het om eerlijk te zijn niet weten, ik zou je graag willen helpen. Ik heb weinig verstand van vd..
Nou mensen die het beter weten, kom maar op
)
" . De link dat ze enkel een snoepje kreeg als er ook een commando bij was had ze nog niet gemaakt. 
. Ik ben hooguit met twee dingen tegelijkertijd bezig aan te leren, vaak zelfs met 1tje. Alles in een keer is misschien wel wat ingewikkeld voor de pony.
.
.
. 

als ik haar been heel lichtjes aanraakte kietelde dat haar en tilde ze haar voetje op, toen heb ik dat met commando gedaan en nu kan ze voetje op commando (ook eigenlijk behoorlijk alleen als ze er zin in heeft)
heb ik laatst eens gehoord van iemand
Met de clicker leer je hem eerst het geluid van de clicker te associeren met iets lekkers oftewel de beloning. Dit doe je door gelijktijdig te clicken en iets lekkers te geven. Weet je pony wat het geluid betekent? (Hier moet je eventjes op oefenen voordat je met oefeningen ed begint.) Maar dit hebben ze zo door