Menno@VD(2e en 3e keer)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: Menno@VD(2e en 3e keer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:24

Basis? Welke basis? Bij VD hoef je je paard echt niet op te tillen om het te leren hoor! Daar werk je, dmv die basis, naar toe.

Daarbij, voor wat betreft die eigenaar... Het spijt me heel erg, maar ik vraag me af of hij weet waar TS mee bezig is en of hij verstand heeft van paarden. Als ik de vorige topics zie dan heb ik daar mijn twijfels bij.

Verzorgpaard, sja. Punt met verzorgpaarden is, en vooral met Shetlanders, dat je daar op een gegeven moment te groot voor bent en een ander verzorgpaard zoekt. Vervolgens komt er een klein meisje deze shet verzorgen. Vul maar in wat er gebeurd als ze perongeluk het commando tot steigeren geeft wat ze niet doorheeft. Of dat hij het gebruikt om zijn zin te krijgen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:02

Wat is dit? VD of ponyworstelen?
Misschien is het handig dit eerst eens op je gemakje door te lezen.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:21

Inderdaad Tessebes!

Citaat:
Let op:
* Ga tijdens een oefening die je paard met zijn voorbenen doet (oa spaanse pas en steigeren) altijd NAAST je paard staan en niet ervoor.
* Vrijheidsdressuur wordt geleerd vanuit 3 basis principes: Geduld, respect en vertrouwen.
* Heb je een verzorgpaard/pony, overleg dan eerst met de eigenaar of je uberhaubt aan vrijheidsdressuur mag beginnen. Als je toestemming hebt, stel de eigenaar er dan van op de hoogte welke commando’s je gebruikt, zodat hij/zij niet per ongeluk het commando geeft met alle gevolgen van dien.

deze zou ik als TS toch maar eens érg goed door gaan lezen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:33

leuke shet, maar je loopt wel hard van stapel naar mijn mening. 4 kunstjes tegelijk aan leren is héél verwarrend voor een pony. oefen dus eerst het buigen verder tot hij dit doet op het uiteindelijke commando(zweepje tegen buik en 'buig' bij mij) en ga dan pas door met bv. de spaanse pas. alles zo door elkaar is natuurlijk leuk voor de foto, maar zoals ik al zei verwarrend voor de pony, en hierdoor zal het leerproces minder snel gaan..

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:37

nou, nou, nou.....ok ok ok ik stop wel met het steigeren tssss.... BOKT

Iedereen zegt wel even snel dat het nniet goed is maar geef dan ook even zelf aan wat ik allemaal verkeerd doe en hoe ik het dan goed kan doen

NineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:39

Wat een poepie

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:40

Er zijn zat tips gegeven imo... Paardenschool van Penquitt lezen, je verdiepen in VD... Als je nou met VD bezig was dan hadden we tips kunnen geven, maar zoals Tessebes al zegt is dit meer ponyworstelen dan VD...

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:43

Ja ok...maar zeg dan ook wat ik kan doen bij het steigeren...hoe het wel moet...ik hoor alleen lees dit lees dat en zus en zo...en nergens zie ik hier een antwoord van HOE ik hem dan WEL fatsoenlijk kan laten steigeren

Bedankt nineS

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:44

goede reactie chingYi!!
Ik zou het om eerlijk te zijn niet weten, ik zou je graag willen helpen. Ik heb weinig verstand van vd..

Nou mensen die het beter weten, kom maar op

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:53

Sommige mensen moesten eens weten hoe sommige paarden dingen worden aangeleerd. Alsof iedereen hier op bokt zoveel verstand heeft van alles.

Meisje is 13 jaar ofzo, beetje rustig aan met reacties hoor

Mooie pony. Zolang jullie beiden plezier hebben vind ik er niks vreemds aan.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:54

ChingYi schreef:
Ja ok...maar zeg dan ook wat ik kan doen bij het steigeren...hoe het wel moet...ik hoor alleen lees dit lees dat en zus en zo...en nergens zie ik hier een antwoord van HOE ik hem dan WEL fatsoenlijk kan laten steigeren

Bedankt nineS

De mensen die hier naar op reageren en zeggen dat het niet goed is wat je doet bla bla bla, zeggen niet hoe het wel moet(misschien omdat ze het zelf niet weten?)
Dus mensen die hier cometaar op geven moeten maar tips geven hoe het dan wel moet.
Ik kan je niet helpen want ik weet er zelf niets van maar ik vindt het er wel leuk uitzien.
Sucses ermee

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:59

hehe...
whaha bedankt amie_x_mij...ik weet niet waarom maar als ik het teruglees dan begin ik toch spontaan te lachen
jammer...zou wel leuk zijn als je kon helpen

Manda: ....inmiddels 14 (pas geleden)
ja bedankt...en dat hebben we ook...

Ja dat zou best kunnen ja....ze laten me alleen ff lezen wat anderen schrijven en zelf brengen ze niks uit....srry hoor
jammer....bedankt zal wel lukken

Allemaal bedankt nou nog hopen dat die anderen er dan ook iets mee doen en dat ik het dan ook goed kan doen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:11

Er zijn toch verschillende tips gegeven waar je informatie kan vinden. Dat ga je dan eerst lezen en als je dan nog vragen heb stel je die en zullen die heus beantwoordt worden.
Je leraar op school zal ook zeggen eerst lezen dan pas vragen. Je zal namelijk de meest antwoorden al vinden in de informatie die al geschreven is en wij hebben ook wel wat anders te doen dan info die er al is nog honderd keer te schrijven.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:31

amie_x_mij schreef:
goede reactie chingYi!!
Ik zou het om eerlijk te zijn niet weten, ik zou je graag willen helpen. Ik heb weinig verstand van vd..

Nou mensen die het beter weten, kom maar op

Denk niet dat je haar zoveel kunt helpen, de mensen hier op bokt helpen alleen maar en willen niet dat dat beestje dadelijk gewoon slecht behandeld wordt (ook al vinden jullie van niet )
En hier hebben mensen er wél verstand van (de vd dus) dus denk niet dat je kunt helpen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:29

Als dit de een van de eerste keren is dat je met hem VD doet, zal ik zeker nooit steigeren of trappen aanleren.
Voorbeeldje met mijn eigen paard, daar doe ik ook wel eens als afwisseling wat vrijheids mee, vind ze zelf geweldig om te doen. Ik begin wel bij de basis, heb haar eerst leren halthouden, stilstaan, naar me toekomen, achterwaarts...Toen vond ik het leuk om tussendoor iets moeilijkers te leren, dingen pakken. Dus leerde ik haar mijn zweepje vastnemen op commando. Ging aardig, ze had het heel snel door hoe het in mekaar zat. Maar wat was haar eerste conclusie die ze gemaakt had "Ow leuk! Als ik het zweepje vast neem, krijg ik een snoepje " . De link dat ze enkel een snoepje kreeg als er ook een commando bij was had ze nog niet gemaakt.
Met als gevolg dat ze in het begin te pas en te onpas met mijn zweep tussen haar tanden stond, want dan kreeg ze een beloning dacht ze.

Nu is een zweepje vastnemen iets heel onschuldigs en ze heeft het zo goed als afgeleerd nu, maar stel je eens voor dat ik met steigeren was begonnen en ze dacht "Oh leuk, als ik steiger wordt ik beloont!" Dat werd een erg gevaarlijke situatie.

Dus begin bij het begin, houdt je bezig met de echte basis, het stilstaan, het volgen, achteruit, draaien. Dan simpele dingen als een voetje geven, iets vastnemen, een doek zwaaien, flemen, daarna misschien buigen, compliment...en begin daarna pas aan dingen als steigeren, al ben ik daar helemaal geen voorstander van en zeker niet als het een verzorgpony is, als het mijn verzorgpony was had ik op staande voeet ontslagen als je hem leerde steigeren

edit: o ja, en niet alles tegelijk willen . Ik ben hooguit met twee dingen tegelijkertijd bezig aan te leren, vaak zelfs met 1tje. Alles in een keer is misschien wel wat ingewikkeld voor de pony.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:40

De eerste foto's vind ik wel leuk, maar dat steigeren lijkt idd stiekem wel ponyworstelen .
maar wel een leuke shet .

En euh, mssn zeggen mensen niet HOE je steigeren aan moet leren, omdat niet iedereen dit zomaar op eigen houtje moet gaan proberen zonder eerst de basis (en andere oefeninen) goed bevestigd te hebben?

Verder zoals eerder gezegd: 4 dingen tegelijk aanleren kan verwarrend zijn .

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:49

xKatleentjex: hartstikke bedankt

Sylleke: bedankt haha ja lijkt er idd wel op ja

nou het volgen en halthouden enzo doet hij al aardig hoor

ja ik laat het steigeren en de kick maar weg...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:55

Trappen en steigeren kan idd gevaarlijk zijn! En vrijheidsdressuur is het paard dus vrij laten simpel gezegd. Je moet dus niet gaan trekken of tillen of wat dan ook, maar commando's en hulpen geven en dan meteen belonen als de pony het goed doet. De timing is heeeel belangrijk! Heb je wel eens aan een clicker gedacht om te gebruiken?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:55

een verzorgponytje van mij kan voetje als ik haar been heel lichtjes aanraakte kietelde dat haar en tilde ze haar voetje op, toen heb ik dat met commando gedaan en nu kan ze voetje op commando (ook eigenlijk behoorlijk alleen als ze er zin in heeft)

Dat is alles wat ik van vd weet.. Ik heb er wel boeken enzo over gelezen, maar ik denk toch dat het in de praktijk erg anders is!

nu dwaal ik wel behoorlijk af..
Ik vraag me eigenlijk wel heel erg af hoe jullie je paard hebben leren steigeren? Je kunt het moeilijk gaan voordoen

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:02

mannonetjoe: waar kan ik een klicker vinden? want ik heb idd wel al vaker aan de klicker-taining gedacht maar heb geen idee waar je zo'n ding kunt vinden

amie_x_mij: ja dat kunnen die ook....beetje tikken en voetje en ik heb em in mijn hand....meestal.....of ze hebben geen zin dan gaan ze er met hun volle gewicht op leunen....

ja dat wil ik eigenlijk ook wel weten

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:09

zon flippo uit de chips maakt ook een klikgeluid heb ik laatst eens gehoord van iemand

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:17

whahahahahahahaha *lol* wat voor een "flippo"?

wolterkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:38

jeej hallo wat ben je aan het doen man???? je pony aan't martelen????
kan je niet een beetje normaal doen????

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:41

jeej...de vraag is of JIJ normaal kunt doen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:43

Ik heb hem uit een dierenwinkel in roermond, heb er een boek van gekocht en leek me keileuk om te doen, dus toen heb ik er een gekocht. Hij kostte iets van 3 euro ofzo, dus valt wel mee. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vast veel tegen over de clickertraining.
Zal proberen om het een beetje uit te leggen: om je paard iets te leren is timing heel belangrijk, maar vaak als je hem wil belonen met een snoepje is het moment waarbij je pony iets goed deed allang verstreken Met de clicker leer je hem eerst het geluid van de clicker te associeren met iets lekkers oftewel de beloning. Dit doe je door gelijktijdig te clicken en iets lekkers te geven. Weet je pony wat het geluid betekent? (Hier moet je eventjes op oefenen voordat je met oefeningen ed begint.) Maar dit hebben ze zo door
Snap je het???