veulentje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:59

Cassidy schreef:
Is dit dan het paardje voor je vader? Bedenk dat je zeker 4 of 5 jaar verder bent voordat je er iets mee kunt...Lips are sealed

dat vinden we niet erg. opvoeden is ook erg leuk.
b.v poetsen, wandelen aan dingen laten wennen enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:02

Het opvoeden van een veulen is nog moeilijker dan het opvoeden van een jong paard.
Het resultaat blijft hetzelfde, groen op groen gaat zelden goed. Bedenk ook dat je vader over 5 jaar wel 5 jaar ouder is, en inrijden van een jong paard brengt de nodige risico's met zich mee. Bovendien is het niet gezegd dat je ooit op dat veulen kunt gaan rijden. 4 van de 10 veulens komen voor hun derde levensjaar te overlijden, of krijgen blessures waardoor ze nooit bereden kunnen worden. En een veulen opvoeden kost meer dan de aanschaf van een wat ouder paard. Omdat je in een eerder topic al had aangegeven dat de financien een probleem zijn.

Voor degenen die het andere topic niet hebben gezien:

[VMR] kopen of niet???

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:06

Cassidy schreef:
Het opvoeden van een veulen is nog moeilijker dan het opvoeden van een jong paard.
Het resultaat blijft hetzelfde, groen op groen gaat zelden goed. Bedenk ook dat je vader over 5 jaar wel 5 jaar ouder is, en inrijden van een jong paard brengt de nodige risico's met zich mee. Bovendien is het niet gezegd dat je ooit op dat veulen kunt gaan rijden. 4 van de 10 veulens komen voor hun derde levensjaar te overlijden, of krijgen blessures waardoor ze nooit bereden kunnen worden. En een veulen opvoeden kost meer dan de aanschaf van een wat ouder paard. Omdat je in een eerder topic al had aangegeven dat de financien een probleem zijn.

in de tussentijd gaat men vader lessen.
en men vader rijd het paard niet in maar dat laten we doen.
maar nogmaals mijn vraag was anders!
en van de financien: als je ineenkeer heel veel geld uit moet geven is wat anders dan afentoe wat.(als je snapt wat ik bedoel)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:41

was is die cassidy een ...
ik erger me altijd aan jou commentaar :S

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:35

Moest ik jou zijn zou ik het niet doen.
Niet dat ik de paarden niet mooi vind.
Maar ik zou beiden gewoon natuurlijk houden.
Het is natuurlijk ook afhangkelijk aan het karakter van beiden.
Je moet het zelf weten maar je weet nu hoe ik erover denk.
Veel succes.
En maak er een mooi veulentje van ;Y)

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:36

ilovejuno schreef:
dat vinden we niet erg. opvoeden is ook erg leuk.
b.v poetsen, wandelen aan dingen laten wennen enz.

Maar je mag het niet als een spelletje bekijken Knipoog

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:39

mymy schreef:
das heel hoog afgemaakt en daar zitte 3 lage prikkel omheen...
maar die wei is niet van mee van zijn oude eigenaar..
dus binnekort staat ze daar niej meer

Ze bedoeld dat het gevaarlijk is dat ze erin terecht komen Knipoog

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:52

leuke paarden Lachen
ik heb geen idee wat er uit zou komen Tong uitsteken
misschien kun je de dierarts vragen ?

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:16

waarom is je titel : veulentje?
maar oke Tong uitsteken
mooi paard!!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:19

ilovejuno schreef:
waarom niet?

omdat dravers nu toch niet meteen de makkelijkste paarden zijn om dressuur mee te rijden,en als je fokt met een draver op een gewone merrie komt er 90 procent zeker een paardje uit met de gangen van een draver,en de bouw ook al lijkt me.
maar zoals ik kan uitmaken uit je reacties zal je het toch doen Schijnheilig

je zal een paardje krijgen,kleiner dan de merrie en kleur en aftekeningen zullen liggen van vos/lichtbruin tot donkerbruin,aftekeningen kun je echt niet op voorhand zeggen.

weet jij al hoe je binnen 4 jaar zal willen rijden?misschien ben je dan al wat verder en wil je meer,en dat zal jammer genoeg niet kunnen dan.. Scheve mond

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:49

Saltow schreef:
Maar je mag het niet als een spelletje bekijken Knipoog

dat doe ik het ook heus niet hoor! ik neem het sirieus! *LOL*

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:50

Saltow schreef:
Ze bedoeld dat het gevaarlijk is dat ze erin terecht komen Knipoog

ze kunnen er niet in terecht komen (ookal stond er een veulen bij die menneer) want er staat eerst zon hoog groen hek en daar boven hangt prikkeldraad

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:52

mickey1989"]
waarom is je titel : veulentje?
maar oke Tong uitsteken
[/quote]

jaah duuhhh!
mischien omdat het om een veulentje gaat! Knipoog

[quote="mickey1989 schreef:
mooi paard!!!

bedankt Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:56

mymy schreef:
was is die cassidy een ...
ik erger me altijd aan jou commentaar :S

Dat mag hoor...Cassidy heeft een kritische kijk op dingen, en als mensen willens en wetens goede raad in de wind slaan mogen ze dat wat mij betreft doen. Voor de rest leven we in een land met vrije uiting van mening. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ik formuleer mijn antwoorden netjes doch met nadruk. Als je daar gevoelig voor bent en helemaal niet tegen kritiek kunt, moet je niet actief deelnemen aan een forum.

En nog iets: ik geef liever in een keer een bepaald bedrag uit dan stukjes bij beetjes het dubbele. Maar goed, dat is een persoonlijke keus, en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik kan op deze manier heel veel leuke dingen met het geld doen dat ik overhoudt...Lips are sealed

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:30

Wat hier uit komt. Iets zonder papieren. Meer niet. Vier benen dat kan ik zo ook wel een beetje gokken maar ja de kleuren weet je niet, bles weet je niet, of het een merrie of hengst is weet je niet!

Ik zou het niet doen. Als jou paard papieren heeft dan zou ik juist een hengst zoeken met papieren en het zelfde ras. Dit omdat het dan een raspaard met papieren.

Anders heb je er ook een met papieren maar dan alleen maar met inentingpapieren
Laatst bijgewerkt door Chantalleke op 15-09-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:32

ik zou het niet doen. ik heb het zo gelezen, en volgensmij wil je deze dcombinatie alleen laten dekken, omdat het dan gratis en, en ze mooi bij elkaar in de buurt staan. ik persoonlijk vind het geen mooie combi, ze passen absoluut niet bij elkaar qua bouw. Ook zijn kruisingen met dravers vaak loten uit de loterij qua uitkomst van bouw, gangen en karakter. Ook zou ik een onervaren iemand (je vader) niet een druk beest als een half draver voorschotelen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:34

ilovejuno schreef:
in de tussentijd gaat men vader lessen.
en men vader rijd het paard niet in maar dat laten we doen.
maar nogmaals mijn vraag was anders!
en van de financien: als je ineenkeer heel veel geld uit moet geven is wat anders dan afentoe wat.(als je snapt wat ik bedoel)

En toen viel mijn mond wagenwijd open...

Jouw vader gaat met ca 4 jaar rijervaring op een JONG en onervaren paard zitten? Kind, word wakker... Dat is vragen om ongelukken!

Ik vidn het overigens een mooi onderscheid wat je maakt wb je financiën. Wat denk je dat je aan dat veulen uit moet geven? Iedere maand 30 euro voor wei etc? No way... Opfok kost al snel 50 tot 100 euro de maand, komt voer bij, de smid, da voor entingen etc, over 3 jaar een zadel en een hoofdstel (niet bepaald goedkoop Lips are sealed) etc etc. Je moest eens weten wat een paard kost... Om maar te zwijgen van de heerlijk roekeloze veulens die in die prikkeldraad blijven hangen... Brengt flink wat kosten met zich mee.

Als je toch wakker aan het worden bent Lachen, realiseer je dan ook dat je een paard misschien niet je hele leven kunt houden. En dat zou betekenen dat jij een waardeloos paard, geen papier, waardeloze kruising, de markt op schopt...

Overigens werd al vrij snel gezegt wat er uit zou kunnen komen, maar daar lezen jullie gemakshalve overheen geloof ik. KWPN en draver is géén goeie kruising. Ik zou absoluut geen paard met dravers in zijn bloedlijn willen rijden. Jullie hebben de kans een net veulen met papier te fokken (als de merrie echt zulke goede papieren heeft). Neem die kans dan ook met een goedgekeurde KWPN-hengst... Daar heb je imo meer aan dan deze 2 op elkaar te stapelen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:35

Chantalleke schreef:
(...) of het een merrie of ruin is weet je niet!

Oh jawel hoor Lachen Een ruin is het pas als ik mijn hengst laat castreren Knipoog

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:39

Sylvia schreef:
Oh jawel hoor Lachen Een ruin is het pas als ik mijn hengst laat castreren Knipoog

Ik heb dta helemaal niet geschreven Knipoog Leef alleen maar met ruinen en niet met hengsten *LOL*

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:48

Sylvia schreef:
En toen viel mijn mond wagenwijd open...

Jouw vader gaat met ca 4 jaar rijervaring op een JONG en onervaren paard zitten? Kind, word wakker... Dat is vragen om ongelukken!

Ik vidn het overigens een mooi onderscheid wat je maakt wb je financiën. Wat denk je dat je aan dat veulen uit moet geven? Iedere maand 30 euro voor wei etc? No way... Opfok kost al snel 50 tot 100 euro de maand, komt voer bij, de smid, da voor entingen etc, over 3 jaar een zadel en een hoofdstel (niet bepaald goedkoop Lips are sealed) etc etc. Je moest eens weten wat een paard kost... Om maar te zwijgen van de heerlijk roekeloze veulens die in die prikkeldraad blijven hangen... Brengt flink wat kosten met zich mee.

Als je toch wakker aan het worden bent Lachen, realiseer je dan ook dat je een paard misschien niet je hele leven kunt houden. En dat zou betekenen dat jij een waardeloos paard, geen papier, waardeloze kruising, de markt op schopt...

Overigens werd al vrij snel gezegt wat er uit zou kunnen komen, maar daar lezen jullie gemakshalve overheen geloof ik. KWPN en draver is géén goeie kruising. Ik zou absoluut geen paard met dravers in zijn bloedlijn willen rijden. Jullie hebben de kans een net veulen met papier te fokken (als de merrie echt zulke goede papieren heeft). Neem die kans dan ook met een goedgekeurde KWPN-hengst... Daar heb je imo meer aan dan deze 2 op elkaar te stapelen.

ik weet heus wel hoeveel een paard kost (heb er zelf een weetje nog!)
en wij hebben geen prikkeldraad!
en waarom zouden wij het paard niet z'n hele leven kunnen houden?

ik lees niet over de berichten heen die teminste een GOED antwoord geven op mijn vragen!

en verder!!!!! ik hoef jullie gezeik allemaal niet te horen!!!!en geef nu es gewoon een antwoord op mijn vragen!!!!!!!!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:53

Cassidy schreef:
wat er uit komt? Een paard.
kleur zwart, bruin of vos.
Denk weinig wit op het hoofd, vorm van de bles is niet te voorspellen.
Hengst of merrie.
Schofthoogte kleiner dan moeder en minder vol/smaller dan moeder. Gangen van een draver.

dit was teminste een GOED antwoord! *LOL* meer hoef ik niet te weten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:54

Je hebt de antwoorden gehad die er op je gestelde vraag te geven waren.

Wat er uit komt? Een paard. Kleur, geslacht, aftekeningen zijn niet te voorspellen. Bouw, Character en gangen zijn niet te voorspellen.

Dat dit niet de antwoorden zijn die je lezen wilt is jouw probleem. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk is om te gaan brainstormen over eventuele veulentjes die je wilt fokken, dat doe ik ook iedere dag. Maar op het moment dat mijn merrie hengstig is laat ik wel mijn verstand spreken en doe het niet. En in dat geval zou het een combinatie zijn binnen het eigen ras, met als resultaat een veulen met een papier en hopelijk een goede toekomst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:54

ilovejuno schreef:
dit was teminste een GOED antwoord! *LOL* meer hoef ik niet te weten!

Had je dat dan niet zelf kunnen bedenken? Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:10

ilovejuno"]
en wij hebben geen prikkeldraad!
[/quote]
[quote="mymy schreef:
das heel hoog afgemaakt en daar zitte 3 lage prikkel omheen...

Citaat:
en waarom zouden wij het paard niet z'n hele leven kunnen houden?

Omdat je niet weet wat er gebeurd. Voor het geval het je interesseerd: ik heb zelf 2 paarden gehad waarvan ik er 1 helemaal zelf opgevoed en ingereden heb, vooral de jongste was dan ook echt mijn levenswerk. Ik zou ze nooit verkopen, hadden wedstrijdplannen, etc etc. En toen ineens kwam er ruzie in het familiebedrijf, waardoor mijn vader uitgekocht werd, wij de boerderij ook moesten verkopen, en de paarden ineens weg moesten vanwege de financiën... Weg paard, weg levenswerk. Dat is één van de redenen waarom je een paard niet per definitie je hele leven kunt houden, en zodra dat aan de orde komt schoppen jullie een waardeloos paard de markt op.

Citaat:
en verder!!!!! ik hoef jullie gezeik allemaal niet te horen!!!!en geef nu es gewoon een antwoord op mijn vragen!!!!!!!!

Doen we toch?

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:33

Wat was de vraag??

Wat er uit kwam? Nou een PAARD