Mongol Derby 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:15

Fly_high schreef:
corrina1994 schreef:
Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.

De deelnemers zijn allemaal wel hartstikke westers, dus hoezo is er dan ineens sprake van andere normen en waarden? :?

In veel landen is het ook gebruikelijk dat magere, kreupele, zieke of niet gedomesticeerde dieren aan het werk gaan, is dat een vrijbrief om daar ook op te gaan zitten?

Dit argument heb ik nooit begrepen om eerlijk te zijn. Blijkbaar ben je dan toch niet heel vooruitstrevend :')

Het was een voorbeeld dat er in veel landen heel anders over gewicht gedacht wordt dan hier.

We zitten niet op kreupele, magere of niet gedomesticeerde paarden.

In Nederland in het algemeen denken we heel veel na over dierenwelzijn maar ook hier doen we dingen verkeerd, zoals paarden die 24/7 op stal staan. Daar ben ik het ook niet mee eens. Zo zijn er zo veel dingen waar paarden mensen verschillend over denken. Hier worden ze niet met een zweep geslagen en leven ze buiten.
Ik denk echt dat welzijn hier vooruit gaat doordat wij er zijn, we geven ook een bepaald voorbeeld. De mensen hier stellen veel vragen en zijn oprecht geïnteresseerd.
Je kan natuurlijk altijd naar Mongolië komen, er zijn zat toeristen ritten (geen idee hoe het daar aan toe gaat).

En ik wilde dus niet met 85kg op een paard en ben dus afgevallen en heb hiervoor getraind. Maar ik denk ook dat je het aan een paard zou merken als je te zwaar bent. De hartslag komt ook heel moeilijk omlaag dan. En een paard geeft ook wel aan niet harder te kunnen.

Waren er nog meer vragen?

Vandaag heb ik een paard afgewezen omdat die een klein zadel plekje had, het was bijna helemaal genezen en ik wilde er niet op. Dat is een les voor de eigenaar, die wil niet dat zijn paard afgewezen wordt, dat is zijn trots. En zo leren ze hier, dat denk ik echt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:29

Je kunt de mensen ook dingen leren zonder dat je aan de race mee doet hè, het één hoeft niet afhankelijk te zijn van het ander. Je kunt het startgeld ook inwisselen in goede spullen doneren. En qua niet gedomesticeerd, ik kan me de foto's en verslagen uit vroegere jaren nog herinneren waarbij een paar ruiters nauwelijks op konden stijgen omdat sommige dieren zo groen als gras leken te zijn, of wellicht iets mankeerden.

fannetje

Re: Mongol Derby 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:47

Ik vind het jammer dat er hier mensen komen klagen over dit evenement. Ik snap dat je kritisch kunt kijken, maar om iemand af te lopen zeiken, omdat ze meedoen, vind ik not done.
We zijn hier om het te volgen, mocht je een discussie willen starten, kun je misschien je eigen topic openen.

Corrina, veel plezier tijdens de rit, hopelijk ga je hem uitrijden, het lijkt me iig heel gaaf om mee te maken. De foto's op fb zagen er goed uit. Succes!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:56

Ja, laten we vooral niet kritisch zijn op dierenwelzijn, je hebt groot gelijk!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:04

prompter schreef:
Je kunt de mensen ook dingen leren zonder dat je aan de race mee doet hè, het één hoeft niet afhankelijk te zijn van het ander. Je kunt het startgeld ook inwisselen in goede spullen doneren. En qua niet gedomesticeerd, ik kan me de foto's en verslagen uit vroegere jaren nog herinneren waarbij een paar ruiters nauwelijks op konden stijgen omdat sommige dieren zo groen als gras leken te zijn, of wellicht iets mankeerden.

Geld of spullen doneren is vaak niet iets waar mensen op zitten te wachten, ze zien zichzelf niet als arm, dat krenkt hun trots. Een cultuur begrijpen en helpen door dierenartsen te sturen is heel anders.
En tuurlijk ben ik geen held en aan een race mee doen doe ik alleen maar voor mezelf maar ik denk niet dat het zo slecht is als jullie denken, daarom vertel ik er graag over. En je mag het er niet mee eens zijn dat ik mee doe. Ik denk dat het een super leerzame ervaring is, en ja natuurlijk kun je dat ook op een andere manier doen. Ik probeer gewoon de kant te laten zien vanaf hier.

En bedankt voor de aanmoedigingen Sandra ❤️

Edit: en nu graag het topic laten voor wat het is en wellicht een discussie elders voeren, je mag mij altijd over een paar maanden als ik bijgekomen ben PB'en met vragen. Maar eerst bij komen. En wellicht denk ik er dan anders over. Wie weet.
Ik voel mij vereerd en bevoorrecht dat ik dit mag en kan doen en ik weet dat ik alle liefde die ik heb in elk paard hier steek.
Voor mij is dat voor een groot deel voldoende, en nee ik voel mij geen heilige. Ik ben gewoon blij dat ik hier mag zijn.

En nu gaat de telefoon weg en ga ik slapen, veel plezier met volgen!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:17

Corrina heel veel succes en geniet ervan. Ik hoop op een zo goed als mogelijke probleemloze derby voor je.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:33

Heel veel plezier en heel veel succes Corrina! En ja, natuurlijk zijn er stalgenootjes van jou op Bokt. :D

Ik zag je halve navigatie training al voorbij komen. +:)+

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:50

Knap dat je nog het geduld heb om netjes te antwoorden terwijl je waarschijnlijk wel meer te doen hebt!
Succes!
Ik vroeg me wel nog af hoe jullie voor 10 dagen eten mee hebben, want als je onderweg moet slapen ipv bij iemand in de tent, wat neem je dan al die tijd mee? Ik vind boodschappen doen voor 3 dagen al veel werk namelijk en dan kan t hier gewoon in de koelkast :o

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:08

Ik volg ook weer mee, spannend nu er er weer een bokker meedoet. Succes!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:12

Lucia88 schreef:
Knap dat je nog het geduld heb om netjes te antwoorden terwijl je waarschijnlijk wel meer te doen hebt!
Succes!
Ik vroeg me wel nog af hoe jullie voor 10 dagen eten mee hebben, want als je onderweg moet slapen ipv bij iemand in de tent, wat neem je dan al die tijd mee? Ik vind boodschappen doen voor 3 dagen al veel werk namelijk en dan kan t hier gewoon in de koelkast :o

We nemen bijna geen eten mee, de regels voor kamperen zijn dat er water en gras moet zijn voor het paard, ik heb wat proteïne poeder, havermout en hopelijk als we straks gaan wegen nog een proteïne reep of 2.
Maar als ik ga kamperen kan ik ook nog wat eten mee pakken bij het laatste station, ze hebben vaak wel een soort mongolese versie van brood/gefrituurd deeg.
Ik verwacht wel wat lichter terug te komen haha.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:58

En ze zijn van start! Hs1 is al druk bezocht. Hopelijk gaat met Corrina alles oké, die ligt achter.

Mocht je onderweg langs een familie rijden of daar overnachten, dan ontvang je ter plekke ook wel wat eten :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:15

Succes Corrina!!! hopelijk is alles oke..... je ligt ver achter.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:41

Waar volgen jullie wie waar is? Ik kijk eigenlijk vooral op Instagram.

Betreft de paardjes, ik weet uit ervaring hoe sterk ze zijn. Wij hadden in China zowel warmbloeden en voormalige renpaarden. Die hadden veel meer last van zware ruiters, gevoelige rug en ook vaker blessures. De Mongoolse ponies; spijkerhard, sterke ruggen, veel uithoudingsvermogen en totaal geen moeite met een ruiter die zwaarder of uit balans was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:47

ik kijk op de link uit de openingspost van TS

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:49

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:53

Oh top, handig kaartje!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:02

Anno 2024 waar we dierenwelzijn hopelijk steeds hoger op de agenda hebben staan snap ik ook niks van dit soort evenementen. Idd thuis een gewichtsbeperking op je paard hanteren maar zelf als boomlange westerling op die kleine paardjes gaan zitten voor eigen eer en glorie... ik snap m niet.
Dat we de topsporters massaal aanvallen, kritisch zijn op de Kentucky Derby, de drafsport met hun afgebonden tongen, soaring bij de TWH afkeuren, geen staarten meer couperen bij de Belgen en allemaal terecht... Maar dit is wel okee? Hoe dan?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:16

De grote vraag is, wanneer is iets niet ok?

Wij hebben paarden op kleine postzegel landjes en in boxen staan, rijden met een hoofdstel met veel riempjes zodat alles keurig op zijn plek blijft, steken uren en uren in training, fokken de paarden groot en lenig maar ook gevoelig voor blessures. Hebben veel problemen met paarden met 'welvaartsziekten (koliek, hoefbevangenheid).

In een land als Mongolië zwerven de paarden over de steppen, worden er eens in de zoveel tijd uitgeplukt om te dienen als vervoermiddel. Zijn vrij ongetraind dus redelijk ruig om ze te berijden en besturen. Hoofdstellen zijn soms niet meer dan een stuk touw en een roestig bit. De paardjes zijn al eeuwen van hetzelfde type en hun omstandigheden zijn weinig veranderd.

Elk nadeel heb z'n voordeel...

Paarden dienen de mens steeds meer voor 'het plezier', in dit geval een dikke endurance test voor een groep westerlingen. Dat is inderdaad de discussie wel waard. De lokale bevolking gebruikt de dieren nog voor hun leven en brood.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:23

Mars schreef:
Anno 2024 waar we dierenwelzijn hopelijk steeds hoger op de agenda hebben staan snap ik ook niks van dit soort evenementen. Idd thuis een gewichtsbeperking op je paard hanteren maar zelf als boomlange westerling op die kleine paardjes gaan zitten voor eigen eer en glorie... ik snap m niet.
Dat we de topsporters massaal aanvallen, kritisch zijn op de Kentucky Derby, de drafsport met hun afgebonden tongen, soaring bij de TWH afkeuren, geen staarten meer couperen bij de Belgen en allemaal terecht... Maar dit is wel okee? Hoe dan?

Ik denk dat wij sowieso tegenwoordig alles zwart willen zien. Dit terwijl ik tegenwoordig ontzettend veel leed zie bij mensen die alles zo negatief zien. Als een paard echt last heeft vd lengte zie je dit direct terug in oa de hartslag bij de checks. We moeten ook niet vergeten dat wij een bepaald beeld hebben van hoe het eruit zou moeten zien, volgens ons.. Wij hebben niet de absolute wijsheid in pacht of enige waarheid. Om dit met soaring of staarten couperen te vergelijken gaat mij al helemaal de pet te boven. Diertjes leven 24/7 buiten. Zijn voor die mensen 1000x meer waard dan het gemiddelde paard/pony voor ons is. Moeten nu een 40tal km wat echt een BEGINNERS afstand is met een Westerling op de rug. Tja dat ze reageren op het feit dat wij anders rijden dan ze gewend zijn geloof ik direct. Maar we moeten met zijn alle ook niet de schijnheilige uit gaan hangen want als ik hier in Nederland om mij heen kijk wordt ik zwaar triest van wat ik zie in alle niveaus en disciplines.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:25

Leuk om dit jaar weer te volgen! *\o/*

Heel veel succes Corrina! Hopelijk ben je lekker aan het genieten van het uitzicht en is dat de reden voor de achterstand. ;) Enkele ruiters al bij het 2e horse station gearriveerd, Corrina is nu in ieder geval wel bij de eerste zo te zien.
Ik geniet ook heel erg van de blogs van de organisatie iedere dag, schitterende foto's en leuke geschreven stukjes.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:41

Here we go again.... *\o/*

Afbeelding

5 jaar geleden alweer, wat een avontuur, zoveel mooie herinneringen, uitdagingen, prachtige mensen en ongelooflijke paarden. Ieder jaar weer kriebels om het nog een keer te doen :o. Na de Mongol kwam de Gaucho en de volgende zal in de VS zijn. Maar helaas nog steeds geen informatie daarover.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:49

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:50

Psydoxy schreef:
Here we go again.... *\o/*

[ [url=m/7qLSwp.jpg]Afbeelding[/url] ]

5 jaar geleden alweer, wat een avontuur, zoveel mooie herinneringen, uitdagingen, prachtige mensen en ongelooflijke paarden. Ieder jaar weer kriebels om het nog een keer te doen :o. Na de Mongol kwam de Gaucho en de volgende zal in de VS zijn. Maar helaas nog steeds geen informatie daarover.

Dat je dit trots deelt.. %)

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:51

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:56

Ik voel me bijna een knuppelwerper, maar mijn eerste indruk is dat het wel erg zwaar is voor de pony's. Heet weer, bepakt en bezakt, 85(!) kilo extra draaggewicht vanwege een (te grote, te lange) ruiter... Pittig. Op de site zie ik alleen maar galopperende pony's, dat moet ook zwaar zijn. En de laatst geplaatste foto ziet er niet uit alsof de pony er met plezier aan meewerkt. Of kan iemand deze indrukken wegnemen?