Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tinniie schreef:Dankjewel iedereen![]()
Vermoedelijk is de mutatie bij z’n grootmoeder langs vaderskant ontstaan. Hij is door 3 labo’s getest en ze zijn allemaal ervan overtuigd dat hij ‘iets’ extra draagt, maar het specifieke gen krijgen ze tot hiertoe nog niet gevonden.
Het rare bij hem is echter dat het zich eigenlijk als een homozygoot gen lijkt te gedragen, normaal wordt elk gen 50/50 doorgegeven maar tot hiertoe hebben zo goed als al zijn veulens stippen (op de benen en in de bles)
Soms zijn ze moeilijker zichtbaar in de veulenvacht op de bleke tintjes (palomino, dunalino, dunskin, buckskin, red dun,…) maar ze zijn er altijd wel. Ook diegene die extra bontgenen dragen en dus ook meer wit hebben , hebben iets minder uitbundige spotjes, maar ze zijn er altijd wel.
Wat leuk NorwayFjord! Welke had je gezien?
Tinniie schreef:Heel interessant! Grappig, want als ik Google op het Belton patterning, kom ik o.a. op deze pagina en die foto's van de benen is iets wat je bij volbloeden ook veel ziet! Dat was voor mij heel opvallend toen ik in de rensport begon te werken, nadat ik ben opgegroeid met warmbloeden: heel veel volbloeden hebben geen volledig witte aftekeningen op de benen, maar hebben er vaak wat gekleurde stippen zitten. Meestal zitten ze rond de kroonrand, inclusief gestreepte hoeven, maar soms ook wat hoger.Lesli Kathman die kleurgenetica boeken schrijft en specifiek veel met bontgenen bezig is , noemt het in haar boeken het Belton patroon. Ze heeft me zelf ook al gecontacteerd , volgens haar is er in Mo z’n lijn echter nog iets anders aan de hand omdat dit nog extremer is, mogelijk een mutatie hier op ofzo. Ze heeft ook foto’s etc gevraagd voor in de nieuwe editie van haar boek.
De meeste bontgenen geven wit, dit gen geeft echter ook terug kleur op de witte delen.
Sure_lee kei leuknaast hun speciale kleurtjes/patronen zijn Mo z’n veulentjes ook super lief zoals hun papa. Wel best speels en ondernemend, ik heb van geen andere veulens zoveel huppelende, racende, steigerende foto’s als van de Mo-babies hier thuis
![]()
[ [url=m/0N78nH.jpg]Afbeelding[/url] ]