Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 10:37

Suzanne F. schreef:
Allereerst respect dat je haar zo op hebt geknapt en haar weer kansen heeft gegeven.
De keuze om er een veulen bij te fokken snap ik niet. Niet om de merrie en zeker niet om het luchtzuigen.
Maar het zal voornamelijk een geldkwestie zijn wat ik vanuit commercieel oogpunt wel begrijp.

Je bedoelt dat je de merrie niet geschikt vindt? Luchtzuigen hoeft een veulen helemaal niet over te nemen, heb 2 veulens uit een luchtzuiger gefokt en deze zijn beide niet gaan luchtzuigen. Daarnaast hier nog een andere luchtzuiger op stal gehad waar mijn jaarling bij stond, die heeft het ook niet overgenomen. Sterker nog, ik heb nog nooit een paard het luchtzuigen zien overnemen. Ik vind dat de merrie voldoende kwaliteit heeft om een veulen uit te fokken.
Ennuh waarom zou het een geldkwestie zijn? Ik hoef niet te leven van de paarden, die heb ik voor mijn plezier.
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 16-12-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:58

Wat is het een mooi paard geworden! Ongeloofelijk!

Rubs

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:52

Jeetje, die had ik laten staan.
Jij zag de diamant die er in zit. Wat boft dit dier dat jij op haar pad kwam.
Ik wist ook niet dat luchtzuigen buiten gewoon door kan gaan. Misschien idd om om te gaan met de emoties.
Heel veel succes met haar

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:38

Nah, luchtzuigen heeft niets te maken met emoties. Luchtzuigen wordt veroorzaakt door ongemak in het verteringsstelsel. De kans is groot dat het een maagzweer is, maar is niet gezegd, het kan ook ergens anders zitten.
Mijn EV had een maagzweer, toen die gediagnosticeerd en behandeld was, zoog ze nog wel, maar veel minder, en nooit meer in de wei. Ik zou daar toch even naar laten kijken.

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:45

Avalanche schreef:
Nah, luchtzuigen heeft niets te maken met emoties. Luchtzuigen wordt veroorzaakt door ongemak in het verteringsstelsel. De kans is groot dat het een maagzweer is, maar is niet gezegd, het kan ook ergens anders zitten.
Mijn EV had een maagzweer, toen die gediagnosticeerd en behandeld was, zoog ze nog wel, maar veel minder, en nooit meer in de wei. Ik zou daar toch even naar laten kijken.

Daar heeft TS ook op laten checken toch? Lees ik op de vorige pagina.

Weer zo'n mooi verhaal TS. Blijf doorgaan met wat je doet en blijf het alsjeblieft delen! *\o/*

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 21:58

Ze is idd gecontroleerd op maagzweren. Door stress kunnen ze zeker gaan luchtzuigen, dus emotie heeft er wel mee te maken. En misschien is ze het wel gaan doen vanwege de honger die ze lang heeft gehad, iets om de maag mee te vullen. En ik denk ook wel dat ze stress gevoelig is en daarom vaker heeft verworpen (van wat ik heb begrepen heeft ze 2x verworpen).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:23

Persoonlijk zou ik dan doorzoeken naar iets wat haar helpt, paarden zuigen omdat ze zich niet lekker voelen :(:) niet verkeerd bedoelt he, maar ik maak me toch een beetje zorgen omdat ze het in de wei ook doet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:29

Het is wel zo dat het ook aangeleerd kan zijn, het geeft blijkbaar een fijn gevoel waardoor (ook als de oorspronkelijke oorzaak is weggenomen) ze het kunnen blijven doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:02

Luchtzuigers krijgen er toch een dopamine shot van. Dus dan wordt het een soort verslaving. Dat andere paarden het overnemen klopt ook niks van, als je 30 paarden op stal hebt die lucht zuigen komt dat eerder door het slechte management wat je dan hebt dan dat ze het van elkaar overnemen. Heb op een stalling gestaan waar 1 pony als een malle luchtzoog op palen, voerbakken en zelfs op andere paarden, en toch was zij de enige die het deed uit 30 paarden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 01:13

Het is idd ook verslaving. Ze is door dierenarts, holistische dierenarts en fysio helemaal nagekeken. Ze heeft verschillende kruiden gehad. Kan 24/7 hooi eten en zelfs met heel veel naar buiten met andere paarden doet ze het nog steeds. Ik heb het los gelaten, ze heeft er niet onder te lijden en ik stoor mij er niet aan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:25

Intrigerend wel. Natuurlijk heeft het paard er last van. Geen enkele verslaving ontstaat en blijft ontstaan omdat iemand zich fijn voelt. Niet gezegd dat het gemakkelijk is te ontdekken op welke manier ze minder gaat lucht zuigen als je de oorzaak niet kunt vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:41

Op een gegeven moment doen ze het gewoon omdat ze het doen. Dan is het echt een gewoonte geworden.
Al is de oorzaak weg, dan nog blijven ze het doen. Ik ken geeneen luchtzuiger die ooit is gestopt. Soms heb je de mazzel dat ze het alleen op een voerbak doen of alleen binnen. Maar als je er eentje hebt die het ook buiten doet, soms zelfs zonder iets te pakken, dan is het kansloos.

Ik heb er eentje gekend die het op zijn eigen achterbeen deed toen hij jong was, die vouwde zichzelf helemaal dubbel dus. 1 kant op. Dus hij was ook megascheef.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:15

Wat een gezeur of luchtzuigen…… beest is er content mee laat um.

Mijn pony begon op 11 jarige leeftijd en werd een echte zuiger alleen op stal.
Stopte acuut toen ie verhuisde naar particulier aan huis op zijn 31ste, met 35 jaar heb ik um laten gaan

Geen idee of de mijne maagzweer had in de jaren 99 werd er niet zo onderzocht.
Ik denk door verveling hij stond namelijk uren aan de poetspaal als ik met vriendinnen bezig was en voerde um dan appels.
Emotie en stress zijn wel degelijk een trigger

Licht zuiger zou ik zo weer kopen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:18

Suzanne F. schreef:
Op een gegeven moment doen ze het gewoon omdat ze het doen. Dan is het echt een gewoonte geworden.
Al is de oorzaak weg, dan nog blijven ze het doen. Ik ken geeneen luchtzuiger die ooit is gestopt. Soms heb je de mazzel dat ze het alleen op een voerbak doen of alleen binnen. Maar als je er eentje hebt die het ook buiten doet, soms zelfs zonder iets te pakken, dan is het kansloos.

Ik heb er eentje gekend die het op zijn eigen achterbeen deed toen hij jong was, die vouwde zichzelf helemaal dubbel dus. 1 kant op. Dus hij was ook megascheef.

De mijne is acuut gestopt en hij heeft 2 jaar op de rustige stalling gestaan met veel buiten en ik heb 2x keer zien zuigen toen ie vreselijk pijn had verder nooit meer

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:24

Paard ziet er prachtig uit, fijn dat ze een kans heeft gekregen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:36

Suzanne F. schreef:

Mijn EV is het gaan doen na een heftige koliekaanval.

Na een maagscopie en medicatie en kruiden, you know, the works, deed ze het veel en veel minder. Nu doet ze het alleen nog als ze iets spannend vindt, voor de dopamine denk ik idd. Ze staat wel 24/7 in een groep, en haar groep heeft een grote uitloopstal, dus ze kan zelf kiezen waar ze staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:38

Avalanche schreef:

Dat is niet helemaal correct, het komt niet voor niks vaker voor in bepaalde bloedlijnen die vaak introverte, stressgevoelige paarden geven. Er zit zeker een stuk aangeboren karakter in hoe met stress te dealen. Neemt niet weg dat lichamelijke oorzaken altijd uitgesloten moeten worden maar dat heeft TS al gedaan gelukkig.

EV's staan er om bekend vaak maagzweren te hebben/ krijgen.

Heb ook een erge zuiger gehad, rond oud en nieuw met stress door vuurwerk werd het zuigen ook erger. Deze deed het ook gewoon op een ander paard, had geen maagzweren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:21

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Dat is niet helemaal correct, het komt niet voor niks vaker voor in bepaalde bloedlijnen die vaak introverte, stressgevoelige paarden geven.

Yep, en die paarden zijn dús gevoeliger voor maagzweren, koliek, enz.
Maar luchtzuigen is nooit karakter, altijd ongemak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:10

Avalanche schreef:

Klopt, de reden dat ze ermee beginnen, maar helaas gebeurd het dus vaak dat ondanks dat het ongemak weg is ze alsnog blijven luchtzuigen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:14

Brainless schreef:
Avalanche schreef:

Klopt, de reden dat ze ermee beginnen, maar helaas gebeurd het dus vaak dat ondanks dat het ongemak weg is ze alsnog blijven luchtzuigen.

Klopt hoor, maar vaak wel in mindere mate.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:36

Luchtzuigen ontstaat vaak bij heftige stress, vaak bij het afspenen al. Het is een combinatie van karakter en triggers. Luchtzuigen an sich kan ook weer voor koliek zorgen, het is niet zo simpel als 1+1= 2.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:25

Ik kende een fokmerrie die luchtzoog. Ook in de wei op een paal. Maar / en haar jonge, nog niet gespeende veulen deed het ook.

Ts, dat paard mag ik haar hoefjes knijpen dat ze bij jou is gekomen. Wat een metamorfose

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:28

Prachtig paard heb je ervan gemaakt, ik was niet eens wezen kijken na het zien van het filmpje. Daar zie je een mager, onregelmatig en sloom paard. Onherkenbaar met haar keuringsfilmpje!

Kudos!