Sprookjespaard Manari Nur in het avondlicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:13

Wat een prachtig dier en onwijs mooie foto's! <3 Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar die foto's van het iets té wilde moment :))

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:30

Nosja schreef:
Dankjewel en idd gewoon gedaan geweldige kans die ik niet voorbij kon laten gaan. Helaas heeft het ziektebeeld van ons super door IFV geboren lieve Arabier veulen geen goed eind gehad. En is hij euthanasiseerd.Domme pech gehad niets genetisch.

Ach wat triest nou. Al die moeite en dan zo’n uitkomst. ;(

Nosja schreef:
Maar ga rustig met haar aan de slag. Wel basis grondwerk starten maar rijden komt wel. Denk ergens volgend jaar dat dat gebeuren gaat. Lekker groeien en samen bouwen aan alle andere belangrijke zaken. Ik heb de tijd en zij al helemaal☺️

+:)+ Fijn zeg! Lekker 1 op 1 elkaar door en door leren kennen dan gaat de overgang naar rijden vaak heel natuurlijk.

Blanket schreef:
Wat een prachtig dier en onwijs mooie foto's! <3 Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar die foto's van het iets té wilde moment :))

<3 Dankjewel!
Ik kan eens zien of ik ze kan uploaden. Het ergste heb ik niet vastgelegd, want ik stopte halverwege met fotograferen want :oo }:0

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:40

Wat een knapperd Nosja! Ik vind haar stiekem wel overgewicht hebben. Als ze weer slank is gaat ze nog mooier zijn <3 en voor het geschiedkundige ben ik heel erg benieuwd onder wat voor type AT zij valt. Wat vinden je stalgenoten en stalhouder van haar? Aangezien Josav wel eens dingen daar over verteld heeft, dat een AT geen doorsnee paard is.

Nosja

Re: Sprookjespaard Manari Nur in het avondlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 05:55

Hi Hannanas, ha overgewicht ja babyvet maar dat heeft ze zeker. Komt allemaal goed als ik meer met haar aan de slag ga en later ook rijden. Verbruikt ze meer energie. Hoewel de Hazewind look ga ik niet nastreven dat vind ik net even te gek. Er tussenin lijkt mij een goed uitgangspunt.
Ze staat en blijft bij de fokker waar ik haar kocht staan. Daar help ik nl ook mee met verzorging van de rest van de kudde. Ze heeft geen eigen stal wij hanteren zoveel mogelijk 24/7 buiten. Maar in de winter wisselen wij de paarden wel zodat ze allemaal tijd kunnen doorbrengen op stal. De fokker helpt mij maar ook haar om samen verder te ontwikkelen. Hij heeft meeste ervaring met AT en ze heeft idd andere aanpak nodig. Dan bijv KPWN paard of elk ander paardenras. Mede door hun hoge intelligentie en sensitiviteit.En ze is meer type "middel", dus zwaarder gebouwd ipv haar hele ranke AT soortgenoten. Doorsnee is geen enkele AT ☺️

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 17:10

Denk dat Hannanas ook bedoelt of ze modern of traditioneel type is. Ze is modern middentype met duidelijk ook Anglo invloed.
Haar afstamming bevestigt dat ook als ik zo snel even spiek.
Een van de invloedrijkste Tekes in haar pedigree zijn moeder en dochter Kachkir (15,625% EV) en Kachakchi (21,875% EV) met meerdere keren (verre) lijnteelt op beide. Ook Kaplan, Karlavach, Peren en Kir Sakar zijn bovengemiddeld vertegenwoordigd, hoewel voornamelijk via door EV beïnvloede takken (en Kaplan was een kleinzoon van Kir Sakar).

Vind het verder ook een paardje met een lieve uitstraling met inderdaad wat overgewicht, maar dat hebben Tekes snel op vette Hollandse weides. Wel iets om voorzichtig mee te zijn trouwens gezien het risico op hoefbevangenheid bij dit ras. Kwestie van een beetje op letten en inderdaad voldoende werk hoort daar ook bij. :j Benieuwd naar jullie “reis” samen!

Nosja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:26

Dankjewel! Poeh zo diep heb ik haar pedigree niet bekeken mede omdat veel mij ook niet veel zegt qua afstamming. Wel ben ik blij met jouw kennis en kunde hierin☺️. Ik leer graag meer en ben zeker nieuwsgierig. Nu weet ik in elk geval wel dat haar roots goed zijn nogmaals dank! Van de hoefbevangenheid weet ik af. Evengoed bedankt voor de opmerking hierover. Als ik meer met haar ga doen zal ze vast beter in shape komen. Wordt ze nóg mooier

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:59

Over EV zijn de meningen erg verdeeld. :D Er zijn er zelfs die er bewust helemaal niet naar (willen) kijken. Er zijn fokkers die het zoveel mogelijk vermijden en van weg selecteren en er zijn fokkers die er bewust of onbewust juist op selecteren bijvoorbeeld omdat ze meer van dat type houden dan het traditionele Turkoman type of omdat ze graag snelle renpaarden willen.
Zoveel mensen zoveel wensen. :j

Hannanas

Re: Sprookjespaard Manari Nur in het avondlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:49

Thnx Josav, naar die informatie was ik inderdaad nieuwsgierig. Heerlijk om over te lezen <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 19:22

Hannanas schreef:
Thnx Josav, naar die informatie was ik inderdaad nieuwsgierig. Heerlijk om over te lezen <3

<3 Graag gedaan!