neckrope avondturen met pre nazari !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:49

Wat knap dat je 14 kilo bent afgevallen! Ik snap dat het zeer doet als je dan reacties over je gewicht krijgt. Maar wij zien dit beeld, en hier vinden we je te zwaar. Hoe goed je ook bezig bent met afvallen, op dit moment vind ik persoonlijk dat je er nog niet op kan.

Goed trouwens dat je zo bezig bent met het welzijn van je paard. Echter laten lang niet alle paarden het merken als ze er last van hebben. Mijn shetlander huppelde vroeger ook vrolijk door met mij erop (die veel en veel te groot was). Blijf nog eventjes grondwerken, longeren oid, totdat je de volgende kilo's ook kwijt ben. En kijk naar een passend zadel waardoor de drukverdeling beter is, dit zal samen heel veel schelen.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:07

Ik snap niet zo goed waarom alle meningen dit topic moet verpesten. Als er 1 keer commentaar/feedback op komt is het toch voldoende? :(

Wat een ontzettend leuk paard rij je. Ziet er ontspannen uit *D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:31

AvHdG schreef:
Ik snap niet zo goed waarom alle meningen dit topic moet verpesten. Als er 1 keer commentaar/feedback op komt is het toch voldoende? :(

Misschien omdat mensen zich zorgen maken over het paard? Dat is me wel een topic "verpesten" waard hoor. Ik ben het ermee eens dat de boodschap met tact en respect gebracht mag worden. Aan de andere kant is het jammer dat TS er niet echt voor open lijkt te staan. De gevolgen voor het paard zullen misschien niet na zes keer al duidelijk zijn, maar wel op de lange termijn.

TS, ik snap dat je liever positief commentaar leest. Maar ik vind toch dat het welzijn van het paard voor gaat. Je gewicht is inderdaad niet te schatten van een foto. Of het zadel past, wel. Een passend zadel om drukplekken en letsel te voorkomen, lijkt me een dringende stap 1.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 22-09-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:45

Ik vind he gewicht hier inschatten erg moeilijk.
Ik denk dat het behoorlijk vertekend doordat TS klein lijkt.
En omdat ze de beugels zo enorm kort heeft.

Waarom heb je die beugels zo kort? Zo'n stuk boven de kniewrongen zitten kan toch niet fijn rijden?
Die horen wel 10 gaten langer. Dan is meteen het plaatje anders, maar het belangrijkste de gewichtsverdeling in het zadel

Verder loopt je paard prima en ziet het er wel relaxed uit.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:00

Moderatoropmerking:
Zoals ook in de regels in richtlijnen van ITP staat:
Mocht je ergens negatief commentaar op willen geven, probeer het dan zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Ook het herhalen van commentaar wordt niet op prijs gesteld. Meer daarover kun je hier lezen

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:27

Ik voel mij toch genoodzaakt om naar aanleiding van enkele reacties te reageren. Allereerst zal ik daarbij vermelden dat ik TS persoonlijk ken.

Ik weet hoe lang zij al worstelt met haar gewicht. Iets waar ze totaal niet trots op is en tevreden mee is. Ze is de afgelopen tijd onwijs goed bezig. Ze sport veel en heeft haar eetpatroon compleet omgegooid. Iets wat veel doorzettingsvermogen vergt en voor sommigen gigantisch lastig kan zijn. Om dan reacties te krijgen, die misschien goed bedoelt zijn, over haar gewicht, dat is kwetsend. En dat begrijp ik heel goed.

Nazari is niet haar eigen paard. De eigenaresse van Nazari vindt het gewicht prima. Met de 15% regel aanhoudend kan het namelijk prima qua gewicht. Op een foto is immers niet af te lezen hoe zwaar iemand daadwerkelijk is. Het zadel, beugels die niet op goede lengte zijn en een strakke rijbroek geven een gigantisch vertekend beeld. Dat het zadel niet goed passend is is duidelijk, dit is echter niet iets waar TS zeggenschap in heeft en ondanks de goedbedoelde tips hierover zelf niets mee kan. Nazari is een paard wat absoluut signalen afgeeft als er ongemakken zijn. Ik denk dat veel paarden dit in de praktijk wel laten zien maar dat er genoeg eigenaren zijn die deze (kleine) signalen niet zien of niet willen zien. TS werkt voornamelijk vanaf de grond en maakt zo nu en dan een ritje. Het is niet dat dit paard 4 a 5x per week intensief gereden wordt. Tevens zie ik liever dit, vertekende, beeld dan beelden van paarden die in de krul getrokken worden. Er zijn genoeg bekende bokkers/paardenmensen die op hetzelfde gewicht zitten als TS en met een zadel als deze ook zo'n vertekend beeld zouden geven. Daar zal echter niet snel commentaar op gegeven worden.

Nogmaals is TS gigantisch goed bezig, de 15% aanhoudende kan dit paard haar dragen, over tuig heeft ze geen zeggenschap gezien het niet haar paard is en lijken mij bepaalde dingen al genoeg gezegd. TS heeft dit topic namelijk niet onder de naam; "ik wil weten wat mensen vinden van mijn gewicht" geopend. Ik begrijp bezorgdheid, dit kan echter anders en met respect gebracht worden. Het is ook niet nodig hier over door te blijven gaan als het al benoemd is.

Ik vind het, ondanks een vertekend beeld, een fijne combinatie die werkt op basis van vertrouwen en vrijheid. Want eerlijk? Ik stap niet zomaar op met neckrope hoor, en ik denk dat ik hierin niet de enigste ben :o.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:30

Ts kan zeker iets doen aan het niet passende zadel en dat is niet meer opstappen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:35

Inderdaad, gewoon niet opstappen als er geen passend tuig is. Zeggenschap genoeg. Als ze wel op stapt, helpt ze zelf mee aan het rijden op een niet goed zadel voor deze combinatie.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:51

Jullie begrijpen prima wat ik bedoel met de woorden "kan TS niets aan doen/geen zeggenschap in". Zij kan nl niet bepalen en zeggen dat er een nieuw zadel moet gaan komen. Genoeg manege pony's en zelfs een grote selectie top paarden die zonder goed passend tuig lopen, moeten die dan ook maar niet meer lopen? Ik denk tevens dat dit een ander discussiepunt is en het niet nodig is om hier over door te gaan, laten we het topic houden waar het voor bedoelt is. Meningen, tips en adviezen zijn inmiddels genoeg gegeven lijkt mij.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 11:19

Ik laat maar even verhaal van mijn kant horen . Feit is dit ik dit paard maar 1 keer in de week rijd. Voor de rest word word hij 4 keer in de week gereden met dit zadel en voor nu de beste optie is er is natuurlijk gekeken of een van de andere zadel die er zijn een beter optie zijn en dat antwoord is helaas nee. Die zijn nog erger dan dit zadel . En tuurlijk word er gekeken naar een nieuwe. Maar om dan tezijn gewoon dan maar niet opstappen? Hoe lang gaat dat paard dan wel niet stil staan? Wat voor dit paard geen goede optie is. En nee, ik heb hier geen zeggen schap over ! Als eigenaar tegen mij zegt dit kan prima en hij geeft geen signalen af dat hij pijn heeft en etc. Ga ik daar van uit. Dit is een paard die totaal niet bang is om zijn mening tegeven ! En pijn heel duidelijk aangeeft. Dit is mijn mening er over . Ik ben altijd open voor advies en tips. Maar niet op de manier hoe het hier gegaan is. Er zaten gelukkig wel mensen tussen die het gewoon wel netjes konden verwoorden zonder mij helemaal in de grond tetrappen. Het welzijn van het paard staat bij mij altijd op nummer 1 . Ik weet hoe zwaar ik ben en hoe zwaar het paard is. Waardoor ik weet dat ik onder de 15 a 20 % regel zit. En dat dus geen probleem is. Voor nu wil ik dit topic positief houden het onderwerp zadel en gewicht zijn besproken , ik heb jullie adviezen gehoort en ga er zeker ook iets mee doen! Voor nu is er goed zo. Sommige dingen kan ik helaas niks mee want dit paard is niet van mij. Het zadel probleem is bekend bij eigenaar. Er word aan gewerkt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:15

Jammer dat je toch op stapt, terwijl het overduidelijk is dat dit met dit zadel niet gaat. Ik zie dan eigen belang voor op het van het paard.
Je zegt dat je een keer per week rijdt en een ander 4 keer, dan staat hij toch niet stil? En een paard beweging geven kan ook zonder er op te zitten.
Je bent niet verplicht op te stappen, dus helaas heb je er wel zeggen schap.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:20

Kristy1998x schreef:
Jullie begrijpen prima wat ik bedoel met de woorden "kan TS niets aan doen/geen zeggenschap in". Zij kan nl niet bepalen en zeggen dat er een nieuw zadel moet gaan komen. Genoeg manege pony's en zelfs een grote selectie top paarden die zonder goed passend tuig lopen, moeten die dan ook maar niet meer lopen? Ik denk tevens dat dit een ander discussiepunt is en het niet nodig is om hier over door te gaan, laten we het topic houden waar het voor bedoelt is. Meningen, tips en adviezen zijn inmiddels genoeg gegeven lijkt mij.

Het begint bij jezelf. Dat andere mensen op een paard stappen met onpassend tuig betekent niet dat je het voor jezelf goed kan praten om dat dan ook te doen. Er zijn genoeg andere dingen zoals grondwerk te doen naast het rijden zodat het paard beweging krijgt.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 12:41

Cinnepin schreef:
Jammer dat je toch op stapt, terwijl het overduidelijk is dat dit met dit zadel niet gaat. Ik zie dan eigen belang voor op het van het paard.
Je zegt dat je een keer per week rijdt en een ander 4 keer, dan staat hij toch niet stil? En een paard beweging geven kan ook zonder er op te zitten.

Die andere 4 dagen word hij ook met dat zadel gereden? Door andere mensen in een les? Snap hier het probleem niet? En net het zelfde wat Kristy hier over zei meer dan 80 procent van de manege paarden word gereden met een zadel wat "okey" ligt. En dat lopen veel meer dan dat dit paard loopt. En ja , dat is mijn keuze dat ik wel opstap samen besloten met eigenaar. Maarja. Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:46

Ik praat nergens wat goed, snap dan ook niet zo goed waarom je mijn reactie quote. Ik heb nergens benoemd dat het okay is om op een slecht passend zadel te gaan zitten. Ik benoem enkel dat TS geen zeggenschap heeft over het aanschaffen van een nieuw zadel, dit belicht ik hieronder in de reactie die je gequote hebt ook nogmaals, lijkt mij dan duidelijk wat ik bedoel toch?

Thincla schreef:
Kristy1998x schreef:

Het begint bij jezelf. Dat andere mensen op een paard stappen met onpassend tuig betekent niet dat je het voor jezelf goed kan praten om dat dan ook te doen. Er zijn genoeg andere dingen zoals grondwerk te doen naast het rijden zodat het paard beweging krijgt.

Zoals TS en tevens ook de moderator hierboven aangeven zijn bepaalde dingen al genoemd en heeft het geen nut verder door te gaan, jammer dat sommige mensen het toch nodig achten en hier geen gehoor aan geven. TS geeft aan dat ze jullie tips en adviezen mee neemt en dat er door de eigenaar aan een passend zadel wordt gewerkt, prima toch? Dan is het ook een keer klaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:49

CaroBaex schreef:
Cinnepin schreef:

Die andere 4 dagen word hij ook met dat zadel gereden? Door andere mensen in een les? Snap hier het probleem niet? En net het zelfde wat Kristy hier over zei meer dan 80 procent van de manege paarden word gereden met een zadel wat "okey" ligt. En dat lopen veel meer dan dat dit paard loopt. En ja , dat is mijn keuze dat ik wel opstap samen besloten met eigenaar. Maarja. Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken.

Cinnepin zegt niet dat het zadel niet op het paard past, maar niet bij jou past.

Maar waarom rij je niet met langere beugels?
Dan gaat het een heel ander beeld geven.
Als je knieën in de daarvoor bestemde kniewrongen komen te liggen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:51

CaroBaex schreef:
Cinnepin schreef:

Het gaat om het feit dat jij niet in het zadel past, niet hoe het zadel op het paard ligt. Jij zit paar zitmaten te krap waardoor het niet eerlijk is naar het paard toe. Andere mensen bij jullie in de les hebben allemaal andere bouw lijkt me, waardoor dit zadel voor hun mogelijk wel geschikt kan zijn (?)

Ik vind overigens 90% van wat normaal is op maneges betreurenswaardig :+ en heb zelfs meer dan eens moeten weigeren om op het aangewezen paard te stappen omdat die voor mij te klein was en/of niet in de juiste conditie om te werken. Soms weet eigenaar van het paard het ook niet beter.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:01

miereneter schreef:
AvHdG schreef:

Misschien omdat mensen zich zorgen maken over het paard? Dat is me wel een topic "verpesten" waard hoor. Ik ben het ermee eens dat de boodschap met tact en respect gebracht mag worden. Aan de andere kant is het jammer dat TS er niet echt voor open lijkt te staan. De gevolgen voor het paard zullen misschien niet na zes keer al duidelijk zijn, maar wel op de lange termijn.

TS, ik snap dat je liever positief commentaar leest. Maar ik vind toch dat het welzijn van het paard voor gaat. Je gewicht is inderdaad niet te schatten van een foto. Of het zadel past, wel. Een passend zadel om drukplekken en letsel te voorkomen, lijkt me een dringende stap 1.

Het helpt heus niet dat iedereen dezelfde mening blijft benoemen. Uiteraard mag je je mening geven, of TS het er mee eens is en er wat gaat doen dat is aan haar. Dit is gewoon irritant en het heeft helemaal geen meerwaarde behalve dat sfeer te verpesten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:18

Het is niet nodig om manegepaarden ed erbij te halen. Het gaat om deze combinatie. En die klopt idd echt niet.
Het doet er ook niet toe of TS goed bezig is of niet of wat we vinden van verschillende maten.
Het gaat er wel over of iemand wel of niet te zwaar is voor een paard. Op het oog is dat hier wel zo. En de houding kan een stuk beter.
Niet meer en niet minder.

Opstappen is altijd een keuze die elk voor zich mag maken. Maar je wegsteken achter ‘zadel kan IK niets aandoen’ of ‘paard moet toch gereden worden’ vind ik wel flauw.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:34

Of het zadel op het paard past kan niemand zien, zo op het oog ligt het wel oke. Dat is dus het probleem ook niet.

Probleem is dat jij niet in dit zadel past qua zitmaat en dat je willens wetens toch opstapt. Dit gaat niet eens om gewicht, dit gaat puur op wat iedereen zo kan zien: zitmaat is veel en veel te klein.
Stijgbeugels 10 gaten langer zou ook al helpen, je knieën zitten helemaal over de wrong. Snap niet dat je zo kan rijden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:44

Manegepaarden erbij halen is natuurlijk niet eerlijk. ''Die zadels liggen ook okey dus dan kan dat bij dit paard ook!'' nee, zo werkt dat niet. Er ligt een bontje onder wat er meestal op duidt dat het niet 100% past, kan ik verder niet over oordelen.
Ik snap heel goed dat het kwetsend kan over komen ts, maar je past niet in het zadel, waarom dan opstappen? Ga lekker longeren, grondwerken, wandelen, er is meer dan rijden? Ik denk dat de eigenaar dat echt wel begrijpt. Je bent zo uit balans tijdens het rijden(en doet nog eens spoortjes om) met de korte beugels, daar heeft een paard geen baat bij hoor.
Er zijn meerdere mogelijkheden om het paard beweging te geven, misschien niet wat je wilt, maar misschien (als je eerlijk bent) wel het beste.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 13:51

Vraag aan moderators dit topic tesluiten/verwijderen
Is beter voor iedereen hier.
Bedankt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:58

Heel jammer dat het zo loopt, jammer dat sommige mensen zich niet kunnen gedragen.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 14:23

Urbanus schreef:
Heel jammer dat het zo loopt, jammer dat sommige mensen zich niet kunnen gedragen.

Is het ook...maarja sommige mensen kunnen het gewoon niet laten om zich zo op te stellen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:24

Het is gewoon asociaal hoe sommige mensen iemand afbranden, je kan zoiets ook anders verpakken.
Je ontneemt zo mensen de lust om nog iets te plaatsen, of het nu terecht was of niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:26

Waar zijn die reacties dan precies? Want na de (terecht) weggehaalde opmerkingen vind ik het hier relatief aardig verwoord.