Van wie is dit leuke haflingerveulen langs de N70 wandelroute?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Van wie is dit leuke haflingerveulen langs de N70 wandelroute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 09:55

Voor mij was deze interactie heel waardevol. Na ruim 20 jaar in de paarden ben ik een aantal jaar geleden gestopt in de paarden (op het helpen met de verzorging van een paard van een vriendin af en toe na). Het zijn bij de paarden was altijd een moment van aarden voor mij. Ik merk dat ik dat op sommige momenten toch behoorlijk mis.

Gisteren had ik niet helemaal mijn dag, maar na dat moment met het veulen voelde ik me weer even helemaal geaard en ontspannen, een klein geluksmomentje.

Echter, ik snap bijvoorbeeld ook de situatie van MyWishMax waarin je iets probeert te trainen. Het veulen had ook happerig kunnen zijn o.i.d. wat de eigenaar eruit probeert te krijgen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:06

Zo te lezen zijn er hier wat mensen die niet meer helemaal doorhebben dat het niet iedereen gegeven is om dagelijks met een, of zelfs z'n eigen, paard in contact te zijn. Voor heel veel mensen is contact maken met een paard, en 'm daarna ook daadwerkelijk fysiek kunnen aanraken, een heel bijzonder moment. Gun dat een ander toch lekker, en wees blij dat het voor jou de normaalste zaak van de wereld is!

Ik heb hier meerdere groepen staan, en een van de weilanden ligt langs de (B-)weg waar ook veel wandelaars en fietsers langskomen. In dat land staan dus de pensionado's die zich heerlijk even laten aanhalen (als ze daar zin in hebben, en dat is 99% van de tijd :-D ) en waarbij het geen kwaad kan dat er eens een appeltje of een stuk boterham in verdwijnt. Iedereen lol. Mooi toch.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:07

Zolang mijn paard vrijwillig bij het hek blijft staan, mag iedereen hem aaien.

(Met uitzondering van besmettelijke ziekte uitbraken, Droes ofzo, maar dan kan je altijd zorgen dat hij niet bij het hek kan)

Voeren niet, hij is ernstig maagpatient, en ook níet de wei íngaan.

Zoals TS gewoon over een draad een leuk veulen kriebelen, hartstikke prima.

Ik hoop dat je erachter komt wie de eigenaar is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:08

Ja TS, maar dat ik iets probeer te trainen weten die kinderen of jij ook niet. Aan mij dan de zaak om zulke dingen te voorkomen als het echt niet mag gebeuren. En juist omdat ik dat niet gedaan heb of kan doen vind ik het alleen maar leuk om die complimenten te horen. Want het is ook een lieverd die geniet van aandacht. Ik had zo'n berichtje ook leuk gevonden hoor!

Dus als ik het echt een enorm probleem zou vinden en mensen niet aan paard mogen zitten had ik ervoor moeten zorgen dat het niet kan. En niet de schuld bij die anderen leggen. Pas als er over een hek geklommen wordt oid wordt het anders. Maar op een plek waar er gewoon mensen langskomen weet je dat dit kan gebeuren of gebeurt.

Gewoon van genieten :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:18

Mooi om te lezen, Gaabje, dat zo'n moment jou weer doet aarden en ontspannen. Zo belangrijk en ook bijzonder dat je daar bewust van bent.

Ik heb mijn paarden bewust op privé terrein, maar iedereen die op dat terrein komt mag mijn paarden aaien hoor. Ze zijn dol op mensen en op aandacht. Voor mij dagelijkse kost, maar ik realiseer mij goed dat het voor anderen heel bijzonder kan zijn. Ben 20 jaar geleden ook een tijd uit de paarden geweest en ik herken nog steeds wat jij zegt. Die liefde, die aantrekkingskracht voor paarden, dát blijft. Kom onderweg buiten nog wel eens mensen tegen, die willen aaien of kennis maken. Superleuk toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:25

Als een paard zelf bij een hek gaan staan om een aai: Waarom niet. Het gaat niet om bijvoeren en zo lang er niemand ongewenst in de wei is... En inderdaad: Als het echt niet gewenst is dan zorg je er zelf vaak al voor dat het al niet mogelijk is.

Ik aai onderweg naar huis ook wel eens een kat. Maar die komt zelf naar mij toe voor een aai. Tja..

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:38

Ook ik vind het een positief berichtje. Als ze er niet van gediend zijn laten ze dit vanzelf wel merken hoor! Lekker kroelen, niks mis mee zolang je ze niet voert of er op gaat zitten.

Mijn paard mogen ze ook gerust aaien hoor!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:45

Ah ts wat leuk, ik hoop dat je nog wat meer te weten komt over m'.
Hier stonden voorheen ook op een wandelroute, dichtbij een basisschool en iedereen kende ze. Altijd knuffelen, aaien, maar gelukkig nooit gezien dat er gevoerd werd of de wei ingeklommen.
Zolang dat ook niet gebeurd is het helemaal prima toch? Fijn dat je dag weer gemaakt werd door zo'n kleintje, daar zijn ze goed in. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:01

Mijn paarden staan op privé terrein, om deze reden. Hebben jaren lang langs een fietspad gestaan. Ik heb de raarste dingen mee gemaakt.

Paarden die halsters om gedaan werden en mee door de wei gewandeld ennl geborsteld werd, op gezeten werd "wie er als eerste op komt", salades, compleet met lepel, in de wei. En tal van andere voeding en producten, tot aardappelen en snoeiwerk van coniferen aan toe. Veulens die geaaid werden, en hap gaven een dan maar tik op de neus kregen. Idem bij grote paarden, die door rangorde onderling, met wegsturen van een opdringerige 2 jarige als vals bestempeld werden. Vervolgens een sneer naar mij dat ik beter moest opvoeden want zo was het niet veilig. Paarden die apart liepen en bij elkaar gezet werden. Declaratie voor een kapot armbandje wat mijn paard gepakt zou hebben tijdens het aaien. Hondjes die los door de wei rennen, want die liepen daar ook al voordat mijn paarden er stonden. Plukje manen af geknipt om iets moois van te maken, want groeit toch wel weer aan. Paard ingeslapen tgv koliek, iets verkeerds gegeten volgens de kliniek. Elke ziekte uitbraak was ik als de dood, en schimmel is er 2 keer geweest, wat ik nooit heb kunnen verklaren.

Het laatste half jaar liep mijn hengst er ook, die stond apart van de kudde. Daar lag ik vaak wakker van, en ik ging altijd snachts een keer kijken (uit m'n werk). Het fietspad langs de wei was verboden voor paarden, maar de lokale "manege" ging met haar lesjes er gewoon langs, met kindertjes in kleuter leeftijd op grote Fjorden (blijkbaar braaf, maarja, als je langs een hengst gaat). Mijn hengst is echt het braafste paard wat ik heb. Maar hij weet het verschil tussen "even neuzen" en schouwen niet. Simpelweg omdat ik hem dat bewust (!) niet leer. Dus als je dan volwassenen met eigen paard hebt die dat wel doen, want hij is zielig alleen. Of erger nog, even langs komen om te kijken of hun merrie hengstig is....

Gevolg? Idd een omheining met sluisjes. En dan nog had je mensen, ook/juist volwassenen, die daar gewoon doorheen doken. En vervolgens vroegen waar de stroomklok stond, dan konden ze die wel even uitdoen toch?

Terwijl niemand ooit kwaad in de zin gehad heeft. Mijn paarden zijn nooit verwond, ik heb nooit sporen van vast binden kunnen ontdekken.deBen ik dan een azijnpisser?

Mensen zijn tegenwoordig vreselijk onbeleefd en menen dat alles van hun is. Ik ben opgevoed met wat niet van jou is, blijf je van af. Dat het ene wel mag, en het andere niet maakt het alleen maar onduidelijk en de grens en beetje opschuiven is dan een kleine stap.

Ik ben heel blij dat mijn paarden daar weg zijn. Ondanks dat het verder echt een droom plekje was. Ze hebben nu vrijwel geen weiland meer. Voor mijn sobere Tinkers niet zo erg, maar voor de veulens die nu geboren worden wel sneu, en stuk meer en duurder voeren aan de merries....
Laatst bijgewerkt door Caily op 04-07-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:04

Dat snap ik wel maar je hebt toch eerst de post van TS gelezen? Dan begrijp je toch dat er niets raars aan de hand was?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:10

Wanneer is iets raar? Men gaan al snel steeds een stapje verder. Volgende keer gaat er een appeltje mee voor de moeder. En als het veulen hapt? Of een ander paard uit de kudde erbij komt en er rangorde gedrag ontstaat?

Mijn merries heb ik vanwege de veulens nooit uit elkaar gehaald, maar 2 konden echt niet samen op een paar m2 staan. Weiland groot genoeg, maar zulke dingen als aandacht vanachter een hek zou voor hun vechten om de aandacht geworden zijn. Als de een dan de ander verkeerd raakt en kreupel wordt? Ja, dat is ver gedacht, maar het zal jouw paard maar zijn....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:12

Nou ja, dan moet je dus doen wat jij hebt gedaan en ze ergens neerzetten waar er niemand bij kan of extra lint spannen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:17

Wat een leuk bericht ts!

Heerlijk even kroelen met een veulen!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:24

Jammer dat je ver weg woont, ik kan wel een kroel mens bij de paardjes gebruiken hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:27

Intenties van TS zijn niet het probleem, wel dat paarden gaan generaliseren en het makkelijk maken voor iemand die wel kwaad wil of andersinds domme acties wil uithalen met andermans paard, want paardje is zo lief/zielig/vroeg er om ...
Daarbij maakt het contact over/door de omheining die omheining minder eng/gerespecteerd en is de kans groter op slopen van (al dan niet met schade aan het paard) of zelfs uitbreken als dat samen valt met keertje niet goed zijnde klok oid.
Hoe goed bedoeld en mooi voor TS dan ook, voor het paard is het op lange termijn eerder een risico om iets te leren wat problematisch wordt.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:46

Maaruh… hoe vond je de wandelroute? ;-) Mooi stukje natuur daar! <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:24

Toch raar dat je meteen een azijn zeiker bent als je het wel vervelend vindt.

Ik wil het ook niet en bij ons kan het ook niet. Heb daar meerdere redenen voor en ik vind het niet zo onschuldig als mensen het hier vinden. Maar veel teveel ellende gezien om daar licht over te denken.

Ik zou ook nooit andermans dieren zomaar aanraken. Tenzij ik ergens op visite ben en bijvoorbeeld een hond naar je toe komt en weet dat het kan, mag, goed is.

Leuk voor TS en prima als anderen het wel goed vinden, maar als je weer wat wil, al is het maar contact, kan je daar ook een oproepje voor doen. Zat mensen die iemand zoeken voor een aai of poetsbeurt en juist niet rijden.

Je weet gewoon nooit iets over evt ziekte's, het onderlinge gedrag, de karakters etc.

En omgekeerd als eigenaar weet ik ook dat veel mensen, vooral kinderen, hun grenzen vaak gaan verleggen.

Daar tegenover hebben we een niet echt doorgaand pad waar wel af en toe mensen lopen en ik wil een praatje mee maak. Die vinden het al leuk en prima om even te staan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:24

Wow oliebol. Wat negatief. Ik vond het heel fijn als ze mijn babypaard aaiden, blijft ze mooi braaf!! Zolang er niet gevoerd wordt zie ik geen problemen. Sinds wanneer heeft een pony het alleenrecht op jou en niemand anders?

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:36

Jeetje wat een zure lucht waait hier weer,

geeft mij echt een beetje,
"nee alleen ik kan op hem rijden Arabische zwarte hengsten vibes"

Dat je andermans paarden niet moet voeren is 1.
Een gegeven

2. Blijf met je poten van andermans bezit af. (fragiel als het gaat om een paard (veulen) wat aan de openbare weg staat) .

Ik vind t een heel lief iets,dat ts een momentje pakte en daarmee iemand complimenteerde.

Als ze het niet had gezegd had niemand het geweten en dat belerende toontje, en aan toetsenbordkruisvaarders
Zet je veredelde Frikandel achter slot en grendel als je niet wil dat iemand met zijn sappige tengels je edele Dier een teken van genegenheid geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:36

pimaude schreef:
Wow oliebol. Wat negatief. Ik vond het heel fijn als ze mijn babypaard aaiden, blijft ze mooi braaf!! Zolang er niet gevoerd wordt zie ik geen problemen. Sinds wanneer heeft een pony het alleenrecht op jou en niemand anders?

Als het onze dieren zijn, dus ook de honden, varkens, katten etc, moeten wij voor ze zorgen. Wij zorgen voor hun veiligheid, voeding etc. Mensen zijn niet allemaal betrouwbaar en dat is doorgaans niet aan je neus te zien, dus vaak willen mensen contact voorkomen.

Toen er droes heerste, had de buurvrouw een drachtige merrie en daar hadden kinderen geaaid. Dat is ze heel netjes duidelijk gemaakt dat ze niet van het ene huis en paarden naar de anderen moesten gaan en dat snapten ze goed...............leek het.

Daarbij kan er ook veel mis gaan en is er niemand thuis. Mensen die toch voeren en paarden ziek maken. Paarden die door omheining gaan en zich beschadigen.
Paarden die elkaar wat doen omdat ze vooraan willen staan bij het aaien of evt voeren..........etc etc

Dat jij het goed vindt, prima. Maar anderen niet en daar kan je ook respect voor hebben. Daar tegenover zit ik ook nooit aan andermans dieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:38

kitsunemimi schreef:

Een gegeven

2. Blijf met je poten van andermans bezit af. (fragiel als het gaat om een paard (veulen) wat aan de openbare weg staat) .

Ik vind t een heel lief iets,dat ts een momentje pakte en daarmee iemand complimenteerde.

Als ze het niet had gezegd had niemand het geweten en dat belerende toontje, en aan toetsenbordkruisvaarders
Zet je veredelde Frikandel achter slot en grendel als je niet wil dat iemand met zijn sappige tengels je edele Dier een teken van genegenheid geeft.

Je eigen reactie is 10x zuurder dan mensen die onderbouwen waarom ze het liever niet hebben.

En onze paarden lopen 24/7 vrij rond, staan niet achter slot en grendel, maar zijn vanaf het pad niet te bereiken. Dat kan ook. Nooit gedoe meer.

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:47

superpony schreef:
kitsunemimi schreef:

Een gegeven

Je eigen reactie is 10x zuurder dan mensen die onderbouwen waarom ze het liever niet hebben.

En onze paarden lopen 24/7 vrij rond, staan niet achter slot en grendel, maar zijn vanaf het pad niet te bereiken. Dat kan ook. Nooit gedoe meer.

En dat is je goed recht,een bewuste keuze. En fijn dat je dat zo hebt geregeld. Ik heb t meer over de toon van dit topic,dat TS gelijk word afgefikt over het aaien van een veulen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:49

Heerlijk, TS!

Mijn pony is een verschrikkelijke aandachttrekker: ze kan niet bij het hek aan de straat, maar komen andere eigenaren en/ of dierenarts de wei in dan staat mevrouw vooraan :')
Ik waarschuw een x dat ze ook opdringerig kan wezen, en dat ze haar dan weg moeten sturen. Doen ze dat niet, vergoed ik hun kapotte jas niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:55

8nnemiek schreef:
Ik kroel ook met elk paard dat bij het hek komt staan hoor :+

Ja! En koeien en schapen en geiten en katten op straat en honden als ze even komen begroeten <3
Dat maakt het leven nou net iets leuker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:59

Als je paard aan een openbare weg staat dan is dat het risico dat je neemt als eigenaar. Wil je niet dat het dier geaaid kan worden. Dan zorg je dat je paarden niet bij de weg kunnen komen.

Aaien vind ik zelf geen probleem. Juist leuk wat extra aandacht. En als ze geen zin hebben dan lopen ze gewoon weer weg. En zolang mensen niet voeren of het weiland in gaan zie ik er weinig kwaad in.

@ts: mss kun je via bokt wel een kroelpaardje vinden? Ik weet niet waar je woont maar ik zou het als eigenaar wel leuk vinden een kroelmaatje voor m'n pony's.