Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:53

BloemBloem schreef:
Ineke2 schreef:
Ik heb nooit FNRS proeven gereden. Qua oefeningen / lijnen die gevraagd worden is het wel net wat meer uitdaging dan een KNHS B proef.

Absoluut!

Mijn dochter start eind van de maand voor de tweede keer F6, en ik vind
dat een behoorlijke proef hoor voor een 10 jarige!

En doorzitten! :=
Dan zie je manegeruiters op houterige paarden die amper over de rug lopen doorzitten..dat ze daar niets aan gedaan hebben bij de nieuwe proeven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 12:37

Bedankt allemaal voor de reacties en tips! Ik zal proberen om op iedereen te reageren. Wel wilde ik even laten weten dat gisteren mijn relatie is uitgegaan, dus als ik wat aangebrander ben weten jullie hoe dat komt.

Alle tips schrijf ik op en ga ik aan werken!

Ik let er altijd goed op dat ik het zadel op de juiste plek leg, dus ik zal mijn instructeur vragen of ze tijdens het rijden wil meekijken of mijn zadel niet naar achteren schuift.

Amber_anne, ik heb daar ooit inderdaad eens tips over gehad toen ik nog op de manege reed! Daar kon ik helaas alleen niet zo heel veel mee doen, omdat dat als manegeruiter niet echt mogelijk is. Met mijn normale rijden ben ik er heel veel op aan het letten, maar het is heel lastig, omdat ik mezelf nu iets een beetje verkeerd heb aangeleerd. Dat heeft tijd nodig.

Dee_Es, daar heb je gelijk in! Ik ben daar veel mee aan het oefenen al. Met simpele lijnen gaat het goed, maar in een proefje met spanning is het nog heel lastig.

Sunnda, ik heb inderdaad een thiedemann teugel eraan. De reden hiervoor is dat Ivy op dit moment echt super in haar vel zit, maar wat er dan wel weer voor zorgt dat we soms rodeo doen. Aangezien ik zonder neusriem rijd vanwege kale plekken op haar hoofd (dierenarts voor geweest, komt waarschijnlijk door neusriem hoofdstel) heb ik op dat soort momenten helemaal niks meer te zeggen. Ook ben ik zelf steeds stabieler in mijn handen, maar nog niet volledig, vandaar dat ik er op dit moment een thiedemann teugel aan heb; die geeft Ivy net die extra stabiliteit die ze nodig heeft. Ook is het inderdaad toegestaan bij de F-proeven, omdat je nog niet beoordeeld wordt op nageeflijkheid. Alleen de constante verbinding wordt nu gevraagd. Ik kan overigens ook prima rijden zonder hulpteugel, maar ik heb eerst weer het vertrouwen nodig en daarin helpt deze wel. Ik heb Ivy namelijk ook gereden op touwhalster. Het zit dus waarschijnlijk in mijn hoofd, maar helaas is angst geen knopje die je aan en uit kan zetten.

Kabayo, dit is inderdaad mijn eigen paard!

Ineke, als ik de hulpteugel aflaat, is de aanleuning onrustiger. Tenminste, dat denk ik. Ik heb ondertussen al een tijdje niet meer zonder gereden, sinds de laatste keer dat ik bijna de grond van dichtbij bekeken heb :+

Bowo, precies dat is de reden dat ik FNRS start. Zo kan ik wel oefenen met wedstrijden, maar ik ben echt nog lang niet klaar voor officieel. Bij de FNRS bouwt het ook wat langzamer op; dat vind ik zelf heel fijn. De zadelmaker is redelijk kort geleden nog geweest, maar ik zet het weer op mijn lijstje!

Karijn, ik wil graag gaan sparen voor een dressuurzadel, maar na alle dierenartskosten is mijn geld niet heel erg aanwezig hahaha. Eerst een zadelkast voor bij Shan kopen en daarna komt dit op mijn lijstje.

Ik weet trouwens niet of jullie het boek 'Van ruiter naar trainer' van Leandra Theunissen kennen, maar met die tips uit haar boek ben ik ook veel aan het werk, ooit als tip gekregen hier op Bokt. Dus als jullie soms denken, ze blijft maar dezelfde fouten maken, ikzelf heb het idee dat ik echt iedere keer weer stapjes voorwaarts zet. Langzaam, maar gestaag.

Ineke2

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:56

Leren paardrijden doe je een heel leven lang. Langzaam vooruit is ook vooruit en sommige “ foutjes” zijn moeilijker om niet te maken dan andere en dan verschilt ook nog eens per combinatie!

Dat je op een hoger niveau nog steeds goede punten rijd zegt ook al wat over je vooruitgang :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 16:31

Daar heb je absoluut gelijk in!

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:42

Citaat:
FNRS is ook niet te vergelijken met KNHS, tenminste tot op een
zekere hoogte. Er wordt veel meer naar de ruiter gekeken, dan de combinatie an sich.

Ik blijf erbij dat ze daar toch iets aan moeten veranderen. Op dit moment is het hele paardenwelzijn een "hot item". (Wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind). De FNRS proeven zijn toch een soort van instroom naar de officiële KNHS wedstrijden. Als ze daar "akkoord" gaan met paarden/pony's die met een thiedeman teugel, gedwongen in een houding, 60% van de proef onregelmatig zijn en een ruiter die niet in balans zit....Dan belonen ze onderaan de curve toch wel een heel verkeerd beeld. Een beeld wat we juist niet meer willen zien.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:52

Kimmie25501 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties en tips! Ik zal proberen om op iedereen te reageren. Wel wilde ik even laten weten dat gisteren mijn relatie is uitgegaan, dus als ik wat aangebrander ben weten jullie hoe dat komt.

Alle tips schrijf ik op en ga ik aan werken!

Sunnda, ik heb inderdaad een thiedemann teugel eraan. De reden hiervoor is dat Ivy op dit moment echt super in haar vel zit, maar wat er dan wel weer voor zorgt dat we soms rodeo doen. Aangezien ik zonder neusriem rijd vanwege kale plekken op haar hoofd (dierenarts voor geweest, komt waarschijnlijk door neusriem hoofdstel) heb ik op dat soort momenten helemaal niks meer te zeggen. Ook ben ik zelf steeds stabieler in mijn handen, maar nog niet volledig, vandaar dat ik er op dit moment een thiedemann teugel aan heb; die geeft Ivy net die extra stabiliteit die ze nodig heeft. Ook is het inderdaad toegestaan bij de F-proeven, omdat je nog niet beoordeeld wordt op nageeflijkheid. Alleen de constante verbinding wordt nu gevraagd. Ik kan overigens ook prima rijden zonder hulpteugel, maar ik heb eerst weer het vertrouwen nodig en daarin helpt deze wel. Ik heb Ivy namelijk ook gereden op touwhalster. Het zit dus waarschijnlijk in mijn hoofd, maar helaas is angst geen knopje die je aan en uit kan zetten.

Ineke, als ik de hulpteugel aflaat, is de aanleuning onrustiger. Tenminste, dat denk ik. Ik heb ondertussen al een tijdje niet meer zonder gereden, sinds de laatste keer dat ik bijna de grond van dichtbij bekeken heb :+

Misschien als tussenstap de thiedemann dan op het eerste ringetje bij het bit zetten? Zie volgens mij dat ie op de 2e zit, dan geef je je paard wat meer ruimte ook om dr eigen balans te vinden, en heb je zelf nog een stukje zekerheid. En dan vanuit daar afbouwen naar bijvoorbeeld met uitstappen klipjes van teugels af en om hals heen bovenop vastklikken dat je soort 2e borsttuig hebt als je snapt wat ik bedoel, en dan weer verder uitbouwen naar een eerder punt in je rijden hem op die manier om doen ipv op de teugels, dan kan je hem als je het niet vertrouwt of aan jezelf merkt dat je spanning opbouwt hem weer vast doen.

Ik vind zelf ook wel martingaal vriendelijker dan thiedeman wel hoor, die geeft ook stuk meer stabiliteit qua teugelvoering omdat paard minder last heeft van handen die onbewust hoger of lager gaan, thiedemann is puur begrenzing voor paard zoals ik het altijd gebruikt zie worden. Maar ik denk vooral dat paard en ruiter zich er allebei goed en veilig bij moeten voelen, zodat ze niet verkrampen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 08:43

LR1988 schreef:
Citaat:
zekere hoogte. Er wordt veel meer naar de ruiter gekeken, dan de combinatie an sich.

Ik blijf erbij dat ze daar toch iets aan moeten veranderen. Op dit moment is het hele paardenwelzijn een "hot item". (Wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind). De FNRS proeven zijn toch een soort van instroom naar de officiële KNHS wedstrijden. Als ze daar "akkoord" gaan met paarden/pony's die met een thiedeman teugel, gedwongen in een houding, 60% van de proef onregelmatig zijn en een ruiter die niet in balans zit....Dan belonen ze onderaan de curve toch wel een heel verkeerd beeld. Een beeld wat we juist niet meer willen zien.

Vind je dat dit over mij gaat? Heb je dan misschien tips voor me in plaats van alleen maar zo te sneren?

Maddy_Paola, dat is een goede! Dat stappenplan ga ik zeker volgen, dankjewel!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:28

Kimmie25501 schreef:
------------------------------------

------------------------------------

Vind je dat dit over mij gaat? Heb je dan misschien tips voor me in plaats van alleen maar zo te sneren?

Maddy_Paola, dat is een goede! Dat stappenplan ga ik zeker volgen

Ik denk niet dat bovenstaande stukje specifiek over jou gaat TS maar meer in het algemeen.
Er zijn namelijk heel erg veel manegeruiters die een onstabiele handhouding en zit hebben.
En dat is niet erg, want al doende leert men.

Ik vind dat je ontzettend vooruit gegaan bent al vergeleken met eerdere topics die je geplaatst hebt.

De tip over de thiedemann rustig afbouwen is een hele goede, die wilde ik ook geven maar maddy_paola was me voor haha.

Hou vooral in gedachte dat paardrijden leuk moet zijn en jij zelf goed moet blijven doorademen...als tip voor de spanning kan ik je zeggen dat zachtjes neuriën helpt om te ontspannen :j

Ik zou ook inderdaad nog even iemand naar je zadel laten kijken, des noods even een second opinion bij ee andere zadelmaker want je zadel lijkt wel echt naar voren te schuiven, wat anders een oplossing kan zijn voor het schuiven (als de zadelmaker zegt dat hij goed ligt) is een staartriem eraan doen, dan kan hij niet naar voren schuiven meer.

Wat betreft je zit, ik vind het lastog om hier tips over te geven, je lijkt te weten wat je "fouten" zijn in je houding en zit, maar moet eerlijk bekennen dat ik denk dat grotendeels dit komt door het type zadel wat je hebt.
Als je namelijk een dressuurzadel zou hebben, denk ik dat je houding al een stuk beter gaat zijn.

Succes TS, je bent op de goede weg +:)+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 16:44

Dankjewel voor de tips!

Vandaag in de les zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn zadel in de galop naar voren schuift, omdat ik een beetje ga zweven dan. Ik ga eerst kijken of ik het met strakker singelen kan verhelpen en anders ga ik zeker even de zadelmaker benaderen!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:45

frontriser kan helpen het zadel op zijn plaats te houden. Of zo'n gelvlinder (weet niet hoe het heet)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:47

dit bedoel ik
Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:51

Let na het afzadelen ook eens op de haren onder het zadel. Liggen die nog mooi recht of zitten ze door elkaar? Als ze door elkaar zitten, is je zadel verschoven.

Pads en dergelijke zou ik niet zonder zadelmaker gaan uitproberen, voor hetzelfde geld ben je dan alleen symptomen aan het bestrijden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 17:07

Pads enzo ben ik sowieso geen fan van, betekent toch meestal dat het zadel niet past.

Ik ga erop letten en misschien voor korte tijd is een pad wel handig! Ik zet het iig op mijn lijstje

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:52

Strakker singelen is nooit een oplossing.

Je bent goed bezig ts! Ik had even oudere filmpjes bekeken en kwa je paard kantelen van hoofd zie ik helaas geen verbetering. Heb je daar al eens naar laten kijken en behandelen? Ook lijkt het tempo me vrij hoog, mag iets langzamer met grotere passen. Het is allemaal wat strak en gehaast. Ben benieuwd hoe je paard loopt zonder tiedeman. Ik zou adviseren wel wat knhs wedstrijden te gaan rijden. Ik denk dat je meer commentaar gaat krijgen op je protocol waar je veel van kunt leren. Ik vind je fnrs proeven nu erg mager beschreven. Daar leer je weinig/niets van.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:59

Fijn dat je bezig bent met je zit ts

Ik ben benieuwd hoe je paard loopt onder een ervaren ruiter. Is het niet een idee om haar een of twee keer per week door iemand te laten rijden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:06

Amber_anne schreef:
Fijn dat je bezig bent met je zit ts

Ik ben benieuwd hoe je paard loopt onder een ervaren ruiter. Is het niet een idee om haar een of twee keer per week door iemand te laten rijden?

Ben ik ook wel benieuwd naar :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 18:21

Hannanas, Ivy staat onder behandeling bij een fysio. De laatste keer kon ze helaas alleen niet heel veel doen, omdat ze, zelfs gesedeerd, te boos was voor een behandeling. Als we weer een poging doen, zal ik het zeker even benoemen. De tandarts is laatst iig geweest.

Amber_Anne, Ivy wordt idd twee keer per week gereden door een ervaren ruiter! Zij rijdt haar echt top. Ik wil alleen liever geen filmpje van haar delen, want dat vind ik niet zo netjes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:51

Ik reageer normaal nooit zo in deze topics, maar ik vind het toch leuk dat mensen de moeite doen om zichzelf te laten zien. En dapper ook!

Heb beide filmpjes bekeken en het eerste dat mij opvalt is jouw zit. Ik denk dat je in de basis helemaal niet zo gek zit, alleen in dit zadel komt het niet zo lekker tot uiting. Het beeld geeft mij het gevoel dat je constant uit balans gebracht wordt en grote moeite hebt om telkens weer terug in balans te komen. De stoelzit werd hier al wat benoemd, wat mij vooral opvalt daarin is dat je in het lichtrijden bijna terug in het zadel valt. En daar kan je alle training van de wereld voor volgen, maar helemaal goed ga je dat niet krijgen als je zadel niet de steun biedt die jouw lijf nodig heeft.
Daarnaast heb ik het idee dat je met je handen een balans probeert te vinden. Je steunt niet op je handen, maar ze lijken ook niet onafhankelijk te kunnen bewegen en best wel 'vast' te zitten ter hoogte van je dijbenen. Terwijl je handen in principe maar een verlengstuk van je ellebogen zijn.

Persoonlijk denk ik dat zowel jij als je paard enorm gebaat zouden zijn bij een zadel waar jij lekkerder in kan zitten. Het tweede filmpje zie je namelijk ook een verergering van wat hier teugelkreupelheid werd genoemd. Ik noem het niet teugelkreupel, maar ik denk dat ik een vorm van onbalans zie die je paard compenseert door onregelmatig te gaan lopen en in het tweede filmpje zelfs aan te springen op het moment dat jij moet doorzitten. Dit aanspringen zien veel mensen als een vorm van enthousiasme of ongehoorzaamheid, ik denk dat je paard niet veel anders kan. Mede ook omdat ik af en toe een staart wat scheef gedragen zie worden.

Dan is er al veel geschreven over de Thiedemann, je geeft aan dat het jou een stukje zekerheid biedt. Ook ik heb in het verleden zo'n ding wel gebruikt, met name omdat de eigenaresse dat prettiger vond. Maar mijn ervaring is dat een paard vooral tegen een muur op loopt. Het loopt niet meer tegen een weerstandbiedende hand aan, waar je contact mee kan leggen, maar tegen iets dat vast zit en waarin hij zich niet kan verlengen en de spieren in zijn lijf niet optimaal mee kan gebruiken. Ofwel, zichzelf vastloopt en daarmee een blok beton in de mond wordt (stugge paarden) of compleet achter de loodlijn gaat lopen en geen contact meer wil aannemen met de hand (hypermobiele en sensitieve paarden).
Ik zou dan toch eerder richting een Martingaal gaan als je een stukje zekerheid wilt behouden.
Maar ik kan begrijpen dat je daar nog niet aan toe bent.

Het is geen goedkope stap, maar ik denk dat een ander zadel (hoeft niet eens heel duur te zijn hoor) jou en je paard een grote sprong voorwaarts kan bieden. Waardoor je ook een stuk zekerder kan gaan rijden en wellicht geen thiedemann of martingaal meer nodig hebt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:45

Bedankt Janine voor de fijne tips!

Een dressuurzadel staat ondertussen zeker op mijn lijstje, maar ik ben maar student en moet ook veel andere dingen kopen. Mijn ouders betalen gelukkig mee, maar dit soort dingen moet ik toch echt zelf kopen. Ik ga er zeker voor sparen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:45

Kimmie25501 schreef:
Hannanas, Ivy staat onder behandeling bij een fysio. De laatste keer kon ze helaas alleen niet heel veel doen, omdat ze, zelfs gesedeerd, te boos was voor een behandeling. Als we weer een poging doen, zal ik het zeker even benoemen. De tandarts is laatst iig geweest.

Amber_Anne, Ivy wordt idd twee keer per week gereden door een ervaren ruiter! Zij rijdt haar echt top. Ik wil alleen liever geen filmpje van haar delen, want dat vind ik niet zo netjes

Goed dat ze onder controle staat!
Ik vind dat wel een heel ernstig teken aan de wand, dat je paard te boos was om zich te laten behandelen. Is ze vaker lijf-schuw? Over het algemeen hebben paarden echt heel veel pijn en gespannen bindweefsel willen ze zo extreem reageren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:50

Ivy wordt al heel lang behandeld door een fysio. Ze is vooral heel bang voor pijn wat ze uit in boosheid, want echte pijn had ze nog niet toen de fysio kwam. Het is een heel lang verhaal en traject wat we allemaal doorlopen hebben en momenteel heb ik niet zo’n zin om dat allemaal te vertellen, sorry. Ik had dat er beter misschien niet bij kunnen zeggen, want dat vraagt om heel veel uitleg, alleen ik heb momenteel niet de puf om die te geven. Mijn excuses daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:50

Kimmie25501 schreef:
Bedankt Janine voor de fijne tips!

Een dressuurzadel staat ondertussen zeker op mijn lijstje, maar ik ben maar student en moet ook veel andere dingen kopen. Mijn ouders betalen gelukkig mee, maar dit soort dingen moet ik toch echt zelf kopen. Ik ga er zeker voor sparen!

Staar je niet blind op een dressuurzadel.

Zo te zien heeft je paard een lange rug, brede schouders, flinke ruggegraat, en een wat onderontwikkelde rugspier, wat een hoge schoft geeft. Icm een volle ribbenkast, plaatst het de singelplek naar voren. Dan kruipt alles naar voren, ook een dressuurzadel.

Vind je een hele sympathieke amazone, komt wel goed met jullie!

Spaar lekker door, een zadel voor dit type paard kost gewoon wat, de kussens moeten vol genoeg zijn om de kuiltjes bij de schoft op te vullen en de boom moet het zo kunnen dragen dat het daar niet te zwaar wordt. Dat doen de meeste zadels niet. Dat is echt maatwerk.

Vind je een hele sympathieke amazone, komt wel goed met jullie :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:45

Dankjewel! Je hebt absoluut gelijk overigens over het zadel. Ik zou er altijd maatwerk opleggen, vandaar dat sparen. Wil een zadel dat echt goed op haar rug ligt. Fijn om jouw toelichting te zien! Dat kun je beter dan ik :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:15

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel! Je hebt absoluut gelijk overigens over het zadel. Ik zou er altijd maatwerk opleggen, vandaar dat sparen. Wil een zadel dat echt goed op haar rug ligt. Fijn om jouw toelichting te zien! Dat kun je beter dan ik :)

Vraag jezelf wel af of je in de tussentijd hiermee wilt blijven aanmodderen, persoonlijk denk ik niet dat het bijdraagt aan een positieve ontwikkeling van je paard en ook van jullie als combinatie.

Er zijn voldoende zadelmakers die je prima een zetje in de goede richting kunnen geven. Stalgenootje van mij heeft gisteren nog gewoon diverse zadels aangeraden gekregen om naar op zoek te gaan. De meeste zadelmakers zullen al blij zijn dat je ze er bij vraagt, ook al is het budget voor een splinternieuw maatwerkzadel er niet, en helpen je gerust in de goede richting!

Overigens in het verlengde hiervan vond ik de podcast van Horseheroes met José Veltman (Graziozo zadels) heel erg interessant. Ze vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat paarden meer last hebben van een ruiter in onbalans dan van een niet passend zadel (waarop de ruiter wél in balans zit). Het exacte verhaal weet ik niet meer, maar ik zie die gedachte en werkwijze ook terugkomen bij mijn eigen zadelmaker.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 07:56

Ik ga erover nadenken en naar kijken!