Gaucho Derby 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:20

Grit schreef:
Esther, je kan bij livetracking ook een ruiter laten oplichten (tabje riders en de rijder aanklikken).

Jee, die Ciara lijkt wel erg af te wijken. Ze leek een verharde weg te volgen, maar is nu wel afgebogen richting 2.

Held! Thx , dat zoekt een stuk makkelijker

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:28

Wat een verschil met de mongoolse pony's, ik was gewend aan lange benen die onder de pony's uitstaken.
Dit zal wel heel anders rijden.

Het is druk op Vet2.

Wanneer moeten ze nu van paard wisselen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:59

Ik lees het antwoord op mijn vraag op de site van Esther
We weten ook dat ze langs 17 veterinaire posten moeten navigeren, waarvan de nummers 3, 6, 8, 11 en 16 ook horsestations zijn.

Op twitter kwam voorbij dat Esther en haar paard een botsing of incident met een hek hadden, maar dat het met beide goed gaat.

Apple

Re: Gaucho Derby 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:13

Ze zijn van start inderdaad :-) Bij de Gaucho Derby wissel je niet elke stop van paard, maar hou je ze enige tijd bij je. Het lijkt er op dat iedereen veilig op stop 2 is aangekomen. Alle deelnemers hebben besloten om de nacht door te brengen op stop 2 ondanks dat er nog voldoende rijtijd over was om eventueel verder te reizen. Het grote verschil met de Mongol Derby is dat de Gaucho Derby ook minder mogelijkheden heeft om aan water en voedsel voor de paarden te komen. Overnachten op stop 2 is de verstandige beslissing omdat je dan zeker weet dat je paard voldoende te eten en drinken heeft.

Op de foto's van de eerste dag toont het een beetje als de Mongol Derby (ruiters in galop naar de volgende stop). Dit beeld gaat veranderen als ze de bergen in gaan. De deelnemers krijgen dan ook een pakpaard mee dat eten voor de paarden moet dragen. Het tempo zal dan ook veel lager liggen dan nu.

Ze mogen rijden tussen 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds. Dat is onze tijd dus 12 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds.

In de verslagen een en ander over een brandplek omdat de paarden ervandoor wilden gaan en iemand toch het touw bleef vast houden (au). Een aantal mensen gevallen van hun paard bij de start. Alle ruiters en paarden zijn weer herenigd.

Wat wordt er gezegd over de Nederlanders die mee doen:

Esther (ELE) heeft enige tijd voorop gereden. Er is kwam een berichtje langs dat ze in een mooi constant draftempo onderweg was naar stop 2. Daarna is ze blijkbaar inderdaad in botsing gekomen met een hek. Verder niets ernstigs en zij heeft op stop 2 haar tentje neer gezet.

Hinke (HVW) is genoemd. Zij had een mooie vlot tempo en heeft kunnen genieten van de omgeving.

Daniel (DVE) heeft eerst een poosje voorop gereden richting stop 1. Onderweg naar stop 2 reed hij met enkele anderen in het midden van de deelnemers. De dag ervoor was hij van zijn paard gevallen, maar gelukkig er niets aan over gehouden.

Leonie (LSC) wordt niet genoemd in de verslagen maar zo te zien op de tracker heeft ook zij veilig stop 2 weten te bereiken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 13:05

En dag 2 is van start *\o/*

De route van twee naar drie gaat over een meer bergachtig landschap. Je ziet nu aan de stipjes dat sommigen vrijwel rechtdoor gaan (en dan over de top van de berg gaan met wat klimmen en dalen) en dat anderen gezien vanaf stop 2 naar rechts afbuigen. Dat is minder klimmen en dalen en de berghelling volgen.

Ik ben benieuwd welke route beter uitpakt :-)

(maar als je ziet dat iemand die in Zwitserland woont er voor kiest om rechts af te buigen dan heb ik zo een vermoeden :+ )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 13:24

En jawel, het lijkt er op dat iedereen tot de beslissing is gekomen dat het volgen van de vallei rechts de meer verstandige route is :-)

Hoe gaat het met de Nederlanders:

Daniel en Leonie zijn nog niet vertrokken. Hinke en Esther zijn goed onderweg (waarbij Esther een iets ander pad volgt dan de anderen).

Daniel heeft een tijdstraf gekregen ivm een te hoge hartslag gisteren. De organisatie heeft besloten dat hij deze tijdstraf op een andere stop mag uitzitten. Een tijdstraf voor een te hoge hartslag is over het algemeen 2 uur.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:55

Apple bedankt voor je samenvattingen hier! Ik vind de website moeilijk op mijn telefoon en volg het op deze manier dan toch. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:56

Galeobdolon schreef:
Apple bedankt voor je samenvattingen hier! Ik vind de website moeilijk op mijn telefoon en volg het op deze manier dan toch. :D

Idem ! Dus ook van mij een welgemeende dankjewel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:08

Ik weet niet of me dit elke dag gaat lukken hoor :') :D

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:13

jokari schreef:
Galeobdolon schreef:

Idem ! Dus ook van mij een welgemeende dankjewel.

Helemaal mee eens!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:23

De eerste drie ruiters zijn al bijna bij Stop 3. Dit is een stop waar ze ook van paard wisselen. Er zit een vrij grote groep vlak achteraan, Hinke rijdt in deze groep.

Stukje daarachter rijdt Esther. Leonie en Daniel zijn nu ook onderweg.

Een Britse dame heeft besloten om de race te staken. Dit is de eerste uitvaller.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:32

Zo te zien, zit Hinke bij de kopgroep.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:32

Gaan ze niet heel hard? Ze hebben vandaag nog een aardige poos om te rijden en zijn nu al bij stop 3. Of wordt het straks steeds lastiger met bergen ed?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:36

In anderhalf uur naar de volgende stop is inderdaad heel hard. Het terrein is ook nog niet zo uitdagend. Later in de race wordt het inderdaad lastiger met bergen en zal het veld ook meer uit elkaar gaan liggen.

Ik zie op de route tussen 3 en 4 er een rivier overgestoken moet worden. Dat kan een uitdaging zijn.

Gemakkelijk zal het sowieso niet zijn. Ik lees over natte sneeuw en kou :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:05

Op Twitter zeggen ze ook dat ze hard gaan, 'crew have to hustle to keep up'

Natte sneeuw en kou en later nog door een rivier :brr: , hopelijk staat het water niet te hoog.

Nog een tip voor degene die het niet weten, met het logootje rechts onderin de kaart (onder de +-) kun je een ander geogografisch beeld kiezen. Bijvoorbeeld Esri World Imagery geeft een mooi beeld van de omgeving waar ze rijden.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:10

Bedankt voor de samenvattingen Apple, heel leuk om zo te volgen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:12

Esther en Hinke zitten op Vet 3, Leonie en Daniel zitten er dichtbij.
Eerste paardenwissel, altijd weer spannend.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:22

12 ruiters tegelijkertijd op Post 3. De eersten hebben al weer deze post verlaten en zijn al onderweg naar nummer 4. Het gaat snel!

De ruiters hebben maar 10kg aan bagage bij zich, maar op post 6, 8, 11 en 14 mogen ze 2 kilo bagage meenemen. Aangezien de ruiters ook zelf voor hun eigen eten moeten zorgen en de weersomstandigheden ook niet ideaal zijn zullen ze goed hebben moeten nadenken over wat ze in deze bagage pakketten hebben moeten stoppen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 16:07

Daniel, Leonie en Esther zijn op post 3. Hinke is al vertrokken.

Volgens de twitter van de organisatie zijn er wat erg frisse paarden op deze post. Bij de Mongol Derby kun je zelf je paard kiezen of kun je aan een herder vragen of die een goed paard voor je heeft. Bij de Gaucho Derby is het lootjes trekken en kun je dus iets treffen waar je normaliter 3 keer over na zou denken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:17

Hinke zit vlak achter de kopgroep. De andere Nederlanders volgen daarachter. De meeste ruiters hebben een route gekozen rechtsom rond een meer om daarna de rivier over te steken.

Er is slechts een ruiter die linksom om het meer is gegaan en daar een oversteekplaats zoekt. Op papier is dit een kortere route naar post 4, maar de vraag is natuurlijk of dit ook zo in praktijk is.
Tot nu toe lijkt het een goede keuze, ze is de rivier inmiddels over en kan nu vrij rechtstreeks naar post 4.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:22

Ik volg ook weer de stipjes. Wat een avontuur. Ik word altijd een beetje jaloers op mensen die dit soort dingen doen en durven. Ik wou dat ik niet zo’n watje was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:23

Ik ben gewoon lekker watje hoor. Ik hou niet van steigerende en bokkende paarden en al helemaal niet van natte sneeuw, kou en regen. De combinatie daarvan is helemaal prima, voor iemand anders :+ :))

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:57

Alleen reizen naar een land buiten de Benelux alleen is al iets wat ik nooit heb gedaan. Vind nog wel dat ik dat een keer moet doen maar aan de andere kant: waarom zou ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:21

Mooie samenvattingen, Apple! Mooie start van de derby :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:32

Hinke gaat lekker, ze is Vet4 weer uit. Esther zit volgens mij nu op Vet4. Daniel net over de helft naar 4. Leonie is vertrokken uit Vet3, lijkt achteraan te rijden, maar nog wel aan het rijden.

Jaco ging dezelfde kant op als Laura, maar is inmiddels wel erg aan het afwijken van vet4. Er lijkt een berg tussen te zitten en hij lijkt er nu omheen te moeten.
Edit; ik zie nu een zigzag lijn, route over de berg of hij rijd terug? Zuur, hij verliest veel tijd met zijn route.