Vallen, opstaan en weer doorgaan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 00:01

Waarom kies je voor een bareback? Dit is echt een heel specifiek stuk tuig en biedt lang niet altijd voordelen. Hier zie ik het echt niet. Pony laat niets los en dochter zit te hupsen. Pony is er nog heel braaf onder.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 00:01

axel_1997 schreef:
Ik ben het wel met je eens TS.
Iedere pony kan lastig doen maar als Frits haar maatje is moet je ze vooral bij elkaar houden. +:)+
Een vraagje, heeft ze weleens judo-les of iets dergelijks gehad?
Nee niet om een vechtersbaas te worden maar om te leren valbreken.
Als kind heb ik Budo-les gehad. (Budo is een soort mixed martial arts.)
De laatste les is al weer jaren geleden maar ik heb er nog elk jaar lol van.
Eenmaal geleerd worden die technieken diep ingesleten reflexen.
Met iedere val: van m'n voeten, van de fiets en ja van een paard, ben ik weer dankbaar voor die lessen.
Want meestal raakt mijn hoofd de grond niet eens.

Deze ontaarde moeder heeft zelf judo gedaan en leerde haar dochter het over de schouder rollen enz. Ik ben daar zelf heel erg fan van namelijk.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 00:02

poes schreef:
Waarom kies je voor een bareback? Dit is echt een heel specifiek stuk tuig en biedt lang niet altijd voordelen. Hier zie ik het echt niet. Pony laat niets los en dochter zit te hupsen. Pony is er nog heel braaf onder.

Frits is een beetje aangekomen deze zomer. Dit resulteert in nog geen passend zadel gevonden.

We hebben nu een afspraak staan de norton pro te gaan passen omdat daar een verwisselbare boom in zit en we dus kunnen afwisselen wanneer hij dik of dun is.

We hadden een leren zadel, maar als ik die nu omdoen ligt hij in zijn nek.

poes

Re: Vallen, opstaan en weer doorgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 00:04

Hij is idd wel echt een bolletje. Lastige vorm maar dit vind ik ook niets.

Waarom neem je ze niet vaker aan de longe? Hij alleen om correct te lopen en zij er af en toe op om te laten voelen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 00:08

Afbeelding
poes schreef:
Hij is idd wel echt een bolletje. Lastige vorm maar dit vind ik ook niets.

Waarom neem je ze niet vaker aan de longe? Hij alleen om correct te lopen en zij er af en toe op om te laten voelen?

We doen heel veel aan de longe en daarom vind ik dit wel eens jammer. Ik plaats te snel in mijn verwoording iets wat bij jullie anders overkomt dan bij mensen die ik ken. Dat moet ik afleren voor deze dingen, want als er iemand zeer bewust en spelenderwijs der kind leert rijden ben ik het wel. Ze rijdt miss 1x per week, misschien zelfs minder. Verder train ik hem namelijk en staat hij voor de kar.

De reden dat ze zegt
Dit gaat ons lukken, is vooral omdat ik hem vorig jaar echt heb willen verkopen. Haar drang om vriendjes met hem te worden tijdena het rijden is gewoon heel groot.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 28-10-21 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 00:12

GabberGill schreef:
axel_1997 schreef:
Ik ben het wel met je eens TS.
Iedere pony kan lastig doen maar als Frits haar maatje is moet je ze vooral bij elkaar houden. +:)+
Een vraagje, heeft ze weleens judo-les of iets dergelijks gehad?
Nee niet om een vechtersbaas te worden maar om te leren valbreken.
Als kind heb ik Budo-les gehad. (Budo is een soort mixed martial arts.)
De laatste les is al weer jaren geleden maar ik heb er nog elk jaar lol van.
Eenmaal geleerd worden die technieken diep ingesleten reflexen.
Met iedere val: van m'n voeten, van de fiets en ja van een paard, ben ik weer dankbaar voor die lessen.
Want meestal raakt mijn hoofd de grond niet eens.

Deze ontaarde moeder heeft zelf judo gedaan en leerde haar dochter het over de schouder rollen enz. Ik ben daar zelf heel erg fan van namelijk.

+:)+ _/-\o_

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 00:21

Weet je wat het is.

Ik heb deze pony al sinds dat hij 6 maanden is. Hij is nu 11 jaar. Mijn dochter is nu 6 jaar. Deze pony was er dus al ver voor haar.

Daarbij vertel ik eerlijk dat ik hem nooit maar dan ook nooit als mijn dochter haar pony had willen inzetten, maar op de een of andere manier hebben deze 2 een hele bizarre klik en is ze stapeldol op hem.

De clue was meer in het verhaal:
Al is het nog zo'n ettertje soms, ze gaan er wel samen voor en hebben de grootste lol samen.

Ik ben er nog steeds om geen grootse ongelukken te laten gebeuren. Vallen gebeurd bij ieder kind wel eens en voor mij als moeder voelt dat wel eens als een fikse klappers. Dit terwijl zij opstaat en der kleertjes afdoet om vervolgens weer op te stappen.

De traantjes zijn meer onmacht. Hij is soms gewoon te slim en dat kan zij nog niet aan. Alleen hem weg doen is geen optie voor haar! Ze wilt ervoor gaan met hem. Het mooiste is dat als je op mijn fb en filmpjes kijkt dat iedereen wel degelijk positief is over ze. Dat komt omdat hun ons in het echte leven zien en weten wat ik allemaal doe om dit zo goed mogelijk te begeleiden.

Alleen ik snap ergens ook dat het voor iemand die ons niet kent in deze verwoording heel anders overkomt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 00:23

Helder :j plaatje van hem aan de longe is fijn, het is alleen wel echt een propje haha.
Je dochter moet hem niet leuk vinden omdat ze bang is dat hij anders weg gaat vind ik… vind ze het rijden met hem leuk? Soms zijn die kleintjes echt niet de ideale leer pony’s helaas!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 00:32

Dit was trouwens ook frits. Hij is wel eens slank geweest, maar sinds een paar jaar blaast hij alleen maar op

Afbeelding

poes schreef:
Helder :j plaatje van hem aan de longe is fijn, het is alleen wel echt een propje haha.
Je dochter moet hem niet leuk vinden omdat ze bang is dat hij anders weg gaat vind ik… vind ze het rijden met hem leuk? Soms zijn die kleintjes echt niet de ideale leer pony’s helaas!

Ze is stapeldol op hem!
Ze glundert en dat zie je in heel veel momenten terug. Filmpjes waar ze samen de grootste lol hebben. Zij wilde hem altijd al houden, maar ik zag dit niet zitten. Ik dreig niet met verkoop ofzo helemaal niet maar ik twijfel er natuurijk vaak zat over en als zij niet zo genoot dan had ik hem al verkocht. Tuurlijk vraag ik haar wel eens of ze echt blij is met hem en of we anders manegelessen enz eerst moeten doen. Dit heb ik namelijk ook al gedaan 2x, maar ze wilt alleen frits.

Het enige wat ik kan doen is alles in goede banen leiden en zorgen dat ze dit gewoon met heel veel plezier blijft doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 07:07

Ziet eruit als een pittige pony en een stoere meid! Denk dat een zadeltje (en inderdaad de begeleiding aan de longe) wat meer stabiliteit en daarmee (zelf)vertrouwen kan geven, maar lees al dat je met een nieuw passend zadel bezig bent.

De laatste foto’s zijn ook heel leuk om te zien! Een echt paardenmeisje *\o/*

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 07:10

Allereerst het is en blijft jouw beslissing.
Als ik het goed begrijp (eerdere topics niet gezien) dan wordt je dochter regelmatig gelanceerd.

Het is een keuze om de pony weg te doen of te houden. Jij hebt voor het laatste gekozen. En naar mijn idee heeft je dochter hier geen enkele zeggenschap is. Jij bent tenslotte de volwassene.

Het is dan ook nog een keuze om je dochter op deze pony te zetten of niet. Jij hebt voor het eerste gekozen.

Beseffende dat een kind er altijd af kan vallen en er altijd iets kan gebeuren, waarom zou je bewust dit risico willen nemen met je kostbaarste bezit. Het kan goed gaan, maar kan ook heel vervelend aflopen.
Vallen, ..... en niet zo maar opstaan en al helemaal niet doorgaan is ook een serieuze optie.
Stel je dochter breekt door de val een been (nogmaals kan met paardrijden of andere sporten of gewoon het leven leven altijd gebeuren) en ze blijft hierdoor mank lopen. Is dat iets waarvan je dan achteraf niet denkt .... had ik maar......

Het niet gebruiken van een bp snap ik al helemaal niet. Zelfs oudere kinderen moeten van mij hiermee rijden, net zoals met veiligheidsbeugels.

Ik vind dit een raar topic met aparte titel. Lijkt wel een beetje reltopic. Volgens mijn normen en waarden kan dit bijna niet serieus zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 07:20

GabberGill schreef:
poes schreef:

Frits is een beetje aangekomen deze zomer. Dit resulteert in nog geen passend zadel gevonden.

We hebben nu een afspraak staan de norton pro te gaan passen omdat daar een verwisselbare boom in zit en we dus kunnen afwisselen wanneer hij dik of dun is.

We hadden een leren zadel, maar als ik die nu omdoen ligt hij in zijn nek.

Dan zou ik gewoon wachten tot je een passend zadel hebt ipv dochter op een bareback te laten hupsen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 07:36

nou heb ik geen kids en weet weinig van bodyprotectors, maar wat is dan de reden dat je die niet gebruikt? Voor zover ik weet is zo'n ding juist een zeer effectief beschermingsmiddel?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 08:05

EllyC schreef:
Allereerst het is en blijft jouw beslissing.
Als ik het goed begrijp (eerdere topics niet gezien) dan wordt je dochter regelmatig gelanceerd.

Het is een keuze om de pony weg te doen of te houden. Jij hebt voor het laatste gekozen. En naar mijn idee heeft je dochter hier geen enkele zeggenschap is. Jij bent tenslotte de volwassene.

Het is dan ook nog een keuze om je dochter op deze pony te zetten of niet. Jij hebt voor het eerste gekozen.

Beseffende dat een kind er altijd af kan vallen en er altijd iets kan gebeuren, waarom zou je bewust dit risico willen nemen met je kostbaarste bezit. Het kan goed gaan, maar kan ook heel vervelend aflopen.
Vallen, ..... en niet zo maar opstaan en al helemaal niet doorgaan is ook een serieuze optie.
Stel je dochter breekt door de val een been (nogmaals kan met paardrijden of andere sporten of gewoon het leven leven altijd gebeuren) en ze blijft hierdoor mank lopen. Is dat iets waarvan je dan achteraf niet denkt .... had ik maar......

Het niet gebruiken van een bp snap ik al helemaal niet. Zelfs oudere kinderen moeten van mij hiermee rijden, net zoals met veiligheidsbeugels.

Ik vind dit een raar topic met aparte titel. Lijkt wel een beetje reltopic. Volgens mijn normen en waarden kan dit bijna niet serieus zijn.

Zoals je zou moeten weten doe ik mijn dieren niet zomaar weg. Je buurman heeft ooit mijn shet gekocht en die nam ik terug toen hij hem niet meer kon houden. Zo ben ik.

Ik zal altijd voor de veilige weg gaan. Je doet alsof ik geen enkel gevaar bekeken heb of ken, maar dat is dus helemaal niet zo. Ik heb zelf heel wat ongelukken met paarden gehad en dat is niet prettig. Ik ken vele gevaren en zit er inmiddels ook alweer meer dan 20 naar tussen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:23

Ik vind het een leuk topic en leuke combi, en Frits is een boef :')

Dat gezegd hebbende, ben ik geen fan van de bareback pad en dat met name om haar heupjes. Veel vrouwen die paardrijden, hebben heupklachten, omdat zadels vaak gewoon te breed zijn voor vrouwen, en dat begint op jonge leeftijd. Dus een zadeltje waar zij goed in past, zou echt wel goed zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:24

[quote="GabberGill"]We hebben al meerdere topics gehad, we zijn vaak zat afgebrand en toch blijf ik dit plaatsen omdat ik haar een kanjer vind.
Ondanks dat ze geregeld fikse klappers maakt, haar pony er alles aan doet om haar naar Jupiter te krijgen
Frits is een etterbak

Misschien werk je dat afbranden zelf in de hand, door in elke zin te benadrukken hoe moeilijk en gevaarlijk alles is. Waarom leg je daar zo de nadruk op? Mogen dingen ook wel eens gewoon makkelijk en fijn zijn? Welke boodschap geef je je 6-jarige dochter mee?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:24

Ik denk dat je je echt nogal ongelukkig uitdrukt :)

Ik vind de body protector wel geen dom idee. Rijden bij ons ook alle kinderen mee inmiddels.

Maar verder denk ik dat het een beetje opgeblazen is? Valt ze echt zo vaak?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:02

Lieser schreef:
GabberGill schreef:
We hebben al meerdere topics gehad, we zijn vaak zat afgebrand en toch blijf ik dit plaatsen omdat ik haar een kanjer vind.
Ondanks dat ze geregeld fikse klappers maakt, haar pony er alles aan doet om haar naar Jupiter te krijgen
Frits is een etterbak

Misschien werk je dat afbranden zelf in de hand, door in elke zin te benadrukken hoe moeilijk en gevaarlijk alles is. Waarom leg je daar zo de nadruk op? Mogen dingen ook wel eens gewoon makkelijk en fijn zijn? Welke boodschap geef je je 6-jarige dochter mee?

Nou dit zeg ik absoluut niet tegen haar. Wij hebben met frits gewoon een heel verleden en het is een vrij lastige pony en ik zal jullie eerlijk zeggen dat ik helemaal niet zo'n gigantische fan van hem ben en misschien daarom meer moeite heb om het positief uit te drukken.

Op de een of andere manier werkt deze combinatie wel heel goed en is het vooral mijn negatieve gevoel naar hem. Dit komt vooral omdat hij bij mij 10-0 achter staat.

Kan heel gemeen klinken hoor en dat begrijp ik ook wel. Ik ben er overigens wel heel trots op dat hij kan blijven omdat Jill er wel degelijk iets in ziet en het niet de makkelijke weg is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:10

Is het dan niet een optie om een instructeur met hen aan de slag te laten gaan? Jouw gevoel zal sowieso meespelen in de trainingen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:30

poes schreef:
Is het dan niet een optie om een instructeur met hen aan de slag te laten gaan? Jouw gevoel zal sowieso meespelen in de trainingen.

Ik heb dit wel naast me neergelegd maar als ik zo terug lees ben ik me ervan bewust dat ik hem nog steeds afschilder als onbetrouwbaar en hij laat het laatste jaar zien dat hij dat absoluut niet meer is. Juist omdat ik hem veel in handen heb.

Hij is eerst van mijn zusje geweest en hij mocht alles! Als frits wilde rennen mocht hij rennen, als frits iets niet wilde hoefde het ook niet, als hij wilde bokken of niet remde zat ze te gieren en brullen omdat hij zo'n uitgesproken karakter had. Ik noem het onopgevoed en gevaarlijk en daar verschilde mijn zusje en ik nogal in van mening.

Nu ik hem zelf volop pak en eigenlijk sinds 2 jaar alles met hem doe buiten de ritjes van jill om merk ik dat het een vrij positieve pony is. Alleen vergeet je het verleden niet snel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 10:49

Je spreekt jezelf nogal tegen. het is een etterbak, maakt haar het leven moeilijk en tegelijkertijd denk je dat "Dit op de een of andere manier gewoon goed werkt". Ik lees dat je deze pony niet weg wil doen, maar zet hem dan iig niet meer in als rijpony voor jouw kleine meisje van 6. Ik begrijp ook niet dat je haar daar een stem in laat hebben. Jij bent verantwoordelijk voor je kind én je bent geen fan van deze pony. Zoek het dan niet op...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:04

Poe, dit is wel een beetje gewaagd topic. TS, je moet begrijpen dat zulke topics natuurlijk olie op het vuur is hier (klein kind, moeilijke pony, barebackpad en veel vallen).

Ik ben zelf een scheitert met mijn kinderen, dus ik had zelf dit nooit zo gedaan. En toen ze 6 waren, mochten ze maar sporadisch hooguit een half uurtje rijden i.v.m. heupjes etc. En dan heb ik nog enorm brave pony's die geen stap verkeerd zetten. Hadden ze het type Frits geweest, had ik het zelf nooit gedaan. En al helemaal niet met een barebackpad. Maar goed, dit zijn persoonlijke keuzes en TS heeft gelijk dat wij haar, haar dochter en haar pony niet zo goed kennen. Toch zou ik wachten tot er een passend zadel is.

Maar ik moet zeggen als ik mijn dochter (12 inmiddels) zo op onze pony met barebackpad door de bak zie galopperen, dan word ik wel intens gelukkig. Dus ik snap wel het gevoel hoe fijn het is om je dochter zo te zien genieten met je pony. Maar het moet wel veilig blijven (zo veilig als mogelijk is met deze hobby).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 11:07

Doubtless schreef:
Je spreekt jezelf nogal tegen. het is een etterbak, maakt haar het leven moeilijk en tegelijkertijd denk je dat "Dit op de een of andere manier gewoon goed werkt". Ik lees dat je deze pony niet weg wil doen, maar zet hem dan iig niet meer in als rijpony voor jouw kleine meisje van 6. Ik begrijp ook niet dat je haar daar een stem in laat hebben. Jij bent verantwoordelijk voor je kind én je bent geen fan van deze pony. Zoek het dan niet op...

Ik spreek mezelf niet tegen hoor verre van. Zoals je zelf leest werk ik dagen met hem en is het bij mij en voor mij een etterbak 1e klas. Hun zijn verder superleuk verder. Mijn verwoording richting hem is vanuit mijn oogpunt geschreven en dat staat ver van haar band met hem vandaan. Zolang meerdere mensen met zeer veel ervaring en verstans zien dat dit geen gevaarlijke combinatie is geloof ik dat eerder dan mensen die een foto zien of mijn visie op hem. Tussen mij en hem zit het gewoon niet lekker. Hij is verre van het type paard waar ik graag mee werk, maar voor haar werk ik wel degelijk met hem.

Als ik haar frits zou laten omschrijven dan zou je een hele andere tekst en uitleg krijgen.

Frits is in haar ogen de liefste pony van de hele wereld en is soms gewoon een boefje. Ook doet hij wel eens stout maar het is haar beste vriendje.

Ik heb hem gewoon lang als een zeer negatief doordrammerige pony gezien en zie vaak de combi frits en mijn zusje nog voor me.

In het verwoorden ben ik waaronder goed dan het in werkelijk uitvoeren en daar ben ik me van bewust.

Het gaat hierbij ook niet om het niet weg "willen" doen. Het gaat erom dat ik een superleuke combinatie zie waar ik zelf misschien nog heel erg moet wennen aan het feit dat hij degene is die de combinatie vormt met mijn dochter en ik dat zelf nooit had voorgesteld if verwacht.

Het is spelenderwijs begonnen, gewoon even zitten, wandelen, voeren en de klusjes eromheen. Ze straalt als ze met hem bezig is.

Wat ik vooral erg storend vind is dat mensen het maar over misgaan hebben en dat terwijl ze al 4 jaren met paarden omgaat en er nog nooit wat gebeurd is. Dit betekent niet dat ik geluk heb hoor. Dit is namelijk zo omdat ik me dagelijks inzet om alles in goede banen te leiden en hem stabiel te hebben voor haar en ze dus ook constant overal mee help en er bovenop zit.

Dat ik hem negatiever benoem dat is uiteraard waar. Ik zie dit ook terug. Bekende snappen mijn uitspraken gericht naar dit verhaal omdat ze weten wat we hiervoor hebben gedaan en nog steeds doen, maar het belangrijkste van alles dat het een prachtig stel is wat gewoon geniet van elkaar.

Jill rijdt nog geen 1x per week een kwartiertje

Waarvan ze de helft stapt en dan wat draaft en vooral overgangen leert. Ja en de galop die doen we inderdaad ook een paar rondes beide kanten op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:35

Jezus wat een gezanik altijd in deze topics.
Toen ik zes was kreeg ik Pharaon. Pharaon was een a pony en de grootste etter die je je kan voorstellen. Hij lanceerde me wekelijks maar man wat was ik gek van die pony. Inmiddels zijn we 25 jaar later, ik kan, in tegenstelling tot veel ruiters zitten. Niet altijd volgens het boekje maar ik ga er ook niet snel af. Ik heb die pony 20 jaar gehad en ik mis hem nog steeds verschrikkelijk. Nu, als 31 jarige met een volgroeid brein, terug kijkend op toen, wetende wat ik nu weet, zou ik het allemaal opnieuw doen. Zonder twijfel. Ik ben blij dat mijn moeder me niet "tegen mezelf beschermde" en me die fantastische pony niet afgenomen heeft. Mijn moeder zegt nog steeds dat het de grootste rotbok was die ik ooit gehad heb. En elke keer als ik aan hem denk herinner ik me alleen maar wat een geweldig dier het was en hoe ik met hem kon lezen en schrijven ondanks alles. Ook ik zat vrijwel altijd zonder zadel op dat dier en mijn balans op het paard is zelfs met mijn halfzijdige verlamming nog bovengemiddeld nu. :+

Laat dit meiske toch in godsnaam datzelfde opbouwen als ze dat wil ipv te zanikken vanuit jullie eigen angst. Jullie angst is van jullie. Projecteer die niet op een ander.

En die BP. Voor iemand die kan vallen zit een BP alleen maar in de weg. Ik heb mijn jonge paard ingereden met een soort motorcross beschermer en die zat me al in de weg toen ze me er een keer af knalde. Laat staan die dikke harnassen die ze voor kinderen hebben. Je kan gewoon niet fijn soepel rollen met zo'n ding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:44

Ik zou ook voor veiligheidsbeugels gaan. Op de foto's zie ik dat ze nog al ver haar voetjes in de beugels heeft zitten.
Ook al kun je nog zo goed je paarden kennen, er hoeft maar een klein dingetje te gebeuren, paardje springt weg of gaat aan de kletter, en de kleine meid blijft hangen met haar voeten in de beugels. Het is en blijft een vluchtdier.

En het is echt geen afzeiken zoals jij denkt maar gewoon bezorgdheid.