Ranger aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:54

Vind het wat opvallend dat Ranger op elke foto zijn oren naar achteren heeft .
Verder een leuke en brave pony , koester hem en hou het plezier er beiden in :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 13:36

N4N4 schreef:
Vind het wat opvallend dat Ranger op elke foto zijn oren naar achteren heeft .
Verder een leuke en brave pony , koester hem en hou het plezier er beiden in :j

Correctie bijna elke foto ;)

Dat is ook gewoon typisch aan hem. Hij is een dominant type. Ook de leidende ruin in de groep.

Bij springen heeft hij ze wel naar voor en is hij ook actiever.
Maar ze liggen ook niet plat in z'n nek he. Dus ik zie er niets kwaad in dat hij ze naar achter houdt. Liever dat dan gesplitst naar voor want dan weet ik dat de aandacht niet bij mij ligt. :)

Afbeelding

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:50

Oren naar achter kan ook op ongemak wijzen. Ik zou idd de osteo laten komen om te kijken of hij zich niet vast zet in zijn lijf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:59

purny schreef:
Oren naar achter kan ook op ongemak wijzen. Ik zou idd de osteo laten komen om te kijken of hij zich niet vast zet in zijn lijf.

In combinatie met de hoog gedragen staart lijkt me dat wel aannemelijk.

Oren naar achteren als constant teken van dominantie ken ik niet. Wel oplettendheid, concentratie of ongemak. Aan de ruiter uit te zoeken welke variant het is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:01

Citaat:
Kan je me uitleg geven hoe je kan zien of die de rug weg drukt ? Ik vind het al lastig zien bij een normaal gebouwd paard dus bij een overbouwd als ranger is het nog lastiger om dat zelf te zien.

Ik zie het met name bij de hals, die laat hij niet vallen.
Hij komt tegen je hand in, een paard met goed ruggebruik kan niet nageeflijk zijn, maar zal nooit tegen de hand zijn. Ook is dan de onderhals niet strak en gespannen, wat bij Ranger wel het geval is.

Hilary schreef:
Oren naar achteren als constant teken van dominantie ken ik niet. Wel oplettendheid, concentratie of ongemak. Aan de ruiter uit te zoeken welke variant het is.

Er is dat, plus de hele uitdrukking. Hij lijkt idd niet comfortable.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 14:03

purny schreef:

Dat staat sowieso op de planning.
Op de wei zelf staat hij ook vaak met staart van zich af. Zodra hij in beweging is draagt hij de staart ook van zich af. Dus ik zocht er eigenlijk niks naar. Maar wil het wel laten uitsluiten idd.

Dit ben ik op mijn ander paard die ik er sinds eind 2020 bij heb.
Hier dus wel op een dressuurzadel.
Afbeelding

Voorlopig heb ik even geen budget voor een extra zadel voor ranger. Maar was idd aant denken er een dressuurzadel bij te nemen. Hoewel ik de endurance van wintec ook interessant vind, deze heeft ook aanpasbare beugelophanging.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 14:05

Avalanche81 schreef:
Citaat:
Kan je me uitleg geven hoe je kan zien of die de rug weg drukt ? Ik vind het al lastig zien bij een normaal gebouwd paard dus bij een overbouwd als ranger is het nog lastiger om dat zelf te zien.

Ik zie het met name bij de hals, die laat hij niet vallen.
Hij komt tegen je hand in, een paard met goed ruggebruik kan niet nageeflijk zijn, maar zal nooit tegen de hand zijn. Ook is dan de onderhals niet strak en gespannen, wat bij Ranger wel het geval is.

Hilary schreef:

Er is dat, plus de hele uitdrukking. Hij lijkt idd niet comfortable.

Hoe voel ik zelf of hij tegen de hand komt? Ik heb namelijk helemaal geen gewicht in de handen. Voorheen ging hij wel vaak hangen en had ik echt zwaar gewicht in de handen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:07

Dat is een vraag die je aan je instructeur zou moeten stellen. Die kan je ook op het juiste moment zeggen wanneer het goed is, zodat je correct voelt hoe het zou moeten zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 14:24

Ineke2 schreef:
Dat is een vraag die je aan je instructeur zou moeten stellen. Die kan je ook op het juiste moment zeggen wanneer het goed is, zodat je correct voelt hoe het zou moeten zijn.

Heb die er niet elke keer bij helaas dus zou wel fijn zijn als ik het zelf ook kan zien/voelen.
En nu met Rhino is les ook tijdelijk uitgesteld.

Merk dat tijdens de les ranger wel beter loopt, maar dat is waarschijnlijk omdat ik dan steeds tips krijg en dan mijn houding ook beter gecorrigeerd wordt.

Over de hoge staartdracht heeft lesgeefster ook nog niks gezegd dat dit slecht is ofzo.
Hij draagt hem in vrijheid ook zo hoog als hij draaft.
Maar osteopaat wil ik wel eens laten kijken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:25

Geen gewicht in de handen is ook een variant van ‘tegen de hand’. Tegen de hand staat niet altijd gelijk aan heel veel gewicht in de hand, het betekent vooral dat het paard niet mee is met de hand, geen licht contact zoekt, maar het juist ontwijkt (achter de teugel) of er vol tegenin gaat (hangen op de teugel).

Om te leren op welk moment je welke variant onder je hebt (of eigenlijk in je handen), is een instructeur van groot belang bij. Die kan exact op het moment dat er iets gebeurt (welke vorm dan ook) dat aangeven aan jou en het is dan aan jou om het gevoel erbij te ontwikkelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:26

Ik raad aan tot dat je het zelf voelt dan ook vaker les te nemen. Dan gaat het vaker goed, jij leert je lichaam beter te ontspannen en op de correcte manier te zitten. Dan gaat het automatisch al veel sneller een stuk beter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 14:44

Snap dat les belangrijk is.
Helaas vaker lukt niet door mijn werkuren. Ik werk om de week vroege en late shiften. Bij de late is les nemen niet mogelijk helaas. Weekend lukt dan ook niet want dan heeft lesgever geen tijd. Beetje lastig inplannen ook omdat ik geen binnenpiste ter beschikking heb. Ben dus echt afhankelijk van het natuurlicht. Bij veel regen rijden we dus ook niet ivm uitglijden.

Er is op 2 km wel een manege met enkel een buitenpiste. Maar ook deze is bij veel regen 1 plas helaas.

Misschien moet ik zelf ook even langs een chiropractor of zoiets, ik heb last van Hyperlordose in de rug. Begin hier op mijn werk ook last van te krijgen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:44

Ik ga mee met mijn voorgangers dat er werk aan de winkel is, maar leren kost nu eenmaal tijd.

Ik zou beginnen met je beugels waar korter maken. De lengte van je beugels zal je stoelzit niet oplossen, maar je ziet wel dat je nu erg veel moeite hebt met je balans omdat je beugel zo lang zitten.
Ik denk dat het ook goed is om Ranger even te laten nakijken, want naast zijn 'zure' blik en hoge dragen van zijn staart, is hij ook aan het staartzwiepen, wat vaak boosheid of ongemak aangeeft.

Tot slot zou ik kijken of je ervoor kunt zorgen dat hij zijn lichaam beter gaan gebruiken. Zoals eerder gezegd drukt hij zijn rug weg en is helemaal geen druk ook niet te bedoeling. Je moet een flexibele verbinding hebben de mond, waarbij je paard je hand volgt. Als jij je hand iets naar voren steekt, moet je paard zijn hoofd laten zakken zodat het contact blijft. Voordat hij dat zal doen, zul je hem echter zo moeten rijden dat hij nageeflijk wordt, door zelf die constante verbinding in stand te houden. Dat klinkt allemaal nogal vaag waarschijnlijk, maar dat zul je ook echt tijdens lessen moeten ervaren.
Verder loopt hij ook vaak zonder stelling en buiging, of zelfs met contra stelling en buiging. Dus dat is ook een werkpuntje.

Ik vind het wel dapper van je om een filmpje te delen, want bokt kan zeker heel streng zijn. Je bent je zelf er van bewust dat het nog niet perfect is en dat is het belangrijkste. En je hebt ook een heel lief dier om dat proces met je aan te gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 21:40

Het staarzwiepen zie ik nu niet echt als een groot probleem. Staarzwiepen zie ik namelijk heel vaak en wordt vaak zelfs niets over gezegd (ja ook op bokt) Paard van mijn zus is ook helemaal in orde (op peesblessure na maar is genezen maar nu zit mijn zus in de lappenmand helaas) en zwiept ook met haar staart.

Maar zoals al paar keer vernoemd ga ik hem sowieso wel eens laten nakijken. Is eigenlijk nog niet gebeurd sinds hij geadopteerd is na verwaarlozing. Tandarts is wel al geweest en had geen problemen, vorig jaar wel snijtanden (melkfragmenten) getrokken en volgens RX mist hij zijn vaste snijtanden in de bovenkaak rechts. Hij heeft nog 1 zitten die onderontwikkeld is. (klein en heel korte wortel dus kan daar tzt ook wel last van gaan krijgen.)

Soms verdenkt ik echter wel dat zijn achterbeen met het wit voetje zwakker is. Maar dat zal dan hopelijk ook wel te boven komen als osteopaat er is.

Kantelen bekken en bollen van rug kan hij wel en doet hij zonder protest. (misschien ook handig om te weten)
Buiging aanleren doet die dus ook zonder problemen en zonder dwang. Ik heb hem namelijk niet vast bij halster of touw, hij volgt het snoepje uit zichzelf. (is niet perfect waren de eerste pogingen)
Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:46

Ik geloof niet dat dat hierboven door Bowo wordt bedoeld met ‘buigen’ :+

Ik zie staartzwiepen altijd als protest. Protest op zadel, singel, ruiter, been, zweep of vlieg, maar hoe dan ook protest.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:51

Ik zeg ook niet dat het een groot probleem is en ik kan niet op een stukje film baseren of je paard last heeft, laat staan het paard van je zus dat ik helemaal niet heb gezien, maar dat neemt niet weg dat staartzwiepen een teken van ongemak is. Een paard dat helemaal gezond en happy is, (en niet in het verleden zoveel last heeft gehad van iets dat staart zwiepen een gewoonte is geworden) en geen vliegjes heeft, zal niet met zijn staart zwiepen.
En er zit ook verschil tussen een keer zwiepen omdat een paard vindt dat het been van de ruiter te hard aan komt, of meerdere keren in een rondje zwiepen, en om eerlijk te zijn vind ik jouw paard meer in de laatste categorie vallen. Maar zoals ik zei, ik kan daar zeker niet op baseren of hij last heeft, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:55

Bowo schreef:
Ik zeg ook niet dat het een groot probleem is en ik kan niet op een stukje film baseren of je paard last heeft, laat staan het paard van je zus dat ik helemaal niet heb gezien, maar dat neemt niet weg dat staartzwiepen een teken van ongemak is. Een paard dat helemaal gezond en happy is, (en niet in het verleden zoveel last heeft gehad van iets dat staart zwiepen een gewoonte is geworden) en geen vliegjes heeft, zal niet met zijn staart zwiepen.
En er zit ook verschil tussen een keer zwiepen omdat een paard vindt dat het been van de ruiter te hard aan komt, of meerdere keren in een rondje zwiepen, en om eerlijk te zijn vind ik jouw paard meer in de laatste categorie vallen. Maar zoals ik zei, ik kan daar zeker niet op baseren of hij last heeft, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Eens! Sowieso is het slim om je paardje na te laten kijken als hij dus al een hele tijd niet nagekeken is na een verwaarlozings situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:10

Dat had ik als eerste gedaan maar goed.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:12

Mijn ervaring met wintec zadels (zeker de oudere types) is dat ze wat omhoog lopen, dus een u vorm hebben als het ware. Daar kan het rug wegdrukken ook door komen, dat was bij die van mij het geval, maar een nieuw zadel met zadelpasser heeft dat verholpen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:16

Ik denk niet dat hij de rug eerder, zonder wintec, niet wegdrukte.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:16

Sophie_Wind schreef:
Mijn ervaring met wintec zadels (zeker de oudere types) is dat ze wat omhoog lopen, dus een u vorm hebben als het ware. Daar kan het rug wegdrukken ook door komen, dat was bij die van mij het geval, maar een nieuw zadel met zadelpasser heeft dat verholpen.

Hoe bedoel je dat, met die U? Van voor naar achter, of...? Mijn idee bij Wintec is namelijk dat de boom nogal recht is van voor naar achter, dus geschikter voor paarden met een rechte(te) rug.

Nakijken door een goede osteopaat zou voor mij een voorwaarde zijn voordat ik op zou stappen. Idem een goede tandarts voordat er een bit in gaat.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:21

Hilary schreef:
Sophie_Wind schreef:

Hoe bedoel je dat, met die U? Van voor naar achter, of...? Mijn idee bij Wintec is namelijk dat de boom nogal recht is van voor naar achter, dus geschikter voor paarden met een rechte(te) rug.

Nakijken door een goede osteopaat zou voor mij een voorwaarde zijn voordat ik op zou stappen. Idem een goede tandarts voordat er een bit in gaat.

Voor en achterkant liggen wat omhoog, dit was iig het geval bij mijn wintec 2000, kan best dat dat niet meer het geval is en dat het nu is wat jij zegt.
Het hoeft natuurlijk niet aan het zadel te liggen, maar een rondje osteopaat lijkt mij ook het best.
Let er dan op dat hij hierna niet weer in vroegere gewoontes vervalt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:22

Tieneke schreef:

Eens, Ranger loopt zoals Harley en Limo ook liepen. Duidelijk terug te brengen tot de ruiter. En dat is goed nieuws, want dat is veel gemakkelijker om op te lossen dan lichamelijke ongemakken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 22:39

SinneJ schreef:
Tieneke schreef:

Eens, Ranger loopt zoals Harley en Limo ook liepen. Duidelijk terug te brengen tot de ruiter. En dat is goed nieuws, want dat is veel gemakkelijker om op te lossen dan lichamelijke ongemakken.

Aan mezelf ga ik idd ook werken.
Heb daarstraks gezocht naar zitlessen en op iets interessants gestoten. Namelijk: atletiseren van de ruiter bij https://www.equi-training.be/equi-training

Zij hebben ook een kinesist onder hun medewerkers (lijkt me niet slecht omdat ik al jarenlang in verkeerde houding loop) . Heb het contactformulier ingevuld. Als ik daar tegen dinsdag geen reactie op heb bel ik even.

Zadel is door zadelmaker gepast en ook in beweging bekeken. En mocht ik een week testen. (andere zadelmaker dan die ik bij het tekna zadel had)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:49

Ik weet niet hoe dat in België werkt, maar in Nederland kun je sommige behandelingen vergoed krijgen door je verzekering. Fysiotherapie bijvoorbeeld, en afhankelijk van je verzekering ook osteopathie, acupunctuur en bijv shiatsu.
Als dat in België ook kan, wel handig om dat even uit te zoeken, scheelt weer geld :)