Onze eerste echte fotoshoot.. en dan meteen in de sneeuw!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:38

Joltsje schreef:
Ts, niet te veel stress.

ik zou inderdaad even de fotograaf contacten en aangeven wat er gebeurd is.
dat je ze verwijderd en je haar vraagt de neusriem weg te shoppen.
of toestemming om het te laten doen :)

Precies,
Communiceer met de fotograaf! De foto’s zijn na een shoot NOOIT van jou. Tenzij anders afgesproken je betaald voor de geleverde dienst. Maar op foto’s zit ten alle tijden copyright van de fotograaf. Dit kan je afkopen en dan is de foto wel van jou. Daarom mag je na een shoot de foto’s niet bewerken en niet zonder naamsvermelding posten.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:47

Lau schreef:
Nee dit is bescherming van het eigendom van de fotograaf. Als dit je werk is is dit gewoon echt niet leuk. Dit doe je gewoon niet. Je kan wel denken dat dit niet erg is. Maar dat is het wel! De foto’s zijn namelijk niet van TS maar van de fotograaf.

Je punt is duidelijk. Alleen mag je het wel wat vriendelijker verwoorden vind ik. De wereld vergaat niet en kijk eens naar de reactie van ts, ze heeft zich al tig keer verontschuldigd hiervoor. Geen kwaad in de zin, ik vond je berichtje daarom erg grof en ik hoop dat je het niet zo bedoelde en ook zeker niet waar gaat maken.

Zie dat je zelf ook fotograaf bent. Hopelijk ben je tegenover je klanten niet zo heetgebakerd als tegen ts.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:53

_Mir schreef:
Lau schreef:
Nee dit is bescherming van het eigendom van de fotograaf. Als dit je werk is is dit gewoon echt niet leuk. Dit doe je gewoon niet. Je kan wel denken dat dit niet erg is. Maar dat is het wel! De foto’s zijn namelijk niet van TS maar van de fotograaf.

Je punt is duidelijk. Alleen mag je het wel wat vriendelijker verwoorden vind ik. De wereld vergaat niet en kijk eens naar de reactie van ts, ze heeft zich al tig keer verontschuldigd hiervoor. Geen kwaad in de zin, ik vond je berichtje daarom erg grof en ik hoop dat je het niet zo bedoelde en ook zeker niet waar gaat maken.

Ik bedoel het ook zeker niet zo hard. Maar dit raakt mij extra omdat ik zelf ook fotograaf ben. En dit echt not done is. Dus het is netjes dat ts zich verontschuldigd en het op gaat lossen. En ik hoop oprecht dat mensen zich beseffen dat dit gewoon iemand zijn werk is. En dat je dit soort dingen nooit zonder overleg moet doen. Deze foto’s maakt iemand helemaal zoals die denkt dat het goed is.
Dus als je in het vervolg iets anders wil zien aan je foto stuur de fotograaf een berichtje. Dan kan je samen kijken wat je eraan kan doen. Vaak kom je er dan wel uit. En vraag anders toestemming of iemand anders het mag doen.

Maar kijk voor het boeken ook goed naar het portfolio van een fotograaf. Sluit het aan bij wat je wil? Of doe je het alleen voor de prijs? In dat laatste geval spaar even door voor een fotograaf die wel bij je past. Is het wel wat je wil lekker boeken. Maar zo voorkom je van 2 kanten teleurstelling.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:54

Ondertussen heb ik ook de fotografe gecontacteerd en alles netjes uitgelegd en meermaals mijn excuses aangeboden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:56

LWDaisy schreef:
Ondertussen heb ik ook de fotografe gecontacteerd en alles netjes uitgelegd en meermaals mijn excuses aangeboden.

Super opgelost TS! Mocht je je Photoshop skills willen verbeteren. Veel grote fotografen hebben regelmatig my photo your edit dingen. Zo kan je op mooie raws oefenen. En hoef je dit niet te doen op JPGS met minder informatie. Volgens mij is er ook een topic hier op bokt die dit doet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:56

Lau schreef:
_Mir schreef:

Ik bedoel het ook zeker niet zo hard. Maar dit raakt mij extra omdat ik zelf ook fotograaf ben. En dit echt not done is. Dus het is netjes dat ts zich verontschuldigd en het op gaat lossen. En ik hoop oprecht dat mensen zich beseffen dat dit gewoon iemand zijn werk is. En dat je dit soort dingen nooit zonder overleg moet doen. Deze foto’s maakt iemand helemaal zoals die denkt dat het goed is.
Dus als je in het vervolg iets anders wil zien aan je foto stuur de fotograaf een berichtje. Dan kan je samen kijken wat je eraan kan doen. Vaak kom je er dan wel uit. En vraag anders toestemming of iemand anders het mag doen.

Maar kijk voor het boeken ook goed naar het portfolio van een fotograaf. Sluit het aan bij wat je wil? Of doe je het alleen voor de prijs? In dat laatste geval spaar even door voor een fotograaf die wel bij je past. Is het wel wat je wil lekker boeken. Maar zo voorkom je van 2 kanten teleurstelling.

De fotograaf heeft EXACT gedaan wat ik wilde, haar manier van fotograferen vind ik prachtig. De scheve neusriem is mijn "probleem", en ik vind het niet eens een issue - maar ik zou zelf ook durven zijn gaan photoshoppen in een moment van verveling, gewoon puur voor mezelf en voor de oefening. Niet omdat ik niet tevreden ben over iemands werk.

De bokker die de foto's voor mij bewerkt heeft, heeft dit ook niet met slechte bedoelingen gedaan, daar ben ik 100% zeker van - het is een leuke oefening, meer niet. Maar ik snap dat het niet zo fijn kan overkomen, en dat was zéker mijn bedoeling niet.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:58

Ik snap dat er geen kwade bedoelingen zijn. En je bedoeling was goed want de fotograaf is druk. Maar dit kan best een deuk in het ego van de fotograaf zijn. Want die gaat dan denken waarom stuurt ze mij geen berichtje. Snap je? Het is lief dat je haar semi wilde ontlasten. Maar op deze manier wordt het uiteindelijk meer een last.

Jullie hebben echt geen moord gepleegd. Maar dit is een probleem waar veel makers tegenaan lopen. En dat kan voor felle reacties zorgen. Dit omdat het ze zo vaak gebeurt en het dus de zoveelste is. Dat is echt niet naar naar jou als persoon. Maar meer op de zoveelste situatie.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:03

Ik vind dat je het netjes hebt opgelost zo TS!

En lieve foto's van jullie samen <3

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:09

Lieve foto’s van jullie samen!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:10

LWDaisy schreef:
Wat een lieve fotografe is het toch <3 <3
Bij deze het gesprek dat ik net met haar gehad heb, heel blij met haar begrip!

[ [url=m/wpheCR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9uznpv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YMuLhB.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/on2DBL.png]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat ze het zo goed opvat :D misschien niet heel handig om dit zo open en bloot te delen. Volgens mij mag dit van bokt ook niet :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 22:14

Lau schreef:
LWDaisy schreef:
Wat een lieve fotografe is het toch <3 <3
Bij deze het gesprek dat ik net met haar gehad heb, heel blij met haar begrip!

[ [url=m/wpheCR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9uznpv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YMuLhB.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/on2DBL.png]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat ze het zo goed opvat :D misschien niet heel handig om dit zo open en bloot te delen. Volgens mij mag dit van bokt ook niet :')

Ojee, ik heb een flaterdag :') Ik had speciaal haar naam er niet bij gezet :')
Mods, verwijder het topic maar hoor :') :')

Lau

Re: Onze eerste echte fotoshoot.. en dan meteen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:17

Haha ach heeft iedereen wel eens! Je hebt het super netjes opgelost. Gewoon onthouden bij twijfel app je fotograaf. Die wil altijd helpen en oplossen :D

Daar zijn wij natuurlijk voor zorgen dat jij blij bent met de foto’s. En we zo samen een mooi portfolio opbouwen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 22:18

Lau schreef:
Haha ach heeft iedereen wel eens! Je hebt het super netjes opgelost. Gewoon onthouden bij twijfel app je fotograaf. Die wil altijd helpen en oplossen :D

Daar zijn wij natuurlijk voor zorgen dat jij blij bent met de foto’s. En we zo samen een mooi portfolio opbouwen.

Ik ben zo enorm blij met de foto's, echt waar. Ik heb ook de volgende shoot al geboekt.
Ik bedoelde er echt niks l*lligs mee, dat is misschien nog het ergste :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:59

Leuke fotoshoot en super lief dat je je zo verantwoord, je hebt het netjes opgelost en zo'n verantwoording had van mij echt niet gehoeven :o . Ik snap bokkers wel maar vind de reacties ook wel heftig overkomen voor iets waar je gewoon niet aan had gedacht. Vind de laatste foto met de sneeuwvlok ook mooi.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 23:24

moonsparkle schreef:
Leuke fotoshoot en super lief dat je je zo verantwoord, je hebt het netjes opgelost en zo'n verantwoording had van mij echt niet gehoeven :o . Ik snap bokkers wel maar vind de reacties ook wel heftig overkomen voor iets waar je gewoon niet aan had gedacht. Vind de laatste foto met de sneeuwvlok ook mooi.

Dankjewel!
Ik heb er gewoon niet goed over nagedacht.. Gelukkig heb ik dat wel kunnen duidelijk maken :)

De sneeuwvlok is echt mooi he - en ik ben ook heel erg fan van de details in haar vacht. Ik liep al een tijdje te tobben of ik haar een deken wilde omdoen deze week, maar Daisy haat dekens echt, ze ging letterlijk lopen toen ze me met haar deken zag aankomen.. Deze foto laat heel mooi zien wat een vacht ze heeft, en hoe die haar laag over laag heen beschermt, zelfs terwijl het sneeuwt, dus dat is toch een hele geruststelling :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:28

Wat een leuk paard! Je kunt zien dat jullie het leuk hebben samen. Ik heb eerder foto’s van jullie gezien en ik stoor me wel aan het hoofdstel :o omdat het zelf omgebouwd is gaat alles verschuiven ten opzichte van elkaar en ziet het er cheap en rommelig uit. Je kunt ook zien dat het veel schuift door het schuurplekje in haar vacht. Maar ik ben dan ook Pietje precies.

Ik heb een paar hele mooie foto’s laten maken die echt prachtig zijn. Echter valt mijn oog al jaren op het passantje van het bakstuk dat niet goed vast zat haha (zie mijn topic meet my new girl).

ik zou hem even 1, of misschien twee gaatjes laten zakken zodat hij mooi twee vingers onder het jukbeen valt en dan de neusriem een paar gaatjes strakker doen zodat hij aansluit. De pasvorm wordt dan beter en zo zal het er mooier uit zien op de volgende foto’s.

Die 1 na laatste is mijn favoriet. Love sneeuwbekkies. Daarna de eerste van jullie samen. Die is ook heel leuk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 10:50

pluisje88 schreef:
Wat een leuk paard! Je kunt zien dat jullie het leuk hebben samen. Ik heb eerder foto’s van jullie gezien en ik stoor me wel aan het hoofdstel :o omdat het zelf omgebouwd is gaat alles verschuiven ten opzichte van elkaar en ziet het er cheap en rommelig uit. Je kunt ook zien dat het veel schuift door het schuurplekje in haar vacht. Maar ik ben dan ook Pietje precies.

Ik heb een paar hele mooie foto’s laten maken die echt prachtig zijn. Echter valt mijn oog al jaren op het passantje van het bakstuk dat niet goed vast zat haha (zie mijn topic meet my new girl).

ik zou hem even 1, of misschien twee gaatjes laten zakken zodat hij mooi twee vingers onder het jukbeen valt en dan de neusriem een paar gaatjes strakker doen zodat hij aansluit. De pasvorm wordt dan beter en zo zal het er mooier uit zien op de volgende foto’s.

Die 1 na laatste is mijn favoriet. Love sneeuwbekkies. Daarna de eerste van jullie samen. Die is ook heel leuk.

Dankjewel, wat een lief compliment! <3

Het hoofdstel is een dingetje haha. Ik heb het jaren geleden gewonnen via Bit Magazine, met een fotowedstrijd. Wel een prijzig ding, en ik vind het zooo zonde om het niet te gebruiken, vandaar dat ik hem omgebouwd heb. Maar dat brengt idd wel wat issues met zich mee.. Sowieso valt mijn paard ook tussen cob en full, waardoor full altijd nogal ruim zit, maar cob gewoon echt te krap is. Ik kan gaatjes bijprikken, dat heb ik al gedaan, maar daardoor kan de boel makkelijk nog schever komen te zitten.

Misschien wordt het toch tijd voor een écht bitloos hoofdstel. Maar telkens als ik dat denk, denk ik "maar dit is zo mooi" :+ :') DIlemma's haha! Het zit niet altijd even mooi, maar ik heb zo'n duts van een paard dat ook gewoon luistert bij een scheef hoofdstel, waardoor ik telkens denk "ach, het is mooi en ze luistert ernaar en is dus goed genoeg" :+

Sneeuwbekkie is leuk he haha! Die eerste van ons samen is ook mijn favoriet <3

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:56

Leuke foto's TS

Maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat oog voor detail een belangrijk onderdeel is van het een goede professionele fotograaf zijn. De fotograaf had de scheve neusriem moeten zien tijdens het fotograferen en ervoor zorgen dat TS de neusriem voor elke foto goed recht deed. Of in ieder geval het aangeven en vragen of zij dat erg vind als de neusriem scheef zit.

Dus ja je betaald voor een dienst, maar de vraag is in mijn ogen ook, in hoeverre is de dienst goed uitgevoerd. De fotograaf had dit door de lens, of in ieder geval bij de nabewerking moeten zien en aan degene die haar ingehuurd heeft vragen hoe deze fout het beste opgelost kan worden. Wegshoppen, flinke korting op de foto's of een nieuwe shoot aanbieden (wat lastig is met deze specifieke omstandigheden).

Ik maak zelf ook veel foto's, ook voor anderen. Maar portretfoto's met een scheve neursriem biedt ik niet eens aan, want dat vind ik echt amateuristisch. Bij actiefoto's in een wedstrijd oid is het uiteraard een ander verhaal. Dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van degene die het paard rijdt of de neusriem wel of niet recht zit. Maar als ik specifiek iemand ga fotograferen tijdens een wedstrijd, check ik zelf altijd voor de start of tuig netjes zit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:15

Leuke foto's hoor. Ik die sneeuwsnuit op het einde is echt heel leuk.

Misschien kan een goede zadelmaker/tuigenmaker dit hoofdstel ook nog wel een beetje beter passend maken (veel te lange riempjes netjes inkorten, lusje sperriem eraf)?

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:23

Wat een leuke foto’s! Ik vind nr 3 ook geweldig <3 . Lief dat een bokker het lusje voor je heeft weg-geshopt! Je hebt de foto’s gewoon besteld bij de fotograaf, is dit dan echt zo dramatisch? Ze zijn duidelijk voor privé gebruik.
Ik vind ze trouwens met en zonder lusje hartstikke leuk, ik wil dit ook!!! - gaat muts zoeken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:35

Mooie foto's!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:59

Wat een leuke foto's! <3

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:45

Wat een mooie foto’s

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 10:58

oji schreef:
Leuke foto's TS

Maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat oog voor detail een belangrijk onderdeel is van het een goede professionele fotograaf zijn. De fotograaf had de scheve neusriem moeten zien tijdens het fotograferen en ervoor zorgen dat TS de neusriem voor elke foto goed recht deed. Of in ieder geval het aangeven en vragen of zij dat erg vind als de neusriem scheef zit.

Dus ja je betaald voor een dienst, maar de vraag is in mijn ogen ook, in hoeverre is de dienst goed uitgevoerd. De fotograaf had dit door de lens, of in ieder geval bij de nabewerking moeten zien en aan degene die haar ingehuurd heeft vragen hoe deze fout het beste opgelost kan worden. Wegshoppen, flinke korting op de foto's of een nieuwe shoot aanbieden (wat lastig is met deze specifieke omstandigheden).

Ik maak zelf ook veel foto's, ook voor anderen. Maar portretfoto's met een scheve neursriem biedt ik niet eens aan, want dat vind ik echt amateuristisch. Bij actiefoto's in een wedstrijd oid is het uiteraard een ander verhaal. Dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van degene die het paard rijdt of de neusriem wel of niet recht zit. Maar als ik specifiek iemand ga fotograferen tijdens een wedstrijd, check ik zelf altijd voor de start of tuig netjes zit.

Ik vind dit wel hard oordelen naar de fotografe toe om eerlijk te zijn.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik als "object" zegmaar heb ook mijn verantwoordelijkheid. Als ik voor een vuilbak zou poseren, bij wijze van spreke, is die lelijke achtergrond mijn keuze/fout. Als ik niet-passend tuig voorzie, of een trui draag die 3 maten te klein is, is dat ook mijn keuze/fout, dat kan ik echt niet op de fotografe gaan verhalen.. Zij moet het doen met wat ik te bieden heb, qua tuig, achtergrond, vuil/gepoetst paard, ...

Wegshoppen kan misschien een dienst kunnen zijn die ze had kunnen aanbieden. Anderzijds blijf ik het mijn "probleem" vinden - het is mijn niet passend tuig. Ze is tot bij mijn wei gereden, heeft haar tijd in het fotograferen en het nabewerken gestoken - als ze op elke foto een scheve neusriem (mijn! scheve neusriem) moet wegwerken, zou ze zo ontzettend veel meer tijd zijn kwijt geweest dat ik het gevoel zou krijgen dat ik haar zwaar onderbetaald zou hebben.. Stoort het scheve lusje? Nee, storen is een te groot woord. Je ziet dat de neusriem niet helemaal recht ziet - meer niet. "Stoort" dat genoeg om het gevoel te hebben dat de fotografe haar werk niet goed (genoeg) gedaan heeft? Helemaal niet. Heb ik het gevoel dat ik hierdoor te veel betaald heb? Helemaal niet.

Hoe ver ga je dan in dat photoshoppen? Ik ontbreek rechts de tand achter mijn hoektand door een ongeval - zet je die er weer bij voor mij? Want ik laat geen foto's van mijn rechterkant trekken om die reden - dat heb ik dan ook op voorhand gezegd tegen de fotografe. Eerlijk vermeld dat ik die foto's zo de vuilbak in zou gooien. Stel dat mijn zadel en beugels netjes recht zijn, maar dat ik scheef zit - photoshop jij mij dan weer recht? Haal je modderspatten van mijn vieze laarzen?

Als fotografe zijnde heb je bepaalde verantwoordelijkheden, daar ben ik zeker mee akkoord. Maar een scheve neusriem, een vuil paard, niet passende kledij, een lelijke locatie, ... liggen in mijn handen. Met portretten en close ups kan je die achtergrond nog een beetje manipuleren, maar de andere dingen volgens mij niet echt. Niet zonder dat jij urenlang moet nabewerken, en dat is volgens mij de bedoeling niet.

Mag ik vragen hoeveel jij voor een shoot zou vragen waarbij ik 20 foto's ontvang? Je mag in pb antwoorden hoor als je dat liever doet. Ik ben nieuwsgierig; je zegt dat jij portretfoto's met een scheve neusriem amateuristisch vind en die niet eens zou aanbieden, vandaar dat ik het vraag - ik zou graag de vergelijking kunnen maken met wat jij voor welke prijs amateuristisch vind.
En stel dat jij actiefoto's gaat maken, op een wedstrijd. Dat je voor de start checkt of alles goed zit, en dat ook zo is. Maar dat er dan tijdens de actie toch iets scheef gaat zitten, hoe los jij dat dan op? Foto's de vuilbak in, of photoshoppen?

De fotografe heeft kwalitatieve foto's afgeleverd, en daardoor in mijn ogen haar werk goed gedaan. Ik ben er erg blij mee. Dat is imo haar werk - kwaliteit afleveren. Als ik scheef tuig oid heb, ligt dat aan mij en niet aan haar. Ze kan niet voor alles verantwoordelijk zijn denk ik :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:03

Ik gok dat oji niet doelt op photoshoppen maar bedoelt dat de fotografe had moeten zeggen: ik wil graag dat je de neusriem anders/beter vastmaakt. Hij zit niet goed en dit doet afbreuk aan de foto’s. En daar ben ik het persoonlijk wel mee eens. Dit heeft ze moeten zien bij het fotograferen.

Blijkbaar is het effect dat de neusriem heeft op de foto’s groter dan je je bewust van bent. De blik van iedereen hier valt meteen op het hoofdstel terwijl dat Maar een heel klein onderdeeltje is op de foto. Wat super jammer is want de rest op de foto’s mag er zeker zijn :j