oji schreef:Leuke foto's TS
Maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat oog voor detail een belangrijk onderdeel is van het een goede professionele fotograaf zijn. De fotograaf had de scheve neusriem moeten zien tijdens het fotograferen en ervoor zorgen dat TS de neusriem voor elke foto goed recht deed. Of in ieder geval het aangeven en vragen of zij dat erg vind als de neusriem scheef zit.
Dus ja je betaald voor een dienst, maar de vraag is in mijn ogen ook, in hoeverre is de dienst goed uitgevoerd. De fotograaf had dit door de lens, of in ieder geval bij de nabewerking moeten zien en aan degene die haar ingehuurd heeft vragen hoe deze fout het beste opgelost kan worden. Wegshoppen, flinke korting op de foto's of een nieuwe shoot aanbieden (wat lastig is met deze specifieke omstandigheden).
Ik maak zelf ook veel foto's, ook voor anderen. Maar portretfoto's met een scheve neursriem biedt ik niet eens aan, want dat vind ik echt amateuristisch. Bij actiefoto's in een wedstrijd oid is het uiteraard een ander verhaal. Dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van degene die het paard rijdt of de neusriem wel of niet recht zit. Maar als ik specifiek iemand ga fotograferen tijdens een wedstrijd, check ik zelf altijd voor de start of tuig netjes zit.
Ik vind dit wel hard oordelen naar de fotografe toe om eerlijk te zijn.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik als "object" zegmaar heb ook mijn verantwoordelijkheid. Als ik voor een vuilbak zou poseren, bij wijze van spreke, is die lelijke achtergrond mijn keuze/fout. Als ik niet-passend tuig voorzie, of een trui draag die 3 maten te klein is, is dat ook mijn keuze/fout, dat kan ik echt niet op de fotografe gaan verhalen.. Zij moet het doen met wat ik te bieden heb, qua tuig, achtergrond, vuil/gepoetst paard, ...
Wegshoppen kan misschien een dienst kunnen zijn die ze had kunnen aanbieden. Anderzijds blijf ik het mijn "probleem" vinden - het is mijn niet passend tuig. Ze is tot bij mijn wei gereden, heeft haar tijd in het fotograferen en het nabewerken gestoken - als ze op elke foto een scheve neusriem (mijn! scheve neusriem) moet wegwerken, zou ze zo ontzettend veel meer tijd zijn kwijt geweest dat ik het gevoel zou krijgen dat ik haar zwaar onderbetaald zou hebben.. Stoort het scheve lusje? Nee, storen is een te groot woord. Je ziet dat de neusriem niet helemaal recht ziet - meer niet. "Stoort" dat genoeg om het gevoel te hebben dat de fotografe haar werk niet goed (genoeg) gedaan heeft? Helemaal niet. Heb ik het gevoel dat ik hierdoor te veel betaald heb? Helemaal niet.
Hoe ver ga je dan in dat photoshoppen? Ik ontbreek rechts de tand achter mijn hoektand door een ongeval - zet je die er weer bij voor mij? Want ik laat geen foto's van mijn rechterkant trekken om die reden - dat heb ik dan ook op voorhand gezegd tegen de fotografe. Eerlijk vermeld dat ik die foto's zo de vuilbak in zou gooien. Stel dat mijn zadel en beugels netjes recht zijn, maar dat ik scheef zit - photoshop jij mij dan weer recht? Haal je modderspatten van mijn vieze laarzen?
Als fotografe zijnde heb je bepaalde verantwoordelijkheden, daar ben ik zeker mee akkoord. Maar een scheve neusriem, een vuil paard, niet passende kledij, een lelijke locatie, ... liggen in mijn handen. Met portretten en close ups kan je die achtergrond nog een beetje manipuleren, maar de andere dingen volgens mij niet echt. Niet zonder dat jij urenlang moet nabewerken, en dat is volgens mij de bedoeling niet.
Mag ik vragen hoeveel jij voor een shoot zou vragen waarbij ik 20 foto's ontvang? Je mag in pb antwoorden hoor als je dat liever doet. Ik ben nieuwsgierig; je zegt dat jij portretfoto's met een scheve neusriem amateuristisch vind en die niet eens zou aanbieden, vandaar dat ik het vraag - ik zou graag de vergelijking kunnen maken met wat jij voor welke prijs amateuristisch vind.
En stel dat jij actiefoto's gaat maken, op een wedstrijd. Dat je voor de start checkt of alles goed zit, en dat ook zo is. Maar dat er dan tijdens de actie toch iets scheef gaat zitten, hoe los jij dat dan op? Foto's de vuilbak in, of photoshoppen?
De fotografe heeft kwalitatieve foto's afgeleverd, en daardoor in mijn ogen haar werk goed gedaan. Ik ben er erg blij mee. Dat is imo haar werk - kwaliteit afleveren. Als ik scheef tuig oid heb, ligt dat aan mij en niet aan haar. Ze kan niet voor alles verantwoordelijk zijn denk ik