Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Haha dat snap ik, het moeten niet teveel paarden worden maar je hebt wel een prachtige kudde zeg. Ben stiekem wel een beetje jaloers, je lusitano merries zijn ook zeer mooi om te zien. Dat type houd ik ook van en alleen aan de bouw kun je al zien dat ze sterker in elkaar zitten dan de hedendaagse sporttypes.
Ik zal eens op Facebook kijken naar de kudde van de oprichter.
Allegra schreef:Wat een mooie kudde heb je lopen zeg! Ik ken de genet als 'jennet', maar volgens mij is dat hetzelfde type. Ben je ook nog van plan de extra gang terug te gaan fokken, of laat je ze lekker drieganger?
elbony schreef:PS: voeten invloeden van buitenaf/ en binnenuit: de ondergrond waar ze op leven, liefst zo divers mogelijk; hun menu + hoeveel moeite moeten ze er voor doen om het te bemachtigen (lees aanpassing in lichaamshouding=ook passieve fysio) Lang gras/struikgewas/bossages leveren gezonder kauwgedrag-> gebalanceerder gebit-> gebalanceerdere voeten ; beweging, hoeveel km's per dag op welke ondergrond; sociaal, hoeveel speelmogelijkheden, in wel/niet stabiele kudde. En ik ben vast nog wel iets vergeten.
JolisaJ schreef:Wat ontzettend interessant zeg! Wat een mooie resultaten ook, de kruisingen zijn (of worden) vast erg fijne paarden. Het terrein zal zeker ook een goede invloed hebben op het lichaamsbewustzijn en coördinatie, gaaf hoor!
Ik wilde vragen hoe je ze in de winter houdt, maar lees hierboven dat ze dan naar je eigen weide en stalling gaan. Wat vinden de paarden van die overgang, is je eigen weide ook wat natuurlijker qua beplanting?
Poosje81 schreef:Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....
0091 schreef:Wauw wauw wauw. Ik kende het ras helemaal niet maar ben meteen verliefd. Een paard zoals een paard moet zijn.
Hoe zijn ze qua karakter? En dan doen ik vooral op de sorraia kruisingen.
Poosje81 schreef:Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....
Cambiar schreef:Poosje81 schreef:Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
OH, zie nu pas... Je woont in Frankrijk, zalig, kan ik u ergens volgen? Ik wil uiteindelijk ook naar Frankrijk gaan... Normaal zou ik er al gewoon hebben.
Elisa2 schreef:Mooi dier wordt het inderdaad, was papa wel een volle haflinger? Haar hals lijkt ook meer iberisch dan haflo.
Lusitana schreef:Ik geloof dat ik wel eens eerder met je "in gesprek" ben geweest over Berbers. Staat nl nog op mijn verlanglijstje. Een harde, "lelijke".
Hoe kom je daar het makkelijkst aan?
Lusitana schreef:Ja, ik zit inderdaad erg dicht op Marokko en eerlijk gezegd zal het me niet verbazen als er al Berbers hier rondlopen.
Misschien ooit een vakantietje er tegenaan gooien in Marokko.
Ik heb ooit iemand gesproken die ze in Frankrijk met Camargues kruist, ook leuk. Met arabier is inderdaad juist wat ik níet zoek. Ik heb niks tegen ramshoofden.
Het heeft geen haast, voorlopig heb ik alle vijf mijn stallen vol en watergebrek, dus zit niet op een zesde te wachten.