Nordsvensks , noordzweedse paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:15

mooney schreef:
Diegenen die ik ken hebben iemand nodig die ze goed aanvoelt, maar daarbij ook door kan pakken.
Als jij het voortouw niet neemt dan doen zij het wel. En dan zijn het flinke paarden om aan een lijntje te hebben. Als ze gewend zijn dat zij mogen bepalen geven ze dat ook niet gelijk weer af. Voedt je ze goed op dan zijn het leuke dieren. Looplust verschilt enorm, ik ken er twee echt heel goed en de ene is makkelijk voorwaarts en vind samenwerken ook echt leuk en de ander moet heel erg gemotiveerd worden om vooruit te denken.

Bedankt voor je uitleg!
Het overnemen van de leiding als de ruiter die niet geeft, ken ik ook van de IJslanders :D
Maar ik kan me voorstellen dat de extra kilo’s dan zeker niet helpen :=
Je merrie vind ik echt prachtig <3

Neon

Re: Nordsvensks , noordzweedse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:27

Mooi hoor :) bijzondere paarden

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:32

Marigold schreef:
Gaaf zeg!
Wij volgen de Zweedse drafsport en deels worden die koersen gedaan door zweedse dravers. Ik begrijp dus dat het ditzelfde ras is maar dan het draverstype?
Ze zien er heel stoer uit. Vraag me wel eens af of er ook Zweedse dravers (koudbloeden) in Nederland staan, zou wel gaaf zijn dat ras eens van dichtbij te zien.
Sowieso erg leuk jou foto’s te zien, mooi en origineel ras. Keertje wat anders dan bijv fjorden die hier al zoveel zijn.
Waarom zou de fjord eigenlijk zo gangbaar zijn geworden en bijv zo’n Zweedse koudbloed niet?

Zweedse Dravers zijn gewoon de normale Dravers, maar er zijn inderdaad aparte koersen voor de koudbloeddravers. Er zijn een aantal jaar terug een aantal koudbloeddravers naar Nederland gekomen, maar dat was volgens mij niet zo'n succes als rijpaard...

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:46

Brimi_Disa schreef:
Ik heb zelf een IJslander, maar dit zijn ook gave paarden :~
Jammer dat je ze zo weinig ziet hier.
Als je zegt dat je ze niet direct omschrijft als “geschikt voor beginners”, wat bedoel je dan?
Qua karakter, looplust oid?

Qua karakter inderdaad, een teveel aan looplust is hier minder aan de orde :+

Mijn ervaring is dat het bovenal hele lieve, vriendelijke, rustige paarden zijn. Ze zijn gevoelig en introvert. Wel hebben ze, zoals Mooney heel goed omschrijft, duidelijke leiding nodig, als daarover enige twijfel bestaat nemen ze de leiding over. Door het introverte karakter lijken ze heel lang overal oké mee te zijn. Ze laten echter met subtiele signalen zien dat dit niet zo is, mis je deze signalen dan ben je te laat en lossen ze het zelf wel op. De spanning die ze hebben opgebouwd blijft lang aanwezig, waar een ander paard overgaat naar de orde van de dag, blijft bij dit type de emmer lang vol. Dit lijkt toch echt een beetje bij het ras/koudbloed type te horen. Ze zijn gebaat bij een rustige, voorspelbare benadering en een nuchtere eigenaar die sterk in de schoenen staat en zich niet snel laat intimideren.

Ik hoop niet dat dit te negatief overkomt want ik ben al 9 jaar dolblij met mijn prachtige Noordzweed! Het is voor mij een heerlijk paard waar ik hopelijk nog heel lang van mag genieten en leren.

Ts, super dat je dit ras in het zonnetje zet en meer bekendheid wil geven!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:23

Wat een schitterend ras!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:30

Ohhhh ik ben verliefd op deze paarden <3 <3 <3 altijd gezegd dat mijn volgende paardje een Noordzweed wordt. Inmiddels paardjes aan huis en mijn haflingertje met pensioen, dus binnenkort start de zoektocht naar een nieuw maatje.. wie weet :D

Töa werd toen verkocht via stal Castelijn toch? Daar werd ik toen ook al verliefd op, wát een prachtpaard <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:20

Nepenthes schreef:
Brimi_Disa schreef:
Ik heb zelf een IJslander, maar dit zijn ook gave paarden :~
Jammer dat je ze zo weinig ziet hier.
Als je zegt dat je ze niet direct omschrijft als “geschikt voor beginners”, wat bedoel je dan?
Qua karakter, looplust oid?

Qua karakter inderdaad, een teveel aan looplust is hier minder aan de orde :+

Mijn ervaring is dat het bovenal hele lieve, vriendelijke, rustige paarden zijn. Ze zijn gevoelig en introvert. Wel hebben ze, zoals Mooney heel goed omschrijft, duidelijke leiding nodig, als daarover enige twijfel bestaat nemen ze de leiding over. Door het introverte karakter lijken ze heel lang overal oké mee te zijn. Ze laten echter met subtiele signalen zien dat dit niet zo is, mis je deze signalen dan ben je te laat en lossen ze het zelf wel op. De spanning die ze hebben opgebouwd blijft lang aanwezig, waar een ander paard overgaat naar de orde van de dag, blijft bij dit type de emmer lang vol. Dit lijkt toch echt een beetje bij het ras/koudbloed type te horen. Ze zijn gebaat bij een rustige, voorspelbare benadering en een nuchtere eigenaar die sterk in de schoenen staat en zich niet snel laat intimideren.

Ik hoop niet dat dit te negatief overkomt want ik ben al 9 jaar dolblij met mijn prachtige Noordzweed! Het is voor mij een heerlijk paard waar ik hopelijk nog heel lang van mag genieten en leren.

Ts, super dat je dit ras in het zonnetje zet en meer bekendheid wil geven!

Klinkt als mijn haflinger. Dat gaat al 13 jaar goed, dus dan moet een Noordzweed ook lukken :D
Ik wil serieus over een jaar of 2 kijken voor een veulen of jaarling. Zijn er in Nederland al wat meer fokkers? Of is het wijs om toch in Zweden te gaan kijken en er een naar Nederland te halen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:21

Prachtige paarden! Mocht ik ooit op zoek moeten naar een nieuw maatje... dan houd ik dit ras zeker in gedachten. Ben nu super blij met mijn 2 Haflingers.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:23

Ik kende het ras nog niet, maar wat een prachtige paarden zijn het!
Waar zijn ze eigenlijk zoal geschikt voor? Worden ze alleen in de drafsport gebruikt of zijn er ook paarden die goed dressuur of springen kunnen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:42

Blijft een prachtig ras <3
10 jaar terug bijna op het punt gestaan om Töa te kopen, blijft een mooi paard.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:10

WendyBZ schreef:
Marigold schreef:
Gaaf zeg!
Wij volgen de Zweedse drafsport en deels worden die koersen gedaan door zweedse dravers. Ik begrijp dus dat het ditzelfde ras is maar dan het draverstype?
Ze zien er heel stoer uit. Vraag me wel eens af of er ook Zweedse dravers (koudbloeden) in Nederland staan, zou wel gaaf zijn dat ras eens van dichtbij te zien.
Sowieso erg leuk jou foto’s te zien, mooi en origineel ras. Keertje wat anders dan bijv fjorden die hier al zoveel zijn.
Waarom zou de fjord eigenlijk zo gangbaar zijn geworden en bijv zo’n Zweedse koudbloed niet?

Zweedse Dravers zijn gewoon de normale Dravers, maar er zijn inderdaad aparte koersen voor de koudbloeddravers. Er zijn een aantal jaar terug een aantal koudbloeddravers naar Nederland gekomen, maar dat was volgens mij niet zo'n succes als rijpaard...

Er zit wel degelijk een verschil tussen gewone Zweedse dravers en De Nordsvensk Travare draver. Travares hebben hun eigen fokkerij ,uit ook hele oude lijnen en zijn kwa botstructuur veel zwaarder dan gewone dravers. Als rijpaard zijn ze iid minder geschikt. Er is een stal geweest in Friesland die de koudbloed dravers importeerde. Ikzelf begin daar niet aan.Ik fok en importeer alleen de zwaarder brukshäst paarden.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:17

mooney schreef:
Ik vind ze wel iets soberder dan de gemiddelde koudbloed, die hier staat doet mee op het strenge rantsoen van mijn B pony's en komt dan niets te kort (eet wel dubbel zo snel uiteraard, dus krijgt dubbele van mijn pony's binnen).

Het zijn echte blikvangers, ik raad mensen wel altijd aan om even kennis te maken met het ras. Die bij mijn pony's staat is echt een lieverd, maar er zijn ook wel redelijke complexe gevallen. Geen beginnerspaarden, wel leuke dieren voor de liefhebbers zou ik zeggen.

In elk ras zitten de verschillen . Mijn ervaring is dat de Nordsvensks absoluut niet soberder zijn dan onze Tinkers , fjorden, Ijslanders en Highland pony's.Net als wat je schrijft over dat ze niet geschikt zijn voor beginners, ik acht elk ras niet geschikt voor beginners :Y) .Er zal vast wel 1 bij zitten wie dat wel is ,maar vaak nemen de meeste paarden bij een beginner toch zelf leiding over na verloop van tijd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:18

aricia schreef:
Er zit wel degelijk een verschil tussen gewone Zweedse dravers en De Nordsvensk Travare draver. Travares hebben hun eigen fokkerij ,uit ook hele oude lijnen en zijn kwa botstructuur veel zwaarder dan gewone dravers. Als rijpaard zijn ze iid minder geschikt. Er is een stal geweest in Friesland die de koudbloed dravers importeerde. Ikzelf begin daar niet aan.Ik fok en importeer alleen de zwaarder brukshäst paarden.

Ik weet het verschil :D Met gewone Zweedse Dravers bedoel ik de koerspaarden die hier ook op de baan lopen.

Ik volg de koersen nog wel eens. Tot een jaar of tien terug had je natuurlijk Järvsöfaks, die heeft de koudbloeddravers wel wat bekender gemaakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rvs%C3%B6faks

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:20

Ja die is heel bekend :j

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:53

Brimi_Disa
Net als Ijslanders zijn de Nordsvensks jaren gefokt en geselecteerd op werklust en karakter. De Nordsvensk wordt in Zweden volop ingezet in de bosbouw.Waar die werklust gewoon meer dan voldoende aanwezig moet zijn.
Beide rassen (ijslanders heb ik ook) komen heel veel overheen met elkaar. Ik heb ze ook wel eens gekruist en echt een hele geslaagde kruising.
Ik heb jaren Tinkers gefokt maar dat zijn echt hele andere paarden. Natuurlijk zitten ook daar de verschillen van karakters ,maar dat zit in elk ras ,ook in de Nordsvensk.

Nepenthes leuk dat je ook een Noordzweed hebt!
Jij beschreef ze als gevoelig en introvert. Gevoelig zijn ze zeker ,maar introvert zijn ze echt niet allemaal. ;) Elk ras zijn verschillen in karakters.

ierusju schreef:
Blijft een prachtig ras <3
10 jaar terug bijna op het punt gestaan om Töa te kopen, blijft een mooi paard.

Dank je .Ja zij is echt mijn droompaard :)

Prima2Donna schreef:
Ik kende het ras nog niet, maar wat een prachtige paarden zijn het!
Waar zijn ze eigenlijk zoal geschikt voor? Worden ze alleen in de drafsport gebruikt of zijn er ook paarden die goed dressuur of springen kunnen?

Ook de brukhast de zwaardere types worden in Zweden wel gebruikt in de dressuur en springen.

Daihyo schreef:
Ik wil serieus over een jaar of 2 kijken voor een veulen of jaarling. Zijn er in Nederland al wat meer fokkers? Of is het wijs om toch in Zweden te gaan kijken en er een naar Nederland te halen?

Ik ben tot nu toe de enige fokker in Nederland.Ik importeer ook wel.
Het is een lange weg geweest die ik heb afgelegd afgelopen jaren om te kunnen verkrijgen en doen wat ik nu heb.Het resultaat is dat ik een vertrouwens band heb opgebouwd met verscheidene fokkers in Zweden, en een goed contact met het stamboek daar. Het Zelf importeren kun je doen ,verkijk je niet op de aanschaf en transportkosten. Daarbij zijn lang niet alle Zweden geïntresseerd in verkoop naar het buitenland helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:02

Aan welke kosten moet ik ongeveer denken bij aanschaf van een veulen/jaarling + transportkosten?
Jouw site houd ik sowieso in de gaten. Mocht jij over 2 jaar veulens verwachten, heb ik zeker interesse.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 14:18

Daihyo schreef:
Aan welke kosten moet ik ongeveer denken bij aanschaf van een veulen/jaarling + transportkosten?
Jouw site houd ik sowieso in de gaten. Mocht jij over 2 jaar veulens verwachten, heb ik zeker interesse.

Je hebt een pb :D

sethabrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:55

Leuk!!!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:08

Prachtige paarden zeg. <3
Hoe noem je de kleur die Töa heeft? Ik heb zo'n vachtje nog niet eerder gezien, ze is werkelijk waar prachtig :o

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 16:00

Ze is een Valk ,maar dan heel licht van kleur :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:06

Wat een waanzinnig mooie paarden heb je! Bijzonder ras is het, wat gaaf dat je het ras zo meer naar Nederland brengt!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:30

WendyBZ schreef:
aricia schreef:

Ik weet het verschil :D Met gewone Zweedse Dravers bedoel ik de koerspaarden die hier ook op de baan lopen.

Ik volg de koersen nog wel eens. Tot een jaar of tien terug had je natuurlijk Järvsöfaks, die heeft de koudbloeddravers wel wat bekender gemaakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rvs%C3%B6faks

Ik bedoelde met Zweedse dravers idd de koudbloeden die hun eigen koersen hebben.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:47

Prachtige paarden zijn het ! De kleur van Töa is ontzettend mooi.
Als ik het zo lees, zijn het geen paarden die voor mij geschikt zouden zijn. Maar dat maakt ze natuurlijk niet minder geweldig !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:14

Geweldig mooie stoere paarden! We hadden er hier 1 op stal, eerst van de eigenaar, later is ze nog een tijdje manegepaard geweest en heb ik er ook op gereden. Fijn te rijden en lekker robuust.
Supermooie foto's ook. Als ik ooit een paard zou kopen zijn dit kanshebbers :z

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:22