Te paard op de renbaan (en een beetje op stal)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:47

Oh wat leuk *\o/* !! Zijn het dravers :D ? Ik rijs zelf ook op een draver,die heeft ook gelopen!( Niet met mij want ik ben noch maar 14)

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:29

Citaat:
Dat is iets wat me wel dwarszit en ook de voornaamste reden dat ik nu probeer om met Bernies huidige trainer in contact te komen, zodat ik hem hopelijk een fijn thuis kan geven als hij klaar is met racen (ook al wilde ik nooit een ex-renpaard, maar Bernie is gewoon zo’n “once in a lifetime” paard.) Ik kan me er redelijk voor afsluiten als ik die verantwoordelijkheid niet zelf draag, maar ik zie het natuurlijk wel gebeuren en ik draag er wel aan bij als ik het werk blijf doen. (Waarbij ik ook direct toegeef dat de beslissing om weer even terug te gaan de rensport in, er puur eentje uit eigenbelang is, maar wel wat ik momenteel nodig heb om m’n eigen leven weer op de rit te krijgen. :o )

En afstuderen... ik weet niet of ik de motivatie nog kan opbrengen. Gelukkig heb ik wel m’n Bachelor, en mis ik er ook niets aan als ik deze Master niet afrond, het is meer een gevoel van “ik ben eraan begonnen, dus vind dat ik het af moet maken” dan dat ik het ook daadwerkelijk wíl afmaken.

Leuk om je verhaal te lezen. Ik heb zelf ook 1,5 jaar in Engeland voor een trainer (sir mark prescott) gewerkt. Maar mede vanwege het harde werken voor weinig loon en geen toekomst, ook besloten om terug naar Nederland gegaan. Hier ben ik wel gelijk verder gegaan met mijn studie en ben ik in het weekend hobbymatig voor een trainer in Nederland gaan rijden. Inmiddels heb ik mijn studie afgerond en werk ik. Met het rijden bij de trainer ben ik ook gestopt, omdat ik daar niet meer voldoende tijd voor heb. Mede omdat ik een van de renpaarden van de stal heb gekocht. Dit was niet een paard dat het niet goed deed, in het jaar dat ik haar kocht was ze meerdere keren in de top 3 en heeft ze ook een race gewonnen, maar ik was verliefd. Als je geen aspiraties hebt om makkelijk naar het Z dressuur te gaan, dan is een Engels volbloed (ex-renpaard) een prima paard. Mijn merrie doet het al aardig goed als rijpaard, dressuur vind ze moeilijk, maar ze doet haar best. En springen en crossen is de grootste lol. Ze heeft echt uithoudingsvermogen voor 10, dus tijdens rijden heb je nooit het gevoel op een moe paard te rijden. Als je het leuk vind, kan ik je wel wat fotos laten zien.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:03

Die laatste een echte ride long live long foto hihi.
En ach ik vind dat niet zo stylisch wel meevallen. Heel gaaf ook dat je als "dressuurruiter" dit avontuur bent aangegaan!

En When Comes Here aka Whennie heeft bij ons voortaan een super plekje.

Als ik achter de computer zit zal ik iets uitgebreider reageren op de uitlegpost op vorige bladzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:13

Pandora2 schreef:
Wat een leuk verslag van je leven in de wereld van de racers !
Mooie foto's ook ! maar je kop mag er wel op staan :+
Ik blijf mij maar vergapen aan de ruimte :wow:

Ik vind dat dikkerdje ook wel leuk ! :D

Hopelijk vind je Bernie en kan je hem overnemen zodat jullie samen een fijne tijd kunnen hebben !

Benieuwd naar je verblijf in Deauville :D Ik las er wat over in een ander topic :o
Enne...in Normandië zijn de huisjes niet zo duur <<)
Bob was ook wel echt m'n maatje. Grote clown was het, en ook een grote baby, maar er zat geen kwaad in.

Deauville is nog niet 100% zeker - ik hoop een dezer dagen iets te horen. Alternatief zou Chantilly of misschien Maisons-Laffitte zijn, maar ik wil eerst antwoord van deze trainer voordat ik andere mensen lastig ga vallen. :))

petitparis schreef:
leuk verslag en wat een prachtige omgeving om te trainen.

Het verbaasd mij wel dat je telkens maar 1 vast paard lijkt te hebben. In mijn korte periode als stalruiter voor een rentrainer had ik minimaal 2-3 paarden per dag voor ik naar mijn vaste job ging. Moest ik full time meedraaien zou ik er 4à5 moeten rijden. Wat mijn rug niet zo prettig vond. Intussen vind ik mezelf te oud en rij ik zelfs niet meer in weekends mee :+

Hoe bedoel je maar één vast paard? :P Bij Andrew is het zo dat vrijwel iedereen één vast paard heeft waar ze goed mee overweg kunnen, die ze elke dag rijden, en verder rouleren de paarden, maar je rijdt er wel 4-5 per dag. Sommige paarden rijd je maar één keer, of misschien een paar dagen en daarna nooit meer, maar een heleboel blijven regelmatig terugkomen, een beetje afhankelijk van wat ze moeten doen en wie ze daarin goed kan rijden.

En ach, leeftijd... je ziet anders nog genoeg 'oudjes' rijden. :D Vriendin van mij klimt er met haar 54 jaar ook nog regelmatig op, alleen blijven de beugels wel wat langer dan bij 'de jeugd'. :))

beatje schreef:
Ik heb het 2 jaar gedaan toen ik nog fris en fruitig was,ook tussen twee studie's in. Maar gewoon bij een nederlandse stal. We namen toen de paarden mee naar de heide om eens buiten de baan te zijn. Dat was het meest spectaculaire qua zicht.

Nooit zulke mooie uitzichten als jij gehad. Ik vond het wel een hard wereldje.Maar dat kan ook de 30 jaar verschil maken natuurlijk.

Wat leuk! :D

Geloof me, het is nog steeds hard. :P De eerste trainer (en haar inmiddels overleden partner) voor wie ik werkte, was echt een harde leerschool. Er is ook een reden dat de meeste staff het niet langer uithield dan een paar weken - sommigen zelfs maar een paar dagen :o - en dat iedereen zich afvroeg hoe ik het er in vredesnaam acht maanden had uitgehouden en waarom ik naar ze terugging in Frankrijk. := De eerste weken heb ik niets anders gedaan dan onkruid wieden met een hoevenkrabber met af en toe een ritje tussendoor, en op een zeker moment hadden we 50 paarden staan en was ik het enige fulltime stafflid (naast een vrouw die in de ochtenden uitmestte en twee gasten die in de ochtenden kwamen rijden). De meeste boxen lagen ook onderaan een heuvel, dus je moest minstens 20 keer met volle kruiwagens die heuvel op en af op een ochtend. Ik deed in die periode ook niets anders dan werken, eten en slapen (meestal aan de keukentafel omdat ik gewoon de energie niet had om naar de bank in de woonkamer te lopen). Desondanks had ik het voor geen goud willen missen en is de betreffende trainer inmiddels een van mijn beste vriendinnen. Over de tweede stal waar ik werkte, wil ik het gewoon niet hebben. :') Dat was echt afschuwelijk. Zowel paarden als personeel daar zijn gewoon echt niks voor de trainer, behalve een soort vervelende bijkomstigheid om zijn leefstijl te kunnen bekostigen.

mirna6308 schreef:
Oh wat leuk *\o/* !! Zijn het dravers :D ? Ik rijs zelf ook op een draver,die heeft ook gelopen!( Niet met mij want ik ben noch maar 14)

Wat leuk dat je een uitgekoerste draver rijdt! :D Dit zijn echter Engelse volbloeden, vandaar ook dat ze op elke foto in galop zitten. ;)

Chibi2 schreef:
Leuk om je verhaal te lezen. Ik heb zelf ook 1,5 jaar in Engeland voor een trainer (sir mark prescott) gewerkt. Maar mede vanwege het harde werken voor weinig loon en geen toekomst, ook besloten om terug naar Nederland gegaan. Hier ben ik wel gelijk verder gegaan met mijn studie en ben ik in het weekend hobbymatig voor een trainer in Nederland gaan rijden. Inmiddels heb ik mijn studie afgerond en werk ik. Met het rijden bij de trainer ben ik ook gestopt, omdat ik daar niet meer voldoende tijd voor heb. Mede omdat ik een van de renpaarden van de stal heb gekocht. Dit was niet een paard dat het niet goed deed, in het jaar dat ik haar kocht was ze meerdere keren in de top 3 en heeft ze ook een race gewonnen, maar ik was verliefd. Als je geen aspiraties hebt om makkelijk naar het Z dressuur te gaan, dan is een Engels volbloed (ex-renpaard) een prima paard. Mijn merrie doet het al aardig goed als rijpaard, dressuur vind ze moeilijk, maar ze doet haar best. En springen en crossen is de grootste lol. Ze heeft echt uithoudingsvermogen voor 10, dus tijdens rijden heb je nooit het gevoel op een moe paard te rijden. Als je het leuk vind, kan ik je wel wat fotos laten zien.

Wat leuk om te lezen! En ja, post vooral foto's! :D

Ik ben op zich wel vrij fanatiek, vandaar dat ik niet per se de voorkeur had voor een volbloed, maar ik heb geen wedstrijdambities, dus er valt wel een mouw aan te passen als ik toch een keer met een ex-renpaard thuiskom. :P Genieten en het dier een fijn thuis geven is dan belangrijker.

kyrkelover schreef:
Die laatste een echte ride long live long foto hihi.
En ach ik vind dat niet zo stylisch wel meevallen. Heel gaaf ook dat je als "dressuurruiter" dit avontuur bent aangegaan!

En When Comes Here aka Whennie heeft bij ons voortaan een super plekje.

Als ik achter de computer zit zal ik iets uitgebreider reageren op de uitlegpost op vorige bladzijde.
Haha, nogal ja. :')
Mensen zijn vaak nogal verbaasd als ze horen dat ik uit de dressuur kom, en niet uit eventing of zo, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel ontzettend veel profijt van heb. Nu ben ik absoluut geen sterruiter, maar heb wel de mazzel gehad dat de basis er goed in gedrild is, en onderdelen daarvan kun je in principe overal toepassen, zelfs op een renpaard. :))

Jaaaa, zo leuk dat hij bij jullie terechtgekomen is! :D

Ik ben benieuwd naar je correcties/aanvullingen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:22

Chantilly aan het kasteel is ook niet verkeerd anders :D
Succes met je zoektocht in elk geval !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:32

goh, bij mij op stal zijn er ook enkele oudere amateur jockeys hoor, maar die rijden niet "met periodes" zoals ik gedaan heb en als je erin blijft is het helemaal anders. De oudste is denk ik 64j :D

Ik ben beginnen meerijden omdat mij leuk leek voor een keertje met mijn ex-renpaard. Maar uiteindelijk bijgsprongen omdat er iemand uitviel (operaties ed) en de paarden anders niet allemaal getraind werden. Maar ben met een vd groentjes serieus onderuit gegaan en gelukkig niet meer aan over gehouden dan wat schaafwonden en beurse plekken, maar ze dachten allemaal dat ze me van de baan konden komen vegen (omheining meegepakt, met 2 onderuit en onder paardlief). En dat zet je toch wel even aan het denken. Voor mij is het puur hobby, want ik heb mijn eigen paard en job die ik graag doe.
En AV's zijn mij iets te rillerig, hoe vaak deze niet "opeens" links of rechts wegspringen, om te zwijgen over terugdraaien. Daarvoor betalen ze mij helaas niet genoeg :+
Maar het is wel een enorm leuke ervaring, zekers als je in zo'n omgving als op je foto's hebt kunnen trainen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:32

Wat leuk om te lezen. Galopperen jullie trouwens altijd aan vanuit stap?

Mijn Engels volbloed is absoluut niet rillerig trouwens, ze heeft het koelste koppie van de hele kudde :')

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:53

Bij deze een paar fotos van mijn Ex-renpaard:

Crossen:

Afbeelding

Afbeelding

Error!

Afbeelding

Ik heb weinig fotos van de dressuur

Afbeelding
Afbeelding

Dit was toen ze nog in training stond
Afbeelding

Op de renbaan:

Afbeelding

Linkje van de bron van bovenstaande foto + haar resultaten op de duitse baan staan hier: https://www.turf-times.de/pferd/dreamorchid-ire-2014

petitparis

Re: Te paard op de renbaan (en een beetje op stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:36

Oh ik zie een stippel <3 geweldig gezelschap tijdens het trainen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:56

Pandora2: Dank je! :D

petitparis: Ik snap je gevoel heel goed. Het is inderdaad een gave ervaring, maar niet geheel zonder risico. := Onderaan de streep zijn héél veel mensen ook een stuk angstiger dan ze willen toegeven. Doorgaans zijn degenen die het hardst afgeven op mensen die wat gespannen zijn, ook degenen die het zelf het hardst in hun broek doen als er wat gebeurt (of als er niks gebeurt). :')

Sintara: Het idee ( :+ ) bij de meeste trainers is dat ze een stukje draven en vanuit een ontspannen draf aangalopperen. Tussen theorie en praktijk zit soms echter nogal een discrepantie. :')

Ik vind ze an sich ook niet per se rillerig, maar in racing worden ze natuurlijk volgepropt met krachtvoer en op veel stallen staan ze toch overwegend op stal, dus ze zijn soms wel eh... explosief. :))

Chibi2: Wat een leuk dier! Blijft altijd leuk om te zien hoe veelzijdig ze zijn. :D Die error foto. :') Ben je wel blijven zitten? En toffe foto die laatste!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:05

Machtig interessant om zo mee te kunnen kijken! En wat leuk om de ervaringen van anderen te lezen :j

Enige wat ik dan toch wat jammer vind is de leeftijd waarop ze gestart worden, zo jong.. Als ik kijk naar mijn nou driejarige, dat was als tweejarige echt nog zo'n peutertje :(:) Goed, dat is wel een dikke koudbloed maar tóch :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:41

Chibi2 schreef:
Bij deze een paar fotos van mijn Ex-renpaard:

Crossen:

[ [url=m/IfcXrL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WKNsgU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Error!

[ [url=m/G8bjGP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb weinig fotos van de dressuur

[ [url=m/JBWb1y.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4CgIQn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was toen ze nog in training stond
[ [url=m/Fk4BvE.png]Afbeelding[/url] ]

Op de renbaan:

[ [url=m/Tyjq4L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Linkje van de bron van bovenstaande foto + haar resultaten op de duitse baan staan hier: https://www.turf-times.de/pferd/dreamorchid-ire-2014

Dat is ook leuk om te zien !
Ik dacht bij de eerste 2 foto's, dat is ook een serieuze bink. Tot ik de laatste foto op de baan zag :')
Ongelooflijk die metamorfose hé !
Ben jij dat ook op de baan ?

Ging die error nog goed achteraf ? :=

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:34

Ja bij die error was ik wel blijven zitten, al was ik mijn beugels wel even kwijt.
Die laatste foto op de baan ben ik niet zelf. Die op 1 na laatste in de sneeuw wel, toen ze nog op de renstal stond.
Met andere training en goed voer, worden ze vaak een stuk steviger, de bespiering veranderd daardoor langzaam aan. En ik ben ook heel klein, dus daardoor lijkt zij ook een stuk groter
Maarja conclusie, aan een ex-renpaard kun je echt wel een leuk paard hebben