Ijslander in vijf gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:19

abrina71 schreef:
Ik heb sinds kort een ijslander als bijrijdpaard. Hiervoor geen ervaring met andere gangen. Ze is ern vijfganger. Ik merk dat ik erg veel moeite heb om haar te laten draven. Ze heeft een sterke voorkeur voor tolt. Hoe geef jij aan dat ze naar draf moeten? In de bak lukt het me beter maar is ze erg lastig voorwaarts te houden. Buiten is ze wel voorwaarts maar wil ze alleen tolten.

Veel vijfganger hebben moeite met de draf. Ik deed met bakwerk altijd zo: tolt ie? Dan doen we moeilijke oefeningen zoals sb, tempowisselingen en veel figuren. Draaft ie? Dan maken we het makkelijk. Lekker rechtuit. Dat uitbouwen p, het is vaak een balansdingetje en heeft ook wat met spanning te maken
Laatst bijgewerkt door dems75 op 11-05-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:20

Brainless schreef:
@Ruitje
Mag een draver overgaan in telgang?

Waarom niet? Als het hard gaat en gewenst is... meestal doe je een stuk telgang niet langer dan een meter of 200

MaiNat

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:25

Geweldig zo gaaf! Vooral de telgang lijkt me geweldig <3 Wat een leukerd!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:34

Cilianne schreef:
Waaw, ik ben jaloers op je draf 8-)

Haha dank je wel! Tien jaar werk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:44

dems75 schreef:
Brainless schreef:
@Ruitje
Mag een draver overgaan in telgang?

Waarom niet? Als het hard gaat en gewenst is... meestal doe je een stuk telgang niet langer dan een meter of 200

Ik bedoel tijdens de wedstrijd.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:57

Uhhh, ik heb geen verstand van dravers en draverijen, maar gezien de naam DRAVER, lijkt het me niet mogen....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:05

Galopperen mag een draver in koers niet maar geloof niet dat er afgestraft wordt voor telgang (Ruitje: correct me if I'm wrong).

Mijn enige ervaring met tolt was tijdens een rit op ijsland. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat ze aan dergelijke snelheden over hobbelig terrein konden sjezen waar mijn paard (geen ijslander) al in stap haar 4 benen zou breken :P .
Vond het wel een zeer aangename gang.

Wordt je in telgang dan niet links-rechts gezwierd of is dat eigenlijk ook best uit te zitten?

Hij (zij?) blijft wel mooi taktmatig in draf idd.

Leuk om zo wat bij te leren over de gangen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:06

Brainless schreef:
dems75 schreef:

Ik bedoel tijdens de wedstrijd.

Nee, dat mag niet, dan worden ze uitgeschakeld met als reden onregelmatig of telgang.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 21:12

Thioro schreef:
Galopperen mag een draver in koers niet maar geloof niet dat er afgestraft wordt voor telgang (Ruitje: correct me if I'm wrong).

Mijn enige ervaring met tolt was tijdens een rit op ijsland. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat ze aan dergelijke snelheden over hobbelig terrein konden sjezen waar mijn paard (geen ijslander) al in stap haar 4 benen zou breken :P .
Vond het wel een zeer aangename gang.

Wordt je in telgang dan niet links-rechts gezwierd of is dat eigenlijk ook best uit te zitten?

Hij (zij?) blijft wel mooi taktmatig in draf idd.

Leuk om zo wat bij te leren over de gangen.

Haha ja, die Ijslandse IJslanders zijn super tredzeker! Gaaaaf dat je op IJsland hebt gereden!
Telgang zit....ehhhh....voor geen meter! Net alsof je op een keiharde plank zit. Niet rijden voor het comfotprt dus, wordt op wedstrijden ook vooral op snelheid gereden, vanuit startboxen of met een vliegende start.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:34

Knert schreef:
Dus van draf naar telgang kan dus niet?
En telgang vanaf stap ook niet?

Jee.. weer wat geleerd

Telgang vanuit stap gaat bij sommige paarden zonder probleem. Ik had een merrie die vanuit stap naar vliegende telgang kon accelereren.
Vanuit draf naar telgang gaat in principe via tölt, ligt daar biomechanisch gezien tussen; er is een vloeiende overgang van draf-tölt-telgang. Tölt kan onzuiver zijn naar beide kanten, de tussenvormen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:02

Wat een prachtig gezicht. Tien jaar werk loont!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:22

Word er uit startboxen gereden? Wat cool! Wist ik niet!

In NL is telgang verboden in de drafsport. In het buitenland zijn er speciale wedstrijden voor

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:39

Hier een voorbeeld van telgangen uit de startboxen. Het gaat hier puur om snelheid, en als je je paard niet in telgang krijgt dan help je je tegenstander door in galop mee te rijden en als het ware vooruit te 'duwen' :D Zoals hier bij de eerste 2 paarden.

Hier gaat het echt om snelheid, er zijn ook wedstrijden waar het gaat om de overgangen, stijl en snelheid als combinatie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:48

Leuk om te zien.

Maar stel nu dat een ijslander uit de tolt valt (door snelheid od ) schakelt hij dan over op telgang of galop?

Als ik filmpjes zie van toltende paarden, nja vooral de Amerikaanse speed rack versies dan valt het me op dat ze (willen) overschakelen op galop als het te moeilijk wordt.

Terwijl biomechanisch tolt dan tussen draf en telgang zou moeten zitten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:59

Ik dacht vroeger dat alle IJslanders 5 gangen hadden, maar weet nu dat dit niet het geval is.
Worden 4 gangers minder gewaardeerd of maakt dat niet uit?
Kan er op gefokt worden (dus 2x 5 ganger geeft een 5 ganger)?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:59

Heel gaaf! Sinds ik vorig jaar op IJsland heb gereden met een geweldige merrie ben ik een beetje verknocht aan de IJslander. Dat was ook een 5-ganger. Ze heeft me in alle gangen meegesjouwd, tölt was gaaf maar in knetterende telgang over het strand was waanzinnig <3

Felixity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:18

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:39

Leuk dit topic! Ik heb (onder andere) een vrij laterale vijfganger. Inmiddels de gangen goed gescheiden en de tölt takzuiver met iets zwaardere ijzers voor. Rustig galopperen is lastig, draven kon ze in het begin ook niet. Met onstpanning en voorwaarts-neerwaarts rijden heb ik de draf er in gekregen. Telgang doet ze erg makkelijk, en zit gewoon goed. Ik heb ook wel eens een hele stijve telgang gereden op een ander paard, dat zat echt voor geen meter.
Mijn andere Ijslander is minder lateraal, heeft betere basisgangen. Zit wel iets minder lekker en tölt moet echt gereden worden. Is dan wel heel mooi en taktzuiver. Telgang doe ik met haar eigenlijk niet.

Ooit had ik een töltende draver te rijden, dat was ook echt super leuk!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:44

Thioro schreef:
Leuk om te zien.

Maar stel nu dat een ijslander uit de tolt valt (door snelheid od ) schakelt hij dan over op telgang of galop?

Als ik filmpjes zie van toltende paarden, nja vooral de Amerikaanse speed rack versies dan valt het me op dat ze (willen) overschakelen op galop als het te moeilijk wordt.

Terwijl biomechanisch tolt dan tussen draf en telgang zou moeten zitten?

Mijn IJslander wilt nog wel soms vanuit tölt naar draf vallen maar eigenlijk niet naar galop. Wel eens vanuit galop naar tölt. Het is wel een vijfganger maar telgang onder het zadel toont hij eigenlijk niet. Heb een of twee keer per ongeluk in telgang gezeten maar ik train die van mij niet op telgang. Die keren was dat vanuit galop gebeurd.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:46

Brainless schreef:
Ik dacht vroeger dat alle IJslanders 5 gangen hadden, maar weet nu dat dit niet het geval is.
Worden 4 gangers minder gewaardeerd of maakt dat niet uit?
Kan er op gefokt worden (dus 2x 5 ganger geeft een 5 ganger)?

4 gangers worden zeker niet minder gewaardeerd. Mensen die van een 'groot' paard overstappen op een Ijslander hebben vaak een voorkeur voor een goede vierganger, omdat de 3 basisgangen wat meer lijken op die van een 'gewoon' paard. Ik heb nu 2 vijfgangers, maar kan een goede vierganger ook erg waarderen.
Overgens worden heel erg veel vijfgangers als viergangers gereden. Er zijn ook veel 4.5 gangers - paarden die eigenlijk wel kunnen telgangen maar waarvan de ruiter de handigheid mist of het paard niet genoeg 'drive' heeft om echt goed te telgangen.

Er worden veel onderzoeken naar gedaan over het fokken met 4 en 5 gangers. Je kan tegenwoordig je paard laten testen op het 'pace gen' wat geregistreerd wordt in WorldFengur, waar alle raszuivere Ijslanders in de wereld geregistreerd staan.

Ik ben er zelf niet helemaal in thuis, maar de introductie van dit artikel geeft misschien een idee:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epd ... /jbg.12112

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:50

Hier ook iemand met een vijfganger, maar waarbij de telgang niet gereden wordt := (Moeiluukk)
Misschien zijn er grotere kennis hoor, maar er valt volgens mij vaak geen pijl op te trekken hoe de voorkeuren van een vier- of vijfganger precies liggen. In de regel zal (zoals dems75 al zei) een vijfganger een wat laterale aanleg hebben (richting telgang) waardoor draf lastig is en tölt ook lateraler wordt. Mijn vijfganger past dan weer niet binnen die regel en heeft een heerlijke draf en eerder een diagonale tölt.

@Thioro. Dat is ook weer heel afhankelijk van het paard. Een tölt moet je heel bewust taktzuiver rijden. De taktfouten worden bepaald door de voorkeur van het paard. Taktfouten heb je in principe richting alle andere gangen behalve stap, dus als je dan even stopt met 'bewust taktzuiver' rijden, dan schiet het paard in de gang waar de voorkeur ligt is mijn ervaring. Mijn merrie doet dat voornamelijk richting draf of richting galop. :j Je hebt natuurlijk ook paarden die eindeloos door blijven tölten :P

@Brainless. Er wordt bij wedstrijden voornamelijk gekeken naar de kwaliteit van de gangen. Is alles taktzuiver, is alles mooi gedragen en over de rug. Je hebt vrije keuze of je deelneemt aan een vier- of vijfgangenwedstrijd. De een is zeker niet minder dan de ander. Op keuringen onder het zadel is het wel anders; daar is telgang altijd in meegenomen. Volgens mij is het zo dat viergangers minimaal een 5 krijgen voor een niet gereden telgang. Dat zorgt ervoor dat het gemiddelde cijfer niet meteen ontzettend keldert en wordt (volgens mij, pin me er niet op vast) telgang niet zo zwaar meegewogen als de andere verrichtingen om dezelfde reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:19

Ik heb ook een ijslander die vijf ganget kan en een kruising ijslander die volgens andermans zeggen ook kan tolten. Ik heb er zelf geen verstand van. En ze zijn ook beiden niet onder het zadel.
Wel leuk om dit topic te volgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:19

Boeiend topic dit, leuk!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:40

Ik vond deze filmpjes van Travis Robinson echt heel leerzaam als het gaat over gangenwerk..

https://youtu.be/f0pl9duYpvw
https://youtu.be/b1xsCWMqlrQ

Mijn draver is een 4ganger maar ik heb het nooit getraind.. hij is dus niet helemaal zuiver.. vaak is hij net te lateraal in de tolt.. tegenwoordig valt hij vanuit de tolt makkelijk in de draf.. vroeger ging Hij wel eens rollen in de tolt, dat neigt dan weer naar de (viertakt) galop.. aangalopperen was voor hem makkelijker vanuit de tolt dan vanuit de draf.. maar een mooie drietakt galop heb ik er nog nooit uit gereden haha.. hij heeft veel moeite met galop omdat hij toch vrij lateraal is..
Ik heb me er nooit Zo mee bezig gehouden en heb me eigenlijk altijd vooral op de stap en draf gefocust.. maar vond het gangenwerk wel interessant.. door de bovenstaande filmpjes heb ik me eigenlijk pas beseft hoe complex het is en hoe nauw het eigenlijk komt met de gangen

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:44

Ik moet zeggen dat die échte vijfgangers, dus die heeeeel snel telgang aanbieden, wel vrij lastig te rijden zijn. Vind ik dan hè. Mijn vorige paard was vierganger en stap was stap, draf was draf, galop was galop en tolt was tolt. Met mijn vijfganger kan het zo gaan: laterale stap (bij spanning) geen draf, laterale tolt en bijna geen galop. Die wordt dan op een recht stuk na tien passen telgang. Ik heb een keer een wedstrijd gereden waarbij ik in de galop minstens 10 doorgangen telgang heb laten zien. -O- Of erger: overkruist. Wat thokkadisje ook al schreef. Span per ongeluk 1 bilspier aan en je zit in een andere gang. Hij bouwt ook veel sneller spanning op in zijn lijf wat zich dan weer uit in een strakke rug. Mede daarom rijd ik minstens 2x per week puur dressuurmatig. Heeeeel veel Bochtenwerk , overgangen en nog veeeeeel meer sb.