Het naderende einde van Toliene haar sportcarriére

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:10

Niet het nieuws waar je op hoopt -O-
Mooie combi zijn jullie. Op naar nog vele mooie en klachtenvrije pensioenjaren !

Ik heb een PRE staan met dezelfde aandoening :\

Rizette

Re: Het naderende einde van Toliene haar sportcarriére

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:17

Ach wat sneu, maar wees trots op wat je allemaal bereikt hebt en dit is echt niet te voorkomen geweest. Ik heb het wel vaker gehoord bij shetlanders. Maar wist niet dat het vaak op die leeftijd naar voren komt. Geniet nog maar veel van haar, jullie zijn een heel mooi stel met of zonder wagentje.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 20:32

Pandora2 schreef:
Mooie combi zijn jullie. Op naar nog vele mooie en klachtenvrije pensioenjaren !

Ik heb een PRE staan met dezelfde aandoening :

Hoe uit het zich bij je PRE?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:32

Wat balen zeg!.
Echt eeb prachtpony en knap wat je hebt bereikt!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:50

superpony schreef:
Linsey1998 schreef:
Ja het niet werken zorgt ervoor dat er minder hard lucht gepompt moet worden door de luchtpijp. In rust heeft Toliene nog geen klachten. Alleen tijdens het werken. Dressuur gaat echt niet meer omdat ze door de nageeflijkheid een afknelling heeft van de luchtpijp dus dubbele klachten. Als ze zelf mag bepalen hoe ze haar hoofd houdt gaat het nu nog redelijk, maar zal uiteindelijk ook aanzienlijk verslechteren.

Oke, dat begrijp ik. Maar moet ze wel een basis conditie houden en is dat bevorderlijk? Of juist zo min mogelijk inspanning? Dus zeg maar vrije inspanning zoals rennen en gek doen?

Wel vreselijk hoor. Hoe kwam je erachter? Hoorde je geluid of echt dat ze niet kon?

Toliene maakte vorige week bij haar training ineens een heel hard hijgend geluid. Maar zo erg dat het leek alsof ze door een rietje ademde. De afgelopen 4/5 jaar heeft ze altijd wat harder geademd, maar wat ik vorige week hoorde ging door merg en been zo zielig. Een conditie is juist goed, maar alleen als Toliene niet teveel ademhalingsklachten vertoont anders kan ze beter met pensioen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:07

Wat een prachtige pony! Ook aan de hand kan je ontzettend leuke dingen doen (bijvoorbeeld: gaan hardlopen, gaan grazen, genieten van de mooie blauwe hemel etc...). Ik wens jullie nog een mooie tijd samen. En op zich een superknap eindpunt, ZZ! Proficiat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:15

Linsey1998 schreef:
Toliene maakte vorige week bij haar training ineens een heel hard hijgend geluid. Maar zo erg dat het leek alsof ze door een rietje ademde. De afgelopen 4/5 jaar heeft ze altijd wat harder geademd, maar wat ik vorige week hoorde ging door merg en been zo zielig. Een conditie is juist goed, maar alleen als Toliene niet teveel ademhalingsklachten vertoont anders kan ze beter met pensioen.

Jeetje zeg. Is wel snel gegaan. Fijn dat je dan ook een veearts hebt die het serieus nam en goed heeft onderzocht hoe en wat.

In het verleden ben ik er regelmatig tegenaan gelopen met onze shet dat ze het "maar" een shet vonden. Wat wij natuurlijk niet accepteren.
Bij een kliniek zeiden ze toen jij geopereerd moest vanwege EOTRH; Heel veel mensen zeggen dan nee, want voor 50 euro heb je een nieuwe..........Ik krijg nog rillingen als ik eraan denk.

Hopelijk kunnen jullie nog veel leuke andere dingen doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:20

Kijk dat achterbeentje dan in de vaardigheid. Wat een inzet en enthousiasme! Wat ontzettend verdrietig voor jullie beide dat jullie sportcarrière zo moet eindigen.
Als ze dus niet in een mooie dressuur aanleuning moet lopen, gaat het nog wel goed? Dus jullie kunnen nog wel fijn buitenritjes gaan maken bijvoorbeeld?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:38

Linsey1998 schreef:
Pandora2 schreef:

Ik heb een PRE staan met dezelfde aandoening :

Hoe uit het zich bij je PRE?

Tot nu toe nog niet gelukkig. Werd bij toeval ontdekt tijdens een scopie van de luchtwegen.
Maar de DA zei mij idd ook dat de klachten vaak pas op latere leeftijd komen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 11:14

Sanet schreef:
Kijk dat achterbeentje dan in de vaardigheid. Wat een inzet en enthousiasme! Wat ontzettend verdrietig voor jullie beide dat jullie sportcarrière zo moet eindigen.
Als ze dus niet in een mooie dressuur aanleuning moet lopen, gaat het nog wel goed? Dus jullie kunnen nog wel fijn buitenritjes gaan maken bijvoorbeeld?

Ja voorlopig nog wel. Maar binnen afzienbare tijd zal ze ook daarmee klachten vertonen en dan moeten we stoppen.

Gisteren bijvoorbeeld gelongeerd aan een halstertje, dan doet ze het ook in hele lichte maten. Maar nog niet zo ernstig dat ik daar direct mee moet stoppen.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:31

Wat ontzettend jammer voor je, jullie hebben samen heel wat bereikt!

Helaas heeft onze shetruin hier ook last van en over het algemeen gaat het al jaren heel goed met hem. Geen trainingen meer, maar los in de wei/bak gaat hij uit zichzelf nog wel eens rondrennen/bokken en dan is het goed te horen. Hij heeft twee keer een soort hyperventilatie aanval gehad tot een hele dag lang, heel eng, zijn tong werd blauw maar hij viel niet flauw. Wat de aanleiding was weten we niet, maar sindsdien houden we hem alleen met zijn vaste maatje in een bekende omgeving. De shet lijkt er zelf weinig last van te hebben, een even blij ei als dat hij altijd al was ;-).

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is afscheid te nemen van je droom, maar hopelijk kan je nog lang van het samenzijn met je pony genieten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:51

Ach wat een mooi topic en gave pony. Sterkte meid, heel zuur. Ik hoop dat ze nog lang bij je mag blijven .

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 18:17

superpony schreef:
Linsey1998 schreef:

Jeetje zeg. Is wel snel gegaan. Fijn dat je dan ook een veearts hebt die het serieus nam en goed heeft onderzocht hoe en wat.

In het verleden ben ik er regelmatig tegenaan gelopen met onze shet dat ze het "maar" een shet vonden. Wat wij natuurlijk niet accepteren.
Bij een kliniek zeiden ze toen jij geopereerd moest vanwege EOTRH; Heel veel mensen zeggen dan nee, want voor 50 euro heb je een nieuwe..........Ik krijg nog rillingen als ik eraan denk.

Hopelijk kunnen jullie nog veel leuke andere dingen doen.

Jeetje dat is ook best heftig! Fijn te lezen dat er meerdere zijn die ook pony’s hebben met hetzelfde :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 07:44

:(:) ik had jullie het ZZ zo gegund.
Fijne combinatie om naar te kijken.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:37

Wat knap dat jullie zo ver zijn gekomen in de dressuur. Heel jammer dat daar nu zo abrupt een einde aan komt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:55

Jullie zijn super ver gekomen, nu lekker naar d'r pensioen toe werken

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:01

Jeetje Linsey dat is balen, net jullie droom niet kunnen behalen!
Alf heeft het ook en inderdaad; niet meer hard trainen. Maar dat mochten we natuurlijk toch al niet meer dus ik vond dit makkelijker te accepteren. Voor jou is het echt de reden van moeten stoppen in de sport.

Maar heel zuur voor jullie! Gelukkig kunnen jullie recreatief nog genieten!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:43

Fantastisch wat jullie hebben bereikt. Jammer dat het hier stopt.
Hopelijk is het jullie nog een fijne (actieve) pensioentijd gegund.

ShettieCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:53

wat jammer %) wel een hele mooie pony <3 <3

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:46

Je mag trots zijn op hoe ver jullie gekomen zijn Linsey! Het is rot dat jullie sportcarrière zo abrupt moet eindigen maar hopelijk kun je nog lang van lekkere bosritjes genieten samen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 22:27

Bedankt allemaal voor de lieve reacties <3

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 05:31

Wat jammer, vooral omdat jullie in de goede flow zitten! Erg balen, maar de keuze maak je voor je beestje. Veel sterkte met het verwerken, zal desondanks wel moeilijk zijn!