Project kneus in de m1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:53

Wat maakt die stoel zit nu uit als je paard zo lekker loopt. Niemand is perfect en soms kan je lichaam niet anders...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:33

Nimber schreef:
Bedankt voor alle reacties en feedback.
Leuk om te lezen en ook interessant om te lezen.

Askja dank voor je input. Ik moet op mijn tenen staan omdat ik anders niet bij mijn beugels kom als ik ze langer doe zoals jij aangaf, bovendien heb ik dan een geheel gestrekte knie.

Ik vind de mening van de mensen waarbij ik train, die geholpen hebben dit paard op te knappen en die ons goed in de gaten houden, regelmatig zien, belangrijker dan mensen die op basis van 15 foto’s vinden dat er van alles aan mankeert. En weet je er is altijd wat te verbeteren hè. Ik scoor niet 100%, rijd geen GP, niet op de Olympische spelen. Kritisch zijn is goed, dat ben ik zelf zeer zeker en de mensen waar ik mee train ook :)
Natuurlijk. Het zijn ook maar wat tips hè, doe ermee wat je wilt. Bovendien: je hebt zelf dit topic geopend.
Het kan overigens best zijn dat de mensen waar jij traint vooral kijken naar hoe jouw paard loopt, en wat minder naar de details van jouw zit. Dat is het geval met veel instructeurs, ook op hoger niveau. Ik geef juist les vanuit het perspectief dat de ruiter door zichzelf te verbeteren het paard verbetert, dus ik ben nogal een pietlut wat zit en houding betreft.

Toch nog even een opmerking wat betreft je beugellengte, ik kan me voorstellen dat je op je tenen moet staan als je beugels zó lang zijn dat je je knie overstrekt zodra je uit het zadel komt. Jij hebt je beugels echter zo kort dat dit bij 1 gaatje langer niet zal gebeuren. Wel moet je dan in staat zijn om je knie te laten zakken en je bovenbeen lang te houden teneinde voldoende druk in je beugels te houden. Wat ik zie (en dat probleem heb ik zelf ook gehad) is dat jij moeite hebt om je bovenbenen lang te houden. Daardoor kruipen je knieën omhoog. Heeft ook met je anatomie te maken, waarschijnlijk heb je wat korte spieren.
Zo'n observatie is geen diskwalificatie van je rijden in het algemeen hoor, je hebt je paard erg netjes aan het lopen, en het is ook een machtig kanon om te zien.
Zie het zo: een beetje aandacht aan je zit en het plaatje wordt nóg mooier (en je zult gewoonweg gemakkelijker en prettiger kunnen rijden).

Hoe dan ook, veel succes verder met je leuke paard!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:48

1.88 m B-) bizar!

Hij is lekker aan het sjouwen onder je!

BigOne

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:57

Misschien is een zadel met een smalle twist wel iets voor je. De houding waarin dit zadel ligt, ondanks dat je imponerende paard er goed onder loopt, dwingt je ook om zo te zitten. Trek op je foto’s maar een lijn van voet naar schouder en helaas zal je dan toch een flink scheve lijn zien. Het kan voor jezelf en je paard en voor alle moeite die je in het rijden stopt gewoon nog veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:58

1.88 Wat een kasteel! Daar zou ik niet eens op durven zo hoog. :oo

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:01

bigone schreef:
Misschien is een zadel met een smalle twist wel iets voor je. De houding waarin dit zadel ligt, ondanks dat je imponerende paard er goed onder loopt, dwingt je ook om zo te zitten. Trek op je foto’s maar een lijn van voet naar schouder en helaas zal je dan toch een flink scheve lijn zien. Het kan voor jezelf en je paard en voor alle moeite die je in het rijden stopt gewoon nog veel beter.
Dat is ook nog een goede tip, een te breed zadel kan ervoor zorgen dat je je heupen blokkeert waardoor het gewoonweg niet mogelijk is om je benen lang te houden. Dat werkt ook een stoelzit in de hand.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:13

Prachtige vorderingen en een zeer aansprekende combinatie! Je hebt hem fijn aan het lopen, +:)+

Ik denk dat je er na alle commentaar echt wel flauw van bent, maar de stoelzit is ook het enige wat mij enorm opvalt; echt zonde vind ik.

Ik zie het trouwens steeds vaker om mij heen, vaak zelfs nieuwe, aangemeten maatwerkzadels.
Je bent dus zeker niet de enige, maar het is jammer voor je balans en de drukverdeling op het paard.
Het ligt niet aan jou, dus beugels langer/korter maakt niet uit. Het zadel ligt gewoon achterover.
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-09-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:14

Dat je in een stoelzit zit, staat buiten kijf. Daar kan je niet omheen. Beugels langer zou ik niet doen. Sterker nog. Ik zou eens een gaatje korter proberen zodat je effectief het gevoel kan krijgen van je benen lang maken. Zelfs op deze lengte zie ik nl. dat je hier en daar al "op je tippen" in de beugels staat.
Ik gok dat hij naast groot ook aardig breed is? Dan is het sowieso een stuk moeilijker om je benen mooi lang te maken. :) Op extreem brede paarden maak ik mijn beugels vaak een gaatje korter omdat ik dan mijn heupen iets meer kan ontlasten. Dan laat je automatisch de spieren beter los en ga je ook netter zitten. :)

Hoe dan ook heb ik niet het ide dat je hem dwars zit dus in wezen stoort die stoelzit me niet eens echt eigenlijk. :) Je hebt het dier gewoon heel fijn aan het lopen.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:37

1.88 wow :oo
Gaaf dier zeg!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 15:45

bigone schreef:

Heb je gelijk in, daar hebben we ook naar gekeken. Maar hij gaf toen weer problemen met het opstappen. Het is best een zoekplaatje geweest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:51

Hij is leuk :D en respect dat je het project hebt aangedurfd!

En ik zou idd ook eerder gaatje korter ipv langer proberen. Heb zelf ook wat dikker bovenbeen waardoor het gewoon wat makkelijker zit met 1 gaatje korter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:54

Vooral: wat een gaaf paard en wat super dat jullie zo goed gaan. Geniet er van.

Wat jou opmerking over de smalle twil betreft icm de opmerking van ayasha: ik zou ook juist gaan voor kortere beugels. Heb ook een paard wat heel breed is en niet meteen makkelijk zit en dat blokkeert mijn heup een beetje. Door mijn beugels 2 gaten korter te maken heb ik meer vrijheid om te bewegen gekregen wat mij heel erg goed helpt om ondanks kortere beugels meer te gaan zitten. En ook met korte beugels kun je je been onder je kont houden. Iets om gewoon eens een dag of 3 mee te experimenteren denk ik.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:30

Ik vind jullie een machtig mooie combinatie! Trek je niets van het commentaar aan. De beste stuurlui staan aan wal. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:37

Nimber schreef:
MarliesV schreef:
Mooi dier! Leuke combi ook zo, dat komt vast goed in het M2.

Ligt je zadel wel lekker? Die lijkt vrij ver op de schoft/schouder te liggen en wat omhoog te komen van achter.

Ja die ligt top, minimaal 1 keer per jaar de zadelmaker erbij, hij is erg gevoelig en heeft een verleden van opstapproblemen, singeldwang en teugelkreupelheid toen ik hem kocht.
Als er ook maar iets is aan t zadel, singel of een dekje wat hem niet zint laat hij dat luid en duidelijk merken dus ik zit er heel erg bovenop om hem zo optimaal voor elkaar te hebben.Vandaar dubbel check door de zadelmaker en ook jaarlijks chiropractor en osteopaat die het zadel dan ook naloopt.

Kijk, duidelijk! Dan oogt het anders dan het voelt.

Lekker doorrijden zo, jullie komen er wel. Mooie combi!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:48

Wow, wat een kasteel! :wow:
En wat leuk om jullie zo in aktie te zien. Voor mij ben je altijd nog onlosmakelijk verbonden met Orbaldo en dan 'ineens' zie ik je op een totaal ander paard. Heel gaaf om jullie zo terug te zien en ik hoop dat er nog veel foto's en verhalen van jullie samen voorbij gaan komen!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:59

Vind het ontzettend knap, in 2,5 jaar tijd zo ver gekomen _/-\o_

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:07

MarjanB schreef:
Hij is leuk :D en respect dat je het project hebt aangedurfd!

En ik zou idd ook eerder gaatje korter ipv langer proberen. Heb zelf ook wat dikker bovenbeen waardoor het gewoon wat makkelijker zit met 1 gaatje korter.

Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik heb ook vrij stevige, gespierde bovenbenen, en korter zitten maakt je spieren alleen maar nog korter. Veel druk zetten in je beugels is ook niet functioneel, dan span je je beenspieren te veel aan terwijl je die juist los moet kunnen laten.
Wat ik zelf doe om mijn balans en beenlengte te trainen, is veel zonder zadel rijden. Dat lijkt me met dit paard wat hoog gegrepen (hoe stap je zonder beugels op op zo'n kasteel ...), maar zonder beugels rijden zou prima moeten kunnen. In feite moet je je beugels namelijk niet nodig hebben om onafhankelijk te zitten, dat doe je vanuit je buik- en rompspieren. En zonder beugels moet je je benen wel helemaal lang af laten hangen, ga je klemmen, dan ben je weg. Doe je dit regelmatig, dan wordt het vanzelf gemakkelijker om in het diepste punt van het zadel te zitten en je benen mooi af te laten hangen.

Merkwaardig toch weer dat er volgens sommigen geen commentaar gegeven mag worden. Er valt hier geen onvertogen woord, er worden alleen wat nuttige, opbouwende tips en adviezen gegeven.

Gigi1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:10

Super knap! Mooie fotos <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:25

Wat een gaaf paard en wat staan zijn oren mooi tijdens de proef, ontspannen en geconcentreerd.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:34

Wauw wat een mooie foto’s van jullie!
Ik had nooit verwacht dat die kleine langpoot zo’n vreselijk gaaf (en groot...) paard zou worden :oo
Hij heeft maar geluk dat hij jou getroffen heeft als baasje. Prachtige combinatie zijn jullie <3

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:59

Ik denk dat de stoelzit die jullie zien niet het probleem is. Dit paard is zo groot dat je met dikkere en vooral korte pootjes je been niet om zo'n kasteel kan leggen, dus niet perfect lang kan zitten, zeker als er een hoop beweging in het kasteel zit.

Ik vind het een geniaal dier, echt zo'n ik-ben-me-van-geen-kwaad-bewust blik :D

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:03

Ik vind jouw reactie niet respectvol overkomen richting TS alsof iemand met dunne lange benen wel zijn benen om het paard kan vouwen. :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:12

Nou dat ben ik helemaal met je eens Anoniemk2.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:15

NatasjavE schreef:
Nou dat ben ik helemaal met je eens Anoniemk2.

Hier sluit ik me bij aan.

Jullie zijn een mooie combi samen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:20

Trouwens, ik heb gauw het idee dat een ieder snel te korte pootjes heeft voor een kasteel van 1.88cm ondanks je lengte.