Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Wat een leuk plekje
Wel ben ik ook benieuwd of het geen kniehoge bagger wordt met zoveel paarden.
Mijn paard staat met 2 anderen op 2,5 hectare en daar wordt het paddock deel al een gladde bende met regen.
Als ik de eigenaar was zou ik mooi investeren in een trekker voor de mest en zo‘n grote watertank met vorstvrije waterbak eraan
Is er wel een beetje fatsoenlijke schuilstal? Met 50 dieren moet je dan ook al aan de grote van een rijbak denken lijkt mij?
lizy29 schreef:Schitterende plek zeg! Enige opmerking die ik er op kan maken is zoals een aantal voor mij al zeggen het totale aantal paarden. Onze 4 paarden stonden op 3,5ha dus heb wat moeite met me een voorstelling maken van het meer dan 10-voudige aan paarden op slechts 2x zoveel grond.
Ben heel benieuwd hoe het terrein zich houd in natte en koude periodes.
BrittS schreef:Ziet er echt fantastisch uit!Ik ken alleen iemand die daar gestaan heeft en die is weggegaan omdat het 1 grote modderzooi was afgelopen winter en de schuilplekken ook onder water stonden. Ik hoop dat het toch mee blijkt te vallen en dat je er met heel veel plezier zult staan!
yvje86 schreef:Sure_lee schreef:Er staan er nu geloof ik 45. 50 is de max. Aankomende dagen komen de laatste paarden er bij.
50 op 7 hectare? Dat is toch wel heel veel?
Dan snap ik dat er verder niet veel groeit.
Het ziet er wel ontzettend gaaf uit verder.
Levita30 schreef:Zo, mooie plek! Denken jullie dat de paarden evenveel bewegen als op een PP?
Niet alles wordt uitgemest, niet ideaal betreft worm bestrijding. Zeker niet met 50 paarden op 7 ha.
Maar ja opruimen is onbegonnen werk. Aan de andere kant kan dat niet altijd maar doorgaan, dan krijg je steeds meer modder en drap.
Even omdat ik van rekenen hou:
uitgaande van 50 paarden, per paard worden ca 12 mesthopen per dag geproduceert dat zijn 600 hopen totaal per dag. Als ik mijn kruiwagen vol prop krijg ik er 20 hopen in (gemengde kudde) Dus wil je hier alles uitmesten ben je ca 30 kruiwagens verder. Ik doe 1 kruiwagen in ongeveer 15 minuten inclusief legen. Hier is de afstand verder, wanneer je uit gaat van gemiddeld 20 minuten per kruiwagen, ben je 10 uur verder!!
Krijgen ze onbeperkt hooi? Wanneer je uit gaat van gemiddeld lichaamsgewicht van 400 kg en max drogestof opname van 2,5% en droog hooi is dat 590 kg hooi per dag! Ik hoop dat dat met grote balen en een trekker gaat?!