[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:06

Bijzonder! Ik vraag me wel af of het in de winter nog zo’n paradijs is. Maar nu ziet het er fantastisch uit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 16:03

Ik ga het meemaken. Het zal nat, koud, modderig en donker zijn. Maar dat maakt paarden over het algemeen weinig uit. Die van mij zijn een hoop gewend. Dus denk dat het voor hun dan nog steeds een paradijs is en voor mij iets minder haha. Maar dat vind ik onbelangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:27

Zo zeg, 50 paarden tegen gemiddeld 250 pm en lang niet zoveel werk als een normale pension stal, goed bekeken zowel voor de paarden als hunzelf.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 16:36

Niet zoveel werk zou ik niet durven zeggen hoor.

Paardjes krijgen allemaal hun krachtvoer gegeven, mest word uit het gebied gehaald(met een kruiwagen) en water wordt ongeveer iedere 2 uur bijgevuld (als het op is kunnen de paarden ook uit de poel drinken dus staan nooit zonder).
Er zijn namelijk geen nuts voorzieningen op de locatie. Ook niet bij hun huis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:43

Is ook geen kritiek , ze pakken het gewoon slim aan en er blijkbaar grote behoefte aan. Maar laten ze er 100 euro per paard aan overhouden en je hebt naast de zorg voor de paarden ook werk wat je leuk vind tegen een uitstekend salaris.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 16:50

Zo vatte ik het ook niet op hoor!

Het enige wat ik zie is dat ze continue bezig zijn. Wat zij er aan overhouden weet ik niet. Maar geloof niet dat het een vetpot is.(Maar wat dat is, is ook weer voor iedereen anders)
Maar het is wel leuk werk haha!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:50

Ik zou in elk geval geen 7ha met een kruiwagen willen rondsleuren :x :=

Hebben ze nog een beste klus aan denk ik. Ook omdat er geen nutsvoorzieningen zijn.
Ik mag toch hopen dat ze aan huis electra en water hebben :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:58

wat leuk dat je al even gereden hebt, kon je ze makkelijk vinden?
ik zou het best leuk vinden als je af en toe eens een fotootje neer zet?

en petje af dat ze met een kruiwagen rondgaan voor de mest
ik vind mestscheppen met 5 stuks al veel :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 18:06

@pandorra. Er is uiteraard wel water en elektra maar niet zoals wij dat gewend zijn. Gaat met zonnepanelen, generator, watertanks, grondwater en regenwater. Drinkwater komt uit flessen.

@ellepel, ik wil best foto's blijven plaatsen hoor. Zal ik er een volgtopic van laten maken?

Ja, kon ze makkelijk vinden. Meestal als je een rondje puinpad doet kom je ze wel tegen. Daaraan staan de hooibakken namelijk. De bakken waren niet zo lang voordat ik kwam weer bijgevuld. Rondje puinpad lopen kost denk ik zo'n 7 minuten?

Mestscheppen is idd best veel werk. Natuurlijk wordt niet alles iedere dag weggehaald maar pakken ze ieder dag een ander deel. Ik vind mestscheppen best leuk. Dus als ik tijd en zin heb doe ik ook een paar kruiwagens. Hoeft niet hoor. Maar voor mij is dat dan extra sporten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:10

Ah oké ! Zelfvoorzienend dus. Leuk !
Ik zag al een hutje op de hei met kaarsjes en bidons water naast de deur :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:18

Wat een leuk plekje :)
Wel ben ik ook benieuwd of het geen kniehoge bagger wordt met zoveel paarden.
Mijn paard staat met 2 anderen op 2,5 hectare en daar wordt het paddock deel al een gladde bende met regen.

Als ik de eigenaar was zou ik mooi investeren in een trekker voor de mest en zo‘n grote watertank met vorstvrije waterbak eraan :D

Is er wel een beetje fatsoenlijke schuilstal? Met 50 dieren moet je dan ook al aan de grote van een rijbak denken lijkt mij?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:22

Sizzle schreef:
Wat een leuk plekje :)
Wel ben ik ook benieuwd of het geen kniehoge bagger wordt met zoveel paarden.
Mijn paard staat met 2 anderen op 2,5 hectare en daar wordt het paddock deel al een gladde bende met regen.

Als ik de eigenaar was zou ik mooi investeren in een trekker voor de mest en zo‘n grote watertank met vorstvrije waterbak eraan :D

Is er wel een beetje fatsoenlijke schuilstal? Met 50 dieren moet je dan ook al aan de grote van een rijbak denken lijkt mij?

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Behoorlijk aantal paarden op zo'n stuk en met slechter weer wordt het gauw een baggerzooi.

Zijn er meerdere stallen of 1 grote?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:53

Ik kan daar nu nog niks van zeggen want heb nog geen winter meegemaakt. Maar er zijn paarden die er al 4 jaar staan en al hun eigen paarden. Die zijn er niet slechter van geworden haha.

Er zijn meerdere schuilstallen en boven de meeste hooibakken is een dakje.

Maar ik ben ook van mening dat nooit alle paarden op hetzelfde moment behoefte hebben om te schuilen. Mijn paarden stonden aan huis alleen in de schuilstal met 30 graden en verder nooit om te schuilen... wel om te eten. Maar dat was omdat ik het uiteraard voor mezelf fijner vond om droog te kunnen voeren haha!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:59

Schitterende plek zeg! Enige opmerking die ik er op kan maken is zoals een aantal voor mij al zeggen het totale aantal paarden. Onze 4 paarden stonden op 3,5ha dus heb wat moeite met me een voorstelling maken van het meer dan 10-voudige aan paarden op slechts 2x zoveel grond.
Ben heel benieuwd hoe het terrein zich houd in natte en koude periodes.

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:57

Ik ga dit topic volgen, ziet er goed uit! Ben wel benieuwd hoe het in de winter is.
De tijd zal het leren ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 16:27

Ik heb een mod gevraagd hier een volgtopic van te maken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:13

lizy29 schreef:
Schitterende plek zeg! Enige opmerking die ik er op kan maken is zoals een aantal voor mij al zeggen het totale aantal paarden. Onze 4 paarden stonden op 3,5ha dus heb wat moeite met me een voorstelling maken van het meer dan 10-voudige aan paarden op slechts 2x zoveel grond.
Ben heel benieuwd hoe het terrein zich houd in natte en koude periodes.

Ik vraag het me ook af hoe het in de winter er uit ziet. Ik heb 4ha en vind 8 de max om er op te hebben.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:18

Wat een ontzettend mooie plek! Is dat vlakbij camping de Parel? (als dat nog zo heet want volgens mij was het verkocht)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 17:39

Ik houd jullie op de hoogte hoe het in de winter gaat.

Is inderdaad vlakbij camping de parel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:27

Damn staan er zoveel paarden op :=

Dat lijkt me ook geen pretje om daar dagelijks alle stront van in je kruiwagen te moeten harken :))
Met 2 D-ponies hier waren het al 2 kruiwagens per dag...

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:37

wat een fantastische plek.... van alles wat.. ik snap dat je hier voor gekozen hebt.. zou ik ook meteen doen..

geniet ervan en je paardjes

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:10

BrittS schreef:
Ziet er echt fantastisch uit! <3 Ik ken alleen iemand die daar gestaan heeft en die is weggegaan omdat het 1 grote modderzooi was afgelopen winter en de schuilplekken ook onder water stonden. Ik hoop dat het toch mee blijkt te vallen en dat je er met heel veel plezier zult staan!

Dat was ik inderdaad. Het is een prachtige plek en ik mis het ook enorm. Afgelopen winter was gewoon heel nat en toen was er wekenlang geen enkele droge plek en in de schuilstallen zakte mijn veulen tot haar knieën in de modder. Heb haar toen echt weg moeten halen want ze kon nergens liggen om een tukkie te doen... jammer! Hoop dat deze winter beter te doen is daar het is verder een fantastische plek :D

yvje86 schreef:
Sure_lee schreef:
Er staan er nu geloof ik 45. 50 is de max. Aankomende dagen komen de laatste paarden er bij.

50 op 7 hectare? Dat is toch wel heel veel?
Dan snap ik dat er verder niet veel groeit.

Het ziet er wel ontzettend gaaf uit verder.

Eerst was de max 40, dat is alweer opgehoogd dus. Mestscheppen wordt alleen op de paden gedaan (waar puin ligt dus) en niet in de tussengebieden

Levita30

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:47

Zo, mooie plek! Denken jullie dat de paarden evenveel bewegen als op een PP?

Niet alles wordt uitgemest, niet ideaal betreft worm bestrijding. Zeker niet met 50 paarden op 7 ha.

Maar ja opruimen is onbegonnen werk. Aan de andere kant kan dat niet altijd maar doorgaan, dan krijg je steeds meer modder en drap.

Even omdat ik van rekenen hou:

uitgaande van 50 paarden, per paard worden ca 12 mesthopen per dag geproduceert dat zijn 600 hopen totaal per dag. Als ik mijn kruiwagen vol prop krijg ik er 20 hopen in (gemengde kudde) Dus wil je hier alles uitmesten ben je ca 30 kruiwagens verder. Ik doe 1 kruiwagen in ongeveer 15 minuten inclusief legen. Hier is de afstand verder, wanneer je uit gaat van gemiddeld 20 minuten per kruiwagen, ben je 10 uur verder!!

Krijgen ze onbeperkt hooi? Wanneer je uit gaat van gemiddeld lichaamsgewicht van 400 kg en max drogestof opname van 2,5% en droog hooi is dat 590 kg hooi per dag! Ik hoop dat dat met grote balen en een trekker gaat?!

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:56

Levita30 schreef:
Zo, mooie plek! Denken jullie dat de paarden evenveel bewegen als op een PP?

Niet alles wordt uitgemest, niet ideaal betreft worm bestrijding. Zeker niet met 50 paarden op 7 ha.

Maar ja opruimen is onbegonnen werk. Aan de andere kant kan dat niet altijd maar doorgaan, dan krijg je steeds meer modder en drap.

Even omdat ik van rekenen hou:

uitgaande van 50 paarden, per paard worden ca 12 mesthopen per dag geproduceert dat zijn 600 hopen totaal per dag. Als ik mijn kruiwagen vol prop krijg ik er 20 hopen in (gemengde kudde) Dus wil je hier alles uitmesten ben je ca 30 kruiwagens verder. Ik doe 1 kruiwagen in ongeveer 15 minuten inclusief legen. Hier is de afstand verder, wanneer je uit gaat van gemiddeld 20 minuten per kruiwagen, ben je 10 uur verder!!

Krijgen ze onbeperkt hooi? Wanneer je uit gaat van gemiddeld lichaamsgewicht van 400 kg en max drogestof opname van 2,5% en droog hooi is dat 590 kg hooi per dag! Ik hoop dat dat met grote balen en een trekker gaat?!

Er werden toen ik er stond, een paar kruiwagens per dag uitgehaald, alleen van de paden. De rest bleef liggen op de middenstukken en mengde met de modder. Een beetje modder ben ik niet vies van, mijn veulen vond het zelfs heerlijk om erin te spetteren. Wel vind ik het belangrijk dat er droge plekken zijn om te liggen en dat was er afgelopen winter helaas niet. Ze zakte tot haar knietjes in de modder. Ik geloof best dat je paard niet van suiker is en dat je niet direct terugziet als ze een beetje in de modder staan. Wel merkte ik op dat 10 minuten na ik mijn paardje op haar nieuwe plekje had na de verhuizing ze ging liggen om een tukkie te doen. Dat zegt voor mij genoeg. Ze was uitgeput.

Ook een fikse wormenbesmetting maar goed het is een veulen dus dat hoeft niks te zeggen

Ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer in 7 hele grote slowfeeders. Ze vullen deze geloof ik twee keer per dag, en dan met de auto met een aanhanger erachter. Anders is het onbegonnen werk :Y)

Sure_lee

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:21

@ spotsontop ik vind het niet erg dat je in mijn topic reageert. Echter sta jij er nu niet meer en reageer jij vanuit hoe het was. Nu worden ook echt de tussengebieden wel gemest en staan er 14 hooibakken.

Ik denk niet dat het zinvol is om te vermelden hoe het een jaar geleden was.