Moord in de paddock

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:56

anjali schreef:
Een paard waarvan ik zou weten dat hij dit gedrag vertoont zou ik niet kopen.Overigens,als paarden echt agressieve vleeseters zouden zijn,dan zou de mens ze niet kunnen gebruiken,of zelfs misbruiken, zoals dat nu gebeurt. Dat men dat nu wel kan komt toch wel door het zachtaardige karakter van de meeste paarden. Maar goed, door dit topic leer ik weer eens iets nieuws.

Sociale banden doet een hoop, kanibalisme binnen de eigen groep is behoorlijk zeldzaam (kippen uitgezonderd al is de trigger daar bloed en dus al een verwonding). Doden binnen de eigen diersoort ook. En qua agressieve vleeseters, er worden ook dieren als hyena's gehouden en die slapen in huis. Ook daar wordt de agressie niet zonder heel goede reden tot zelfs nooit gericht op leden van de groep zelf, of die nu mens of hyena zijn. Afwijkingen zijn meer aan de menskant dan aan de dierkant.

Maar onder normale omstandigheden als in ons deel van de wereld met genoeg gras e.d. is zulke agressie eerder het gevolg van een verdedigings mechanisme of een tekort aan mineralen/sporenelementen. Dieren met mensagressie zijn al heel lang geleden opgegeten of andersinds uitgesloten van de fok. Zeker als die niet te sturen is of naar leden van de eigen groep gericht is.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:57

dees_daan schreef:
anjali schreef:
Een paard waarvan ik zou weten dat hij dit gedrag vertoont zou ik niet kopen.Overigens,als paarden echt agressieve vleeseters zouden zijn,dan zou de mens ze niet kunnen gebruiken,of zelfs misbruiken, zoals dat nu gebeurt. Dat men dat nu wel kan komt toch wel door het zachtaardige karakter van de meeste paarden. Maar goed, door dit topic leer ik weer eens iets nieuws.


Waarom niet? Omdat het niet het standaard schattige gedrag is wat je graag wil zien? Wat een onzin zeg. De paarden hebben de vogels ook niet opgegeten hè, ze maken de dood, dat is iets anders..
Merrie die hier de vogels verdronk was een schat, echt een lief dier verder, haar moeder niet.. Die liet vreemden heel duidelijk merken dat ze het land niet in hoefden te gaan en als ze boos op mij was kon ik het ook wel vergeten, kende ze mensen wel maar waren ze bang of moest ze ze niet dan mochten ze ook niet verder komen. Ze was wel zo eerlijk om dat meteen te laten weten en niet te wachten tot mensen al in het land stonden. Ook geen standaard vluchtdier gedrag maar ik heb ontzettend veel lol met dat paard gehad en had haar ook absoluut niet willen missen. Ik vind het dan ook ontzettend kortzichtig dat je een paard zou laten staan omdat ie een vogel onder water wil houden of er op gaat staan..

Edit: De meeste paarden eten ze niet op, sommige paarden blijkbaar wel. :+

Waarom is het kortzichtig als ik een paard laat staan dat bepaald door mij ongewenst gedrag vertoont? Er zijn genoeg paarden te koop en voor mij komt karakter op de eerste plaats. Ik ga geen hoop geld betalen voor een dier wat ik niet leuk vind en dus ook niet bij mij past.Overigens dacht ik bij dit topic aan de vleesetende merries van Diomedes,iemand uit de Griekse mythologie, die door zijn eigen paarden verscheurd werd.Het is maar een mythe, maar die bevatten vaak wel een kern van waarheid. Er is ooit een Bokt-topic over geweest,maar ik weet niet of dat nog terug te vinden is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:58

De merrie hier neigt nogal moordlustig te zijn als iets dat niet mens is op "haar" terrein komt. Katten en honden kent ze inmiddels (één hond van mijn man kan ze niet uit staan maar die is ook gewoon irritant.) maar toen er vorig jaar ganzen in de weide landden met jonge heeft ze zich een tikkeltje mispakt. _O-
Geloof niet dat ze gerekend had op het "kan vliegen" gedeelte. Ze leek dat zelfs een vrij oneerlijke "turn of events" te vinden. _O-

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:01

Ik vond een tijdje terug ook een duif, die helaas voor de duif nog leefde, met een gapend gat in de zijkant. Waarschijnlijk, aan de vorm van de wond te zien, was daar ook een paard met hoef op terecht te komen. Gelukkig liep er op dat moment net een bevriende DA op stal die even een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Zelf de nek om draaien kan ik dus echt niet, dus ik was erg blij dat de da er net rond liep.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:01

Er is een heel onderzoek over gedaan en boek over geschreven. Er zijn nl behoorlijk wat voorbeelden van mensenetende paarden in de geschiedenis al zijn die recenter weggepoetst (Bucephalus was niet bodemschuw bv). Er is nogal wat aan geschiedenisvervalsing/herinterpretatie gedaan op dat punt.
Boek :
https://www.amazon.de/Deadly-Equines-Sh ... way&sr=8-1

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:03

Hier ook ééntje die niks duldt in zijn weiland }>
Vogeltjes wel maar enkel als ze in de bomen blijven :D

De vos en de marter moeten ook snel zijn bij het doorkruisen van het land :')

Maar gewoon doodmaken is ok. Hij vreet niks op voor zover ik weet.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:04

Mijn paard vermoord alle muisjes in zijn drinkbak op stal. We staan in een gang van 11, overal lopen die muisjes en werkelijk alleen in Chico zijn waterbakje liggen die verzopen diertjes, ook zwaluwtjes en baby musjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:06

anjali schreef:
dees_daan schreef:
Waarom niet? Omdat het niet het standaard schattige gedrag is wat je graag wil zien? Wat een onzin zeg. De paarden hebben de vogels ook niet opgegeten hè, ze maken de dood, dat is iets anders..
Merrie die hier de vogels verdronk was een schat, echt een lief dier verder, haar moeder niet.. Die liet vreemden heel duidelijk merken dat ze het land niet in hoefden te gaan en als ze boos op mij was kon ik het ook wel vergeten, kende ze mensen wel maar waren ze bang of moest ze ze niet dan mochten ze ook niet verder komen. Ze was wel zo eerlijk om dat meteen te laten weten en niet te wachten tot mensen al in het land stonden. Ook geen standaard vluchtdier gedrag maar ik heb ontzettend veel lol met dat paard gehad en had haar ook absoluut niet willen missen. Ik vind het dan ook ontzettend kortzichtig dat je een paard zou laten staan omdat ie een vogel onder water wil houden of er op gaat staan..

Edit: De meeste paarden eten ze niet op, sommige paarden blijkbaar wel. :+

Waarom is het kortzichtig als ik een paard laat staan dat bepaald door mij ongewenst gedrag vertoont? Er zijn genoeg paarden te koop en voor mij komt karakter op de eerste plaats. Ik ga geen hoop geld betalen voor een dier wat ik niet leuk vind en dus ook niet bij mij past.Overigens dacht ik bij dit topic aan de vleesetende merries van Diomedes,iemand uit de Griekse mythologie, die door zijn eigen paarden verscheurd werd.Het is maar een mythe, maar die bevatten vaak wel een kern van waarheid. Er is ooit een Bokt-topic over geweest,maar ik weet niet of dat nog terug te vinden is.


Omdat het niks zegt over het verdere karakter van een paard. Je kan toch niet zeggen ik vind het paard niet leuk alleen maar omdat hij zoiets doet? Als je echt een leuk paard tegen komt dan vind ik het kortzichtig als je hem daarom laat staan want dan is dat alleen maar omdat het geen standaard gedrag is wat hij vertoond.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:09

anjali schreef:
Een paard waarvan ik zou weten dat hij dit gedrag vertoont zou ik niet kopen.Overigens,als paarden echt agressieve vleeseters zouden zijn,dan zou de mens ze niet kunnen gebruiken,of zelfs misbruiken, zoals dat nu gebeurt. Dat men dat nu wel kan komt toch wel door het zachtaardige karakter van de meeste paarden. Maar goed, door dit topic leer ik weer eens iets nieuws.

Mijn merrie jaagt alles uit háár wei en soms is het betreffende beest te laat.
Maar onze hond/katten en kip lopen er wel en dat is prima. :j
We hebben een tijdje een tamme eend gehad en die liep er ook gewoon tussen.

Maar wilde eenden (zwanen/ganzen enz) gaat ze vol achteraan.
Ze laat trouwens wel vogels haren uit haar rug/kont trekken, dat is geen probleem.
Ze is voor de rest super lief, aanhankelijk en heel zachtaardig voor kinderen.

Olle

Berichten: 2729
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:10

Mijn shet at kleine eendjes op, schokkerend om te zien als 14-jarige :+ .
Verder was ze superlief, dus hoe kon ze die schattige fluffy eendjes pakken.

Mijn oude verzorgfjord had een hekel aan honden en jaagde gericht op ze. Was leuk in het bos met loslopende honden en een paard dat gericht trapt naar ze :+ .
Gelukkig nooit iets gebeurd.

Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een hengst die een veulen uit een kudde vermoord, omdat deze niet op kon staan. Hartverscheurend om te zien, maar blijkbaar zit het er wel degelijk in.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:13

Bij mijn weten heeft hij nooit iets dood gemaakt, maar mijn oude ruin joeg standaard schapen, lammetjes, katten, vogels enz uit zijn weiland. Hij wist echter precies welke katten bij zijn thuis hoorden. Dat waren de enige dieren die wel gemoedelijk door het weiland konden banjeren.

anjali schreef:
Het spijsverteringskanaal van een paard is vanwege de zeer lange darm niet geschikt om vlees te verteren. En het gebit niet om te doden.
Wat een onzin. Het is er uiteraard niet specifiek voor gemaakt, maar een gebit wat in staat is een flinke winterwortel door te bijten heeft geen enkele moeite met een vogelnek. Of een vinger .....

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:15

Ik heb er wel eens een met veel smaak een heeeele lange regenworm naar binnen zien slurpen %) . Was echt goor maarja, ik kan me voorstellen dat ze die wel vaker in het gras tegenkomen en ze dan ook
opslokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:17

https://youtu.be/MQ8PRqy8vQI
Hier ook een hengst die een krokodil aanvalt.. Dat het vluchtdieren zijn betekend niet dat ze voor alles gaan rennen en nooit zullen vechten.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:22

anjali schreef:
Shae schreef:
Ja hoor, vooral vogels en ratten werden verzopen in de waterbak.

Waren die er niet zelf ingevallen? Dat een paard dat bewust zou doen vind ik wel apart.


Uhu, allemaal toevallig in de waterbak van dat ene paard op verschillende pensionstallen.

Die had gewoon niks met delen met andere beesten dan paarden. Katten en honden waren onwijs leuk, maar kleiner of vliegend werd verzopen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:22

Ik denk dat paarden alleen maar aanvallen als alle andere opties uitgesloten zijn. Dan is het ook logisch dat het vaker voorkomt als het paard in een besloten ruimte staat. Weglopen van iets wat onaangenaam is kan dan niet, dan is wegjagen of zelfs doden een plan B.
In de natuur kunnen er bij het verdedigen van een veulen of van de kudde er ook wel klappen vallen.
Maar dat is dan ook verdediging en geen aanval.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar als het gedrag niet af te leren is zou ik daar ook zo snel mogelijk afscheid van nemen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:28

Mijn shetlander ruin ging achter honden. Hij had er een bloed hekel aan. Beet ook gericht naar de staart, maar echt vermoorden zou hij niet doen denk ik.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:48

Sclimpre schreef:
Ik denk dat paarden alleen maar aanvallen als alle andere opties uitgesloten zijn. Dan is het ook logisch dat het vaker voorkomt als het paard in een besloten ruimte staat. Weglopen van iets wat onaangenaam is kan dan niet, dan is wegjagen of zelfs doden een plan B.
In de natuur kunnen er bij het verdedigen van een veulen of van de kudde er ook wel klappen vallen.
Maar dat is dan ook verdediging en geen aanval.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar als het gedrag niet af te leren is zou ik daar ook zo snel mogelijk afscheid van nemen.

Ja,verdediging is goed. Maar de hier vermelde vermoorde dieren waren kleine vogels etc. Daar ging geen enkel gevaar vanuit en daarom vind ik het niet paardtypisch dat ze die doodden. En ze aten ze ook niet op dus om honger of een gebrek aan mineralen kon het ook niet gaan. Ik heb zelf nu mijn achtste eigen paard en heb ook veel andere paarden gekend, maar dit gedrag echt nooit tegengekomen.In de 50 jaar dat ik met paarden omga. Weer iets om op te letten als ik nog ooit een nieuwe zou kopen!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:56

Mijn stalgenoten vertelde mij eens dat mijn fjord een gans heeft doodgetrapt. Liep in de wei en hij gaf hem een schop.

Ik was er zelf niet bij en was wel een beetje geschrokken ervan.

Daarna nooit meer wat meegemaakt. Hij is eigenlijk best wel lief tegen andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:05

__elise__ schreef:
Bij m'n eigen pony's is het maar goed dat de katten snel genoeg zijn. Als de katten in de buurt komen, is het blijkbaar erg leuk om er zo snel mogelijk op te duiken..

Dat doet mijn shet ook en inmiddels heeft ze het haar maatje ook aangeleerd :=
Gelukkig weten onze katten het, maken ze er soms ook een spelletje van :')

Mijn oude merrie is een keer (in een schrikactie, dus echt een ongeluk) op de poot van de kat gaan staan. De kat had een gebroken poot, die daarna geamputeerd moest worden. De kat redt zich prima en hobbelt nog lekker op het erf rond <3

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:06

tamary schreef:
Er is een heel onderzoek over gedaan en boek over geschreven. Er zijn nl behoorlijk wat voorbeelden van mensenetende paarden in de geschiedenis al zijn die recenter weggepoetst (Bucephalus was niet bodemschuw bv). Er is nogal wat aan geschiedenisvervalsing/herinterpretatie gedaan op dat punt.
Boek :
https://www.amazon.de/Deadly-Equines-Sh ... way&sr=8-1

Ik heb de link over dit boek bekeken,het boek zelf heb ik niet. Maar wat ik er uit distilleer is dat het mogelijk is dat een paard gedrag gaat vertonen wat van de eigenaar afkomstig is. Net zoals dat ook bij honden het geval is. Al zal de aanleg ervoor er wel in moeten zitten.

Zeedraakje

Berichten: 549
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:10

Hier al eens een kat doodgetrapt, honden zijn niet veilig behalve de mijne en schapen worden ook echt aangevallen. Erop af,erover heen rennen en gericht uithalen. Vlug moeten scheiden met een paar man, net op tijd. Arme schapen waren totaal van slag, zijn paarden gewend maar niet dit soort :\

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:12

af en toe alleen een muis in stal, maar mijn merrie doet nog geen vlieg kwaad. Zelfs als kippen haar voor de voeten lopen springt ze er overheen :'). WEl een keer een trekpaard gezien die ook geen kleinvee in zijn wei dulde. Er was een lammetje uitgebroken, die leefde niet lang...

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:20

Dit is allemaal echt nieuw voor me,na 50 jaar!! Best shocking ja, want eigenlijk vind ik paarden edele dieren, zelfs edeler dan de meeste mensen.Waarschijnlijk heb ik dan heel erg geluk gehad met mijn eigen paarden, die wel in de Penny thuishoren.

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 12:32

Wat een killer allemaal. Gelukkig zijn mijn moordenaars niet de enige.

Er zijn nooit katten, honden ofzo welkom in de paddock. Deze is waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid gedood. Was gewoon te traag met weg vliegen. Natuurlijke selectie lijkt me.

Overigens durven de katten en honden niet in de paddock, die worden verjaagd. Niet gedood.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:36

anjali schreef:
Dit is allemaal echt nieuw voor me,na 50 jaar!! Best shocking ja, want eigenlijk vind ik paarden edele dieren, zelfs edeler dan de meeste mensen.Waarschijnlijk heb ik dan heel erg geluk gehad met mijn eigen paarden, die wel in de Penny thuishoren.

Paarden zijn ook edele dieren, als in dat mensen ze eeuwenlang hebben gebruikt voor van alles en nog wat.

't Is alleen geen fluffy konijntje, en 't is ook niet omdat het geen roofdier is, de natuurlijke prooi van alle jagers. En sommige paarden vinden kleine dieren gewoon niet leuk. Of kinderen, en hoe schokkend ook, dat is echt redelijk normaal. Een beetje paard is al heftig voor een ervaren volwassene, laat staan voor een kind......

Manegepaarden zijn ook best heel bijzonder eigenlijk, 90% van de paarden is een stuk minder tolerant. En terecht trouwens.


Wicky schreef:
Overigens durven de katten en honden niet in de paddock, die worden verjaagd. Niet gedood.


Hier normaal ook, alleen dat hondje bleef komen, en werd alleen maar agressiever. Luisterde ook niet naar de eigenaren. En toen haalde ze gericht uit........