Zagal (Patijn) doet zijn best

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:26

Askja schreef:
Kan dit paard voorwaarts-neerwaarts strekken op de correcte manier?
Dat zou de basis moeten zijn, en vandaar geleidelijk rijden naar een horizontale balans met halslengte en dus ook veel meer teugellengte.
Dat zul je heel geleidelijk op moeten bouwen, het paard moet leren de bovenlijn te 'openen' door zich te ontspannen, van daaruit het bit echt aan te nemen en ernaartoe te strekken, en zich in deze verbinding voorwaarts laten rijden. Ik zou om te beginnen je hand eens een stuk laten zakken om hem meer uit te nodigen om zijn hals wat te laten zakken. Niet je handen naar beneden duwen, maar ontspannen af laten hangen zodat je de schoft en bovenkant van de schouder van he paard tussen je handen hebt, daarbij een hele lichte (!), maar wel gelijkmatige verbinding houden en je paard daarin voorwaarts rijden. Zodra je ook maar iets van een neiging voelt om zijn hals wat verder naar beneden te ontspannen, laat je de teugel iets doorglijden zonder de verbinding los te gooien. Dit vergt best wat gevoel en finetuning, het is een kwestie van je teugelcontact en beenhulpen heel goed op elkaar afstemmen. Je teugelcontact moet daarbij steeds naar voren gericht zijn, in plaats van te veel naar je toe. Het oogt nu statisch, jij hebt 1 handpositie en 1 teugellengte, en daarmee nodig je je paard veel te weinig uit om zich naar het bit te strekken.
Zorg verder dat je zacht en ontspannen meezit in de bewegingen; als hij je niet zo gemakkelijk laat zitten kun je best (tijdelijk) iets verlicht zitten, maar wel met behoud van je balans (niet voorover kiepen).

Oefen hier eens wat mee, en zoek vooral ook goede instructie, bijv. in de lijn van Rien van der Schaft, dat kan je verder helpen.

Allereerst een super toffe tuiger heb je! Ik werk en rij ook graag met tuigers, maar ze zijn wel net ff anders, vind ik!

Ik wilde een soort zelfde verhaal gaan typen als bovenstaande, maar Askja heeft het perfect verwoord!
Ben het hier helemaal mee eens.
Wat ik zelf ook merk dat het werk aan de hand( is voor elk paard goed) maar zeker een tuiger heeft vaak geen idee hoe wat of waar z'n benen uithangen, en ook de zelfhouding moet best aan geknutseld worden, wil je correct rug gebruik krijgen.

Daarbij zijn ze vaak erg strak in het frame, en is het lastig om dit onder het zadel te verbeteren, gewoon weg omdat ze het niet kennen en het erg tegendraads is van hoe en waarom ze gefokt zijn.
Leren schouders plaatsen en bekken kantelen vinden ze vaak erug moeilijk.

Van stuwkracht wil je naar draagkracht, paard moet weten hoe dat moet, en dat werkt heel goed als je dat stap voor stap aan de hand of lange lijn uitlegt en ze worden hier sterker van en leren het lichaam en benen beter gebruiken zonder de inwerking en of tegenwerking van het gewicht van de ruiter.
Hier verbeteren ze echt enorm van, de balans word zoveel beter.

Daarnaast denk ik dat je houding ook wel aandacht verdiend, als ik het zo op de foto bekijk, denk ik dat je bekken je niet correct kan plaatsen, Ik zou daar eens mee aan het werk gaan met bijv. een Anne Muller opgeleide of goede centerend riding juf

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:44

Met zo'n paard werk ik graag met balkjes en ander spelmateriaal. Dat helpt hem om soepeler en oplettender te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:56

Ils_K schreef:
Er worden goeie en nuttige tips gegeven en daar ga ik absoluut mee bezig.

Qua zadel, weet niet of het aan het zadel ligt, eerste week december komt er wel iemand het zadel nakijken en opvullen ect als dat nodig is.
Sowieso laat dit paard mij slecht zitten, doorzitten bijv hoef ik niet te proberen. En ik rijd ook vaak op een springzadel en ben ik niet consequent genoeg met mijn houding bezig :o

Laat die persoon dan ook even kijken hoe het zadel dan ligt als je rijdt. Ik heb nooit begrepen dat een zadel opgevuld kan worden, op een stilstaand paard gelegd, en voila het ligt goed :+ hoe kan dat, een paard beweegt ook onder het zadel, en dan hoort het nog steeds goed te leggen.
Wat jij doet in wezen, is je zit op de achterkant van je bovenbenen, ipv op de binnenkant, en vandaar mijn eerdere vraag ook: wat gebeurt er als je je bovenbeen zou laten vallen, zodat je het zadel voelt aan de binnenkant van je bovenbeen, krijg je een houding van alsof je zowat staat en zo voelt het ook (je zit nog steeds, maar omdat hakken, heupen en schouders in één lijn zijn voelt het alsof je staat) en je voelt je veel meer in balans. En dat is nodig om correct mee te kunnen gaan in de beweging van je paard.

En het is bij deze paarden echt een uitdaging hoor, om ze de rug te laten loslaten, dat zal hij niet makkelijk doen, maar correct zitten helpt daar enorm. Lichtrijden wordt dan ook makkelijker, wat je hoeft neit naar voren en weer terug, maar gewoon je laten opgooien, opvangen en weer landen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:55

Hevonen schreef:
Ik vind het een heel erg leuk paard. Maar je houd hem veel te vast/kort aan de voorkant. Zijn neus hoort net voor de loodlijn, hij loopt daar ver achter. Het hoogste punt hoort tussen zijn oren te liggen, dat ligt ergens op zijn hals, doordat hij zijn neus bijna op zijn borst heeft. Dat zorgt er niet alleen voor dat hij erg op zijn voorhand gaat lopen, maar tast ook zijn souplesse aan. Op den duur krijgt hij schade aan nek en rug.
Laat hem je hand opzoeken, geef hem eens een tijd lang helemaal losse teugel in alle gangen, dan zal hij langzamerhand ontspannen en zichzelf gaan dragen. Hij zal dan ook minder schrikkerig worden.

Het onderste paard heeft een correcte hoofd-halshouding.
[ [url=m/lI8iTS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erg leuk dat je jouw foto's hier post en heel veel plezier met je mooie paard!

Begrijp ik het nu goed dat je vindt dat het paard van TS dezelfde hoofd-halshouding moet hebben als een paard in piaffe? :+

Die halshouding zal bij een normale draf het tegenovergestelde van goed zijn.

Ik heb zelf best wat tuigers gereden en vind ze echt geweldig. Je moet heel veel werken aan voorwaarts-neerwaarts. Mocht je dat niet doen zou ik dat zeker doen. Verdiep je eens in klassieke dressuur.

Leuk paard!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:11

Ik heb geen tuiger (al lijkt hij er soms wel op).
Maar ik weet wel hoe onwijs lastig het is om een goede aanleuning te krijgen op een paard wat
0,0 concentratie heeft
en groot beweegt
en zelf geen gewicht in je hand wil geven.
Ik heb dan ook nog geen antwoord voor je -O- :+
Ik probeer hem lang en laag of horizontaal los te werken en dat is me daar lastig als je compleet
niet in beeld bent de helft van de tijd.
Als hij dan schrikt of gaat hollen, moet ik eerst alle teugels bij mekaar zoeken en hopen dat ik op tijd ben.
Ook probeer ik veel overgangen te rijden en te schakelen en dan niet zozeer hard/zacht maar liever groot/klein.
Ook probeer ik hem zoveel mogelijk te laten ontspannen aangezien hij van het schrikken of een grotere hulp omdat hij niet oplet weer strak wordt en dus kort in de hals.
Bij mij is het in de galop ook het meest makkelijk om hem uit te schuiven. Dus gebruik ik die gang maar het meest momenteel.
Maar een kant en klaar antwoord heb ik niet...
Ik hoop nog steeds dat de tijd het antwoord gaat zijn :')
Je hebt een fijn paard en idd probeer beetje bij beetje kleine dingen bij te stellen.
Dus gewoon gaan spelen met dingen als uitschuiven en schakelen en dan kijken wat voor jullie werkt.