Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:24

Wat een speciale paarden toch, die Akhal Tekes :)
Ik heb lang gedacht dat dit een ras was, dat je in deze contreien niet snel zou tegenkomen, maar kijk ... er blijken toch wel meerdere bokkers te zijn die er eentje hebben.

Mooi, sierlijk paard dat je hebt en zo blinken ... wauw !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:19

Even heel snel, voor mijn eten aanbrandt. :+

Dik verdiend in uitgelicht met je mooie merrie!

Hiraeth schreef:
Ik heb eigenlijk een vraagje die een beetje off topic is, maar het werd een beetje aangesneden hier. Ik zie dat er dus Tekes best hoog meelopen in de sport, maar ik zie in het topic van o.a. TS en JoSav dat Tekes wel echt 'hun' mens kiezen. Is dat binnen de sport ook zo dat paard en ruiter een klik hebben? Of worden ze dan zoals een 'normaal' paard gewoon doorgeschoven naar een geschikte ruiter op niveau? En heeft het eventueel rijtechnisch een meerwaarde als je Teke jou gekozen heeft als mens? TL;DR: hoe gaan ze in de sport om met dit Teke-instinct?

Dat wil nog weleens een probleem zijn, ja. Veel topruiters hebben een of meerdere stalruiters. Tekes verdragen het heel moeilijk wanneer een topruiter denkt eens per week eens op te stappen, of alleen wanneer het er toe doet. Dan denkt de gemiddelde Teke bekijk het maar.
Toch wil dat niet zeggen dat ze niet onder verschillende ruiters kunnen of willen presteren. Het is alleen zo dat niet iedereen er alles uit weet te halen en een ruiter zal dan echt moeten leren om te gaan met deze paarden om dat eruit te kunnen halen.
Iemand als Sergej Filatov ondervond dat al snel met Absent.

Neem dus de beroemde Absent. Hij presteerde op het allerhoogste niveau onder drie verschillende ruiters. Deed met verschillende ruiters mee aan de Olympische Spelen, en won meermalen. Onder andere individueel en team goud. Een vierde deelname aan de OS werd gedwarsboomd.
Dit paard won alles wat er te winnen was, met meerdere ruiters.

Absent ging ook heel graag met de kinderen van zijn eerste ruiter op buitenrit en was dan zo mak als een lammetje. En dat voor een jonge, eenkennige dekhengst.
Maar zijn ruiters wonnen niet zomaar zijn respect. Daar moest zeker voor worden gewerkt.

De schimmel die ik hier linkte die Grand Prix dressuur loopt, loopt nu onder zijn derde ruiter op dat niveau. De tweede ruiter, een Olympisch ruiter, heeft hem niet zo lang gereden (anderhalf jaar of zo) en had niet echt een klik met hem. De resultaten vielen wat dat betreft (mede?) daarom tegen.

Tekes geven 100% maar niet zomaar, nl. alleen als jij dat ook doet en hun respect verdient.
Ze willen samenwerken, dan doen ze echt alles voor je. Een klassieke ruiter-paard relatie is ze te min.
En daar kan niet elke ruiter mee omgaan, ongeacht niveau.

Het is dus niet zomaar een kwestie van een goede ruiter vinden en klaar is kees.
Die ruiter moet wel die samenwerking aan willen gaan en een klik is dan heel mooi meegenomen, want dan willen ze nadat ze een band met je hebben mogen opbouwen echt de sterren van de hemel lopen.

Ik weet van Tekes waar “alle knopjes” wel op zitten, zet er een topruiter op maar dan is het echt nog niet zo vanzelfsprekend dat de Teke in kwestie ook een beetje deftig die oefening uit zal voeren, laat staan direct want wie denk jij wel niet dat je bent?

De vader van Absent, de hengst Arab (Teke, geen Arabier ondanks de naam) liet zelfs Stalin naar verluid zand happen omdat deze hem niet het respect gaf die een Teke vraagt. En was volgens zijn groom de enige die ooit met zoiets weg kwam. :=
Arab liep succesvol op de baan, onder een andere ruiter liep hij als vijfjarige een trek van 4300 kilometer, werd geschonken aan S.M. Budjonny (die het Budjonny cavaleriepaard creëerde) die hem onder een andere naam uitbracht op het hoogste niveau in de military (meervoudig Russisch kampioen) om vervolgens als cavaleriepaard in het leger (WOII) dienst te doen en tijdens de overwinningsparade Stalins belangrijkste generaal te dragen. (Want Stalin durfde niet meer en keek maar vanaf het bordes toe...)
En daar eindigde het niet. Dus ook de vader van Absent presteerde onder verschillende ruiters.

Echter, topruiter of beginner, dat maakt voor een Teke weinig verschil.
Voor de gemiddelde topruiter is dat, samen met enkele hardnekkige vooroordelen, gewoonweg teveel gedoe. Dat maakt ook dat ze als moeilijk te boek staan. Dat is dus eigenlijk een hardnekkig vooroordeel, maar je kunt niet verwachten ze als een KWPNer te kunnen benaderen of rijden.
En toch, zoals bovenstaande voorbeelden laten zien, kunnen ze absoluut heel erg goed op topniveau presteren en onder meer dan 1 ruiter.
Maar niet onder een ruiter die ze als een soort crossmotor denkt te kunnen gebruiken en paardlief moet klakkeloos doen wat ik vraag of anders krijgt ie een tik of een spoor etc... want dan kom je met een Teke van een koude kermis thuis. Daar worden het afgeketste trapzakken of staatsgevaarlijke paarden van.

Zo weet ik dus ook van topruiters (ik noem bewust geen namen, maar er zaten enkele hele grote namen bij) die het ongekende vermogen van de AT wilden uittesten en voor wie het een teleurstelling bleek. En dat lag toch echt niet aan de paarden... (of vanuit het perspectief van zo’n ruiter juist wel, want wat voor crossmotor ben je nou?)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:34

Dankjewel voor je lange reactie! Hoewel ik ook niks anders verwacht had ( :+ ). Ik blijf jou en ook de TS volgen. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 22:31

Uitgelicht!! *\o/*

SVRL schreef:
Oh, daar is ze dan, de knappe dame! Verdiend uitgelicht trouwens!
Dank je! :D

sevke schreef:
Niet mijn type paard, maar ik kan wel begrijpen dat je ervoor valt! Heel mooie fotos.
Het is inderdaad iets helemaal anders dan Quarters he. :D Ik ben vooral verliefd geworden op het karakter van de Teke, door JoSav haar Muzanna. Qua type is Aliaa gelukkig helemaal mijn smaak, maar smaken verschillen nu eenmaal en dat is prima! :))
Ik vind het leuk dat, ondanks dat Aliaa niet helemaal je type is, je de foto's leuk vindt!

Hiraeth schreef:
Ik vind haar zo leuk! :D Ik wil zelf niet meer een paard hebben en de interesse is bij mij ook sterk verminderd, maar ik hou er enorm van als mensen met passie over het ras praten en dat zit met de Teke eigenaren hier op Bokt goed. :j Daarnaast vind ik het nu ook echt oprecht charmante paarden.
Aanstekelijk he als mensen zo gepassioneerd zijn door een bepaald ras. :P
Leuk dat je ons volgt!

Marilu schreef:
Wat een speciale paarden toch, die Akhal Tekes :)
Ik heb lang gedacht dat dit een ras was, dat je in deze contreien niet snel zou tegenkomen, maar kijk ... er blijken toch wel meerdere bokkers te zijn die er eentje hebben.

Mooi, sierlijk paard dat je hebt en zo blinken ... wauw !
Af en toe begin je ze meer te 'zien', al moet ik zeggen dat ik zelf nog geen Teke's ben tegengekomen ben in België. Ze zijn er wel denk ik, maar ik heb geen idee waar ik ze zou moeten zoeken. _O- Behalve Aliaa dan, die hoef ik gelukkig niet te zoeken. :')

@JoSav: even snel zeg je dan. _O- Maar alweer een heel interessant stuk om te lezen! Ik hoop dat je eten niet aangebrand was? O:)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:51

@retjehorse : ik vind het ook een heel mooi paard! Alleen is het niet mijn type, maar dat moet kunnen. Ik volg iig je topics. Ben benieuwd hoe ze het onder zadel zal doen. :D